Ps3 Blu Ray laser kuisen

Beste forumgebruikers,

Ik heb hier een ps3 die geen blu rays meer degelijk leest en na wat googlen vond ik filmpjes die de laser kuisten met oorstokjes.

Nu vroeg ik me af is dit de manier om een laser te kuisen?

Dus ik dacht ik gooi het even hier op het forum om te zien welke ervaringen jullie hebben met lasers kuisen.

je laser is vast doorgebrand, dit is mijn 4e playstation en telkens was de laser doorgebrand. Dus gwn de ps3 opzenden of terug brangen als je nog garantie hebt tenminste. Anders word het een nieuwe laser ;)

Mijn laser is ook een keer doorgebrand maar k had geen garantie meer. Voor 50 euro geloof ik (miss minder) een nieuwe besteld op het net en zelf erin gemaakt. Het zijn alleen maar schroefjes :)

nee hij is niet echt stuk hij werkt zo nog deels :) dus ik gok dat het niet doorgebrand is ik wil hem dus eerst proberen te reinigen

Moet je die niet afkuisen met alcohol(zo puur mogelij)?
Aangezien dat verdamt.

Dat is mijn vraag dus aan jullie

De laser kun je heel voorzichtig schoonmaken met een wattenstaafje en spiritus , al is Isopropyl Alcohol meer aan te raden (IPA)

Doe je het met spiritus , maak dan het watten gedeelte licht vochtig aan het puntje, niet zeiknat maar gewoon beetje vochtig maken. Dan heel zacht en heel voorzichtig in ronddraaiende beweging over de kleine lens gaan van buiten naar binnen en vooral niet teveel zijwaartse kracht uitoefenen en niet te hard de lens naar beneden drukken. Na enkele rondjes gedaan te hebben direct met een droge wattenstaaf de lens droog maken op dezelfde manier.

Maak als je toch bezig bent ook de rubberen kop van de spindel motor ook schoon. Dat is de ronde schijf die door het gaatje in je CD gaat. Hierop ligt een rubber anti-slip randje wat bij erge vervuiling kan zorgen dat de CD gaat slippen en dus ook fouten kan veroorzaken. Die kun je gewoon schoonmaken met een nat wattenstaafje en een drupje zeep. Wederom alles weer goed droog maken en resten van zeep goed verwijderen.

Dan even controleren of er geen losse haartjes zijn achter gebleven en de unit dicht maken en testen.

Zorg aub dat je wattenstaafje niet doordrenkt is zodat het niet in de laser electronica terecht kan komen.

Nogmaals voorzichtigheid is geboden. Gebruik in elk geval nooit schoonmaak CD"s die zijn een ramp voor je lens. En altijd of spiritus gebruiken of Alcohol in pure vorm IPA.

Dominic

Voila daar zat ik op te wachten :) merci al vraag ik me af wat je bedoeld met die IPA bij de alcohol?

En ook waar ik die kan vinden :)

[Bericht gewijzigd door handje op zaterdag 5 juni 2010 14:38:54 (16%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Iso Propyl Alcohol

te vinden bij de betere drogist (bedroevend zeldzaam, dezer dagen)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Waarom de lens vochtig maken?

Met een droog wattenstaafje gaat dit ook prima!
Je moet alleen niet hard op de lens drukken, of extreme poets en boen bewegingen maken.
Gewoon voorzichtig een beetje ronddraaien en het stof/viezigheid eraf halen.

Het kan wel vochtig, maar mijn voorkeur is toch om het droog te doen :)

zonder prutsen kom je nergens!

heb het dus niet vochtig geprobeerd en tevergeefs dit werkt niet.

Het ding vindt de disk wel ziet ook welk spel het is wil alleen niet opstarten :s en dvd's ed werken perfect

Hij is doorgebrand, geloof me. Niet helemaal, maar genoeg om te zorgen dat hij blueray niet meer haalt. Telkens weer had ik dit probleem, cd's en dvd's werkten perfect, Na enkele dvd's te hebben gelezen werkte alleen cd's nog.

Blueray lasers in de ps3 zijn low-quality, op het net stond ergens een artikel dat ze een andere stof gebruiken in de lens omdat dit goedkoper was ...

[Bericht gewijzigd door nicksasa op zaterdag 5 juni 2010 17:11:31 (26%)

en waar bestel ik een nieuwe lens ? :s

Ligt eraan hoe oud ie is. Als er nog garantie op zit zou ik persoonlijk gewoon terug gaan. Anders contact opnemen met de fabrikant neem ik aan.

garantie heb ik natuurlijk ook geprobeerd anders had ik het niet opengehaald

Een losse laserlens is niet zomaar te plaatsen...

Dat ding hangt in een 2-assige Voice Coil, welke het verticaal en horizontaal kan bewegen...
De lens is in princiepe niet los te nemen van de Voice Coil zonder schade aan de Voice Coil toe te brengen.

Deze voicecoil is met haardunne koperdraadjes verbonden met de uitgang van een IC, welke de spanning levert voor deze bewegingen.
Een complete lens-voice coil assembly uit een soortgelijke unit is voor ons niet te solderen...

Zoiets wordt helaas een complete laser-assembly, welke de totale laserunit vervangt.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

ìk heb ook het zelfde maar bij mij ziet hij niet eens dat hij een bluray disk in heeft en ik wil weten hoe je kan zien welke laser type je heb want ik moet een nieuwe laser kopen

dit is met dvd spelers ook bekend , eerst willen ze geen dvd's meer lezen , maar alleen nog cd's en daarna niks meer.

cd naar dvd is al een factor 10 aan precisie meer en blu ray nog wel wat meer , dus de laser is niet meer gevoelig genoeg .

en alcohol of ipa voor een laser gebruik ik al jaren niet meer , even met m'n ( katoenen )tshirt voorzichtig over de lens vegen is al zat . werkt het dan nog niet , komt de kliko weer een stap dichter bij z'n avondeten .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja maar ik zoek niet de oplossing ervoor want hijs gewoon helemaal door gebrand en ik wil juist graag wetenb waar ik kan zien welke laser ik heb want dan kan ik die gaan bestellen er zijn veel verschillende lasers

ik heb een PS3 60GB uit 2007

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 december 2010 18:36:23 (54%)

maartenbakker

Golden Member

Welke laser je hebt staat er als het goed is gewoon op (KES-nummer denk ik?). Anders aan de hand van het loopwerk zoeken. Overigens kom ik met Googelen al diverse nummers tegen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 december 2010 12:47:04 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Blue Sky

Cableguy

Bij sommige PS2 modellen kun je een "laserfix" installen waardoor de stroom door de laser lager wordt en daardoor langer mee gaat. Ik weet niet of dit ook bij de PS3 het geval is. Ik kreeg hem bij een modchip geleverd voor de PS2.

Waar rook is, is stroom

Op 19 december 2010 23:35:17 schreef testman:
en alcohol of ipa voor een laser gebruik ik al jaren niet meer , even met m'n ( katoenen )tshirt voorzichtig over de lens vegen is al zat . werkt het dan nog niet , komt de kliko weer een stap dichter bij z'n avondeten .

Jij veegt nicotine aanslag weg met je t-shirt ? En wat te denken van het vrij zure vet van je vingers wat geheid door het katoen heen komt ?

Dominic

[Bericht gewijzigd door Dominic op maandag 20 december 2010 17:31:58 (11%)

yep ipa is echt niet nodig , een katoenen lap werkt prima . en de cdspelers die ik de laatste tijd heb zijn niet creme van de nicotine meer , merendeels gewoon stof . en zo niet dan poets ik wat harder.

met het huidige spul is de laser vaker stuk als vuil , soms nog een asje wat droog staat of een infotrack/begin schakelaar die vuil is .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 december 2010 17:15:54 schreef Blue Sky:
Bij sommige PS2 modellen kun je een "laserfix" installen waardoor de stroom door de laser lager wordt en daardoor langer mee gaat. Ik weet niet of dit ook bij de PS3 het geval is. Ik kreeg hem bij een modchip geleverd voor de PS2.

ok ik zalwel aan me vader vragen waneer hij tijd heeft zodat ik met hem me PS3 kunnen openen en dan de KES nummer kunnen zoeken want ik wil graag dat me vader erbij is want ik vergeet soms hoe iets weer in elkaar moet(ik ben beter in gewoon ICT[Hardware en software], biologie, techniek, solderen en desolderen

en ik ben ook tegen roken en rook zelf niet! ^^

Ik weet niet of het kwaliteits 'dingen' zijn maar zie:

http://www.dealextreme.com/search.dx/search.Laser%20Drive%20Module%20f…

Maar volgens de reviews zijn het goede 'replacements'.

[Bericht gewijzigd door Istanbul op woensdag 22 december 2010 14:25:25 (18%)