werking trapsensor elektrische fiets

weet iemand hoe een trapsensor van een sparta pharos electrische fiets werkt ?

Magneet in de trapas hallsensor in het frame mischien?
of het "missing tooth" principe?
Dat zijn de makkelijkste manieren.

ik heb ondertussen enkele metingen gedaan,de sensor heeft 3 aansluitingen twee voor de voeding van 5V en een uitgangssignaal.
De spanning in rust is 1.19V en bij kracht zetten op de pedalen veranderd de spanning van 2V tot 2,5V.De motorstroom bedraagt respectievelijk 1A tot 2,5A.
Omdat de originele controller de accu te vroeg afschakeld wil ik er zelf een maken.

Evarist

Golden Member

Ik heb iemand hem zien ombouwen. Rijd nu zonder te trappen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hoi ik vroeg mij af of het nog gelukt is met het overbruggen van de trapsensor?
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem, weet iemand hoe ik van de 5volt voeding een 2,5volt stuurspanning kan maken?

Sensor geeft gegarandeerd een pulssignaal af. Leen een oscilloscoop en op 5 minuten weet je hoe de vork aan de steel zit.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ja, dit signaal zal wel een variabele frequentie zijn met een duty-cycle van 50% (5V voedingsspanning 2,5V uit)

Hoe sneller je dan trapt hoe hoger de frequentie wordt.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

Op de fiets zit waarschijnlijk een sensor die ingedrukt wordt onder invloed van de trapkracht. Het frame vervormt dan enigzins en een hall sensor verschuift t.o.v. een chip. Die staat op een bias van zo'n 2,5 V en piekt bij elke trapomwenteling naar boven, meestal max. een volt hoger. Je krijgt een soort sinus. De controller maakt er met een filter functie een gemiddelde waarde van.

ik heb een kompleet goed werkend systeem met schema enz. al geruime tijd geleden naar co gestuurd ,maar waarschijnlijk heeft men nog geen tijd gehad .

maartenbakker

Golden Member

Je kan het toch ook in dit topic publiceren?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het is misschien wel dom van mij ,maar ik weet niet hoe ik op een eenvoudige wijze een bijlage enz.. moet toevoegen in dit topic.

Het lijkt me handig om eerst vast te stellen wat het ding precies meet; de trapkracht (oftewel het koppel) of de snelheid. In het eerste geval is de bekrachtiging afhankelijk van het geleverde koppel, en zul je dus ook echt moeten werken voordat het ding iets doet. In het tweede geval hoef je de pedalen alleen te bewegen, en kun je dus ook loos trappen, zonder echt energie te leveren. Dus, wat is het gedrag van de fiets?

Voor het meten van de snelheid zul je snel iets als een encoder vinden, en mogelijk werkt de bekrachtiging dan ook als je achteruit trapt, als de fiets geen achteruittraprem heeft, en de encoder alleen een enkele pulstrein geeft, waarbij geen richting vastgesteld kan worden. Als de trapkracht gemeten moet worden, kom je al snel uit op iets met rekstrookjes of analoge hall sensors.

Als je 3 draden hebt, waarvan er een aan de ground ligt, en je op de andere 5V en iets tussen de 0 en 5V meet, zou het ook iets met datacommunicatie kunnen zijn. Met een scope kun je dat vrij gemakkelijk vaststellen, maar met een goede multimeter die ook frequenties kan meten en wat gezond verstand en inzicht zou je ook een heel eind moeten kunnen komen. Je zou kunnen kijken naar AC en DC spanningen, en hoe die veranderen met de kracht of snelheid waarmee je trapt. Als de DC spanning veranderd met de kracht of snelheid, en je weinig AC spanning meet, is het waarschijnlijk een analoog signaal. Als je een grote AC spanning meet, zou het een pulstrein kunnen zijn, of datacommunicatie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Is er inmiddels al meer bekend over de trapsensor?
Kan deze vervangen worden door een schakeling, waardoor de motot ondersteuning instelbaar wordt?
Het gaat mij om de Gazelle innergy

Er worden verschillende trapsensoren gebruikt door verschillende fabrikanten.

Gazelle gebruikt een systeem met een Hall sensor, waarmee de buiging van de achterbrug van de fiets wordt gemeten. Hiermee meten ze dus eigenlijk indirect de spankracht op de ketting. Het is dus geen trapsensor, die alleen meet of je trapt, of niet, maar een krachtsensor.

Als ik me niet vergis, is het dit systeem (of iets wat er erg veel op lijkt) http://www.idbike.com/tmm-powermanagement.htm

Het zal niet meevallen om dit systeem op de tuin te leiden, denk ik. De systemen die alleen een paar magneetjes en een Hall-sensor bij de trapas hebben, en daarmee alleen detecteren of je wel of niet trapt, zijn veel gemakkelijker te neppen. Dit systeem wil waarschijnlijk een variatie in de trapkracht zien.

Je zou kunnen proberen het signaal te meten met een scope, terwijl je normaal trapt, of in ieder geval met een multimeter om te meten wat voor spanningen er gebruikt worden. Dan zou je een soort signaalgenerator die een gelijkgerichte sinus, of iets wat daar een beetje op lijkt, kunnen aanbieden in plaats van het signaal van de sensor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Waarom zou er een sinusvormige spanning uitkomen?
DC lijkt me veel eenvoudiger.
Je zou dan de sensor kunnen vervangen door een potmeter=snelheidregelaar.
Of nog mooier een versterkertje.

Heb je nou echt niet gelezen wat ik schreef?

Ze meten de spankracht op de ketting, en die is niet constant terwijl je trapt. Als de crank verticaal staat, is de spanning op de ketting minimaal, en wanneer de crank horizontaal staat, is de spanning maximaal. Waarschijnlijk weigert het ding ook dienst als het signaal daar teveel van afwijkt.

Die fietsen zijn niet gemaakt op de manier die jouw het eenvoudigst lijkt; er zit vele manjaren engineering in, om het rijgedrag, het rendement, het comfort, de betrouwbaarheid, etc. te kunnen garanderen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Is er inmiddels al meer bekend over de trapsensor?
Kan deze vervangen worden door een schakeling, waardoor de motot ondersteuning instelbaar wordt? Het gaat mij om de Gazelle innergy

Je aanpak is fout, koop een gazelle fiets zonder trap ondersteuning. Bestel in china een voorwiel met motor+controller+accu, kost incl verzenden ongeveer 800 Euro. Dingen als snelheids begrenzing en trapsensor zitten daar niet op. Het motorvermogen en de accu capaciteit (12Ah) zijn nog groter ook en de totaal prijs incl fiets is minder dan 2000 Euro.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ja, of je koopt een elektrische fiets uit het middensegment voor 1500-1600 euro, daar zit een trapsensor op die je gemakkelijk kunt neppen. Je zit dan nog wel met de snelheidsbeperking van 25km/h.

Het voordeel is wel dat het waarschijnlijk een stuk deugdelijker en betrouwbaarder is, en als het stuk gaat, kun je ook daadwerkelijk ergens aankloppen voor garantie.

Er zijn maar weinig systemen die puur elektrisch harder kunnen dan 25km/h, en dan nog steeds een redelijke actieradius halen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 9 juni 2010 00:05:03 (15%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Op 8 juni 2010 23:14:24 schreef SparkyGSX:
Heb je nou echt niet gelezen wat ik schreef?

Ze meten de spankracht op de ketting, en die is niet constant terwijl je trapt. Als de crank verticaal staat, is de spanning op de ketting minimaal, en wanneer de crank horizontaal staat, is de spanning maximaal. Waarschijnlijk weigert het ding ook dienst als het signaal daar teveel van afwijkt.

Die fietsen zijn niet gemaakt op de manier die jouw het eenvoudigst lijkt; er zit vele manjaren engineering in, om het rijgedrag, het rendement, het comfort, de betrouwbaarheid, etc. te kunnen garanderen.

En last but not least, hoe zou je zonder sinus willen bepalen hoe snel de motor moet meedraaien...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is helemaal niet interessant; de motoren worden niet op snelheid geregeld. De motorregeling hoeft alleen een gevraagd koppel te leveren.

Het zou niet eens kunnen, omdat je nergens in het systeem een vorm van flexibiliteit hebt die een verschil zou kunnen opvangen. Stel dat je aan de hand van de trapfrequentie een snelheid uitrekent voor de motor, en die blijkt net iets hoger te liggen dan de werkelijkheid; je zou dan loos trappen, omdat de motor een iets hogere snelheid heeft. Doordat je loos trapt, ga je weer iets sneller trappen, zodat de motor nog iets harder gaat lopen, etc. Ook de andere kant op krijg je hetzelfde probleem: de motor wil iets langzamer dan de huidige snelheid, en zal dus geen koppel leveren. Daardoor moet je al het werk zelf doen, en omdat het zwaarder wordt, ga je iets langzamer trappen. Maar met deze lagere trapfrequentie wil de motor weer iets langzamer, etc.

Kortom: het is niet de frequentie, maar het door de fietser geleverde koppel waar het om gaat. Bij tractietoepassingen heb je het eigenlijk altijd over geleverd koppel en koppelregelingen, en niet over snelheden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Enig idee waar de de snelheids-opnemer zit bij de Gazelle Innergy?
Het lijkt me bij de motor in, er gaan nl een hele zooi draden naar toe. 3 dikke en een stuk of 5 dunne.

De mate van motor ondersteuning van de Gazelle is nogal complex:
ze is afhankelijk van het koppel op de trappers,
afhankelijk van de snelheid, bij hogere snelheden neemt de ondersteuning af, bij 27.5 km is het helemaal gebeurd.
Bij een acculading van minder dan 40% wordt de ondersteuning teruggedraaid, zodat je met toch nog met een beetje hulp thuis kunt komen.
De accu gaat daardoor erg lang mee, leuk voor de folder.
Pas 80 km gefietst, de accu was nog niet leeg.

Dat de mate van ondersteuning op die manier bepaald wordt, is niet zo vreemd.

Ten eerste geeft het ondersteunen afhankelijk van het trapkoppel een heel natuurlijke rijervaring; het fietst gewoon een stuk lekkerder dan een motor die altijd een bepaald koppel levert, vind ik.

De afhankelijkheid van de snelheid zit vooral in het feit dat je met een fiets met elektrische trapondersteuning maar 250W mechanisch vermogen mag leveren; op hogere snelheden betekend dit, dat het koppel lager moet worden.

Dat de ondersteuning bij 40% wordt teruggedraaid, is waarschijnlijk voor een deel om de actieradius te vergroten (inderdaad, leuk voor de folder), en voor een deel om het accupakket te beschermen. Wanneer het pakket verder leeg raakt, mag je niet zoveel stroom meer trekken, om schade aan het pakket te voorkomen. 40% is wel erg vroeg om daar al mee te beginnen.

Er zit geen speciale snelheidsopnemer in de fiets; die paar dunne draden aan de motor komen van de Hall sensoren, die nodig zijn voor de motorsturing. Dit is borstelloze DC motor, en daarbij is het noodzakelijk om de positie van de rotor te kennen voor de aansturing. Nu wordt vaak gezegd dat je BLDC motoren zonder sensoren kunt aansturen, en op zich is dat ook wel zo, maar voor tractietoepassingen is dat toch veel moeilijker dan bij modelvliegtuigjes en zo.

De huidige snelheid komt dus uit de motorregelaar. Er is dus geen snelheidsensor die je kunt neppen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Uit de positie van de rotor (aantal omwentelingen/s) plus de wieldiameter haalt de besturing dus de snelheid

Op het accupakket (Li-ion) staat dat de volledige capaciteit pas bereikt wordt na 3 x volledig ontladen.
Is dit een fabeltje?
Helemaal ontladen is nog niet zo eenvoudig en vraagt grote afstanden op de fiets.
Het licht laten branden helpt ook niet echt, na 5 min gaat het automatisch uit.

Inderdaad, de motorregeling meet de elektrische rotorpositie, en met de informatie over de motor (aantal stator- en rotorpolen, overbrenging) en de wieldiameter wordt de snelheid berekend.

Ik neem aan dat je dit vraagt, omdat je die 27.5km/h grens eruit wilt halen. Ik denk niet dat dat mogelijk is, zonder de software aan te passen (of de wieldiameter, natuurlijk).

Hoe het precies zit met die 3 keer ontladen weet ik eigenlijk ook niet; ik heb het vaker gehoord, maar dat betekend natuurlijk niet dat het waar is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken