Waarom condensator bij elektromotor?

Vandaag heb ik een stuk speelgoed (een staande dansende pop op een voetstandje) uit elkaar gehaald voor een project.

Binnen in de nijlpaard zat alleen kleine elektromotor met een condensator parallel aan de elektromotor geschakeld. Ik heb dit vaker gezien bij elektromotoren in speelgoed.

1. Waarom zit die die condensator daar?
2. Kan de elektromotor niet gewoon zonder condensator werken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1) om beginnende electronici in de war te brengen
2) de motor kan werken zonder condensator, maar dan niet gewoon

OK, genoeg gelachen, nu even ernstig:
-) waarom stoort die condensator jou? als hij er zit zal er wel een goeie reden voor zijn, zeker?
-) maar, hoe zeker ben je dat het wel een condensator is?
-) als je nu eens vertelde wat voor een motor (typeplaatje?) en wat voor een condensator (opschriften?) en wat voor voeding (netspanning?) dan zou je een zinniger antwoord kunnen krijgen

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Mogelijk om te ontstoren........
Maar idd meer info kan geen kwaad

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kleine borstelmotortjes hadden eigenlijk altijd een condensator rechtstreeks op de aansluitingen. Kijk maar eens in cassetterecorders en dergelijke.
Als je hem eraf haalt, hoor je het gelijk op radio's in de buurt als je het motortje laat draaien. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar het ìs geen borstelmotor, FET, of althans dat mogen we blijkbaar niet weten. Voor mijn part kan het net zo goed een lipidosuctiemotor zijn! Die moeten natuurlijk ook ontstoord worden, jawel, maar niet met een C.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
echtepino

Golden Member

Tjonge zeg, van de warmte bevangen, mama?

Word lid van de Benelux DX Club

Ik denk dat hij hipposuctiemotor bedoelde...

Beetje flauw inderdaad,

Als we een beetje in de 'common sense' blijven van speelgoed, zal het waarschijnlijk ontstoring zijn. Als het veel storing zou leveren, zouden ze ook nog wel eens een spoel in serie met de aansluitpunten kunnen zetten.

De condensator (en eventueel spoelen) zorgt ervoor dat de motor niet teveel storing geeft op andere elektrnica die mogelijk wordt aangesloten. Het punt is, de motor kan prima zonder condensator werken, maar werkt de rest van jouw elektronica ook nog? Als je er bijvoorbeeld een servo naast aansluit en die instelt op een positie, werkt die elektronica nog juist als er allemaal storing op de voedingsspanning zit?

Zoek maar eens meer op EMI of EMC verhalen. Het gaat allemaal om hoeveel ruis een apparaat uitzendt en hoeveel het kan verdragen totdat het niet meer goed functioneert.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Borstelmotor (bron: Wiki)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/89/Electric_motor.gif
De koolborstels verzorgen het contact met de lamellen van de collector. De vonken veroorzaken HF storingen. De condensator vermindert die vonken en de storingen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

wat reageerd iedereen hier verhit op?

de ts wil graag weten waarvoor de condensator dient (ik zelf ook trouwens)

dat lijkt mij een normale vraag?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vind niet dat er verhit gereageerd wordt, dat was toch zeker mijn bedoeling niet. De vraag is op zich niet misplaatst, maar ik vind het storend dat TS niet meer informatie geeft, en probeerde dat op een ludieke manier over te brengen.

Maar bovenal heb ik ernstig en beleefd om de nodige informatie gevraagd. Zolang er die niet komt is er geen zinnig antwoord mogelijk.

En nog altijd wil ik weten of het wel degelijk een condensator is. Het kan net zo goed een VDR zijn, voorzover we nu weten. Alweer geldt: gissen is missen.

Helaas moet ik met u akkoord gaan dat onvoldoende omkaderde vragen hier normaal zijn, ja. Er zijn er toch zeker volop. Dat maakt ze nog niet aanvaardbaar, vind ik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

De vraag was, als ik het goed lees:
"Er zit over de aansluitpunten van een elektromotortje een condensator. Waarom zit die condensator daar; kan het ook zonder?"

TS meent dus met een condensator te doen te hebben. Laten wij er daarom voorlopig vanuit gaan dat het een condensator is.

Ook is het een feit dat op praktisch ALLE motortjes van dat slag een condensator zit. Nog een reden, aan te nemen dat het werkelijk om een condensator gaat.

Het doel van de condensator is boven besproken. Ik zie verder geen problemen, ook al is het warm. :+

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De vraag was overduidelijk, en het antwoord was ook niet te missen. Iets condensator-achtigs over een speelgoed motor kan alleen maar een ontstoor-C zijn.
Alhoewel, misschien vormt het wel een afgestemde kring met de spoel in de motor. Eigenlijk is het een kortegolf zender, van de KGB.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 9 juli 2010 15:47:38 schreef big_fat_mama:
Maar het ìs geen borstelmotor, FET, of althans dat mogen we blijkbaar niet weten. Voor mijn part kan het net zo goed een lipidosuctiemotor zijn! Die moeten natuurlijk ook ontstoord worden, jawel, maar niet met een C.

Ten overvloede: alle miniatuurmotortjes uit stukken speelgoed, ja zelfs uit volwassenenspeelgoed, zijn gewoon borstelmotortjes en hebben dus een ontstoorcondensator (nodig). Voor veel anders kan een parallellgeschakelde condensator ook niet dienen.

In dit geval zie ik het tekort aan informatie niet als problematisch, wellicht zelfs als afwezig, hoewel ik me er in andere gevallen best aan kan storen dat ik nergens een goedwerkende glazen bol kan vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."