Ik heb al eens 4 DS1820 op 1 lijn aangesloten.
De lengte was ongeveer 10m en daar had ik geen probleem mee.
Dit topic is gesloten
Ik heb al eens 4 DS1820 op 1 lijn aangesloten.
De lengte was ongeveer 10m en daar had ik geen probleem mee.
Lagere pullup nog niet geprobeerd, nog geen soldeerbout bij de hand gehad. Maar, iig bevestiging dat ik niet veel rare dingen hoef te doen om het voor elkaar te krijgen met een pic en 10 meter kabel.
(Skewrates aanpassen etc).
Magoed, da's weer te veel OT, ik posts foto's als m'n one-wire tuinlampjes het doen.
@loopycoaster
Lijkt op een impedantie mismatching.....
Moet de kabel afgesloten worden? Zo ja, is hij correct afgesloten?
@tidak, Nee, officieel hoeft de kabel niet afgesloten te worden, maar er zijn mensen die een Schottky aan het eind plaatsen, schijnt te helpen.
1-Wire is een single wire bus die door 1 pull-op weerstand hoog wordt getrokken. Master initieert alle communicatie door de bus laag te trekken. Wil een slave node iets versturen, dan blijft hij de bus laag houden nadat de master hem gereleased heeft.
De oude frequentiemeter heeft bijna de leeftijd van 20 jaar bereikt en, eerlijk gezegd, zijn periodemetingen waren verre van fatsoenlijk.
Tijd voor een nieuwe, dus:
Voor de sturing is een ATmega644 verantwoordelijk, maar het belangrijkste --de gate-- ligt in de handen van een GAL16V8-10. Voor zo'n tijd-kritisch werk is een AVR nu eenmaal veel te traag, ook als hij op 20MHz draait.
Binnenin ziet het er zo uit:
Het tweede trafotje voedt een galvanisch-gescheiden RS232-interface. Vanwege die galvanische scheiding was het ook nodig een ongebruikele bevestiging voor de connector te verzinnen, zoals rechtsonder te zien is.
Wie zich afvraagt hoe LCD en druktoetsen op de frontplaat bevestigd zijn, gewoon wat boutjes er op gesoldeerd. Als de plaat voldoende voorverwarmd wordt, gaat dat prima - zeker met dit weer...
Dan de onderkant nog:
{Aanvulling]
Die frontplaats is een stuk staalplaat, Bert.
Exemplarisch, zonder meer. Het lichtend voorbeeld in afwerking.
Interessante behuizing trouwens.
En is de frontplaat van staal of zink of iets dergelijks? Duidelijk geen alu.
12 volts ledlamp. Handig voor in de tent (met zonnepaneel + accu)
Binnenin de pwm-dimmer van Rosmalen, zekering en 2 stripjes ledjes die van een stuk van een halve meter komen (van een sk actie). Hij is van 5 tot 100% regelbaar, daardoor zal hij niet op 0 worden gedraaid en als 'uit' worden gezien. Op te hangen met een wasknijper, werkt prima.
Voor de afwerking had ik helaas geen stukje opaal/melk lexaan meer, nu heb ik er een ander stukje plastic opgeplakt maar dit is iets blauw waardoor de leds een heel 'hallogeenachtig' effect krijgen, dat is niet fijn als sfeerlicht. Als er iemand nog een stukje ter grootte van een ruime postzegel over heft hoor ik t graag. Ik wilde er eerst een kleine marktklem op zetten, maar dit werkt net zo goed en dit had ik nog op voorraad, niks speciaal hiervoor gekocht.
edit: inside fototje toegevoegd omdat iedereen daar zo verzot op is. (ander project op de achtergrond)
Wouw! zo altijd weer wonderschoon en super afgewerkt Pros!
Mooi lampje MAH. Lekker compact. Was het tevens niet handiger om het zonne paneel los te kunnen nemen? zodat je hem ook als zak lamp kan gebruiken.
Ik heb nog wel een stukje melk lexan voor je. Stuur maar mail met adres.
Zal ook maar eens een fotootje van mij kant posten, ben nog niet zolang bezig en heb me gewaagd aan het etsen van een usbtinyisp en een avr cdc (usb naar rs232). Denk laat ik maar niet te ingewikkeld beginnen.
Is belicht met sheet en een gewone spaarlamp van 4w, wel erg lang overigens 45min.
Links de isp, rechts de rs232.
En de onderkant, moet de isp nog even schoonmaken zit nog flux op.
Bij het tweede bordje was mijn boortje afgebroken nadat ik een gat wat wijder wilde maken uit de losse hand. Gelukkig brak die halverwege af heb het bordje dus nog wel af kunnen maken met een halve boor. schoot wel paar keer uit omdat het boortje er niet meer lekker inging, logisch uiteraard. Heb daardoor bijna een baan doormidden geboord.
Morgen komen er als het goed is nieuwe boortje binnen.
Deze heb ik gemaakt met gewoon papier en gewone spaarlamp, is gewoon goed gegaan, wel vijf kwartier belicht.
Tinus, Dank je.
Voor een zaklamp had er ook een accu bijin gemoeten.
Nee, ik zal wel niet duidelijk zijn geweest. We hebben een zonnepaneeltje met een accu bij de tent staan. Dat is handig om batterijen op te laden, eens het nieuws te kunnen luisteren op een radiootje, telefoon te laden etc. Maar nu heb ik dus ook licht zonder dat ik de olielamp moet bijvullen of met lege batterijen kom te zitten. In zomerdagen hebben we capaciteit genoeg. (tent moet hier meer worden gezien als zomerhuisje dat na het seizoen opgerold wordt en thuis op zolder komt). Het is minder sfeervol maar het is lekker practisch, richtbaar en batterij gaat niet leeg. De olielamp blijft natuurlijk ook nog wel in gebruik.
mailtje onderweg
Op 9 juli 2010 20:18:50 schreef peter79:
Is belicht met sheet en een gewone spaarlamp van 4w, wel erg lang overigens 45min.
Met een spaarlamp van 4W?! Waarom heb ik --jaren geleden-- zoveel geld verspild aan UV-lampen? Oh, ja, ik weet het weer: er waren toen helemaal geen spaarlampen voor huiselijk gebruik...
Die belichtingstijd is afschuwelijk lang, maar het resultaat ziet er strak uit!
@MAH: radiotje, telefoon, ... En wat met je soldeerbout? Die laat je toch niet thuis, zeker?
Bedank, ja ik vond het ook wel goed gelukt, zeker met de beperkende middelen. Maar dit is geen permanente oplossing, ben nog wat aan het rond kijken wat nu allemaal mogelijk is qua belichting, maar lijkt erop dat je al snel op uv tl buizen uitkomt. Dacht eerst aan pl-s lampen voor aquaria, maar dat schijnt niet het juist uv te zijn helaas.
En dat het lang duurt vind ik persoonlijk eigenlijk geen probleem, kan die tijd gewoon gebruiken om iets anders te doen, en komt ook niet zo op een minuutje als je zolang moet belichten.
Edit/
Moet overigens maar snel 0.5mm soldeertin halen, 1.5mm is wat lomp, voor dit soort werk.
Ook eens een projectje van mijn kant:
Als projectwerk voor de avondopleiding elektronica heb ik een propellerklok gemaakt:
Omdat ik op de avond voor de presentatie nog enkele vibraties in het beeld had, wou ik toch nog enkele parameters in de software aanpassen. Helaas zoals de wet van Murphy het wil, kreeg ik niets meer geprojecteerd (ook niet na alles terug naar het origineel gebracht te hebben). Gelukkig had ik nog enkele testprogramma's om toch een werkend iets te showen.
Moraal van het verhaal: wijzig een werkend geheel niet op de avond van de deadline, en vooral neem backup's van de software voor je iets wijzigt.
Het geheel:
De propeller:
Onderkant:
Motor en spoelaansturing:
Onderkant:
Bevestiging van de motor:
En het resultaat: Geslaagd
Golden Member
Mooie propellorklok!
Gebruik je een videokoppentrommel om stroom op het draaiend deel te krijgen? Als trafo of stiekem toch met een sleepring?
Enne, heb je misschien een filmpje? Of wacht je daarmee tot je de boel weer werkend hebt qua software? Wat kan/kon 'ie eigenlijk allemaal? Tijd weergeven, maar hoe? En doet 'ie ook tekst?
Mijn propagator om m'n plantjes te laten groeien is bijna af.
Er zit een temp sensor op : LM335, een tijd IC en ik sluit er TL lampen op aan alsook verwarming.
Dit alles zit in een serre (geen foto)
http://users.skynet.be/fa296995/DSC00861.JPG
http://users.skynet.be/fa296995/DSC00862.JPG
Moesten jullie meer informatie willen, of een hogere qualiteitsfoto (heb hier ook nog een reflexcamera liggen), vraag maar. M'n ego is niet groot genoeg om erover te stoefen, maar informatie geven doe ik met plezier, mede omdat jullie er ook zo gaan geholpen hebben.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 11 juli 2010 13:50:19 (2%)
Onderkant!
Zeer makkelijk als het werkt! hoeven we de wietplantjes niet elke dag op te komen zoeken
Golden Member
Lipo acu! Verhoog nu het brandgevaar van uw illegale witlofkwekerij met 37,2%!
(tenzij je 'm netjes laad, en iets van overontlaadbeveiliging hebt)
Je foto's hebben zo veel beeldruis dat ik niet eens kan zien of ze wel goed scherpgesteld zijn... Je hebt vast een mooie mobiel, maar bel er dan alstjeblieft mee en maak foto's met een camera...
Maar dat printje ziet er netjes uit. Connectortjes en bandkabel in plaats van spaghetti-dradenbende.
Op 10 juli 2010 20:55:52 schreef Lucky luke:
Je foto's hebben zo veel beeldruis dat ik niet eens kan zien of ze wel goed scherpgesteld zijn... Je hebt vast een mooie mobiel, maar bel er dan alstjeblieft mee en maak foto's met een camera...
No offence maar mobieltjes kunnen ook scherpe macro foto's maken hoor zie onderstaande project, geschoten met een nokia N97 uit de losse hand met ingebouwde flitser
ontopic
Ik had laatst op de sloop paar routers gered nieuw in doos . Er zat ook de bekende sweex lb000021(een router die linux kan draaien en van usb booten ED). Ik heb daar usb poorten opgemod en een seriele poort om nieuw firmware te flashen. Voor de usb poorten moesten er een paar onderdelen geplaatst voor de D+/- lijnen. een 5v voeding en 48mhz oscilator.
http://www.uploadarchief.net/files/download/10072010373.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/10072010374.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/10072010375.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/10072010376.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/10072010377.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/10072010379.jpg
modedit: Geen poster formaat afbeeldingen direct plaatsen !
[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 10 juli 2010 23:19:33 (6%)
gadver, kunnen die foto's nog groter
Als je zo goed kan fotograferen met die neukia, verklein de foto's dan ook even.
Silicon Member
miljaaar. wat een kloddewerk. typisch geval van een programmeur met een soldeerpook ...
pak een voorbeeld aan Pros zijn werk. dat is (bijna) afgelikt.
@pros : volgende keer ene poging om alles op 1 print te maken ( of 2 die dan mooi haaks in elkaar passen bia 1 connector ) dat is pas fun !
kzal ook maar eens iets laten zien ...
de echte print heb ik al eens getoond.
Dit is een synthetic image screengrab van Altium Designer. Ik ben bezig met final Cam aan het maken. Boek is bijna klaar. ( Das ook ene project maar van lange adem ... )
[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 10 juli 2010 23:07:54 (36%)
Sorry van de foto's. ik ben ze blijkbaar vergeten te verkleinen. ik heb thumbs gemaakt maar ik kan me bericht niet meer aanpassen.
@F.E. deze router was een proof of concept. Ik heb nog een dezelfde router. Die wordt wel netjes gemod, max232 op een printje met smd en de juiste usb stekkers.
Alle informatie komt van http://spritesmods.com/?art=sweexusb. Ik moet alleen nog een pc hebben met linux om usb stick te laden met Linuxboot.
@ Peter 79: Haal je iet of wat goede prestaties met die AVR usb->RS232 omzetter? Wat is de maximum baudrate die je kunt halen? Is het een goede vervanger voor de (moeilijk te solderen) FT232's?
Op 10 juli 2010 22:52:16 schreef tolunay:
Ik had laatst op de sloop paar routers gered nieuw in doos . Er zat ook de bekende sweex lb000021(een router die linux kan draaien en van usb booten ED). Ik heb daar usb poorten opgemod en een seriele poort om nieuw firmware te flashen. Voor de usb poorten moesten er een paar onderdelen geplaatst voor de D+/- lijnen. een 5v voeding en 48mhz oscilator.
Handige dingetjes, die Sweex routers!
Heb er zelf een paar jaar terug ook een omgebouwd, ook al eens geshowd hier. Met de juiste spulletjes kun je hem nog best netjes ombouwen ook!
Eerste plaatje in het topic is stuk en ik kan die post niet meer editten, daarom hier nogmaals het plaatje:
Heb niet al je plaatjes bekeken wegens te groot en langzaam laden, maar van wat ik gezien heb hoop ik wel dat je e.e.a. nog wat gaat opknappen...
Op 10 juli 2010 23:00:45 schreef free_electron:
kzal ook maar eens iets laten zien ...
[afbeelding]de echte print heb ik al eens getoond.
Dit is een synthetic image screengrab van Altium Designer. Ik ben bezig met final Cam aan het maken. Boek is bijna klaar. ( Das ook ene project maar van lange adem ... )
Ziet er profi uit! Wordt dit straks in combinatie met je FPGA-boek-project verkocht?
Op 10 juli 2010 20:55:52 schreef Lucky luke:
(tenzij je 'm netjes laad, en iets van overontlaadbeveiliging hebt)
Voor zover ik weet maakt overontladen enkel de accu stuk, maar is er geen explosiegevaar.
EDIT: wat voor plantjes kweek je eigenlijk?
Jammergenoeg blijf ik sukkelen met de temperatuurssensor. Heb in die flatcable ook I2C voorzien, zit eraan te denken om deze te gebruiken.
Ook 1 foutje gemaakt aan m'n opto triac.
Dit topic is gesloten