kleine schakelaar op 220V lijn

Even de situatie schetsen, op de slaapkamer zijn twee punten voor 'n lees lamp te plaatsen. Deze zijn echter niet aan en uit te zetten via 'n ingebouwde schakelaar in de muur. Als oplossing wil ik een schakelaar in de lampenhouder zelf inbouwen. Maar blijf als amateur normaal af van alles boven de 5V :)

Ik ben toch 'n beetje wantrouwig tov zeer kleine schakelaars zoals deze schakelaar ondanks dat ze geschikt zouden zijn voor 250VAC en 1A volgens de datascheet.

Of is dit volgens jullie geen probleem (in de houder zou een led leeslamp van +- 2 Watt komen, dus slechts 'n fractie van 1A) en is krimpkous en 'n druppel hot glue voldoende als isolatie?

Best wel basic vraag maar gezien m'n gebrek aan ervaring met spanning van het lichtnet speel ik liever op zeker.

Mvg,
Seb

heb je in de lamphouder een plekje waar je de schakelaar kunt plaatsen op zo'n manier dat de pootjes al niet aan te raken zijn? dan kun je al niet in de buurt komen van het gevaar en dan is krimpkous al voldoende.

wel alle pootjes isoleren ( ook het pootje dat niet aangesloten zit )

Die schakelaartjes houden het wel uit hoor. Voor isolatie is krimpkous inderdaad aangewezen.

deze lijkt me makkelijker voor een leeslamp, dan moet je geen zijwaartse kracht uitoefenen en kan ze niet uit de muur komen op die manier...
hij kan meer stroom schakelen en is volgens mij ook iets veiliger

Henry S.

Moderator

Op 22 augustus 2010 17:58:00 schreef Stefaan Van Slycken:
Die schakelaartjes houden het wel uit hoor. Voor isolatie is krimpkous inderdaad aangewezen.

Deze zijn niet geschikt voor netspanning, de isolatieafstand tussen pinnen en behuizing is te klein. Je moet dus krimpkous gebruiken. Maar dan nog kan intern de afstand tussen schakelaar en behuizing te klein zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Deze zijn ook erg makkelijk en ideal voor leeslampjes.
Een lampfitting met ingebouwde trekschakelaar.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Op 22 augustus 2010 18:21:12 schreef Jan klaasen:
[...]

laat dat nu ook toevallig het type schakelaar zijn die vaak in schemerlampen gemonteerd zit.

Jammer genoeg is er voor dat type net wat te weinig plaats. Omdat de achterkant open is (dient later tegen de muur te komen) is er wel voldoende ruimte plaats om eraan te werken en alles rustig te isoleren. De achterkant van de schakelaar kan dus ook onmogelijk aangeraakt worden.

maartenbakker

Golden Member

Het tuimelschakelaartje is echter ronduit gevaarlijk, al was het maar door de metalen bevestiging en bediening. Je moet dan om te beginnen de boel aarden, maar zelfs dan heb je nog kans dat je de vereiste afstand tussen de spanningsvoerende delen niet haalt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat ik ook nog heb liggen en wat past is deze drukschakelaar volgens de datasheet ook geschikt voor 250VAC en daar zitten geen metalen onderdelen aan de buitenkant?

Is zoiets haalbaar? (zoniet zullen m'n ouders 'n elektricien moeten laten komen om 'n extra schakelaar naast hun bed de plaatsen)

benleentje

Golden Member

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=700862\
Dit type schakelaar gebruik ik wel eens om 230V te schakelen.

Dit drukknop is al veiliger voor jezelf. Ook al faalt de schakelaar jezelf zal er niets van voelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dan zou dat type drukknop dat ik heb ook mogelijk moeten zijn. Afgezien van de stroomsterkte die geschakeld kan worden zijn de specs identiek. Of interpreteer ik die specificaties verkeerd?

Heb ook net nog 'n zwaarder type gevonden in m'n doos met componenten maar zo heb ik d'r maar één en heb twee lampen (en kan me bovendien niet herinneren vanwaar die komt)

Iedereen alvast bedankt voor jullie advies en suggesties

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 augustus 2010 19:07:13 (27%)

Op 22 augustus 2010 19:51:37 schreef sepro:
Wat ik ook nog heb liggen en wat past is deze drukschakelaar

Is dat geen momentschakelaar?

If you want to succeed, double your failure rate.

Die zal ongetwijfeld ook wel in 'n moment versie bestaan maar die ik heb heb liggen zijn de gewone schakelaars.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 augustus 2010 19:07:23 (39%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat dit de juiste schakelaar is voor TS

http://www.aurora-kontakt.nl/produkten/elektra/schakelaar/355828.jpg

Verkrijgbaar bij de meeste elektrozaken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Die was al langsgekomen. Het wipschakelaartje van Benleentje is ook prima geschikt. Ik denk die drukknop die sepro toont ook wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Had hem overhet hoofd gezien ([OT] die actieve links mocmogen wel een wat duidelijker kleurcontrast hebben :( [/OT])
Die schakelaar van ben leentje is toch een stuk moeilijker te monteren: vierkantegatenboren zijn behoorlijk kostbaar >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 22 augustus 2010 22:39:11 schreef maartenbakker:
Die was al langsgekomen. Het wipschakelaartje van Benleentje is ook prima geschikt. Ik denk die drukknop die sepro toont ook wel.

Dan gaat die iets grotere drukknop (en zwaardere specs) zeker kunnen dienen, enkel nog 'n tweede vinden!

Moet inderdaad wel iets zijn wat makkelijk uit te boren is. Heb weinig zin om met 'n figuurzaag aan de slag te gaan.

Bedankt,
Seb

benleentje

Golden Member

Ik vind die wipschakelaars mooier en dat telt voor mij zwaarder dan makkelijk. Maar met een dremeltool en een paar freesjes is dat gat er zo in. Maar als je het nooit eerder hebt gedaan er niet aan beginnen dan eerst oefenen in proefmateriaal.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je bang bent dat de afstand tussen de pinnen te klein is, of je niet aan je lamp wilt boren kun je ook nog naar iets kijken als Klikaan-Klikuit oid.

De ontvanger monteer je achter je stopcontact en de zender plak of schroef je zo, zonder een draad tegen de muur. Hiervoor moet je wel een doos achter het WCD hebben van 50mm diep

Link:
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=59
icm:
http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=32

[Bericht gewijzigd door teunhaperen op maandag 23 augustus 2010 18:53:57 (16%)

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil
Tidak Ada

Golden Member

Weer een stelletje sluipverbruikers erbij ??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †