Spanning berekenen mbv stroomlus en driehoek ster transformatie

Ik hoop dat jullie mij bij nog een vraagstuk kunnen helpen voor mijn tentamen. De bedoeling is om mbv stroomlussen en de driehoek ster transformatie de spanning over R3 te berekenen

http://img834.imageshack.us/img834/9392/lus.jpg

Ik loop vast bij stroomlus 2. Ik kom met geen mogelijkheid uit op -1V

De driehoek ster berekening ga ik vanuit dat die goed is!
Ik weet niet of ik de lussen juist heb gedefinieerd, maar lus 1 heb ik zo berekent: stroom door R5= 0,5/(5/6)*2 = 1,2A
Poging lus 2: I2= (2+(1,2*1/3)) / 1 1/3 = 1,8 A

Zit ik er ver naast of?

Maar kan ik via deze methode wel achter de spanning over R3 komen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Strikt genomen niet natuurlijk, want in de vervangschakeling bestaat er geen overeenkomstige weerstand meer!

Maar je kunt wel de spanning over de linker stroombron uitrekenen. En die moet natuurlijk gelijk zijn aan de spanning over de linker stroombron in het oorspronkelijke schema, en DIE spanning is weer gelijk aan de spanning over de oorspronkelijke R3.

Overigens moet ik zeggen dat ik dit maar rare vragen vind. De oplossingsmethoden die je ermee oefent zijn op zich waardevol, maar in DEZE vragen zijn ze steeds een idiote keuze.

Voor controle kun je de spanning ook hier weer direct uit het schema aflezen:
UR3= ¼× 2V (van 'V1') + 0,75Ω× −2A (van 'Is1') = 0,5V − 1,5V = −1V.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je hebt gelijk Frederick, er zijn andere methodes wie veel handiger zijn, maar de leraar vraagt om een bepaalde methode om die te testen helaas!

Maar ik snap niet helemaal hoe je aan die berekening komt? Haal je dat uit de originele schakeling of uit de ster schakeling?

Zou je misschien uit kunnen leggen hoe je dat met stroomlussen oplost?

Alvast bedankt voor jullie moeite:)

Henry S.

Moderator

Op 22 augustus 2010 18:14:43 schreef doejay:
Zou je misschien uit kunnen leggen hoe je dat met stroomlussen oplost?

Dat mag je eerst zelf gaan doen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zoals je ziet heb ik een paar post hierboven het proberen uit te rekenen met stroomlussen. Maar weet niet of op de goede weg zit

Henry S.

Moderator

Och niemand heeft nog gezien dat bron 1 een stroombron is... Maar dat had je zelf ook kunnen zien.

Edit: die hint is al gegeven.

Dan maar het volgende: Door R5 kan maar 1 stroom lopen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Sorry ik zou wel dom zijn, maar ik loop echt vast en kom er niet uit. Dus zou het heel fijn vinden als iemand het uit kan leggen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 augustus 2010 18:14:43 schreef doejay:
Haal je dat uit de originele schakeling of uit de ster schakeling?

Wat ik zeg: direct uit het schema aflezen.
R3 en R1 delen de spanning van V1 (eigenlijk U1) tot ¼ ervan (afgezien van Is1).
En de stroom van Is1 gaat door R3 en R1 parallel, dus door ¾Ω (afgezien van U1, pardon V1).
Maar goed, dat is de gewóne oplossing. :)

Ik snap je probleem met de maasmethode niet.
Je herinnert je hoop ik dat daarbij de som van de spanningen (alle spanningen) in een maas steeds nul moet zijn.
In één van de mazen kun je wel heel gemakkelijk uit de voeten.

Dus; welke vergelijkingen heb je al gevonden?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org