Hallo dit is mijn eerste post dus.. :d
Mijn vraag: ik heb 2 identieke scooters op electriciteit.. de baterijen zijn 12 V 12 Ah en een motor van 24 volt 250W .. zo zitten er 2 in ( 2 batterijen en 1 motor als je begrijpt wat ik bedoel..
).. 1 van de 2 scooters macheert nog volledig... nu..eerst was ik van plan die kapotte scooter amateuristish te maken.. ( zelf iets van maken dus ) ..
nu wil ik van de 2 scooters gewoon 1 maken dus amateuristishe tekening:
scooter 1 scooter 2
|------------|
| |
| |
|------------|
0,30-50 cm ( nog allemaal uitekenen) ja die streepkes moete onder scooter 2 staan ma krijg die niet goed.. 
dus hiermee wil ik bedoelen de 2 scooters gewoon aanelkaar lassen met een buis (staal or whatever).. zo dat het een 4 wieler wordt. ik heb de motor uit de kapotte scooter nog.. dus... nu wil ik een zo gemakelijk apparaat hebben ( liefst zellef maken..liefst zo gemakelijk mogelijk, ben echt een noob in dit soort dingen..
)
dus ik wil de batterijen in serie zette.. en dus de 2 motors ook.. nu wil ik niet met een schakelaar werken zo dat ik I/O krijg.. (On/off) --> ik wil een snelheid kunnen kiezen.. ik heb al dingen geprobeerd zonder succes... een potentiometer... noem mar op.. maar da heb ik getest met 24 V 8Ah en da brande al door.. dus.. ik weet het echt niet meer..
nu graag wat help maar niet van die moeilijke termen aub.. ik zal er wel uitkomen maar.. begrijp er nog niet veelvan.. :d alvast dankuwel..
electrical storm
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein
ik denk dat jou consturctie niet helemaal gaat werken. (ik was zelf eens van plan hetzelfde te maken met twee fietsen en een veel technischere vriend rade dit mij af. wat nou precies de moeilijkheid of zwakke plek was weet ik helaas niet meer)
maar wat jij wil moet denk ik met een instelbare spanningsregelaar (zie het internet voor meer info). de meeste gelijkspannings motoren gaan namelijk meer kracht leveren als de spanning (minder juist, maar voor veel mensen begrijpelijker voltage) hoger wordt.
Zet de motoren niet in serie, maar gebruik ze afzonderlijk op eigen accu's. Dat scheelt een hoop ellende.
Vervolgens kun je de motorregeling welke hier op de site tussen de schakelingen staat gebruiken om een snelheidsregelaar te maken. Het PWM aansturen van een motor is veel efficienter dan een spanningsregelaar.
electrical storm
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein
inderdaad pulse width modulation werkt ook en dan heb je er ook direct een schema met uitleg bij: motor regeling
@mbbneon: inderdaad het is iets efficienter en in dit geval handiger omdat er een kant en klaar schema op CO staat.
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Op 3 september 2010 19:53:16 schreef Vervoortraf:
Hallo dit is mijn eerste post dus.. :d...
nu wil ik niet met een schakelaar werken zo dat ik I/O krijg.. (On/off) --> ik wil een snelheid kunnen kiezen.. ik heb al dingen geprobeerd zonder succes... een potentiometer... noem mar op.. maar da heb ik getest met 24 V 8Ah en da brande al door.. dus.. ik weet het echt niet meer..
nu graag wat help maar niet van die moeilijke termen aub.. ik zal er wel uitkomen maar.. begrijp er nog niet veelvan.. :d alvast dankuwel..
Vroeger heb ik ook zoiets gemaakt, het printje die ik hiervoor ontworpen heb vind je op mijn Site ( Electronics 4 Fun ) bij mijn Bouwontwerpen - PWM regeling voor stepmotor -
Edit (foto):

oké.... zal zeker alles na kijken.. danku... 
btw zeer goed forum... heb WEKEN geleden op andere forums ook gepost zonder antwoord.. hier na 1 dag al een reactie... en veeeel overzichtelijker.... JUST WHAT I NEED.. 
Die PWM regelaar: kan daar niet op klikken geeft fout aan.. :d
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
en kun je op het eerste bouwproject wel klikken van mijn bouwontwerpen? ( Van mijn Site )
Anders kan ik evt. de pdf ( = schema's + Printlayouts )opsturen naar jou e-mail (als je hem geeft)
Edit (nota ):
Onlangs ben ik overgeschakeld op Mozilla Firefox, het zou kunnen dat het hiermee te maken heeft. Ik zoek het straks uit.
Wie er nog geïnteresseerd is stuurt een mail naar >
williamdob at hotmail dot com
[Bericht gewijzigd door Erelce op (14%)]
Geeft aan dat hij het bestand niet kan vinden.... 
dit kan miss helpen.. her-upload het/de file nog eens.. miss werkt het dan wel... =)
Mod-edit: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (69%)]
Erelce
bij mij werkt het nochtans, mail me gewoon en ik stuur die pdf op.
[Bericht gewijzigd door Erelce op (72%)]
nu op een andere topic zie ik deze afbeelding..
Klik hier
nu vraag ik mij af.. is dit zelf gemaaakt of is dit ergens gekocht zou graag er meer info over weten..
alvast danku
Ik zou toch iets toevoegen aan het schema.
Er staat een schakelaar getekend, (aan / uit - motor) als je de schakelaar uit zet zweeft de gate van de fet, persoonlijk zou ik daar een pulldown weerstand bij zetten van +/_ 47K. Nu kan de fet gaan geleiden als de schakelaar uitstaat, lijkt mij niet helemaal de bedoeling. 
is dat het antwoord op mijn laatste vraag want begrijp er namelijk geen bal van...
ben echt noob in dit soort dingen.. 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
want begrijp er namelijk geen bal van
Zet in de sectie Vraag & Aanbod een oproepje of iemand je al dan niet tegen betaling wilt helpen.
Nee, dat gaat hier over.
http://users.telenet.be/williamdob/files/pdf/pwmregstep.pdf
Dit is het schema van Erelce
zie nu dat het geen schakelaar is maar een brug, maar er kan een schakelaar geplaast worden en dan kan het fout gaan.
Erelce
Op 8 september 2010 14:51:01 schreef Lambiek:
Ik zou toch iets toevoegen aan het schema.
Er staat een schakelaar getekend, (aan / uit - motor) als je de schakelaar uit zet zweeft de gate van de fet, persoonlijk zou ik daar een pulldown weerstand bij zetten van +/_ 47K. Nu kan de fet gaan geleiden als de schakelaar uitstaat, lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
dat is een terechte opmerking.
Inderdaad er moet nog een pull-down weerstand komen op de gate.
@VervoortRaf
1)- Neen,het ging over mijn schema.
2)- Volgens mij zit er in het rode bakje gewoon een potmeter, en is dit zelf gefabriceerd.
@Erelce,
Heb je hem zelf geprobeerd op een step, vindt die BUZ71 ook aan de krappe kant met 14A en een RDS_on van 0.1E. Als de motor 250W is bij 24VDC is I_nom al 10A, en met een aanloop stroom van 5 a 6 maal I_nom zit je al gauw op 50A, en over het dan verstookte vermogen maar te zwijgen.
Erelce
Inderdaad nu je het zegt, nochtans heb ik deze schakeling een tijdje gebruikt zonder problemen.
Ik gebruikte toen wel 2 motoren met 1 stuurprint per motor, om een platform voor te bewegen met een persoon erop.
Waarschijnlijk zal de dissipatie binnen de perken gebleven zijn doordat de motoren langzaam op snelheid werden gebracht door de PWM en doordat ik met 2 motoren werkte zodat de belasting per motor gehalveerd werd.
Dus zou het inderdaad beter zijn indien er met één motor gewerkt wordt en indien de motor sneller op snelheid moet komen, om voor een zwaardere type FET te kiezen.
Edit:
@Lambiek
Je hebt gelijk, ik heb nog eens gekeken op de print. De gebruikte FET is daar een IRFZ46N en de diode een B1545.( ik had het veranderd tijdens het ontwikkelen van de print en het schema vergeten aan te passen ).
Dus pas ik het schema straks aan.
[Bericht gewijzigd door Erelce op (19%)]