Bosch combimagnetron

Beste forumgenoten,

Sinds een kleine 2 jaar zijn wij in het bezit van een Bosch combimagnetron die het altijd erg goed heeft gedaan.

http://www.4inbouw.nl/images/hbc83k551n.jpg

Sinds vorige week heeft het magnetron gedeelte ons in de steek gelaten.

Als we de magnetron starten houdt ie er na 3 seconden weer mee op.
De oven en verlichting van het apparaat werken prima

Wie o wie heeft ervaring met dit soort storingen?

m.v.g.,

Kingston

er was een serie die last had van een motortje wat voor de ovenfunctie een klep open stuurt en bij magnetronfunctie moet deze dicht . als die motor of schakelaar niet goed is dan stopt de magnetron als beveiliging .

ook kan je deurtje wat scheef zijn en door het bewegen de schakelaars uitvallen als beveiliging , houd het deurtje eens dicht bij de magnetron gebruiken , helpt dat ? heb je ook de stekker al eens uitgetrokken ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik laat je morgen even wat meer weten, alvast bedankt voor je reactie

Ik heb hetzelfde probleem, nu heb ik hem meegegen om te repareren en krijg ik het volgende te horen;
De elektronische module die de magnetronbuis moet aansturen is defect.De kosten van deze module bedragen 240 euro.Geadviseerd word ook de magnetronbuis hierbij te vervangen om te kunnen garanderen dat deze module niet weer binnen te korte tijd defect raakt.Deze magnetronbuis kost 169 euro.
Na 5 jaar vind ik dit wel een hele dure reperatie want de werkuren moeten ook nog betaald worden.
Maar klopt dit wel, wat hier verteld wordt?

Sine

Moderator

Dat die schakelende voeding ( meer is die module niet ) defect is kan ik me wel wat bij voorstellen.

Het vervangen van de buis lijkt me onzin, die gaan zo goed als nooit echt defect.

Maar dan nog vind ik het een erg pittige prijs, heeft er iemand foto's van de betreffende module ? zitten daar vervangbare onderdelen op ( elco's ? )

Lijkt mij dat een kwaliteitsproduct als boven getoond toch wel een bpaalde leeftijdsverwachting mag hebben.
Ik zou zeker de importeur of serviceafdeling van deze aanspreken.
U moet zeker uw teleurstelling t.a.v. genoemd merk tot uiting brengen.

Bosch geeft 2 jaar garantie op die combi (als je niet een verlengde naar 5 jaar hebt genomen).
Ik zou maar snel contact opnemen met de service afdeling.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
maartenbakker

Golden Member

Let wel, het gaat om een ander apparaat (wel zelfde model??) dan van de topicstarter. Of deze ook een kleine 2 jaar oud is, is natuurlijk nog maar de vraag. Een nieuw topic met verwijzing hiernaartoe was minder verwarrend geweest denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn combi ziet er precies hetzelfde uit. 't kan zijn dat zij een oud model hebben gekocht 2 jr geleden?
De rekening vind ik absurd hoog en ik las ergens dat het ook te wijten kan zijn aan een defect deurcontact deze maakt uit beveiligings overweging dan kortsluiting nw. deurcontact en hij doet het weer. Als die niet goed sloot dan schakelde de magnetron uit.
Als wij n.l. de deur open hadden en we staken iets in het deurcontact dan ging aan de linkerkant het licht gewoon uit en bij de rechterkant vloog de stop eruit.
Misschien kan het dat ook wel zijn en hoef ik geen dure reparatie.
Ik moet nou afgaan op alleen de monteur en hoe weet ik dat hij zuiver is (geen officiele winkel) Met zo'n rekening slaat bij mij de twijfel van zijn integerheid toe (sorry voor mijn wantrouwen).

maartenbakker

Golden Member

Het wantrouwen kan terecht zijn, daar heb ik het niet over. Maar begrijp wel dat een goede diagnose op afstand lastig is, en al helemaal als je in andermans topic begint over misschien wel een heel ander model en misschien ook wel een andere storing. Prijzen van onderdelen nagaan is dan ook onbegonnen werk. Zoek het typennummer op en begin een eigen topic, zou ik zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat met de deurcontacten is bij samsung zo en bosch misschien ook wel . de deurbeveiliging is bij de magnetron veel belangrijker als bij de oven en door het lopen van de fan kan de deur net uit de schakelaar drukken . als de magnetron wel loopt als je de deur tegenhoud dan is het gerelateerd aan de deurcontacten , maar hij kan ook een meting missen in het apparaat die nodig is voor de magnetron . en de buis gaat idd vrijwel nooit stuk , soms de trafo maar dan heb je andere klachten .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry, Ik maak een nieuw topic aan hiervoor.

Op 12 september 2010 15:47:28 schreef Sine:
Het vervangen van de buis lijkt me onzin, die gaan zo goed als nooit echt defect.

Daar heb ik anders wel ervaring mee, ik heb ook een Siemens magnetron (geen combi) waar ik een defecte buis in had.

@Astrid
Ik had dezelfde symptomen zoals jij beschrijft, enkele seconden normale werking en dan gedaan zonder boe of ba... Ik heb gegokt op een defecte buis en ik had geluk (heb er geen idee van hoe je kan meten of het ding nog goed is of niet)
Na even checken bij Siemens voor de prijs van een nieuwe buis, vlot naar Ebay verdergesurft. Ik heb daar een nieuwe buis voor een derde van de prijs gevonden. Werkt nu al weer een jaar of 3 zonder probleem...

Heb hetzelfde probleem gehad.
Bij mij werd dit veroorzaakt door een gesprongen glaszekering.
Als je de bovenplaat van de oven verwijderd, zit er rechtsvoor een kleinen printplaat waarop een zekering zit.
Volgens mij was het een 8A zekering, deze vervangen met een snelle 8A glaszekering en de magnetron werkt weer naar behoren.

Kan iemand mij helpen met het volgende.

Mijn Bosch combimagnetron heeft dezelfde kuren als hierboven beschreven.
De oven doet het prima maar de magnetron stopt na 3 sec.

Ik heb de glaszekering vervangen.
Maar als ik het daarna de magnetron probeer gaat de stop eruit.
En de pogingen daarna stopt de magnetron weer na 3 sec.

Nu heb ik de kap eraf gehaald. En ik zag een relais 'flitsen' als het na 3 seconde eruit vliegt.
Die relais heb ik eruit gehaald met het idee om deze te vervangen.

Maar nu blijkt dat de relais bij de leverancier alleen in hele grote aantallen te krijgen is.

Weet iemand hoe ik er achter kan komen met welk andere relais ik deze kan vervangen?

Het gaat om de specificaties van schrack pbh340009
(http://www.te.com/catalog/bin/TE.Connect?C=1&M=BYPN&TCPN=3-141…);

Alvast bedankt.
Bri

Product Type Features:
Series = PBH
Termination Type = Through Hole

Electrical Characteristics:
Contact - Rated Current (A) = 6
Coil Resistance (Ω) = 225
Coil - Rated Power (mW) = 360
Actuating System = DC
Coil - Rated Power (W) = 0.36
Input Voltage (VDC) = 9
Insulation - Special Features = None
Insulation - Initial Dielectric Between Contacts and Coil (V rms) = 2500
Insulation - Tracking Index of Relay Base = CTI250
Release/Reset Voltage (V) = 0.9

Body Features:
Insulation - Clearance/Creepage = 3.0mm Clearance 4.0mm Creepage
Polarized = No
Enclosure Color = White

Contact Features:
Relay Type = Miniature Power PCB Relay
Mounting Options = PC Board
Enclosure Type = Flux-Tight
Contact Base Material = Silver Nickel 90/10
Approx. Dimensions (L x W x H) (mm [in]) = 15.0 x 15.0 x 20.0 [.590 x .590 x .787]
Contact Configuration = Single
Terminal Assignment = 1 Form A
Number of Poles = 1

Housing Features:
Version = High Ambient Temperature 105°C
Operate/Set Voltage (V) = 6.7

Configuration Features:
Relay Style = PCB
Contact Arrangement = 1 Form A, SPST-NO, 1 N/O
Coil - Magnetic System = Monostable
Coil Suppression Diode = Without
Coil Selection Criteria = Nominal Voltage
Coil Latching = Without
Status Indicator = None
Number of Coils = 1

Industry Standards:
RoHS/ELV Compliance = RoHS compliant, ELV compliant
Lead Free Solder Processes = Wave solder capable to 240°C, Wave solder capable to 260°C, Wave solder capable to 265°C
RoHS/ELV Compliance History = Converted to comply with RoHS directive
Approved Standards = VDE Component Mark, UL Recognized for Canada and US

Packaging Features:
Packaging Method = Carton Bar

Other:
Brand = Schrack
Comment = High Ambient Temperature 105°C

Een relais die inschakeld en afschakeld vonkt bij de contactpunten.
Ik denk omdat de zekering in de meterkast ook springt dat je een probleem hebt met de deurschakelaars.
Was de glaszekering stuk dan?

het relais kan ook de trafo inschakelen die secundair een sluiting heeft in de hoogspanning . de schakelaars die stuk zijn is ook niet zeldzaam maar dan is vaak de lip van de deur krom of afgescheurd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Sine in de schakelende voediing gaan heus geen elco's defekt; ze zijn berekend op dit harde leven.

Deze oven gebruikt een invertormodule + klassieke magnetronbuis.

Als de buis binnen de drie seconden niet in zijn normaal regime is stopt de oven ermee, uit veiligheidsoverwegingen. In 99% van de gevallen ligt dit aan de buis zelf, deze kunnen wel degelijk defekt gaan. Niet door slechte kwaliteit, maar in combiovens door ingebakken resten op het RF venster, waardoor door overslag de magnetronbuis doorslaat. De invertormodule overleeft dit soort klappen normaal moeiteloos.
In dit geval is blijkbaar de invertormodule gesneuveld zonder aanwijsbare reden. Maar als er een reden moet gezocht worden kan het niet anders of de magnetron had last van doorslag, vandaar deze standaarbrief van siemens.
Als de buis nu nog goed is (en hier heeft Sine wel gelijk) dan kan ze nog een hele tijd mee.

Persoonlijk zou ik de buis niet laten vervangen, wetende dat een defekte buis de invertor niet kapot maakt.

groeten

maartenbakker

Golden Member

Over het algemeen worden elco's zorgvuldig gedimensioneerd maar gaan alsnog stuk. Dat het hier niet het geval zal zijn, of dat er minstens (veel) meer aan de hand is, ben ik natuurlijk wel met je eens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties.

@S.Oldeerbout : De deurschakelaars had ik door gemeten en die bleken nog in orde.
Het vonken van de relais zag ik bij toeval .. idd bij het afchakelen. dwz. in het witte plastic zag ik dat het oplichtte. Bedoelde je met de contactpunten die vonken, in de relais zelf?
Ja de zekering was ook stuk.

@kris van damme: Het laatste wat ik met de oven had gedaan.. was de 'automatische schoonmaak functie gebruiken. Daarbij worden juist de resten zo hoog verhit dat je de resten als as kan opvegen.
Daarna deed het dus niet veel meer. Ik heb de oven al een tijd maar wel heeeel weinig gebruikt.
Dus de kans is klein dat het de buis is?

Begrijp ik nu goed dat het zeer waarschijnlijk niet de relais is? :(

o... nu heb ik een smiley van verdriet gebruikt en die lijkt dan juist op een boze smiley. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Misschien dat ik nog een beetje hulp kan krijgen. Als het niet de relais is dan kan ik verder zoeken. Of anders een andere magnetron kopen. Echt zonde want ik heb het echt heeeeel weinig gebruikt maar het is misschien het handigst. Als ik de printplaat vervang kost dat 180,- maar ja als ik dan ook een buis moet vervangen....

Heeft er iemand nog advies plz..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 25 september 2014 19:41:17 (25%)

Printplaat eruit en na laten kijken, vaak valt het wel mee...Kost geen 180 Eu

Wij hadden hetzelfde probleem met onze siemens combi magnetron (HB84E562).

Op een dag gebruikte we de magnetron functie en de stoppen sloegen door in huis. Daarna werkte de magnetron nog maar de eerste 3 seconde.

Helaas hadden we hem al 5 jaar en 2 maanden. Dus 2 maanden uit de garantie. Monteur is langs geweest en heeft de zekering vervangen en de inverter. Deze maakte kortsluiting.

Totale kosten 276 euro inclusief voorrijkosten.

En om dat ruim 5 jaar nadat dit topic werd gestart nog even toe te voegen heb je je speciaal geregistreerd?

http://www.gigawatts.nl/co/smile/oude_koe.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.

... de inverter laten herstellen met nieuwe zekering zijn de kosten 35 Euro.....

Vandaag ook de storing gehad bij de HB86k570 afwisselend:
de aardlek vliegt eruit , bij start oven, soms ook bij start magnetron.
dit was later weer opgelost (maar niets echt gevonden)
alle connectoren losgehaald en weer vastgezet.Bedrading ziet er prima uit. Motoren draain allemaal soepel en geen (aardlek)sluiting
De magnetronfunctie stopt na 2 sec
af en toe doet ie het nog wel goed. heel vervelend zon ''af en toe fout''.
Je spreekt over ""de inverter"" : waar zit die?
Ik dacht aan doorslag in de hoogspanning van de magnetronbuis maar bij visuele inspectie heeft niets opgeleverd, geen zwart plekken of koolstof op printen.
De glaszekering op de print wordt regelmatig genoemd als boosdoener, ook bij het uitschakelen van de aardlek, maar waar is deze voor of zit deze tussen? Heb geen schema hiervan.
nb ik heb nu ook net weer melding over reset van programma van de Zuanussi droger na 10 sec (maar de voeding blijft nu heel!)
Het lijkt erop dat een sluiting of doorslag de print even reset.