PS/2 Keyboard controller

Ik ben opzoek naar een losse ic, die ik als keyboard controller kan gebruiken (waar ik dus knoppen aan kan verbinden, en een signaal genereerd dat door de PS/2 keyboard aansluiting van de pc begrepen wordt).
Ik wil deze gaan gebruiken in een mp3 servertje voor het bedienings paneel, met daarbij de mogelijkheid om een extra keyboard aan te kunnen sluiten.

High met Henk

Special Member

ehhh vaakz ijn dit geprogde microcontrollers, of een special IBM ic, je kan beter gewoon een oud toetsnebord slopen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maar is het dan ook nog mogelijk om een doorlus functie te maken???
het mag trouwens ook voor USB zijn, die zou ik dan netjes intern op een pin-header kunnen aansluiten (en heb ik geen last met doorlussen)

High met Henk

Special Member

doorlus functie??
door de kabeltjes te volgen of gewoon te proberen kun je precies zijn hoe het zit, ze vormen een matrix, dus pin 1 en2 geeft bijv een A, pin1 en 3 een B en pin 2 en 3 een c en zo kun je doorgaan,a lke combinatie geeft bijna wel een letter

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 2 juni 2004 16:39:32 schreef High met henk:
doorlus functie??
door de kabeltjes te volgen of gewoon te proberen kun je precies zijn hoe het zit, ze vormen een matrix, dus pin 1 en2 geeft bijv een A, pin1 en 3 een B en pin 2 en 3 een c en zo kun je doorgaan,a lke combinatie geeft bijna wel een letter

wat ik bedoel is dat er nog een keyboard extra aangesloten kan worden, doormiddel van een ps/2 plug

High met Henk

Special Member

geen idee; niet zo moeilijk doen hoor :P neej, zou ik niet weten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

In Elektuur heeft zoiets gestaan dat een extra bedieningskastje mogelijk maakt en dat tussen een keyboard en de pc zat (dus doorlussen) als je wil zoek ik het wel even voor je op.
mvg.

Sum ergo Bibo

Op 9 juni 2004 22:13:18 schreef Zweistein:
In Elektuur heeft zoiets gestaan dat een extra bedieningskastje mogelijk maakt en dat tussen een keyboard en de pc zat (dus doorlussen) als je wil zoek ik het wel even voor je op.
mvg.

Graag, ben erg benieuwd hoe ze dat hebben gedaan.
En anders ga ik wel met Linux en een USB keyboard aan het gevecht,

Elektuur april 2000 --> hotkeys toetsenbord deel1
Elektuur mei 2000 --> hotkeys toetsenbord deel2

tekst uit elektuur
"Een professioneel ogend toetsenbord, met toetsen zonder opdruk? Dat is hier doelbewust gedaan omdat u zelf kunt bepalen welke functie iedere toets heeft. Zelfs complete reeksen toetsaanslagen kunnen onder ''n toets worden ondergebracht. In dit eerste deel gaan we het hebben over de communicatie tussen het normale keyboard en de PC, hoe het hotkeys-toetsenbord zich daar heel slim tussen wringt en besluiten we met de volledige gebruiksaanwijzing van het hotkeys-board. Volgende maand komen de technische aspecten aan de orde.Een onhebbelijkheid van veel Windows-programma's is dat voor sommige commando's ritsen toetsen moeten worden ingedrukt. Neem bijvoorbeeld een programma als PageMaker: voor een zo vaak voorkomend iets als het vergrootglas moet eerst de Shift-toets worden ingedrukt, dan de Alt-toets en tenslotte de F7-toets. Er zijn dan drie toetsen gelijktijdig ingedrukt. Denk ook eens aan de bijzondere karakters; eerst de Alt-toets indrukken en dan op het numerieke deel een getal met drie of vier cijfers invoeren. "

ook nog:
Elektuur juni 2001 --> PC-Remote controle
deze schakeling staat ook tussen PC en toetsenbord
tekst uit elektuur
"Met deze infrarood-ontvanger voor de PC kan men gewoon een willekeurig aantal programma's met een normaal te verkrijgen RC5-afstandsbediening besturen. Dit is vooral handig als de PC met TV-kaart als televisie of bijvoorbeeld met Winamp als MP3-speler functioneert.Als men de PC in de woonkamer als televisie of als onderdeel van de hifi-installatie zou willen gebruiken, dan is een afstandsbediening nagenoeg onmisbaar. Want wie wil nu graag voortdurend naar het PC-keyboard reiken om bijvoorbeeld de geluidssterkte aan te passen of een andere zender in te stellen? Jammer genoeg heeft een PC geen ge'ntegreerde infrarood-ontvanger die compatibel is met een normale IR-afstandsbediening. Zo ontkomt men er niet aan de noodzakelijke hard- en software zelf te maken.Om ervoor te zorgen dat de PC op de infrarode impulsen van de afstandsbediening reageert, zijn enkele tussenstappen noodzakelijk. Een schakeling moet de infrarode impulsen ontvangen en zo verwerken dat ze door een microcontroller worden begrepen en overeenkomstig zijn (door de gebruiker bepaalde) programmering in een ander formaat kunnen worden omgezet. "

Sum ergo Bibo

dank je voor de tips, vooral de eerste 2 artikelen lijken mij geschikt.
Maar ff een vraagje, wordt hier gesproken over een USB of PS/2 aansturen??? dat kan ik namelijk uit het stukje tekst niet opmaken.

Ps2 of zelfs de gewone keyboard aansluiting
dus geen usb

Sum ergo Bibo

gewoon een oud toetsenbord uit elkaar halen ?
http://www.elomax.nl/site/usb/usbproducten.html hier kan je FF kijken...
http://www.elomax.nl/site/usb/gamesolution.html dit deel bedoel ik dan de game solution maak je een toetsenbord met usb interface
schakeling staat erbij

Ik heb hier nog wel een oud mobo liggen alleen zit daar natuurlijk alleen de encoder chip op, dus je zal idd een bestaand toetsenbord moeten slopen en dan van die chips de datasheets moeten vinden.

PS/2 zooi kan je gwoon paralelle hangen btw.