video 2000

Goeiedag mensen,

Ik heb laatst een grundig video 2000 op de kop getikt.

Nu wou ik deze weer wat opknappen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020226.jpg

Nu vraag ik me af wat het volgende onderdeel is links naast de rode stekker. Volgens mij een accuutje om de klok en datum te onthouden.
Ik heb 2,6 volt gemeten op de aansluitingen terwijl het apparaat aanstond. Na uitschakelen liep dit snel terug naar 0 volt.
:
http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020223.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020224.jpg
Hierboven zie je het batterijtje nog een keer.

Fordman
Anoniem

Het lijkt me inderdaad een batterijtje.

zo een, CR2354

het kan zijn dat het geen lithium variant is, maar een accu. dan moet je wel een NICD ervoor terugzetten!

[Bericht gewijzigd door Progger op woensdag 27 oktober 2010 19:29:50 (32%)

GMT+1

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020221.jpg

Ziet er idd niet fris meer uit en ruikt naar azijn.
Zal es kijken wat ik erin zet.

Zijn er nog meer onderdelen ( elko's ) die de aandacht verdienen?
Is er iemand die nog een service manual heeft?
Ik zou er heel blij mee zijn.

[Bericht gewijzigd door Oane op woensdag 27 oktober 2010 19:34:24 (15%)

Fordman

Schema heb ik niet maar de 2x4 is een rampenbak. Je kan beter de oudere serie VR20xx Philips hebben. Van deze grundig is de kop zonder luchtspleet uitgevoerd en dit heeft tot gevolg dat vooral banden van Agfa en oudere series PDM gaan plakken en de kop laten vastslaan.

Domiic

maartenbakker

Golden Member

Het is een NiCd accu'tje, dus geen CR...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

okee Maarten bedankt voor de info.
Tja rampenbak.. ik hoop dat dat meevalt. Er zitten idd geen luchtspleten rond de videokop.

Waarom zouden ze dat hebben gedaan? Er moet toch altijd een laagje lucht tussen de band en de videokop zitten?
Anders slijt de boel wel snel.

Fordman
maartenbakker

Golden Member

Tussen de kop zelf en de band komt misschien wel lucht, alleen niet zozaeer tussen band en trommel. Geen idee waarom ze het zo hebben gedaan, maar het is bij mnijn weten tot het einde een typisch kenmerk van Grundigs eigen koppen geweest. Later zijn ze overgestapt op Panasonic loopwerken+koppen, en nog later zijn ze een joint-venture met Philips aangegaan en zaten er dus Philipskoppen in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dominic heeft gelijk, de strepen welke je normaal op een video kop ziet ontbreken bij GRUNDIG .
Er kan geen luchtfilm worden opgebouwd , dus de band staat ALTIJD strak tegen de koppen.
Deze koppen gingen snel en waren ernstig duur.
De vr 2024 en ook de kleinere modellen later hadden zonder meer EN beter beeld, EN de kop bleef langer heel.
De eerste generatie van PHILIPS was op elektrisch en mechanisch vlak een drama de 2024 dus, maar wel leuke toestellen.
De Grundig variant vond ik bagger

maartenbakker

Golden Member

Ook in de bediening waren het onzinnige recorders (probeer maar iets te programmeren), maar een aantal patenten die Grundig vanaf die tijd ontwikkeld heeft zijn later zelfs nog in Philips turbodrives terecht gekomen, dus het was niet allemaal slecht wat Grundig deed.

Ik denk dat je om oude banden te spelen misschien wel beter een laatste generatie Philips recorder kan nemen, maar als het gaat om een historisch object is het een mooie sport om zo'n ding spelend te krijgen en te bewaren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo is het ook Maarten.
Kwa programeren valt juist mee, je krijgt alle info in een opslag op het display te zien zoals datum begin en eindtijd van de opname.

Die videokoppen zijn dus echt van grundig zelf , je kunt er niet een philips kop inzetten. Dat is jammer als ik de verhalen over grundig lees.

Het is voor mij een apparaat wat ik leuk vind om draaiend te houden vandaar.

Weet iemand ook waar ik een eventueel schema zou kunnen krijgen van deze recorder?

Fordman

Dan zul je toch echt het model nummer moeten vermelden.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat zo te zien om een 2x4, maar er hoort inderdaad ook nog een 4-cijferig nummertje bij (bijvoorbeeld 2280 of 2280a zo uit m'n hoofd), dat het onderscheiden van op elkaar gelijkende types wat makkelijker maakt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 28 oktober 2010 19:46:41 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 oktober 2010 18:52:19 schreef Dominic:
Dan zul je toch echt het model nummer moeten vermelden.

Het modelnummer, tja helaas mist de sticker waar dit opstaat er half af.

Ik heb nog wel de aankoopbon, v en d, type apparaat : video 2*4 mono / 2000 a .

serie nummer 127126 code 014

Fordman
maartenbakker

Golden Member

"video 2x4 mono 2000a" is het volledige model.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 28 oktober 2010 21:57:44 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 oktober 2010 01:07:37 schreef maartenbakker:
Ook in de bediening waren het onzinnige recorders (probeer maar iets te programmeren), maar een aantal patenten die Grundig vanaf die tijd ontwikkeld heeft zijn later zelfs nog in Philips turbodrives terecht gekomen, dus het was niet allemaal slecht wat Grundig deed.

Ik denk dat je om oude banden te spelen misschien wel beter een laatste generatie Philips recorder kan nemen, maar als het gaat om een historisch object is het een mooie sport om zo'n ding spelend te krijgen en te bewaren.

Gewoon rot dingen met dat SPEICHERN enz.
Al die onderdelen waren zo vreselijk duur, gewoon belachelijk duur.
Weinig van GRUNDIG heb ik ooit goed gevonden en dat stamt al vanaf het zwart wit tijdperk.
WEL vaak juist heel goede componenten(condensatoren) maar kapot ging elke apparaat van dit merk.
Die V2000 van grundig was een verhaal appart, daar werd je niet vrolijk van , wij niet en de klant niet.
DRAMA apparaten!

maartenbakker

Golden Member

Vooral de wat duurdere televisies van Grundig vond ik zonder meer goed en betrouwbaar, mijn eigen CUC5860 speelt na een kleine reparatie al weer 10 jaar in zijn tweede leven en mijn CUC740 heeft het ook erg lang gedaan (relais ligt er nu uit, dat zou de 2e reparatie worden op een levensduur van 28 jaar), en ik heb een breedbeeld in opslag die bij zijn eerste reparatie een kaskade en de bekende 1,5n 6kV condensatortjes nodig had, maar ik dwaal een beetje af.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 29 oktober 2010 00:22:39 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

2X4-2000 dat waren van die leuke dingen! Ik heb eens 2 identieke apparaten gehad met beiden een fout in het servo systeem. Het ene apparaat had problemen met de phaselock van de drum, de andere liep uit zijn tracking doordat de capstan te snel liep. Dezelfde apparaten, maar toch verschillend! Om te beginnen waren de tachoschijf en de motor van de capstan anders, dus niet uitwisselbaar zonder ook de motor te wisselen. Van de printplaten waren de nummers echter wel gelijk, dus de gehele electronica kon worden uitgewisseld. Om een lang verhaal nog langer te maken, ik heb de beide machines compleet over gezet, maar de beide fouten bleven in hetzelfde apparaat zitten! Alles, maar dan ook echt alles is verwisseld, behalve de bodemprint en daar was ook niets in te vinden. Na 20 uur heb ikde handdoek in de ring gegooid en zijn de apparaten ongerepareerd retour gegaan, de klant ging wel naar een echte monteur! Mijn zegen had hij...........
Dan heb ik er nog eens eentje gehad zonder geluid, dat was ook leuk!
Beeld was prima, maar totaal geen geluid. Bij toeval gevonden doordat ik de capstanmotor even had afgeremd bij het meten. De oorzaak was het snaartje om de capstan, als dit iets slipt gaat gelijk het geluid in mute!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Misschien gewoon een tussentijdse productiewijziging die de verschillen tussen identieke machines verklaart.

Of de verklaring is nog anders; er is een 2000 en een 2000a. Die laatste lijkt grotendeels gelijk aan de 2080 en 2280, de longplayuitvoeringen 2x8 mono en 2x8 stereo en zal dus een "gerationaliseerd" model zijn waarbij zoveel mogelijk dezelfde onderdelen zijn gebruikt als in andere modellen.

Philips heeft zulke geintjes nog veel extremer uitgehaald in de jaren '80. Zo zijn de VR6462/00 en VR6462/00F uiterlijk en qua loopwerk gelijk, maar de electronica is volkomen anders (en ze komen uit een andere fabriek). Met V2000 recorders had je daar geloof ik ook wel zoiets.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik herken het probleem van Hans.
Waar de philips machines toch wel goed te herstellen waren (was nog echt meten )en waar menig mechanisch probleem voor haaruitval kon zorgen waren het wel machines waar je kennis mee opdeed.
Het was elke keer weer een uidaging en de techniek was natuurlijk geweldig met DTF waarmee alleen de eerste 2 modellen niet waren uitgerust en volgens mij geen eentje van grundig
Dat dit ceramische materiaal voor de koppen toch ook wel defect ging tja dat was even wennen, en de spanningen die er op stonden.
Kortom een berg techniek met goede componentekeuze.
Motoren zo groot als boormachine motors noem maar op.
Die grundig krengen, tja ik had het er niet op, gewoon erg lastig en extreem duur in onderdelen.
TV,s van grundig, doorslag cascade en als je pech had was het toestel voor de rest van zijn te korte levensduur instabiel en gingen de processors defect.
Wie kent de pracht blaupunkt niet meer op draaivoet, grundig chassis , doorslag cascade en het kon gewoon afgelopen zijn.

maartenbakker

Golden Member

Bij Grundig had alleen het goedkoopste model (1600?) geen DTF, dacht ik. Of misschien nog het eerste model ook niet. Dit model bij mijn weten in elk geval wel. Bij Philips hadden ze allemaal DTF, alleen was dat bij de VR2020 ondanks meer dan 50 revisies niet stabiel genoeg om snelspoelen met beeld mogelijk te maken.

@Don: ik ken ze, die TV's. De generatie CUC3400 en de luxere modellen van de generatie erna (waaronder die Grundig met draaivoet) heb ik soms als problematisch ervaren, maar toch vooral die CUC3400 met de voeding via losse koppeling op de lijntrafo, dat vond ik eigenlijk een klereding en kreeg die niet altijd goed. Het voordeel van Grundig is wel dat ze heel lang bleven voortborduren op hetzelfde ontwerp, dus het werd nog wel eens wat, ook met de video's trouwens (*). En inderdaad componentkeuze prima, behalve dan die cascades. De CUC5860 heeft wel nog een vergelijkbare opzet met het Blaupunkttoestel dat jij noemt, maar in mijn eigen toestel kon ik volstaan met een alternatieve cascade te plaatsen en bij veel latere toestellen was dat in mijn beleving meestal afdoende.

(*) Toen de video's eenmaal panasonic decks hadden, konden alleen die 220u elco's nog roet in het eten gooien. Nadat ze met Philips zijn gaan samenwerken werd het uitstekend, en nog steeds met de bekende Grundig-snufjes erop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Blue Sky

Cableguy

Ik heb exact dezelfde Grundig video op zolder staan, die staat eerst een uur te knipperen (klikken) voordat ie het doet...

Waar rook is, is stroom
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Blue Sky

Cableguy

Aha, dan ga ik daar nog eens naar kijken, ik heb nog redelijk wat V2000 banden met oa pisa en verona :)

Waar rook is, is stroom

Leuk is dat ja, die oude banden beijken.
Ze worden er trouwens niet beter op na al die jaren.
Bij sommige banden slaat de recorder af met een knipperende F in het display als gevolg.

Blijkt het resultaat te zijn van kreukels in de tape.

Ik heb het nicad accuutje vervangen maar zonder resultaat, het klokje loopt niet door met de spanning eraf.
De printspoortjes zijn ook aangetast door zuur van het vorige accuutje.

Dus als iemand weet waar ik een schema kan vinden houd ik me aanbevolen!

Fordman