video 2000

maartenbakker

Golden Member

Of anders Conrad (Panasonic en Yageo).

@Testman: Voor de volledigheid, de eerste recorder met het turbo deck was de VR512 en moest zich als proefkonijn staande houden tussen de rest van de Jasmin of Karin-generatie met charly decks en Panasonic G decks. Toen stond er ook nog geen turbo op vermeld en het spoelen ging ook minder snel dan bij de opvolgers. 1 generatie later, de VRx2x oftewel Lucy, was een beetje een zooitje. De low end modellen nog met het charly deck (al in de 54ste revisie meen ik, en inmiddels stil en relatief snel), dan een 4-kopper van Marantz met Panasonic G deck (VR422, als ik er niet een model naast zit), en de stereomodellen zoals de VR722 met een turbo deck, en ook het bijbehorende logo voorop. De loopwerken (ook echo en in elk geval charly, V2000 misschien ook wel uit Krefeld vermoed ik) kwamen vanouds uit Wenen en werden deels samengesteld uit aangeleverde componenten. Meest opvallend is daarbij de motor van de koppentrommel: deze kwam tot en met de allerlaatste Philips videorecorder uit Dordrecht (Johan de Witt, tegenwoordig Premotec en ook dat is alweer overgenomen). Ik denk dat dit ook in het V2000-tijdperk al de vaste toeleverancier was. Overigens ben ik benieuwd naar je experimenten met het versnellen van de charly ;)

@snameroc: juist vanwege dat niet zo degelijke geluid werd dat deck hier ook wel "koffiemolen" genoemd ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de video met charly loopwerk die ik hier heb , is uit 92 en een van de laatste modellen met kopreiniger erop. het ding spoelt op max 8volt terwijl er 13volt op het stuuric staat voor de spoelmotor . er is alleen 30volt aanwezig voor de tuner , maar die spanning zal niet veel stroom kunnen hebben . het probleem is natuurlijk dat de motor steeds wordt omgepoold , deze spanning is ook maaar 13volt max . ik dacht er 2 opto's in te zetten met ieders een eigen relais aan te sturen , gezien de lichtdiode in een opto die alleen brandt met de juiste polariteit aangesloten . de relais hebben dan de +en - andersom zitten zodat de motor nog weerskanten opkan .

de charly is idd een kriem als je de plaat los hebt gehaald voor het capstanrolletje , dan komt het snaartje los van de motor , een heel gedoe om vast te krijgen . ik deed de rode schroeven loshalen bij de spoelwielen en dan kon je er al goed genoeg bij .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hoefde helemaal geen schroeven los te halen om de aandrukrol te vervangen. Je moest de rol met behulp van een externe voeding (in de service manual werd gesproken over een 9volt battery)in een bepaalde positie brengen, tandwieltje naar beneden drukken en je kon hem er zo uitschuiven en een nieuwe inbrengen.
Als je het helemaal door had deed je het in 1 minuut bij de mensen thuis.

Dat klopt, ik heb onze videomonteur ook zo bezig gezien, ik kon me niet voorstellen hoe snel hij de drukrol eruit had.
Had dus te maken met de servicestand van het loopwerk, ik was er de eerste keer een eeuwigheid mee aan het klooien, en deed het dus ook verkeerd :)

Duurde bij mij ook even voor ik het plaatsen van de drukrol even doorhad en aan het eind deed ik het nog niet in een minuut, MAAR wist je het dan was het zo gedaan:)
Charly dekken waren langzaam en maakte een enorm lawaai.
Wit vet wilde weln eens helpen.
Toch bleven ze aardig heel.
Turbo heb ik altijd een topper gevonden, al waren de aanloopproblemen met de loader natuurlijk gigantisch.
Voor de rest ging het deck bijna niet stuk.
Ook het helemaal in elkaar zetten was geen kunst, vond ik dan wel weer eens leuk om te doen , zeker toen ik de match line klok video had (met zijn kuren)
Je had modellen van SONY waar je minder vrolijk van werd met die slide plate.
Ook panasonic met g deck , tobben vond ik dat hoor.

damn dat had ik eerder moeten weten , heb al 35 van die charly video's gehad maar altijd was het een gepiel met dat capstanrolletje . heb er zelfs bij een aantal het messing busje van de capstan gehaald en alleen de rol vervangen zonder het randrad .

heb net op m'n gekregen charly even de truc ( zoals ik het tenminste las hier ) getest en idd even spanning op de motor van het deck zetten en het nokje van de loader links indrukken en als de bandgeleider recht achter de videokop staat kan het capstanrolletje met tandbaan er zo uit door het witte tandwiel in te drukken ( is geveerd ) . ook met het terugzetten klopt de timing nog, dat was eerst ook een probleem . wel heb ik de stekker naar de motordrivers op het moederbord losgehaald , leek me wel beter .

gisteren was er iets op tv wat ik op moest nemen , en deze video was het enigste opnameaparaat wat ik heb staan , dus het ding aangesloten terwijl er vanalles los was onder de kap , en op zo'n moment snap je waarom de spoelsnelheid een ergernis was in deze gedateerde techniek . toch maar weer eens een hdd recorder ritselen :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja ik heb ook nog 2 goede video,s staan maar deze worden niet meer gebruikt.
Uit nostalgie doe je ze niet weg, zeker de slv815 niet welke ik zeer mooi vind en waar ik nog steeds voor op zoek ben naar de houten pannelen en het front

Ik zal eens bij ons op de sloopzolder kijken Don, de slv777 en de slv715 gebruiken dacht ik dezelfde zijpanelen, toch?
Ik heb zelf ook nog een slv815 en die staat nog steeds aangesloten, geeft echt een supergoed beeld, stuk beter dan al die andere 'plastic bagger video's' ;)
Waarom heb je het front nodig dan?

Tip voor de TS:

Op dit forum staat nog een 2x4 V2000 te koop: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=4872

Misschien handig als extra donor :)

Wel leuk dat het nog leeft dat V2000.
Ik heb vroeger een 2-tal Philips V2000's gehad.
Ik herinner me dat deze recoders gekleurde knoppen hadden voor de bediening (blauw, rood ed.) alleen het type weet ik niet meer.

Was altijd een hele klus om ze in te stellen met zenders en opnames!

zonder prutsen kom je nergens!
maartenbakker

Golden Member

Dat was denk ik de eerste helft van de 2e generatie. Modellen durf ik zo niet te noemen, maar echt heel gebruikelijk was het niet. Edit: Aha de VR2324 dus.

Overigens vind ik het instellen van de opnames zoals dat sinds de V2000 bij Philips ging, juist wel heel overzichtelijk en intuitief. Pas na de overname van de business door Funai ging dat mis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat is jeugdsentiment die vr 2023 , hebben we thuis 2 gehad tot 87' toen de jvc vhs kwam die al in 1 week de stopknop verloor , uiteindelijk toch nog 10 jaar meegegaan .hij nam niet / af entoe nog op ,en pas jaren later wist ik dat het rubber tussenwiel dit veroorzaakt had .

die vr2023 heb ik eens gesloopt zo rond 95' en later de andere ook . waren enorm zware apparaten en ik kan met het geluid nog herinneren als de band inreeg , maar dat heb ik ook nog met de kassa van de oude gamma die al 15 jaar weg is :P we hebben thuis ook nog een philips vcr gehad , was een prul systeem zei pa altijd , door de banden van 1 uur kon er nooit een hele film opgenomen worden . die vcr kan ik me ook niet herinneren eigenlijk ( was er nog niet / te jong ). waren die dikke videobanden en ik gok nog een analoog klokje voor de programmering .

kwam een tijd terug nog een floppy tegen , niet een 5,25" ( ja , daar is de huidige cdrom norm van afgeleid ) maar de voorganger ( formaat stoeptegel ).

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik kan me ook de meeste videogeluiden nog voor de geest halen van de machines die ik zelf heb gehad.

Van de VR2023 niet alleen het inrijgen, de degelijke klikjes, het gongachtige geluid van? de remmen? het stille spoelen, maar ook het krrrrrt geluidje als hij standby werd gezet.

Tegelijkertijd had ik ook een SL-C30 betamax, die had ook aparte geluiden. Ook nog twee echo-decks gehad, vooral het karakteristieke rustgevende motorgeluid tijdens opname/weergave herinner ik me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 november 2010 01:19:11 schreef martijn A:
Ik zal eens bij ons op de sloopzolder kijken Don, de slv777 en de slv715 gebruiken dacht ik dezelfde zijpanelen, toch?
Ik heb zelf ook nog een slv815 en die staat nog steeds aangesloten, geeft echt een supergoed beeld, stuk beter dan al die andere 'plastic bagger video's' ;)
Waarom heb je het front nodig dan?

Die van de 715 zijn wat beschadigd, heb ook nog een 825 maar die vind ik niet mooi, plastic enzo.
De 715 is voorzien van een nieuwe voeding en nieuwe elco,s in het audio deel.
Helaas heeft de machine nog wel overspraak.
Beeld is perfect, display helaas wel wat minder, maar wat een machine was dit.

Op 11 november 2010 20:15:19 schreef maartenbakker:
Dat was denk ik de eerste helft van de 2e generatie. Modellen durf ik zo niet te noemen, maar echt heel gebruikelijk was het niet. Edit: Aha de VR2324 dus.

Overigens vind ik het instellen van de opnames zoals dat sinds de V2000 bij Philips ging, juist wel heel overzichtelijk en intuitief. Pas na de overname van de business door Funai ging dat mis.

Het was inderdaad de VR2324!
Ik twijfel nu even of het instellen een probleem was bij een ouder type betamax of bij deze V2000.
In ieder geval moesten beide apparaten altijd zonder gebruiksaanwijzing ingesteld worden wat -als het even geleden was- altijd opgerakeld moest worden.

Ik kwam overigens gisteren op een tweedehandsmarkt nog een Philips N1502 tegen. Een loeier van een apparaat!

Wel leuk te zien wat voor herinneringen er allemaal opgerakeld kunnen worden met de term 'V2000':)

zonder prutsen kom je nergens!

Nostagie is blijkbaar veel geld waard: 298 euro voor een VR2840; het laatste V2000 model...

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220662251009

maartenbakker

Golden Member

Wel gerestaureerd en met 12 maanden garantie, dus bedrijfszekerder dan een nieuwe VHS van 99 euro ;-) Onder hobbyisten zijn deze machines nog steeds tientjeswerk denk ik, maar dan in onbekende toestand.

Misschien dat er over 10 jaar nog hoop is voor de 2 manshoge stapels turbodrivejes die ik heb staan :-D

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 november 2010 12:39:47 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

geef mij maar een turbodrive ipv zon gammele plastic bak van 9 tientjes.Net wat Don zegt op de loader en de drukrol blijven ze heel.
wel de automatiche koppensloper eruit trekken!

Alhoewel de Samsung loopwerkjes toch nog de beste zijn van die plastic meuk...na 4 jaar zeer intensief gebruik nog steeds heel.
ze vergen wel veel onderhoud.

heb je Svhs turbodrivejes toevallig?

[Bericht gewijzigd door PL500 op zaterdag 13 november 2010 13:13:19 (17%)

ik heb nog een VR2414 staan die nog redelijk goed werkt.De VR2334/10 is helaas overleden,was een zeer geavanzeerd app. met real time bandteller,wat voor die tijd heel bizonder was.Ook heb nog een Matchline Vr2350 2e hansje" gehad ,ook overleden alleen nog 2 service manuals heb ik nog,een vriend heeft nog een vr23434 staan defekt,maar hij moet hem nog steets komen brengen. deze serie was meganisch zeer goed 5 motoren,allen de elektronika was nog al storing gevoelig.helaas voor philips ze waren veel te laat op de markt,want alles wat hier voor kwam was rommel.Die van Ebay is een hele mooie,eigenlijk zonde om hem te gebruiken. Van de meeste voorbespeelde video banden is het band matteriaal van Basf,en dus het schuurpapier effekt.Zowel voor audio als video banden matt.is dit funest voor je koppen .

audiotapes poederen of plakken of delamineren graag van Basf..

ook bij VHS hebv ik gedelamineerde tapes gehad..de magnetische laag bladdert van de kunststof drager af en je houdt een plastic tape met alleen de backcoating over..als je pech hebt bladdert die ook af.echt een drama voor het loopwerk en je koppen.

De philips V2000 tapes bleven wel goed..zeker de latere.

Ik heb zelf 2 VR2020's gehad met problemen in de elektronica..er was geen doorkomen aan...(sluiting ergens).Erg mooie loopwerken met staalkabeltjes zelfs als ik me goed herinner.+

MArtin

Klopt en bij sommige tapes slaat de recorder af.
Misschien vuil op de band, of kreukels.

Maar wel leuk, nu heb hier de cuc741 tv van grundig met de 2000a video 2000.

Hiertussen kun je een afstandsbediening adapter koppelen.
Op deze manier kun je de video bedienen met de afstandsbediening van de tv.

http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270630630403

Nog eens rondkijken of ik deze ergens kan scoren.

Fordman

Het mooiste apparaat in combinatie met V2000 was het grote TV meubel met K12 chassis met daaronder een klein zwart wit scherm waarop dan gekeken kon worden wat er werd opgenomen.
Een enorm ding waar er niet veel van geweest zijn.

Wanneer ik de Advertentie lees van de V2000 op e bay dan bedenk ik me dat wanneer ze nu echt zoveel waard zijn , ik van al die weg gemikkte dingen een behoorlijke middenklasser AUTO had kunnen kopen.

Jammer genoeg is de absolute top niet op de markt gekomen , bleef een proto type welke ik wel gezien heb.
Deze had 2 led vu meters onderin en was dan ook PCM HIFI stereo.
Helaas kwam dit net wat te laat, de strijd was al gestreden

Ook een leuk verzamelstuk, PL500!

http://laurent.deschamps.free.fr/v2000/grundig/grunding.htm

Zo een apparaatje ben ik naar op zoek.

Zou er ook een manier zijn om de tape van een cassette schoon te maken? Er is na de recorder te smeren wat van die rommel op de band terechtgekomen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 14 november 2010 14:50:49 (29%)

Fordman

Een videocenter ben ik ook al jaren naar opzoek. Heb in de loop der jaren genoeg onderdelen verzameld maar nog nooit een complete voorbij zien komen.

Een videotape kun je in princiepe niet schoonmaken. Draai hem maar niet meer af. Anders zit heel je loopwerk onder de troep.

Dominic

[Bericht gewijzigd door Dominic op zaterdag 13 november 2010 16:57:12 (32%)