video 2000

Op 13 november 2010 16:42:42 schreef Oane:
[...]

Ook een leuk verzamelstuk, PL500!

http://laurent.deschamps.free.fr/v2000/grundig/grunding.htm

Zo een apparaatje ben ik naar op zoek.

Zou er ook een manier zijn om de tape van een cassette schoon te maken? Er is na de recorder te smeren wat van die rommel op de band terechtgekomen.

als er op een stukje band wat troep is terecht gekomen kun je de tape schoonmaken met isopropyl alcohol.

als er niets van waarde opstaat: weg ermee.

in geval van een video2000 band:
-open de band...Wikkel alle tape eraf tot aan de leader afknippen en weg ermee....
-koop nu een nieuwe VHS 240 minuten band.
-knip de nieuwe band aan een kant van de leader af en las hem aan de leader van de leeggehaalde V2000 tape(let op glimmende kant naar boven of naar buiten!!!)
-wikkel de band vanuit de vhs band over in de v2000 band
-knip nu de band los van de laatste spoel en las hem aan de V2000 spoel en zet het hele spul weer in elkaar...en klaar een nieuwe V2000 band.

Daarom gooi ik mijn oude v2000 tapes niet weg! De cassettes kunnen altijd van nieuwe vhs tape voorzien worden (als die niet ook een verzamelstuk worden).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

VHS tape is op bijna elke hoek van de straat nog te krijgen.

Ik gebruik zelf nog een video..heb net een 3pak Sony E180 banden gekocht voor 4 euro.
240 minuten heb ik gezien voor 6 a 7 euro per 3 (ook Sony)Ook TDK n Maxell zijn nog volop te koop.

De tape wissel truuk werkt ook voor Betamax.

Martin

maartenbakker

Golden Member

@oane: leuk, ik heb ook nog een CUC741. Een B8898 in witte vierkante kast (of was dat nou een CUC740). Tot voor een jaar of 5 ook in regelmatig gebruik gehad. Ook heb ik een opvolger van dat chassis in consoleuitvoering. Hier kan een normale Grundig videorecorder zoals waar dit topic over gaat ondergeplaatst worden, met een 4-polige AB-kabel en een 6-polige AV-kabel. Dus niet zo integraal als het genoemde Philips 26CP2601-meubel. Een recorder heb ik er niet bij (een keer een stapel van die dingen weggegeven), maar er slingert nog wel een oud model hifi-stereo VHS van Grundig rond die er misschien wel bij past, ik denk een VS380 van maar een paar jaar nieuwer. Ga ik ook nog wel een keer wat mee doen.

@martin: helaas heb ik maar 2 stuks S-VHS ertussen zitten, van verschillende generaties. Die houd ik nog even voor mezelf, maar als ik er nog eens een binnenkrijg reserveer ik hem voor je.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 november 2010 16:32:25 schreef PL500:
Don,

kijk hier eens:)

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=4757
ff hele draad doorspitten....

Groeten,

Martin

JAAAA dat is hem, pracht ding toch?
Voor die tijd echt een high tech machine.
Stond er ooit eentje in de koopje,s kelder van Correct.
Deze werd HELAAS net opgekocht door de vaste opkoper aldaar.
Ben dit apparaat daarna nooit meer tegengekomen.

Even een vraag: was de VR2840 met long play de laatste V2000 in de luxe serie van Philips? Jaren gelee gekocht op vlooienmarkt, 5Eu....
drukrol hard, vervangen en loop als een neut.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de VR2350 de allerlaatste was.
http://hpbimg.marcelstvmuseum.com/philips%20vr2350%20totaal.jpg

Is er ook iemand die weet of er ooit nog een v2000 is geweest met hi-fi stereo?
Ik meen dat hi-fi stereo rond 1986 is geïntroduceerd, en in 1986 is ook het V2000 systeem verdwenen.

Voor zover ik weet zijn er alleen prototypen met PCM stereo gemaakt.
Hifi stereo is niet mogelijk omdat de sporen die VHS gebruikt zijn bij het V2000 voor de DTF gebruikt worden.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat het audio deel digitaal vooraan of achteraan het video spoor gezet werd, details weet ik ook niet.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 14 november 2010 12:24:59 (28%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

@Martijn A: wat mij betreft komen 3 modellen in aanmerking om de laatste te zijn: de VR2350, VR2414/VR2424 en VR2840 (let wel: er waren 2 fabrieken van Philips die die dingen maakten, en die hadden ook eigen modelvarianten dus er zouden er zomaar 2 tegelijk de laatste kunnen zijn geweest). Nader onderzoek van de inhoud en van de serienummers zou uitsluitsel moeten geven, maar er staan voor die tijd nog wel andere apparaten bij mij op de agenda en bovendien heb ik zelf weinig V2000 meer staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb er nog diverse waaronder een 2414 maar moet erbij vertellen dat het zeker 10 jaar geleden is dat ze aan hebben gestaan, dat komt nog wel een keer

De 2840 was de laatste als ik het goed heb. Die rolden in de eerste helft van 89 nog van de band. Daarna is de volledige V2000 productie gestopt.

Dominic

heb onlangs een stel v2000 gehad van iemand die bestonden uit 2 losse delen voor aan een v2000 camera aan te sluiten . na wat schoonmaakwerk ( ook die stekker onderling was vuil ) waren die dingen weer prima . vooral de kopsleepcontacten gaven storing .
het waren 2x vr2220 en 2x vr2120 . ik heb ze van de hand gedaan en de koper had zelf een kapotte v2000 ( daarom zocht hij een andere )die ik ook gemaakt heb ( de loopwerkschakelaar was vuil ) dus hij heeft er nu 2 die werken .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 14 november 2010 17:25:13 schreef Dominic:
De 2840 was de laatste als ik het goed heb. Die rolden in de eerste helft van 89 nog van de band. Daarna is de volledige V2000 productie gestopt.

1989 nog? Dan was het absoluut de laatste en dat vind ik erg interessant! Heb je daar iets van informatie over?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb de 2350 ook nog gehad, een verbetering in die zin dat hij in een stapel geplaatst kon worden.
Van binnen helemaal PHILIPS en het loopwerk was gelijk aan de andere met bovenlader.
Denk dat deze machine met de 2840 toch wel zo,n beetje de laaste waren inderdaad.
Helaas heeft het prototype het niet gehaald welke een 2840 was met PCM en wel degelijk HIFI alleen NIET voor de kenner, daar slechts tot 15 KHZ ( wie daarboven hoort Tja niet veel meer) dus in principe was dat DE video geworden wanneer het systeem het toch had gered.
Tel daarbij op dat de beeldverbeter technieken ook in V2000 doorgang hadden gevonden en je kan stellen dat het gewoon jammer is dat het systeem het niet heeft gered.
Het systeem sloot zo mooi aan bij de omkeerbare Compact Casette en ik denk dat PHILIPS gezien het succes van dit format daar op gokte.

De vader van een goede vriend van mij werkte destijds bij Philips oa op het natlab en heeft heel veel proto spul ontworpen voor de laatste v2000 serie. Met name deed hij mee aan de ontwikkeling van de software voor de microcontrollers. Mogelijk heeft hij dus ook mee ontwikkeld aan de PCM versie. Ik weet nog goed dat ik toen ik jonger was altijd jaloers was over hoeveel videorecorders die man wel niet had op zijn werkkamer :P

Dominic

Blijft mooi spul, die oude recorders.
Heb net een hele bult elko's vervangen en moet zeggen dat het beeld er wel op vooruit is gegaan.

Ik moet er nog een nieuw snaartje opzetten voor de capstan.
Het beeld trilt bij sommige scene's wat op en neer, wat zou dit kunnen zijn?

Fordman
maartenbakker

Golden Member

Het kan dat het kopschakelpunt er een beetje naast staat, of anders de kunstmatige V-sync (bij VHS had je daar soms een extern knopje voor zodat de gebruiker het kon afregelen, hoe het bij VCC zit durf ik even niet te zeggen, maar wellicht is het een afregelpunt).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Okee Maarten bedankt.
Ik zal eens kijken in de service manual of ik dat afregelpunt kan vinden.

Fordman

Kijk ook of je loopwerk goed schoon is. Een restje band op de capstan kan ook rare verschijnselen veroorzaken.

Dominic

Goedemorgen,

Ik ben nu aan het knutselen met een tweede soortgelijke video.

Hier is de modulator niet meer lekker van.

Deze geeft het antenne signaal niet goed door, niet aan de tuner van de video en ook niet aan de tv.

Nu heb ik andere torren erin gesoldeerd, namelijk een bfr 90 ipv de originele bfr 34a.

En een bfw 92 ook vervangen door een bfr 90.
Ik heb ook de bfr 96 geprobeerd, deze had ik nl ook liggen maar nog steeds geen resultaat.

De hoogste uhf kanalen zitten vol sneeuw.

Zijn er ook andere onderdelen dan bijv. elco's die verouderen?

Zoals keramische condenstatoren, blijven die goed of zijn ze ook aan vervanging toe na zeg maar 20 jaar?

Fordman

werkt de afc ook wel goed ? elco's zijn hier verdachter als torren , en in tuners zijn de smd mkt tjes verdacht en de keramische mkt's ook . dat had de k35 van philips ook ( met het schuiflaatje )die viel ook steeds uit de kanaalafstelling en het laatje open doen hielp soms , dit was de losse insteek tuner die rotte keramische condensatoren had .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi testman, bedankt voor je reactie.
De tuner opzich werkt gelukkig nog goed. Dit heb ik gecontroleerd door daar direct het antennesignaal op aan te sluiten.

Die keramische c's , kun je die controleren op een of andere manier?
Heb ze al wel aan mijn capaciteitsmeter gehangen maar dat leek goed.

Ik weet alleen niet hoeveel dit zegt.
Weerstanden lijken ook allemaal nog in orde.

Ik zal nog eens proberen een schema hiervan te uploaden.
Is alleen een pdf-bestand , een hele service manual, wil daar 1 pagina uithalen maar dit schijnt niet eenvoudig te zijn.

Fordman

het is wel te doen maar dat gaat vaak niet met adobe reader , wel met pro . ik meen dat je wel 1 pagina kunt selecteren en kopieren naar .

de keramische c's meten vaak wel goed maar dat zegt niks, ook zitten er c's onder de afstemspoelen die berucht zijn . ook bij radiotuners zijn deze vaker aan het verlopen .

is de voedingsspanning wel goed ? dus de 12 en 5 volt en de 30volt voor de tunerafstemming . is die instabiel dan blijft de tuner van de zender afschieten .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

http://www.uploadarchief.net/files/download/modulator%20001.jpg

Dit is het schema, het is niet heel erg duidelijk, ik heb eerst de betreffende pagina uitgeprint en toen weer ingescand. Anders kon ik niet een aparte pdf pagina er uit kopieren.

Fordman