Eerste robot project

Als ik nu 1 LEDje wil laten knipperen, ik steek een LED+weerstand+PIC+programmeer kabels+voeding en c'tjes in het breadboard, ik programmeer de code erin, mag ik dan de wisp 648 die nog aan de computer is verbonden laten steken of moet ik deze eerst even los maken?

De Wisp kun je gewoon aan het breadboard laten hangen.
Ik zou dan geen extra voeding op het breadboard zetten, daar de stroom voor de pic en het ledje laag genoeg is om door de wisp te laten voeden.
Een voeding op het breadboard is dubbel op.
Alleen als je met motoren en/of servos gaat werken is het verstandig om die extra te voeden.
Zo kun je telkens een stukje code uitproberen zonder alles los te hoeven koppelen.

Wat mij betreft mag je dit soort vragen gerust in dit topic zetten.
Alles heeft toch direct, of indirect, met jou project te maken.

Ik ga me ook even bemoeien met het project van Ledfan ;)

Op 5 december 2010 13:20:55 schreef Kareltje:

pic basic code:


Config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF,PWRTE_ON,lVP_OFF,MCLRE_OFF

Ledfan wil een reset op porta.5, de MCLRE. Dus die moet aan ;):

pic basic code:


Config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF,PWRTE_ON,lVP_OFF,MCLRE_ON

PORTA.5 moet dan gepullupt worden, anders wordt de pic voortdurend gereset.

Over pullups gesproken:

Op 5 december 2010 15:36:21 schreef Kareltje:
een 'zwevende' poort wil weleens moeilijk doen,(...)

Maak daar maar meestal van, en anders altijd.

Bij zwevende poorten altijd pullups of pulldowns gebruiken. Een pullup is een weerstand van ong. 10K van de + naar de PIC-pin. van de PIC-pin zit dan de schakelaar aangesloten aan de massa. Hierdoor krijg je in je programma, als de schakelaar niet is ingegedrukt, een 1, en als de schakelaar wel is ingedrukt een 0. Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat je nu hebt. Daardoor krijg je in je programma i.p.v. :

pic basic code:

if S1 = 1 : GOSUB Voor

Je krijgt nu:

pic basic code:

if S1 = 0 : GOSUB Voor

Je zou ook kunnen kiezen voor pulldown, dat is een weerstand van de picpin naar de massa, en de schakelaar van de picpin naar de +. Dan kan je je code houden zoals hij was. De meeste PIC's (waaronder de 16F628A) heeft op heel PORTB ingebouwde pullups! Maak daar gebruik van. Zet de schakelaars ieder op een PORTB-pin. Voeg bovenaan je programma toe:

pic basic code:

PORTB_PULLUPS on

En je hoeft je nergens meer zorgen te maken om pullups ;)

Ik weet niet precies wat je bedoelt met:

Op 19 december 2010 20:50:10 schreef LEDfan:Ik denk dat ik ga gaan voor de 12V aan de wisp 648, dan heb ik nog een koellichaam en dergelijke over voor de schakelingen.

De Wisp648 heeft op zijn printplaat ook gewoon een 7805 zitten voor een 5V voeding. Deze kan dus maximaal 1A leveren, als hij gekoeld is. Dat is hij niet! Maar ik denk ook niet dat koeling nodig is ;). Alle dingen die veel stroom vragen zitten aan de 9 of 12V, en komen niet langs de 7805.

Ik voeg je wel even toe op msn ;)

Een betere uitleg als die van Loopycoaster kon ik niet geven :)
Ik denk dat Ledfan met dat koellichaam de bedoeling had om een eigen voeding op het breadboard te maken.
Zolang je er niet te gek veel aan hangt kan de voeding van de Wisp het allemaal makkelijk aan.

Met een draaiende servo en een felle backlight op m'n display kreeg mijn wisp het toch wel ff warm, maar het kan veel hebben.

Iedereeen is al bedankt voor de hulp!
De bestelling bij Dick Best wordt vandaag behandelt. Hopelijk is die bestelling er dan maandag of dinsdag. Wouter heeft vorige vorige vrijdag een mail gestuurd dat de bestelling binnen de 5 dagen behandeld zou worden, hopelijk komt die ook maandag of dinsdag aan.

Dan kan ik beginnen met het in elkaar solderen van de wisp en experimenteren met PIC's. Als ik tot en met deel 4 een beetj heb geprobeerd ga ik wat proberen met een cny70 sensor. Dan kan het echt werk aan de robot beginnen. (Dit na bijna 4 maanden aan voorbereidingen) De bedoeling is dat ik in de paasvakantie kan beginnen aan het chasis en de besturing van de motoren.

Momenteel ben ik bezig met het tekenen van een (duidelijker) schema en betere code. Want op aanraden van loopycaster heb ik deel 1 tot en met 3 gelezen. Nu kan ik beginnen aan een beter code, die waarschijnlijk ook beter gaat werken.

Groetjes en tot een volgende keer met waarschijnlijk een update of de code een beetje werkt!

Maandag is de bestelling bij Voti verzonden, hopelijk komt die vandaag nog aan, en kan ik de wisp in elkaar solderen.

update
Het schema voor de besturing met durkknopjes is klaar.
KLIK
Staat er nog ergens een foutje in?

Ik heb nog eens nagedacht, en ga voor de besturing met de drukknopjes voorlopig nog niet pmw'en. Misschien dat ik later een potmeter ga gebruiken om de snelheid te kiezen, maar dat gaat denk ik niet lukken binnen de 50 regels.

Ik heb nu nog tijd om een nieuwe en CORRECTE code in elkaar te steken.

Volgende update zal straks zijn.(In dit bericht)
update(2)
Ik zie net dat op het schema de Vcc van de PIC nog niet is aangesloten en dat er een ontkopelcondensator van 100nF onbreekt.

Update(3)
Ik heb de code af.
Hier is die:

pic basic code:

'****************************************************************
'*  Name    : UNTITLED.BAS                                      *
'*  Author  : LEDfan                                            *
'*  Notice  : Copyright (c) 2010 LEDfan                         *
'*          : All Rights Reserved                               *
'*  Date    : 29-12-2010                                        *
'*  Version : 1.0                                               *
'*  Notes   : Besutring robot met drukknopjes en L2293D         *
'*          : Het is mogelijk dat links en rechts omgewisseld   *
'*            moeten worden                                     *
'****************************************************************

;_______________________________________Waarheidstabel______________________________
'***********************************************************************************
'*                                                                                 *
'*                   | Ingang1 | Ingang2 | Ingang3 | Ingang4 | Motor1  | Motor2    *
'*  Vooruit          | 1       | 0       | 1       | 0       | 1V      | 1V        *
'*  Achteruit        | 0       | 1       | 0       | 1       | 1A      | 1A        *
'*  Links(Vooruit)   | 0       | 0       | 1       | 0       | 0       | 1V        *
'*  Rechts(Vooruit)  | 1       | 0       | 0       | 0       | 1V      | 0         *
'*                                                                                 *
'*********************************************************************************** 

Device 16f628a
config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF,PWRTE_ON,lVP_OFF,MCLRE_OFF
all_digital true

;Poorten

;       76543210  
porta = %00000000                       ;(hoog/laag(beginstand))Alle poorten laag
portb = %00000000                       ;(hooh/laag(beginstand))Alle poorten laag

trisa = %00111100                       ;(uitgangen/ingangen) A.1/A.0/A.7/A.6 als uitgangen,A.5/A.4/A.3/A.2 als ingangen 
trisb = %11110000                       ;(uitgangen/ingangen) B.0/B.1/B.2/B.3 als uitgangen,B.4/B.5/B.6/B.7 als ingangen  

;poortnamen
    ;L293D
symbol  Ingang1 = porta.1               ;Ingang 1 van de L293D is aangesloten op poort A.1
Symbol  Ingang2 = porta.0               ;Ingang 2 van de L293D is aangesloten op poort A.0
Symbol  Ingang3 = porta.7               ;Ingang 3 van de L293D is aangesloten op poort A.7
Symbol  ingang4 = porta.6               ;Ingang 4 van de L293D is aangesloten op poort A.6

    ;Knopjes                    
symbol  voor    = portb.1               ;Knop om vooruit te rijden
symbol  achter  = portb.2               ;Knop om Achteruite te rijden
Symbol  links   = portb.3               ;Knop om naar Links te draaien
symbol  rechts  = portb.4               ;Knop om naar Rechts te draaien

;Logische namen
symbol    AAN = 0                       ;=AAN voor de schakelaars (gesloten)
Symbol    OFf = 0                       ;=uit (als commando)
symbol    On  = 1                       ;=aan (als commando)
Symbol    UIT = 1                       ;=UIT voor de schakelaars (open, via de PUll-up weerstanden aan de +)

portb_pullups on                          ;De pull-up weerstanden aan voor de knopjes, via weerstand aan +
clear                                   ;Wis al het RAM gehuegen

;hoofdprogramma
While 1=1
if Voor     = 1 then gosub VOORUIT
IF Achter   = 1 THen gosub ACHTERUIT
If Links    = 1 Then Gosub LINKS_DRAAIEN
IF rechts   = 1 Then gosub RECHTS_DRAAIEN
WEND

VOORUIT:                                ;Lus om vooruit te rijden zie waarheidstabel^
  Ingang1 = On 
  Ingang2 = OFF
  Ingang3 = On
  Ingang4 = OFf
return 

ACHTERUIT:

  Ingang1 = OFF
  Ingang2 = On
  Ingang3 = OFF
  Ingang4 = ON
return

LINKS_DRAAIEN:

  Ingang1 = OFF
  Ingang2 = OFF
  Ingang3 = ON
  Ingang4 = OFF
Return

RECHTS_DRAAIEN:

  Ingang1 = On
  Ingang2 = OfF
  Ingang3 = OFF
  Ingang4 = oFF
return


  



Let maar niet op die waarheidstabel, heeft me geholpen tijdens het programeren en zo graag ik die ook niet kwijd.:p

Ik hoop dat die juist is, en anders willen jullie mij dan even heplen a.u.b.??
Alvast bedankt!

Groetjes

LEDfan

Waarom de L293D voeden met 3,3V? Daar kan gewoon met 5V op die de PIC ook krijgt.
Ook zie ik iets aparts bij de drukknopen, daar heb je ook nog een Led + weerstand als "pull up". Maar dat zou gewoon goed moeten kunnen werken ;), je hebt immmers ook nog de interne pull ups aanstaan.

Om regels te sparen voor de 50 regels, moet je programma onoverzichtelijk worden... Je kunt dan dus alle "symbol"'s schrappen, en daarvoor in de plaats de namen rechtstreeks in de code zetten. bijv. i.p.v.

pic basic code:

ingang1 = off

zet je:

pic basic code:

porta.1 = 0

Het wordt dan zoals gezegd onoverzichtelijker, maar het spaart je wel al 12 regels.

Je kan ook regels sparen door de gosubs weg te halen en de inhoud van de subs rechtstreeks in de hoofdlus te planten:
i.p.v.

pic basic code:

if Voor     = 1 then gosub VOORUIT
(...)
VOORUIT:                                ;Lus om vooruit te rijden zie waarheidstabel^
  Ingang1 = On 
  Ingang2 = OFF
  Ingang3 = On
  Ingang4 = OFf
return 

dit in de plaats:

pic basic code:

If Voor = 1 then
  Ingang1 = On 
  Ingang2 = OFF
  Ingang3 = On
  Ingang4 = OFf
Endif

Dat zou in totaal 4 regels sparen (niet veel, maar alle beetjes kunnen helpen)

Maar zorg eerst dat het programma dat jij gepost hebt werkt, en dan kun je beginnen met PWM en het besparen van code.

Nog maals erg bedankt! De code is inderdaad niet echt lijn vriendelijk.
Maar ik heb de wisp 648!!!!!!
Ga hem nu in elkaar solderen morgen dus een update.

Oja de motoren trekken volgens de datasheet 3 volt.

EDIT:Om nog even op het bericht van loopycoaster terug te komen. Spaar ik dan echt 12 regels? Die telde toch niet mee?
De gosubs heb ik er in gestoken op aanradden van kareltje. Maar alle kleine beetjes helpen dus ik zal dat maar weg laten.

Update
Zoals eerder gezegd heb ik gisteren de wisp ontvangen. Heb die dan ook gisteren avond in elkaar gestoken, maar ga hem nu nog wat verbeteren, er zit nog een klein foutje in. De bestelling van Dick is nog niet aangekomen, maar ik heb hier ook nog niets van gehoord. Ik moet toch NIET vooruit betalen? Ja, hij is aan het verhuizen, en dan vind ik ook dat de bestelling wat langer mag duren, maar ik heb nu geen PIC's om uit te testen...

EDIT2:Ik heb besloten om voorlopig de schakeling + wisp te voeden vanuit de wisp zelf. Dit kan later nog veranderen maar voorlopig ga ik het zo doen.
Groetjes

LEDfan

update
Donderdag is de bestelling bij Dick Best verzonden, Ik hoop/denk dat deze maandag aankomt.
De wisp heb ik in elkaar gesoldeerd. Het LEDje blinkt netjes 3 keer en wordt herkend door BumbleBee. Nu hopen dat die ook de PIC's gaat programeren.

Ik heb ook nog eens nagedacht, ik denk dat ik met een tweede µc (µc2) Een menu ga maken met LCD en die dan steeds een poort hoog maakt als er een mode is gekozen. Een andere µc (in dit geval µc1(voor de besturing)) ontvangt deze signalen vervolgens en weet dan wat hij moet doen. Nu ga ik met de 1 eerste PIC de besturing doen, deze weet dan (door signalen van µc2) dat hij of manuele besturing moet doen of bumpermode.

Hier is de code, ik krijg als foutmelding dat de proton lite versie een max heeft van 50 regels. Ik ga straks de code proberen on overzichtelijk te maken en dus de tips van loopycoaster gebruiken.

pic basic code:

'****************************************************************
'*  Name    : UNTITLED.BAS                                      *
'*  Author  : LEDfan                                            *
'*  Notice  : Copyright (c) 2010 LEDfan                         *
'*          : All Rights Reserved                               *
'*  Date    : 29-12-2010                                        *
'*  Version : 1.0                                               *
'*  Notes   : Besutring robot met drukknopjes en L2293D         *
'*          : Het is mogelijk dat links en rechts omgewisseld   *
'*          : moeten worden                                     *
'*          : Eerste selectie maken tussen manuele besturin     *
'*          : portb.5 en portb.6, b.5 is voor manuele           *
'*          : besturing en b.6 voor bumpermode                  *
'****************************************************************


;Waarheidstabel Voor manuele besturing
'***********************************************************************************
'*                                                                                 *
'*                   | Ingang1 | Ingang2 | Ingang3 | Ingang4 | Motor1  | Motor2    *
'*  Vooruit          | 1       | 0       | 1       | 0       | 1V      | 1V        *
'*  Achteruit        | 0       | 1       | 0       | 1       | 1A      | 1A        *
'*  Links(Vooruit)   | 0       | 0       | 1       | 0       | 0       | 1V        *
'*  Rechts(Vooruit)  | 1       | 0       | 0       | 0       | 1V      | 0         *
'*                                                                                 *
'*********************************************************************************** 
Device 16f628a
config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF,PWRTE_ON,lVP_OFF,MCLRE_OFF
all_digital true

;Poorten

;       76543210  
porta = %00000000                       ;(hoog/laag(beginstand))Alle poorten laag
portb = %00000000                       ;(hooh/laag(beginstand))Alle poorten laag

trisa = %00111100                       ;(uitgangen/ingangen) A.1/A.0/A.7/A.6 als uitgangen,A.5/A.4/A.3/A.2 als ingangen 
trisb = %11110000                       ;(uitgangen/ingangen) B.0/B.1/B.2/B.3 als uitgangen,B.4/B.5/B.6/B.7 als ingangen  

;poortnamen
    ;L293D
symbol  Ingang1 = porta.1               ;Ingang 1 van de L293D is aangesloten op poort A.1
Symbol  Ingang2 = porta.0               ;Ingang 2 van de L293D is aangesloten op poort A.0
Symbol  Ingang3 = porta.7               ;Ingang 3 van de L293D is aangesloten op poort A.7
Symbol  ingang4 = porta.6               ;Ingang 4 van de L293D is aangesloten op poort A.6

    ;Knopjes                    
symbol  voor    = portb.0               ;Knop om vooruit te rijden
symbol  achter  = portb.1               ;Knop om Achteruite te rijden
Symbol  links   = portb.2               ;Knop om naar Links te draaien
symbol  rechts  = portb.3               ;Knop om naar Rechts te draaien

;Modeselect
symbol  Bumpermode = portb.5            ;word hoog gemaakt door µC2 wanneer bumpermode wordt geselcteerd
symbol  Manuelemode = portb.6           ;word hoog gemaakt door µC2 waneer manuelemode wordt geselcteerd

;Bumpers
symbol  bumperV = portb.4               ;De voor bumber is aangesloten op poort b.4
symbol  bumperA = portb.7               ;De achter bumper is aangesloten op poort b.7

;Logische namen
symbol    AAN = 0                       ;=AAN voor de schakelaars (gesloten)
Symbol    OFf = 0                       ;=uit (als commando)
symbol    On  = 1                       ;=aan (als commando)
Symbol    UIT = 1                       ;=UIT voor de schakelaars (open, via de PUll-up weerstanden aan de +)

portb_pullups on                          ;De pull-up weerstanden aan voor de knopjes, via weerstand aan +
clear                                   ;Wis al het RAM gehuegen

;hoofdprogramma
While Bumpermode = 1
if Voor     = 1 then gosub VOORUIT
IF Achter   = 1 THen gosub ACHTERUIT
If Links    = 1 Then Gosub LINKS_DRAAIEN
IF rechts   = 1 Then gosub RECHTS_DRAAIEN
WEND

while Manuelemode = 1
ingang1 = on
ingang2 = off
ingang3 = on
ingang4 = oFF

  IF BumperV = 0 then                     ;Als de voor bumber wordt ingedrukt dan...                
  Ingang1 = off                           
  ingang2 = on                            
  ingang3 = off                           
  ingang4 = on                            ;Dan ga naar achter 
  endif

  IF BumperA = 0 then                     ;Als de achter bumber wordt ingedrukt dan...                
  Ingang1 = on                           
  ingang2 = off                      
  ingang3 = on                          
  ingang4 = off                           ;Dan ga naar achter 
  endif
wend 

VOORUIT:                                ;Lus om vooruit te rijden zie waarheidstabel^
  Ingang1 = On 
  Ingang2 = OFF
  Ingang3 = On
  Ingang4 = OFf
return 

ACHTERUIT:

  Ingang1 = OFF
  Ingang2 = On
  Ingang3 = OFF
  Ingang4 = ON
return

LINKS_DRAAIEN:

  Ingang1 = OFF
  Ingang2 = OFF
  Ingang3 = ON
  Ingang4 = OFF
Return

RECHTS_DRAAIEN:

  Ingang1 = On
  Ingang2 = OfF
  Ingang3 = OFF
  Ingang4 = oFF
return

END

Hier is dan nog het bijhorende schema.

Ik ga (zoals loopycoaster al zei) eerst de vorige code testen, dan die 'inkorten' en dan zorgen dat deze code ook 'ingekort' wordt en dan ook dat die werkt.
Ik weet dat ik bij het begin moet beginnen, maar wou dit eerst eens uitwerken.

Loopycoaster had ook nog een opmerking gegeven waarom er weerstanden bij de LEDs staan. Dit is om de stroom te beperken. De stroom loopt dan van de plus door de LED en dan via de drukknoppen naar de massa. Ik weet niet of ik nu juist redeneer???

EDIT:End vergeten :p

Iedereen ook een fijn 2011!!

nee, ik begreep wel waarom er een weerstand bij een LED moet komen te staan, maar ik begreep niet waarom er uberhaupt een LED vanaf de + neergezet is, in serie met de schakelaar ;). Die LED + weerstand kan weg, als het voor jou ook geen nut heeft.

Het is als indicatie dat de drukknop is ingedrukt.

Daarstraks de PIC's+voeding ontvangen. Dit heb ik gedaan:

  • 2 6V batterijen in serie gezet en deze aan de wisp aangesloten
  • Bumblebee opgestart en op programmer en dan indentify gedrukt
  • de wisp werkt herkend met firware versie 1.30
  • 16f628a van Dick Best (20ste week van 2009 is de bouwdatum) in mijn breadboard gestoken.
  • Dan bij bumblebee op target en dan identify gedrukt, en dan vind hij de 16f628a niet, zie foto onder
  • Nog eens na gemeten op de pinnen van de PIC komt 5.4-5.5V te staan
  • Dan heb ik een voeding gemaakt die mooi 5 V aflevert
  • Weer bij BumbleBee op target identify gedrukt,weer de foutmelding; zie foto onder
  • Xwisp geinstalleerd en ook eens uitgeprobeerd, en nee de PIC wordt niet herkend

Ik heb dit alles met 2 PIC's gedaan, maar geen verschil.

Ik wil zo snel mogelijk met mijn display en cursus aan de slag. Dus weet iemand wat ik fout heb gedaan???

Hier nog de foto.

Alvast héél erg bedankt!

EDIT;Ik heb denk ik bijna alle topics over de wisp al doorgelezen.

EDIT2:Ik heb trouwens een bugje in mijn bovenstaande code gevonden! Ik zeg nu als hij vooraan ergens tegen botst ga dan naar achter, maar dan moet ie weer vooruit, en hij botst terug hahah!:p

Ik vermoed dat de spanning wat te laag ligt..
Moet je op de wisp geen 12v hangen om de pic te kunnen programmeren?

De foutmelding zegt het zelf al voor een deel..

Mvg

Op de wisp zit een 7805 die de spanning omzet, dus dit mag niet het probleem zijn.
Ik ga subiet nog een voedintje met een aparte 7805, zodanig dat ik de PIC en wisp voed vanaf het breadboard.

EDIT:Ik heb eens geprobeerd met een adaptertje en nee hoor nog altijd dezelfde fout. (wel rechtstreeks in de wisp geplopt)Wat mij wel opvalt is dat er uit de wisp 5.4V komt. Als ik zelf een voedingtje maak met een 7805 komt er 5 Vuit. Heb ik iets verkeerd gedaan??
Ik heb ook nog eens gemeten, er komt op de gele draad 13V te staan als ik in bumblebee zeg dat hij moet programerren. Dit is dus al positief.
Ik heb de wisp zelf in elkaar gesoldeerd.
Zou ik misschien iets moeten afvlakken ofzo?
Oja mijn 7805 heeft geen metalen behuizing maar een volledig plastieken.

Heb daarjuist eens zonder kabel geprobeerd, geen resultaat.
Ik ga morgen terug een 5V voeding maken en dan nog eens proberen zonder kabem.
Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

P.s @friets en wouter,ik weet dat dit aan mij zal liggen en niet aan de wisp!

EDIT:Loopycoaster heeft het waarschijnlijk gevonde, ik had een weerstand laten wegvallen, omdat ik die niet goed gesoldeerd kreeg en dacht dat die niet nodig was, wel dus! Ga morgen even kijken.
Wel bedankt aan iedereen!

Ik ben helemaal ten einde raad.

Ik heb deze morgen de vergeten weerstand proberen terug op de wisp te solderen. Dit heb ik op de onderkant moeten doen omdat dit niet lukte op de bovenkant. Ik heb er een beetje smeltlijm op gedaan zodat de weerstand geen verbinding kan maken met ander weerstanden/verbindingen.
Snel het eerste programma van de cursus in de code proberen te laten. En jawel de LED die op porta.1 is aangesloten knippert voor 3 keer en dan blijft hij aan?? Dit vond ik al gek. Even later probeer ik dat dan nog eens, en hij weigert een LEDje te laten opblinken, knipperen of wat dan ook. Ik heb met 3 PIC's geprobeerd. Zoals eerder vermeld komt er uit de wisp een slordige 5V (5.4V). Ik heb dan daarstraks een voeding gemaakt met een 7805 en wat condensators(volgens het schema op deze site). Daar krijg ik mooi 5V van. Nu heb ik altijd aan mijn voeding een multimeter hangen, en op mijn breadboard staat ook een LEDje en weerstand. Maar hij blijft mooi 5V, hij zakt dus niet in naargelang het verbruik.
Dan nog eens proberen te programmeren, code word er met succes ingeladen, maar weer doet de PIC niets....
Ik heb eens geprobeerd om met BumbleBee te kijken wat erin de PIC zit. Dit duurt een slordige minuut, en er komt alleen FF FF FF FF uit. Vind dit erg vreemd....

Wie weet de oplossing? Ik heb al gezocht op google en het forum maar nog niet veel nuttigs gevonden, ik ga nog wat verder zoeken.

P.s.@de mods, ik heb even een dubbelpost gemaakt om het overzicht te bewaren.

Alvast bedankt!

EDIT:Ik heb nog eens even geprobeerd met xwisp, en nee hoor weer niks.
Als ik met BumbleBee een verify test doe krijg ik deze foutmelding.
Ik blijf nog even verder zoeken.

EDIT2:Voor de duidelijkheid ik gebruik een externe voeding nu die mooi 5V levert.

EDIT3:Als ik met mijn multimeter op de draden die voor spanning zorgen naar de wisp (dus degene die je mee in je breadboard steekt) meet staat er rond de 0.1V op de wisp, is dit gewoon doordat hij nog is verboden met de PC? Het is geen condensator denk ik, want hij blijft altijd op 0.1V staan.(of zit ik weer eens verkeerd)

[Bericht gewijzigd door LEDfan op donderdag 6 januari 2011 16:41:44 (10%)

hey

ik was je code aan het lezen en ik vroeg me af of je geen stilstaan sub moet toevoegen . is het niet zo als jij op het knopje vooruit duwt dat je robot blijft rijden ook al heb je het vooruit knopje gelost ?
ik denk dat je dit stukje nog moet toevoegen

pic basic code:


If voor = 0 And achter = 0 And links = 0 And rechts = 0 Then GoSub stil

stil:

Ingang1 = 0
Ingang2 = 0
Ingang3 = 0
ingang4 = 0
Return

sky

@Sky,dank je voor de interesse in dit topic, maar ben nu even bezig met te meten aan de wisp. Ik ga er zo snel mogelijk iets mee doen.

Ik heb dus wat nieuwe meetresultaten op een rijtje gezet voor de duidelijkheid.

code:

Meetresultaten
U voeding				5V
u breadboard (komt binnen via voeding)	4.98V
U kbael naar breadboard			4.98V
U Gele kabel tijdens programeren 	13.70V
U PIC in wisp (gemeten op pin 5 en 14)	4.71
U doel PIC (de 16f628a)			4.98

Zoals je ziet gaat er spanning verloren van de voeding naar het breadboard en van het breadboard naar de PIC van de wisp^.
Dit vind ik heel raar.
ALs er nog meer gemeten moet worden hoor ik het graag!

Ik zal straks enkele foto's van de wisp,de voeding en het breadboard plaatsen, maar de batterijtje moeten eerst opladen.

Plaats eens een condensator op je breadbordje zodat de spanning mooi 5V blijft..
Dan kunnen we dat al zeker uitsluiten..

Mvg

Snel het eerste programma van de cursus in de code proberen te laten. En jawel de LED die op porta.1 is aangesloten knippert voor 3 keer en dan blijft hij aan?? Dit vond ik al gek. Even later probeer ik dat dan nog eens, en hij weigert een LEDje te laten opblinken,

Hoe krijg jij dat progje uit de cursus in die pic, als jou programmer niet naar behoren werkt?

pic basic code:

DEVICE 16F628A                ;We gebruiken een 16F628A type
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL TRUE              ;Alle ingangen digitaal

WHILE 1 = 1                   ;Zolang 1 gelijk is aan 1...
  TOGGLE PORTA.1              ;Aan moet uit, uit moet aan
  DELAYMS 500                 ;500 milliseconden = 0,5 seconde
WEND                          ;...deze lus uitvoeren

END                           ;Einde programma

Heb je dit programma gebruikt, en in zijn geheel naar proton gecopieerd?

Die 5.4V zou voor de programmer geen probleem mogen zijn, een 16F628 mag max. 6.5V hebben.

Maak eens een foto van jou komplete opstelling, dus de programmer aangesloten op jou breadboard zodat al jou aansluitingen er goed op staan.

edit:
Hoe staan jou settings in bumblebee? en wat zie je als je op programmer identify klikt?

Op 6 januari 2011 18:50:02 schreef Kareltje:
[...]
Hoe krijg jij dat progje uit de cursus in die pic, als jou programmer niet naar behoren werkt?

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, het is niet de LED van de wisp, maar de LED die ik heb aangesloten volgens het eerste schema van de cursus.

Ik weet niet zeker of mijn wisp slecht in elkaar zit.
Hoe ik die code de eerste keer in mijn PIC heb gekregen blijft voor mij ook een raadsel...
Settings in bumblebee staan zoals ze horen te staan. Maar zal alles straks nog eens nakijken.
Een foto zal pas morgenvroeg kunnen, want de batterijen zijn plat.
Ik heb één keramische condensator direct over de PIC van 100nF geplaatst en 2 elco's van 47µF. Ik heb er 2 gezet voor de zekerheid.

De kabel heb ik nog eens toegeschroefd, maar eigenlijk zat daar alles netjes en de volgorde van de kabel was ook correct.

BumbleBee herkent zowel de wisp als de PIC.

Ik heb nog geen gelijkaardig probleem gevonden.

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door LEDfan op donderdag 6 januari 2011 19:22:18 (21%)

BumbleBee herkent zowel de wisp als de PIC.

Dit is niet wat ik vroeg.

Wat is jou firmware versie?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik die ook moeten updaten naar 1.29
En ik weet ook niet zeker of dat de oorzaak was.
Maar het blijft vreemd, dat het de eerste keer wel lukte.
Gooi in elk geval 1 elco eruit.
Het heeft geen enkele zin er 2 bij elkaar te zetten.

Ok die elco gaat er dan uit.
Ik heb firmware versie 1.30 ik denk de recentste. Moet ik deze nu gaan aanpassen? Nee toch?

[Bericht gewijzigd door LEDfan op donderdag 6 januari 2011 19:29:30 (38%)

hoe lang is je kabel van je wisp naar je pic ?
uit ervaring weet ik dat dit niet telang mag zijn
anders krijg je problemen bij het programmeren van je pic.

sky

Bedankt, voor het antwoordt en de interesse!!

Euh dat ga ik eens even moeten meten, maar in ieder geval de lengte die er bij zat.

Een goede 45cm. Is dit echt te lang? Want dan kan ik beter even een andere connector kopen dan deze in korten terwijl die niet lang genoeg is.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op donderdag 6 januari 2011 20:17:54 (54%)

firmware prima

Ik werk hier probleemloos met een verlengkabel van 1.5 meter ertussen

Voed je de wisp met 5volt ? Ik ken de programmer niet, maar als er al een 78O5 opstaat moet je de wisp voeden met minstens 7 volt. Anders is de spanning waarmee de wisp de pic voed te laag.

Den Dries www.hulens.be