temperatuurregeling-voor-broedkast, foutje in schema?

Sinds vandaag is er een leuk schemaatje bij geplaatst op CO.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/153/diversen/temperatuurreg…

Ik vraag mij af of D6 (1N4148) het niet heel zwaar gaat krijgen.
Gedurende de negatieve helft van de netspanning krijgt hij een slordige 330V in sper over zich heen (in het geval dat de lamp niet aangestuurd wordt vanwege voldoende hoge temperatuur).

Ik zou hem dan vervangen door een 1N4007.
Of maak ik een denkfout?

Hoi

vraagje heeft iemand deze schakeling gebouwd ?

zo ja hoe stabiel blijft de temperatuur ?

groetjes Lowa1

Op 19 december 2010 22:17:03 schreef Zonnepaneeltje:
Ik vraag mij af of D6 (1N4148) het niet heel zwaar gaat krijgen.
Gedurende de negatieve helft van de netspanning krijgt hij een slordige 330V in sper over zich heen (in het geval dat de lamp niet aangestuurd wordt vanwege voldoende hoge temperatuur).

230V zul je bedoelen..
En ik zou er een 1N4007 zette, kan nooit geen kwaad..

Mvg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 december 2010 18:19:27 (21%)

De top van onze 230V wisselspanning is nog altijd ~325V.

Henry S.

Moderator

In sper komt er zeker teveel spanning overheen te staan, een 1N4007 lijkt me meer op zijn plaats.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 december 2010 08:56:05 schreef smoerijf:
De top van onze 230V wisselspanning is nog altijd ~325V.

Maar daar komt wel 12V van C1 erbij. Dat geeft dus een spanning van 334V (ex toeslagen), zoals Zonnepaneeltje reeds opmerkte.

Volgens mij zal dat goed werken zolang je de lamp niet in de andere fase plaatst.

LDmicro user.
Henry S.

Moderator

Meten is weten...

Ik heb even snel het circuit met D1/C1, D3/D4, R6+R7 en D6 opgebouwd.

Met een True RMS multimeter meet ik toch even 104V over D6 (de topspanning is dus hoger), en dat is voor een 1N4148 te veel. Voor R6 en R7 is 3W opgegeven, ik heb ¼W gebruikt omdat me dat te hoog leek. Op mijn neus afgaande denk ik eerder aan ½W.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Met een kleine aanpassing hoeven die stokende weerstanden er niet in, ctje twee diodes.

Dat idee van die condensator heb ik ook al een paar keer proberen over na te denken.... Het probleem is als je hem precies die microseconde in het stopkontact steekt als de netspanning toevallig even 325V is.

zonder verder aan DIT schema te rekenen zou mogelijk een geschikte C voor "14k bij 50Hz" en een weerstand van 1k (kwart watt) in serie kunnen werken. Die kwart watt overbelast je korte tijd als je hem op het verkeerde moment in het stopcontact steekt, maar dat kunnen ze hebben...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor deze toepassing ben ik tegen het vervangen van de stroombegrenzende weerstanden door een C en wel om de volgende redenen:

  • Een goede kwaliteit weerstand is betrouwbaarder dan een C
  • Cosφ van een weerstand is gunstiger.
  • Er treedt hier geen energieverlies op in de weerstanden.
    De "verlieswarmte" wordt gebruikt voor het verwarmen van de eieren, zoals al eerder genoemd is in de begeleidende tekst van het schema.

Alleen als er gekookte eieren uit de broedmachine komen zou ik overwegen om de weerstanden te vervangen door een condensator.

Hugo Welther

Moderator

De 1N4148 is nu een 1N4007 in het schema. Eventueel even F5 doen voor een refresh.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi

vraagje heeft iemand deze schakeling gebouwd ?

zo ja hoe stabiel blijft de temperatuur ?

groetjes Lowa1

Dat is al de tweede keer dat je 't vraagt.
Ik zou zeggen: "Hoera, kerstvakantie, ik ga naar de electroboer onderdelen scoren en ga 'm zelf bouwen. Heb ik net voor de kerst lekkere vette kalkoenen."

Heel leuk

Toch een normalen vraag
We zijn hier toch om elkaar te helpen

Groetjes lowa1

Niet als je hetzelfde twee keer vraag. Dat is vrij zinloos. Als een topic pagina's lang voortsleept dan kan ik het nog wel begrijpen.

Hensz

Golden Member

Op 21 december 2010 21:13:06 schreef lowa1:vraagje heeft iemand deze schakeling gebouwd ?

Ik denk nog niemand, want volgens mij zit er een dikke ontwerpfout in.
Zenerdiode D1 (verder ongespecificeerd) heeft geen weerstand om z'n werk te doen, ligt direct aan de 230V.
Schakeling wordt nu verder ook gevoed met 230V wisselstroom. Mijn gok is dat de boel bij aanzetten binnen enkele millisec zwart wordt en vreselijk gaat stinken. :+

Don't Panic!
Henry S.

Moderator

Je vergist je!

Op 20 december 2010 20:51:10 schreef Henry S.:
Meten is weten...

Ik heb even snel het circuit met D1/C1, D3/D4, R6+R7 en D6 opgebouwd.

Met een True RMS multimeter meet ik toch even 104V over D6 (de topspanning is dus hoger), en dat is voor een 1N4148 te veel. Voor R6 en R7 is 3W opgegeven, ik heb ¼W gebruikt omdat me dat te hoog leek. Op mijn neus afgaande denk ik eerder aan ½W.

En D1 ligt niet direkt aan de 230V.

Edit: D6 is aangepast.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

"Sluit voor de afregeling de NTC kort en stel met P1 de spanning op pin 5 van IC1 in op 1/3 van de voedingsspanning (meet ten opzichte van pin 1). De voedingsspanning kun je meten tussen pin 8 en 1 van IC1. Stel daarna met P2 de gewenste temperatuur in."

Zou er, voor de zekerheid, niet vermeld moeten worden dat de tijdelijke kortsluiting verwijderd moet worden als de temp afgeregeld gaat worden?

Hugo Welther

Moderator

Voor de duidelijkheid heb ik de tekst iets aangepast. Eventueel even F5 = refresh doen.
We moeten niet alles uitkauwen is mijn mening, met gezond verstand kan men dit zelf ook beredeneren.

Dan kan dit er ook nog wel bij:
http://welther.nl/hugo/smilies/danger%20HSP.gif

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi ik heb een vraagje over de schakeling?

als verwarming wil ik een gloeilamp gebruiken.

nu is mijn vraag

dimt deze schakeling de gloeilamp?
of schakeld hij de lamp een tijdje aan en hierna weer uit ?
bv. 3 seconde aan en 2 seconde uit afhankelijk van de temperatuur?

Groetjes Lowa1

Hej til alle forimistii er ny på dette forum, og jeg er fra Rumænien, jeg har læst temperaturen controlleren og jeg ønsker, at realizez.problema intelesbine er, at jeg ikke gjorde, fordi det ikke er mit sprog, for lavere temperatur indstilling vil kortslutte termistor? su temperatur over? ønsker at gøre elektronisk enhed, og hvis du vil sige til dig, og hvilke resultater vi får.
Med venlig hilsen gogutu

Probeer het eens in het Engels, ik denk niet dat de mensen hier Deens spreken. Waarom eigenlijk Deens? Dit is een Nederlands forum.
Stel je vraag opnieuw in het Engels.

Even schaamteloos google translate gebruikt om onze Deens schrijvende Roemeen te antwoorden.

Incercati sa-l în limba engleza, nu cred ca oamenii de aici vorbesc daneza. De ce este danez? Acesta este un forum olandeza.
Adresati-va intrebarea dvs. din nou in limba engleza.

[edit]Vreemde tekens even weggehaald. Ik hoop dat het nog leesbaar is[/edit]

[Bericht gewijzigd door mbbneon op zaterdag 22 januari 2011 17:36:32 (14%)

De schakeling dimt de lamp op een zodanig niveau dat de eieren de juiste temperatuur krijgen. Het is dus geen aan/uit-schakeling.

ou ik mischien een eagle schematic kunnen krijgen van deze tekening en matrialen lijst wil em in elkaar zetten.