Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

maartenbakker

Golden Member

2x Burroughs B49983 (2,3,4,R digits) (waarvoor zouden deze gediend kunnen hebben?)

Als er ook een 1 en een N op hadden gezeten zou ik zeggen versnellingsindicatie auto. Maar zonder die?? Hmm...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Ja, ook aan gedacht...
Een Saturnus V-raket misschien? (2e, 3e, 4e trap en de achteruit van de 4e trap? :D)
Waren de digits 0,1,2,R dan kon ik ze gebruiken als digit voor de 10-tallen uren waardoor ik 2 setjes van 6 buisjes had...
Deze twee B49983-buisjes zaten per abuus in een setje van 6x B4998 buisjes.
Toen ik de verkoper in de US hierop attent maakte heeft hij mij 2 andere B4998 buisjes + een PCB'tje voor 6 buisjes gratis opgestuurd. :+
De andere set van 4x B4998 komt van een tweede aankoop in de US.

@Henry S.: Bakmeel als in 'bakbloem' (Belgisch)?

@MAH: Hoe weet je dat de flux op waterbasis is?
Ik heb een FL88 fluxstift van Edsyn maar er staat niets op over water.

Ik zal één en ander uittesten op een B49983 buisje.

Bij het doorlopen van mijn voorraad nixies viel het mij tevens op dat ik een aantal ongebruikte topview nixiebuizen heb waarvan ik slechts één of enkele exemplaren bezit:
- 1x Burroughs B7009 (7.8mm digithoogte, rond)
- 1x Okaya CD13a (7.8mm, rond)
- 3x IN2 (9mm, rond, omgekeerde '5')
- 10x IN-17 (9mm, ovaal)
- 2x Dolam LC-516 (15.5mm, rond)
- 1x ZM-1020 (15.5mm, rond, oranje)
- 1x National Union GI-21 (16mm, rond)
- 1x IN-12 (18mm, ovaal, omgekeerde '5')
- 2x IN-1 (18mm, rond, omgekeerde '5')
- 1x STC GN-5A (25mm, rond)
- 1x National NL-8091 (35mm, rond)

Ik denk er serieus aan om een 'extravagant' 6-digits nixieklokdisplay te bouwen met 6 verschillende buizen, bvb. groot naar klein:
- National NL-8091 voor de secondeneenheden.
- STC GN-5A voor de secondentientallen.
- IN-1 voor de minuteneenheden.
- Dolam LC-516 voor de minutentientallen
- IN-17 voor de ureneenheden.
- Burroughs B7009 of Okaya CD13a voor de urentientallen.

In de plaats van de IN-1 zou ik wel liever een ETL GR10H of K, een Burroughs B6033/8423/B6091 of een National 7153/NL-7153 toepassen wegens de omgekeerde '5' als '2'.
Iemand ééntje ongebruikt liggen? (een 54mm hoge Rodan CD27/GR401 is ook goed...;))

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 december 2010 09:19:52 schreef Turbokeu:
[....]
@Henry S.: Bakmeel als in 'bakbloem' (Belgisch)?
[....]

Na-bicarbonaat?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Heb ik gelukkig ook liggen.
Wordt inderdaad in vele recepten van gebakjes als rijsmiddel gebruikt, ik gebruik het om mijn spruitjes (lekker!) tijdens het stoven lichter verteerbaar te maken en de mooie groene kleur te behouden.

Mogelijkheden tot nu toe:
- Natriumbicarbonaat
- Flux op waterbasis
- Tandpasta
- De-oxidator voor zilver?
- ?

Van het weekend eens allemaal testen (ik heb ergens nog een hoop IC's met zwarte pootjes liggen waaronder een paar originele LM3909's).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
fred101

Golden Member

Gewoon amoniak. Buisje met de pootjes er een paar minuten in zetten en dan poets je het er met een wattenstokje of kwastje zo af. Gebruik ik op connectors, schakelcontacten enz. Overigens geleidt zilveroxide gewoon, het ziet er alleen niet uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Turbokeu

Golden Member

Zilveroxide geleidt inderdaad gewoon, maar volgens mij is er geen zilver op de pinnen.
Daarbij zijn nixie- en andere buizen voorzien voor montage in een voetje meestal niet eens soldeerbaar (het soldeer hecht gewoon niet, ook niet op niet-geoxideerde pinnen).
Ik heb trouwens zelf eens gepost welke metaalverbinding er o.a. op de pinnen toegepast wordt (was i.v.m. het solderen van IV-12 VFD-buisjes of IN-8 nixiebuisjes. Beide buisjes zijn voorzien voor montage in een voetje, hun soldeerbare tegenpool (met lange aansluitdraden) is de IV-11 en IN8-2) maar ik kan mijn eigen post niet meer terugvinden in de vele nixie/dekatron topics.
Ikzelf ben het vergeten (ik noem het vergeetachtigheid t.g.v. de leeftijd, slechte tongen beweren dat het seniliteit is :)).

In mijn geval is de oxidatie echt niet-geleidend gezien ik met de testclips moet wriemelen om een goed elektrisch contact te bekomen.

Ammoniak moet ik wel gaan kopen (ik heb een hekel aan ramenlappen, doe ik eens per jaar, en een Kärcher (= Belgisch voor hogedrukreiniger) is binnenshuis niet echt praktisch...;))

PS: In mijn omgang is er zelfs al een Belgische (volkstaal)uitdrukking ontstaan voor 'hogedrukreinigen': 'Karcherizeren' :D

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 december 2010 10:07:47 schreef Turbokeu:
[....]Daarbij zijn nixie- en andere buizen voorzien voor montage in een voetje meestal niet eens soldeerbaar (het soldeer hecht gewoon niet, ook niet op niet-geoxideerde pinnen).

Ik meen te herinneren dat buispennen van een koper-nikkellegering zijn. Het nikkel zorgt voor slechte soldeerbaarheid.

Ammoniak moet ik wel gaan kopen (ik heb een hekel aan ramenlappen, doe ik eens per jaar, en een Kärcher (= Belgisch voor hogedrukreiniger) is binnenshuis niet echt praktisch...;))

Vuurwerk kan vanavond ook helpen >:)
Anderzijds: Misschien kun je je dienstencheques er voor gebruiken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Voor de amateurs van een zeldzame en sublieme Klokworks K7 behuizing van Mike Mayberry, specifiek vervaardigd voor de IN-18 nixieklok kit van Claus Urbach: Ebay advertentie
De advertentie is ogenschijnlijk van een particulier.

Ook een advertentie voor een setje van zes NOS Burroughs B4021 nixies (de kleinste nixies met 7.8mm digithoogte).
Volgens mijn Burroughs datasheet is de B4021 de low voltage (120V) versie van de B4998 en de 7977 (die ik beiden bezit).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 30 december 2010 00:00:09 schreef maartenbakker:
[...]Als er ook een 1 en een N op hadden gezeten zou ik zeggen versnellingsindicatie auto. Maar zonder die?? Hmm...

Bij nader nazicht bevatten de B49983 buisjes inderdaad een 'soort' van '1' digit.
In feite is het meer een dikke 'I' (ca. 5x breder dan de dikte van de andere digits), niet een normale '1'.
In totaal dus: I,2,3,4,R
Ook heb ik geconstateerd dat ik niet twee maar vier stuks B49983 buisjes bezit (en 8x B4998).
(De 4x B49983 gaan binnenkort richting Dieter Waechter in Duitsland)

Enige dagen geleden werd ik n.a.v. van mijn laatste posts in dit topic gecontacteerd door Dieter Waechter van de Nocrotec en Tube-tester sites (en ook bekend bij de Neonixie-L forumleden alhier).

Zijn ervaring i.v.m. het reinigen van geoxideerde pinnen is het gebruik van een goede ultrasoonreiniger i.c.m. Tickopur.
Natuurlijk de nixiebuisjes ophangen boven de reiniger zodat enkel de pinnen in kontakt met de vloeistof komen.
Nu nog Tickopur op de kop zien te tikken (en iemand met een ultrasoonreiniger in de omgeving ;)).

Bij onze daaropvolgende emailuitwisselingen heb ik van Dieter vernomen dat hij sinds enige tijd druk samenwerkt met Claus Urbach van http://www.nixieclocks.de en http://www.clausurbach.de aan de ontwikkeling van nieuwe nixieklokontwerpen.

Op mijn vragen over de vooruitgang van zijn monstrueus CD47-nixieklokproject:
Hij heeft de laatste jaren een paar grote bestellingen voor 500 nixieklokken (!!!) gekregen waardoor hij kwasi fulltime werkt aan het bouwen hiervan en dus geen tijd meer overhoudt voor het CD47-nixieklokproject.
Hij wist me ook te vertellen dat de uiteindelijke verkoopprijs van de complete klok méér dan 3000 Euro zal bedragen (afhankelijk van de marktprijs van de buizen, nu reeds zo'n 500 Euro/buis) en dat er 10 exemplaren van gebouwd zullen worden (hij bezit in totaal 70 stuks CD47/GR414 nixiebuizen!).
Voor het ogenblik heeft hij één gebouwd en werkend exemplaar, zonder behuizing.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Auteur van het Elektorartikel is Jens Boos (http://www.jb-electronics.de), welbekend bij het Neonixie-L forum.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Lucky Luke

Golden Member

Fred101's NixZilla komt denk ik wel in aanmerking voor de "bijzondere bouwwijze".

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Eh ik eb verkeed gelezen. ik dacht dat het allen IN15b waren, en 15a. maar de getallen waren 12b. excuses. daar valt genoeg over te vinden.

[Bericht gewijzigd door The Engineer op zaterdag 12 maart 2011 19:22:35 (79%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Turbokeu

Golden Member

Nogal stil in het 'Het nixie/dekatron/neon etc. topic'...;)

Laatste aanwinst (via V&A van het CO forum) voor 21.50€, verzendkosten NL-BE inbegrepen en vandaag ontvangen:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0057.jpg
5 stuks Beckman Panaplex SP-352 en 1 stuk SP-355 neondisplays met bijhorende voetjes, 6 stuks UDN6118A VFD drivers en 14 stuks DS8880 en DM8880 BCD-to-7segment-nixie-drivers.
Het zijn wel 'pulls' uit bestaande apparatuur.

Heb ik nu toch eindelijk genoeg DM/DS8880 drivers gevonden om ook mijn Rodan Elfin MG-17G neonbuisjes aan te sturen:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0053.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0055.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Wooot! Mooi hoor!!! Doet me ineens denken aan die mooie ronde numitrons met bovenaanzicht die ik hier wel eens heb verkocht. Moet ik ook nog eens wat mee doen, heb er ook nog niemand anders wat mee zien maken.

Wel veel MG-17G's zeg! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

toch maar eens wat vaker in v&a kijken....

Tidak Ada

Golden Member

Grrrr...., :( Dus jij was me voor !! ;) :9~

Die Beckmans of Panaplexen zijn mooi om een horloge mee te maken. Er is tegenwoordig vast wel een klein LiPo'tje te krijgen om het voedigsprobleem op te lossen.

Maar beter iets anders dan eek klok gemaakt ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Op 26 september 2011 16:32:20 schreef Benadski:
Wel veel MG-17G's zeg! :)

De 6 stuks aan de linkerkant zijn gebruikte MG-17G buisjes die ik ooit op Ebay aan de startprijs van 0.99£ gekocht heb (ik was de enige bieder).
Ik voelde mij licht verveeld t.o.v. de verkoper...
De 45 (of waren het 46?) NOS MG-17G buisjes komen (via een tweedehandssite) van een gepensioneerde in Wilrijk bij Antwerpen. Er waren meerdere gegadigden en ik heb 100€ moeten bieden om ze te pakken te krijgen. Niet echt goedkoop maar al met al nog een redelijke prijs.
Ik denk er al een tijd aan om een 5-6 sets van zes stuks terug te koop aan te bieden.

Op 26 september 2011 18:21:28 schreef Tidak Ada:
Grrrr...., :( Dus jij was me voor !! ;) :9~

Sòòòrry...;)
Ben er gelijk op gesprongen toen ik de advertentie zag.
De vraagprijs was 15€ (+ 6.50€ verzendkosten naar BE).
Op het pakket staan trouwens 8.69€ verzendkosten.

Die Beckmans of Panaplexen zijn mooi om een horloge mee te maken.

Met een digithoogte van 0.55" (14mm) toch net iets te groot voor een horloge dunkt me...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Leek me een stuk eleganter dan deze http://www.nixiewatch.com/
Ik begrijp niet dat dat ding van Cathodecorner zo populair is, ik zou iig niet met zo'n "HEMA-wekker" *) aan m'n pols willen lopen !

*) HEMA Nu ook in België) is een bekend Nederlands warenhuis, beroemd om z'n rookworst en - in de pre-digitaale tijd - grote wekkers met bellen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Eric, bedoel je dit type wekkers? ;)
http://www.turbokeu.com/temp/wekker.jpg

Beiden dateren inderdaad uit de 70'er jaren.
De linkse (was origineel fel appelgroen maar heb ik paars herspoten om beter te passen bij mijn roos interieur) is afkomstig uit Château d'Oex in Zwitserland.
De bellen zijn nep en het originele mechanische klokmechanisme met interne bel is ondertussen al lang vervangen door een stiller kwartsmechanisme met batterij.
Van de rechtse wekker ken ik de oorsprong niet meer (Hema?) maar deze heeft wel echte bellen bovenaan (je ziet het belhamertje).
Beiden wil ik nog steeds voorzien van een DCF77 klokmechanisme (heb al één liggen van Conrad).

Dat John Forbes van Cathodecorner geen kleinere nixies kan gebruiken voor zijn nixiewatch is logisch:
De kleinste nixies (7.8mm) zijn top view en derhalve ca. 25mm hoog met de pinnen meegerekend.
Kleine (10-14mm digithoogte) side view buisjes zijn slechts ca. 13-15mm dik.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Precies, die bedoel ik !!
KLOK-TOK-KLOK-TOK-KLOK-TOK-KLOK-TOK............KLOK-TOK-KLOK-TOK-KLOK-TOK-KLOK-TOK-KLOK-TOK-KLOK-TOK-RRRRRRRRIRIRIRIRIRIRIRIIRIRIRIRIRIiRiRiRiriririrnggg ! :D

Een horloge leek mij met een Panaplax® i.c.m. SMD techniek een stuk platter te maken en als er een mini LiPo's te krijgen is, ook kleiner.
Ik heb er hier een van 20,5 × 18,9 mm. Als je die niet met het voetje, maar met busjes direct op de print monteert, is hij maar 10 mm dik.

OT
Heb jij trouwens ervaring met het lossolderen van een buisje als een ZM1005, waarbij print èn buisje heel moeten blijven ? Ik heb er zelfs geen apparatuur voor.
Addretje onmder het gras: Er zit een spacer tyussen, die ook heel moet blijven.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

20.5x18.9mm?
Dat is kleiner dan mijn Panaplexen (ca. 27x28mm, en 54x28mm voor de 3.5 digit).
Naaah, een nixiepolshorloge zegt me ook niks (en al zeker geen 2-digits).

Lossolderen doe ik met een tinzuigpomp en zuiglint.
Priegelwerk maar is niet anders als het buisje nog moet dienen.

Op 27 september 2011 16:15:35 schreef Tidak Ada:
KLOK-TOK-KLOK-TOK-KLOK-TOK-KLOK-TOK............

Tijdens de terugreis van Zwitserland met de slaaptrein lag de wekker (werkend) gepakt in mijn valies.
Mijn mede-slaapcompartiment-genoten hebben me dat niet echt in dank afgenomen...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Zie net op Ebay een advertentie voor 2 printen (5.5 digits) met mooie Nu-Metric numitrons: Klik

De Nu-Metric P/N 29-10x numitrons zijn vergelijkbaar met de Apollo DA-130x numitrons.
Heb zelf een aantal jaar geleden zo'n PCB'tje voor 10$ op de kop getikt:
http://www.turbokeu.com/myprojects/numitron/pict0001.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/numitron/pict0002.jpg

De PCB heeft nog ruimte voor uitbreiding naar 6.5 digits.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Heb je die Russische IN14 nixies met behuiszing en connector gezien voor $14.00 per set van 4 ? (eBay # 200635123042)

http://i8.photobucket.com/albums/a48/oleg777/4-fron-r.jpg?t=1246533813

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Had ze inderdaad al gezien via Neonixie-L.
Zonde dat het weeral IN-14 buisjes zijn (ben allergisch aan die omgekeerde '2')...

Edit: Als je de buisjes vervangt door bvb. IN-16 of IN-8-2 (of een gelijkaardig Europees/Amerikaans buisje) zie ik deze kit nog wel zitten voor gebruik als DPM voor een labvoeding.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"