CAD vragen

Ik had het al een keer eerder gevraagd, alleen toen bleef reactie uit ;-)

Zie hier voor het oude topic.

Omdat er meerdere CAD-pakketten pakketten waar veel 'kleine dingetjes' over gevraagd worden, leek het mij handig om deze in één topic te zetten. Misschien sticky. Is dat wat?

edit:
Dus één topic voor Altium, één voor Eagle, één voor OrCAD, één voor whatever...

Website -- Slopen is ook een kunst...
Tidak Ada

Golden Member

Ik vraaag me zelfs wel eens af of het niet zinvol (en gezellig) zou zijn om eens een (lang) weekend voor een printdesign workshop uit te trekken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

dan moet je denk ik ook de leveranciers langs laten komen en hun producten aan de man proberen te bregen.

kijk eagle is gratis
Maar voor altium designer
orcad
ultiboard
cadstar

moet allemaal best grof betaald worden.weelicht iets voor een mooie deal voor hun.

Zelf ben ik totaal geen eagle fan en werk het liefste met UB 5.72
MAar geef wel les in multisim 9 en UB 9.
Als ik een nieuw cad pakket zou moeten kiezen, zou ik gaan voor cadstar of altium designer denk ik

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat er best wel CO leden zijn die dat kunnen, c.q. willen. Een soort Camp à là VERON moet toch kunnen?
Sommige dingen moet je interactief doen en dan werkt een forum te traag. Bovendien kun je het life veel aanschouwelijker maken (leren tekenen gaat ook net met een uitsluitend schriftelijke cursus).
De meesten werken hier met Eagle omdát het gratis is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien een goed idee, maar dat was in eerste instantie niet de opzet van deze draad.

Het ging mij om een topic waar je kleine en snelle vraagjes kwijt kunt over het pakket wat je gebruikt.

Zoiets:
"Hoe wijzig ik de grootte van alle padjes tegelijk in mijn DIP40 package?"

Website -- Slopen is ook een kunst...
Tidak Ada

Golden Member

Sorry voor de topic roof, maar ik loop al langer met de gedachte rond en het leek me een goede ingang.
Een combinatie van beide lijkt mij natuurlijk ideaal

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Maakt niet uit, Tidak. Je hebt een goed idee ;)

Website -- Slopen is ook een kunst...
klein is fijn

Moderator

Het probleem van Eagle is dat bijna alles al een keer gezegd is. Het probleem van de andere pakketten is dat weinig mensen het (legaal) gebruiken.

Ik zie het volgende gebeuren: We openen een vragentopic voor Eagle. Dat komt bomvol met kleine vraagjes en antwoorden te staan. Als je een vraag hebt, dan moet je dus alsnog het hele topic doorzoeken. Momenteel moet je de site doorzoeken als je een vraag hebt. Verschil: niets.

Voorbeeldje voor Tidak: http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=title%3Aeagle+pads+di…

Nu moet ik zeggen dat het onhandig is om het idee meteen in de trashcan te gooien, want het kan duidelijk beter dan de huidige situatie. Misschien moeten we gewoon eens zo'n topic openen voor Eagle, en na een paar maanden alle nuttige info eruit filteren en in een artikel stoppen?

Tidak Ada

Golden Member

Dat heeft m.i. niets te maken met wat achter mijn voorstel zit.
Het gaat juist om datgene wat je niet of moeilijk in geschreven taal kunt overbrengen. Ga maar eens een PhotoShop seminar bijwonen, dan zul je begrijpen wat ik bedoel.

Het hoeft ook niet door de moderators te worden georganiseerd en uitgevoerd ;).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 januari 2011 14:08:52 schreef klein is fijn:
Het probleem van Eagle is dat bijna alles al een keer gezegd is. Het probleem van de andere pakketten is dat weinig mensen het (legaal) gebruiken.

Ik zie het volgende gebeuren: We openen een vragentopic voor Eagle. Dat komt bomvol met kleine vraagjes en antwoorden te staan. Als je een vraag hebt, dan moet je dus alsnog het hele topic doorzoeken. Momenteel moet je de site doorzoeken als je een vraag hebt. Verschil: niets.

Wel iets, want zoeken in een algemeen topic van 30 pagina's is ook met de topiczoekfunctie een stuk minder fijn dan in afgebakende topics ('hoe doe ik X'), plus dat combinaties van zoektermen ook eerder voorkomen in een algemeen topic.

GJ_

Moderator

Ik gebruik ze geen van allen hoor, maar er zijn er meer gratis:
KiCAD (print)
QelektoTech (elektrotechnisch)
Qcad (2D CAD)
SagCad (2D CAD)

--edit--
@Sine hieronder: dit is ook allemaal open source

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 2 januari 2011 16:12:03 (18%)

maartenbakker

Golden Member

@Kif: een beetje zoiets als de "tips & trucs" op het NFOR misschien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."