cd speler werkt niet

Hallo allen,
Ik heb hier een stereo receiver staan JVC CA-MXJ500
de cd wordt niet herkend (geeft no cd weer)
de laser geeft even een rode gloed na dat de lade wordt dichtgedaan zonder cd er in,ook beweegt de laser op en neer en heen en weer.
laser met puur alcohol gereinigd, maar met cd er in draaid de cd niet.
motor van aandrijving cd gecontroleerd en deze werkt.(stekker eerst losgenomen van de elektronica)
Wie heeft een suggestie wat er mis kan zijn?
Alvast bedankt.

groeten Henk

lasereenheid stuk , dat de laser nog licht geeft zegt niks . de opnamesensor die de cd leest kan ook stuk zijn . zit er niet gewoon een kss model loopwerk in ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,
Waar is dat loopwerk herkenbaar aan en kan dit zomaar uitgewisseld worden met een laser uit andere speler?

Henk

het loopwerk is waar de lens en laser inzit , vaak zit er een sticker op met een merk en type , veel sony kss typen kosten een 15 euro.

cdspelers zijn rotdingen om te maken , veel fouten die niks met de lasereenheid te maken lijken te hebben zijn toch veroorzaakt door de lasereenheid , iets wat een casettedeck of versterker toch wat reparatievriendelijker maakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Het kan ook zo zijn bij deze type's dat de spindel motor te "zwaar"loopt, eruit halen en een klein beetje contakt spray erin bij de collector wil wel eens helpen...

Lensje eens reinigen met IPA of Cleaner 601 van Kontakt Chemie.

Mocht de lasereenheid stuk zijn: Bij radiobbb.nl is er de OPTIMA7-laser voor JVC, €16 voor nieuwe lasereenheid.

Laatst nog een JVC dvd-speler hersteld die geen dvd's meer leest, en waar een paperclip op de lens lag(magnetisch).
wat bleek dat mijn klant zijn zoontje van 8 een paperclip in de lade gestoken had, nadat de paperclip was verwijderd deed hij zijn werk weer.

op sticker van de laser staat: B0328T4B OPTIMA-7

Op welke manier kan zonder dat er eerst een nieuwe laser wordt ingezet redelijk zeker getest worden of de laser defect is.
Is een mogelijkheid van meten of het ic wat de motor aanstuurt wel signaal krijgt om de motor aan te sturen.
Zijn de signalen van de laser te meten met een scoop.

Henk

[Bericht gewijzigd door hbh op zondag 2 januari 2011 12:16:05 (23%)

ik denk wel dat je het signaal met een scoop kunt zien.

( screenshot van de laserunit: http://img255.imageshack.us/img255/421/knipsel.gif )

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zondag 2 januari 2011 12:33:37 (24%)

Op 2 januari 2011 12:02:39 schreef hbh:
op sticker van de laser staat: B0328T4B OPTIMA-7

Op welke manier kan zonder dat er eerst een nieuwe laser wordt ingezet redelijk zeker getest worden of de laser defect is.
Is een mogelijkheid van meten of het ic wat de motor aanstuurt wel signaal krijgt om de motor aan te sturen.
Zijn de signalen van de laser te meten met een scoop.

Henk

Zit er aan de zijkant van het laserblokje een heel klein instelpotje?
Daar met een passende schroevendraaiertje een klein beetje
viemelen/ heen en weer /heel kort en in dezelfde stand terug zetten.
Nu weer proberen met CD, mogelijk draaid het weer, bij mij meermaals
succes mee gehad.

Pas op hiermee: als hij niet meer in de juiste stand staat, kun je de laser opblazen.

Op 2 januari 2011 12:45:39 schreef Luckyboy:
Pas op hiermee: als hij niet meer in de juiste stand staat, kun je de laser opblazen.

Daar met een passende schroevendraaiertje een klein beetje
viemelen/ heen en weer /heel kort en in dezelfde stand terug zetten

bij mij lukt het ook vaak goed

anders of je hem weggooid opgeblazen of niet maakt niet uit toch

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Het potmetertje voorzichtig iets heen en weer gedraaid en op oude positie terug gezet - dit geeft geen resultaat.
Spindelmotor wordt aangestuurd door BA6897FP volgens data sheet is pen 9 en 10 de sturing van de spindelmotor, op print is dit pen 9.
Hier scoop opgezet (kanaal 1)
Ter referentie op 19 (slede motor) kanaal 2 v/d scoop opgezet.
Massa aan massa ic.
cd laden en wat mij opviel is dat beide signalen nagenoeg gelijk zijn,klopt dat?
De slede motor beweegt wel,wat ook te zien is dan op de scoop.
Er staat continu zo ongeveer 2.5v op beide aanstuur pennen die iets varieerd tijdens het laden van cd.
wat nu?
Ik heb van een andere JVC speler een goed werkend laser dit is en Optima 6.
vraag kan deze elektronisch gezien gewisseld worden met de optima 7 wat er orgineel in zit om te testen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 4 januari 2011 01:47:40 (13%)

Elektrisch zijn ze gelijk aan elkaar, alleen mechanisch zit er wat verschil in, soms past het wel, soms ook weer niet.
Optima6 ziet er trouwens wel een stuk solider uit dan die plastic rommel optima7 (daaraan zie je echt dat het tegenwoordig dus echt niets meer mag kosten)

Bij mij wordt de cd soms herkend. Dus het lijtk mij dat er niet iets mis kan zijn met de laser of wel? Is gewoon schoonmaken zoals gezegd dat een oplossing? Ik ben het een beetje zat om een cd er steeds in de stoppen in de hoop dat het nu lukt. Ik heb het ook al aan mijn vriend gevraagd, maar die is niet zo snel, dus waag ik me er nu zelf maar aan. :-)

fred101

Golden Member

Hbh, heb je ook de voedingspanningen gecontrolleerd. Ik heb laatst bij een jvc HD/ dvd speler meer dan 30 rotte elco's vervangen in het voedingsdeel. Daarna deed hij het weer. Elco's hadden nog een goede ESR op een na, eentje lekte DC en de rest had nog ongeveer 10% van de vermelde capaciteit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

laser is niet het directe probleem, als je licht ziet werkt de laser nog.

maar.... er zijn nog meer dingen behalve de laser die mee spelen.

Wat er aan de hand is nu:

1. CD la gaat dicht (schakelaar)
2. loop werk gaat in positie staan (afhankelijk van het model komt de cd op de spindel te liggen en gaat de laser naar het begin van de cd voor de TOC op te halen) (schakelaar)
3. laser geeft emmissie komt tegen de prisma aan ketst richting de cd, en weer terug door de prisma naar de photocell (cd speler krijgt nu een signaal binnen en gaat focussen)(op en neer heen en weer met de lens)
4. als er een signaal is spint de spindel motor en haalt de toc binnen (table of contents) (track data verschijnt op display)

Hier ergens gaat het fout, tussen stap 3-4

bekende fouten:

1. laser versleten (komt raar genoeg niet vaak voor is mijn ervaring)
2. focus coils onderbroken verbogen. (aan de lens)
3. spindelmotor niet goed in positie (cd loopt aan/ligt te hoog)
4. onderbreking flatcable (kabels naar de laser)
5. voeding apparaat zwak of instabiel (verschilt tussen 1 of 0 niet te bepalen.)
6. out of spec (doordat voedingen,waardes en onderdelen verlopen moet de laser opnieuw afgesteld worden, mbv een scope en service manual)(kan meestal alleen bij oude modellen)

Ik repareer aan de lopende band retro en nieuwere cd spelers.
80% is meestal verholpen met een nieuw loop werk.
Het is best leuk om uit te zoeken waar het fout gaat, maar meestal resulteert dit toch in een nieuw loop werk.

Checks:

Begin met visueel checken of de cd er goed in ligt, niet los maar mag ook geen hinder vinden in het rond draaien.

rare vouwen in de flatcable..

ligt je lens er nog horizontaal in?

check het schakelaartje wat aan het begin zit van de laser unit
(richting de spindel motor komt het laser transport tegen aan)
als dit schakelaartje wankel is kan hij ook raar doen...
Dit kun je controleren door handmatig het laser transport naar het midden te brengen, vervolgens het apparaat aan te zetten.
Nu moet de laser naar het begin gebracht worden op eigen kracht!!!
pas als de laser de schakelaar aan tikt mag hij pas gaan focussen en licht geven.(niet eerder!!! want dan blijft het schakelaartje hangen)

Voeding check, zeker doen voordat je er een nieuwe laser in stopt.
Met scope meten of de spanning inzakt of begint te spiken/zagen.
meestal op de elco's na de regulators
(op het moment van emissie)

Probeer ook voor de zekerheid met meerdere liefst nieuwe originele cd's

Hoop dat je er iets aan hebt, als ik iets te warrig heb opgeschreven gewoon vragen ;)

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard

Mr Flip,bedankt voor deze uitleg,kan hier weer verder mee.

enkele controle's al uitgevoerd:
1 flatcaabel zitten wel wat kreukels in ga dit wisselen met een ander.
2 laser verderop gezet ,komt keurig weer in bgin stand.
3 spindelmotor extern spanning gegeven (stekkertje losgenomen)loopt naar mijn mening goed.
4 werking cd lade,funtioneerd perfect.
5 met diverse orginele cd getest ,geen resultaat.

Wat moet en waar te meten van de juiste voedingspanning op de laser?
Is het een optie om de laser in ander speler te zeten die wel funtioneerd, dit is de speler met een Optima 6 laser en de "defecte" is een Optima 7

Edit Fred101
Als de voedingsspanning niet goed zou zijn,danwerkt de rest van het apparaat toch ook niet goed of maak ik hier een denkfout?

Henk

[Bericht gewijzigd door hbh op donderdag 6 januari 2011 23:00:11 (10%)

Ik ken de specs van de 6-7 niet uit mij hoofd, meestal is uitwisselen geen optie en kan schade opleveren!!!

Voedingspanning:

Het is niet zo, dat als de voeding niet in orde is dat het apparaat dan niet functioneert.

1. In het apparaat worden de voedingen verdeeld en zou het goed kunnen zijn dat de cd een apparte voeding heeft.

2. als de voeding niet goed is, kan het zijn dat je wel de juiste voedings spanning hebt, maar op het moment dat cd stroom vraagt, kan het zijn dat de stroom inzakt, en dat de spanning in amplitude gaat vervormen (spike/zaagtanden) (gemeten met een scope).
Het is ook bijna onmogelijk om dit zonder scope te meten.
Een cd speler snapt alleen 1 en 0, hoog en laag.
Dit word intern voor elkaar gekregen(gemeten) door de laser via de cd terug te kaatsen (1) of niet terug te kaatsen (0).

Even ter voorbeeld: als de straal terug kaatst meet ik op een bepaal punt bijv 5 volt, en als hij niks terug kaatst 0 volt.

5 is hoog, 1
0 is laag, 0

Als de spanning in zou zakken kan het zijn dat er dit gebeurd:

3,2 volt, 0
0 volt, 0

ik neem zomaar even wat spanningen ter verduidelijking.

met anderen worden, de cd speler zien alleen nog maar nullen. en kan niks lezen.

Dit fenomeen word vaak veroorzaakt door elco's die dc lek beginnen te worden of een slechte esr hebben, deze kunnen zelf stroom trekken ipv stabiliseren of niet snel genoeg worden r/t om tye stabiliseren .
uiteindelijk begin je op de scope hierdoor het schakelen van brug cellen te zien (zaagtanden van 50 hertz) of oscillaties van regulators.

analoog kun je hier een brom horen.
digitaal raakt gewoon in de war.

3. laser spanning
Moet je eigenlijk uit het service doc halen.
Als het aangegeven word op de print, staat daar meestal RF bij

Je zou met een scope ook gewoon willekeurig op alle test punten kunnen kijken of je iets hebt wat hier op lijkt:

http://consolecopyworld.com/ps2/images/svnlgnlk.jpg

meestal 0,8 volt in amplitude

Nou komt het vervelende: als hij de cd niet leest kun jij dit ook niet meten.

Daarom als je alles gecheckt hebt, zou je kunnen proberen om op de laser de gain op te draaien, heel langzaam!!!!(eerst markeren)
Dit is het laatste red middel, en als je niet zeker bent van je zaak zou ik dit niet doen.

(het potmetertje op de laser) zoek op form.

hoop dat je weer ff vooruit kan.

en als je dan echt het fijne er vanaf wilt weten:

http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_cdfaqd.html
is wel een redelijk dikke pil ;)

mvg flip

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard

Ben er mee bezig geweest.
De Laser optima 7 in oude speler gezet met resultaat zelfde probleem.
De laser optima 6 er in gezet cd er in en de cd begint te draaien en na enige tijd begint apparaat te spelen.
De conclusie hieruit is dat de orginele laser kapot moet zijn.
Het enige probleem nu nog dat het beetje lang duurt voor dat de index is gelezen,maar daarna reageert de speler snel als je naar volgende nummers wilt gaan.
Ga je van bv nr5 naar 1 heeft hij wat moeite mee om het begin van die nr.1 te vinden, na 20 sec van dat nr.1 doet ie het goed.
Kan dit afstelling van de schakelaar zijn en dan niet goed het begin kan vinden??
Moet het potmetertje nog afgesteld worden of wordt dit eenmalig in de fabriek afgesteld,is dit de focus instelling???
De hoogte van de laser is het zelfde als van de oude defecte laser.
Zou deze laser kunnen blijven zitten??

Laser afstellingen daar moet je afblijven, dit is door de fabrikant optimaal ingesteld. Er zijn wel afregelingen die met de scoop zijn te doen, bijvoorbeeld de stabiliteit van het RF signaal. Daarvoor zijn de afregelingen F-E balance, tracking offset, tracking gain, focos offset en tracking balance. Niet alle CD spelers hebben deze instellingen, dus dat is te bekijken.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

waarschijnlijk kun je het niet afstellen, heb wel een schema gevonden van een broer maar niet exact dezelfde.

http://elektrotanya.com/jvc_ca-mxj55r_mxj530r_sm.pdf/download.html
get manual

ik zou gewoon een nieuw orgineel bestellen, dan heb je er nog jaren plezier van.

het is normaal dat als je er niet helemaal de goede laser in zet, dat hij het niet helemaal goed doet ;)

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard

Optima6 en 7 zijn uitwisselbaar met elkaar, de optima6 is niet meer leverbaar, daar wordt tegenwoordig een optima7 voor geleverd.
ASWO geeft aan dat er ook een kit bij de optima7 wordt geleverd, wat dit precies inhoud weet ik niet(, lijkt me iets mechanisch.)

Als vervanger voor de optima6 is nog wel de optima150 leverbaar.

Maar als er voor oorsprong een optima7 in zat dan is het natuurlijk het beste om ook weer een (goedkope!) optima7 te plaatsen.

Had in eerste instansie de laser alleen vervangen met boven genoemde probleem nog.
De laser op zijn eigen plaat teruggezet en deze compleet met motor en print er in gezet.
Zit dus toch een klein verschil in de afstand van de laser t.o.v.het hart van de spindelmotor bij bediening van het eindschakelaartje (beginstand)
Cd speler werkt nu perfect vind direct de index en begint gelijk bij nr1 bij de eerste sec.
Test cd er in, blijft goed werken tot fout/beschadiging van 2mm begint dan te haperen/overslaan.
Volgens mij moet dit dus goed gaan en wou deze laser laten zitten.
wat ik mij nog wel afvraag is wat er aan de oude laser kapot is omdat deze wel rode gloed gaf en ook de lens heen en weer ging en op en neer.
Kan het vervuiling van de prisma of onderste lens zijn want hier kom je zo niet bij.
Ga dat toch eens bekijken (ben benieuwd)

Henk

Dat zou inwendig vuil of aanslag kunnen zijn, maar ook dat één van de detectie dioden is verlopen en daardoor de laser niet meer in het midden van de lens stuurt. Er zitten 4 detectie dioden in, C-D en E-F. De bedoeling is dat deze evenveel licht ontvangen en zo de laserbeam in het midden van de lens houden. Is er eentje verlopen dan gaat de laser teveel naar een bepaalde richting en wordt het RF signaal te klein, dus hoeft het niet persé in de laser zelf te zitten. De opstart volgorde bij een CD speler is de volgende, eindschakelaar even in en uit, laser aan, centreren, focusseren, focus OK, spindelmotor start en wordt de index gelezen en in het register gezet. Nu is hij gereed voor gebruik.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!