Led klok bouwen met SC8560

Ik heb het volgende schema nagebouwd om een LED-klok te bouwen.
http://circuits.datasheetdir.com/139/SC8560-circuits.jpg
Nu wil ik een hele grote klok gaan bouwen van allemaal losse LEDs (ik denk aan zo'n 8 LEDs per streepje (dus voor bijvoorbeeld het getal één 16 LEDs). Nu vraag ik mij af of ik die rechtstreeks aan het IC kan hangen of dat ik er een paar transistors tussen moet zetten. In de datasheet staat van alles, maar daar snap ik niet erg veel van. Wie kan mij vertellen hoeveel stroom het IC aan de LEDjes kan leveren?

Arco

Special Member

Waarom zo'n exoot gebruiken voor een klokje? Is eigenlijk bedoeld voor een duplex display.
De chip kan 700mW dissiperen, dus zonder transistoren zal het niet lukken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet het, het is overdreven, maar ik had een wekkerradio liggen met dit erin en ik wil kijken of ik dit ook anders kan gebruiken. Ik heb al een stukje klaar, maar dan zal ik er transistors in zetten, bedankt!

Sine

Moderator

Zet de leds in serie, dan krijg je geen probleem met de stroom die het chipje kan leveren.

@Sine: Dat zou ook nog kunnen, maar ik meet maar 5 volt op de pinnetjes van het IC (of wordt die spanning hoger als je er een belasting op aansluit), dus dat worden dan niet erg veel LEDs.

Dan nog een vraag: Ik meet -5 volt op de pinnetjes ten opzichte van één van de buitenste transformatordraden. Moet de plus van de LEDs dan aan de twee draden naar het schermpje en krijgen de LEDs een min van het IC of hoe moet ik dat zien?

En nog één: Linksonder in de schakeling is toch een batterij? Die is neem ik aan niet belangrijk?

Arco

Special Member

De common cathodes komen aan de diodes van de trafo zoals op het schema.
De leds zitten geschakeld zoals in een duplex display.
Voorbeeld: http://www.future-t.com/C03401C.htm

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat dacht ik ook al, maar hoe komt het dan dat ik -5v meet als ik de positieve meetpen op het ic zet en de negatieve op de diode (trafokant)? Ik meet niks als ik de negatieve meetpen aan de andere kant van de diode zet.

[Bericht gewijzigd door Olap op vrijdag 7 januari 2011 22:53:24 (22%)

Arco

Special Member

Zoals je in de datasheet kunt zien, werkt het IC met negatieve spanningen. Vdd is -7.5 tot -14v.
Dus dat klopt wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar zitten die diodes bij de transformator dan niet verkeerdom? Zo gaat er toch geen ledje branden als ik -5v op de anode zet? Ik heb net even een ledje met de anode aan een trafo-draad gesoldeerd en met de kathode aan het ic en het ledje brandt gewoon.

[Bericht gewijzigd door Olap op vrijdag 7 januari 2011 23:11:02 (33%)

Arco

Special Member

De drivers in het IC trekken waarschijnlijk de segmenten naar Vss (0 volt), dus moeten de common cathodes negatief worden. De dubbele trafowikkeling zorgt meteen voor het multiplexen van het display. De diodes zitten dus wel goed.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je bedoelt dat er een spanning van 5 volt op het pootje van het ic komt te staan als het lampje uit staat en een spanning van 0 volt als het ledje aan staat?

Kan iemand trouwens bevestigen dat de diode en de batterij(?) linksonder niet noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de schakeling?

[Bericht gewijzigd door Olap op vrijdag 7 januari 2011 23:24:00 (32%)

Arco

Special Member

Je moet de meter met de plus op Vss aansluiten. (Het midden van de trafo)
En dan meten met de zwarte pen van de meter. (op wat je meten wilt...)
Als je de batterij weglaat, is de klok bij stroomuitval al zijn instellingen (dus ook de tijd) kwijt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hmm, dan meet ik niks op de pennetjes.

Met de zwarte meetpen achter de 100k weerstand meet ik geen spanning. Ik meet er wel een spanning voor. Komt dat doordat er geen stroom loopt en kan dit het probleem zijn? Kan het zijn dat het niet werkt omdat er geen belasting aan het IC hangt?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 8 januari 2011 02:02:24 (77%)