Kleuren mantels van patch kabels

Hallo,

Ik ben opzoek naar een lijstje met kleuren van de mantel van patchkabels. Ik kan niet echt iets vinden op internet hierover

Bijvoorbeeld:

rood is ISDN
blauw is Digitaal telefonie
groen is analoog telefoon
Geel is Power over utp
Wit is netwerk
zwart is special

Kan iemand mij hier mee helpen. Ik wil graag niet de verkeerde kabels bestellen enzo.

Gr,

Edwin

help

Golden Member

Het hoort al niet echt thuis op dit electronicaforum.
En volgens mij is hier ook niet een vaste standaard voor. Als je zelf maar consequent bent in het toepassen van de kleuren.

Oke,

Ik wist niet echt waar het thuis hoorde.
Maar er zal toch wel een standaard voor zijn?
Of doet iedereen maar wat.

Gr,
Edwin

maartenbakker

Golden Member

Als het voor een bedrijf is: vraag na of er een bedrijfsstandaard is. Zo niet, stel zelf een standaard op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij is er ook niet echt een standaard voor.
Als bedrijf kan je wel besluiten, dat bepaalde functies in je netwerk of aparte netwerken in een bedrijf een bepaalde kleur hebben.

Het kan bijvoorbeeld handig zijn als je backup verbindingen in je netwerk hebt, die een andere kleur codering te geven.

Ook subnetten of andere netwerken met een andere kleur code te voorzien. Kantoor, beveiliging en fabriek/technisch/laboratorium kan ook handig zijn om die te herkennen in een groot patchpaneel.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Hoi,,

Volgens mij is er geen standaard in die kabels .
Je hebt ze in heel veel kleuren , zelfs doorzichtige met felle neon kleurtjes.

Ook zijn er standaard witte kabels met gekleurde utp aansluiting rood of groen .

Mijn Cross kabels zijn al ouder en allemaal standaard kleur, maar wel beschreven.(fine-liner).

Voor thuis label ik alle belangrijke kabels ,
Als de kabel het toelaat schrijf ik het erop met een watervaste fine-liner.

In het verleden wel eens een cross en normale kabel door elkaar gebruikt ,en ga dan maar weer eens zoeken , toen was het allemaal een kleur kabel.
Zoiets is ook al gebeurd met seriele of nulmodem kabel , deze zijn uiterlijk 100% gelijk.

Een simpele kabel tester is snel gebouwd , of een beetje priegelwerk met je multimeter.

bert,,

benleentje

Golden Member

Voor die kleuren is geen standaard. Bij ons waren rode patch kabel weer van de brandmeldcentrale. Het bedrijf waar ik toen werke heeft ooit geëxperimenteerd door op alle brandmelders die in de winkelketen hingen ook via het netwerk te bedraden. Hebben een aantal winkels zo gedaan maar bleek toch te storing gevoelig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.