3 fasen "opsplitsen"

Waar haalt iedereen toch die perilex stekker vandaan? Ik weet dat die kookplaten gebruikt worden, maar het voorbeeld waar de TS in post 6 mee komt is toch duidelijk een rode CEE form. Deze zijn alleen bedoeld voor 400 volt aansluitingen. Je kan er dus redelijk zeker van zijn dat het gewoon om een 400 volt aansluiting gaat. Het voorstel om het nog even na te meten kan ik begrijpen, al de voorstellen om zijn installatie aan te passen kan ik met de pet niet bij.

Ik kom steeds terug op dit draadje omdat ik benieuwd ben naar wat mensen van zijn oplossing vinden, maar kennelijk heeft iedereen liever dat de TS zijn installatie ombouwt, dan dat er serieus op zijn voorstel gereageerd wordt.

Op 31 januari 2011 17:33:56 schreef Gringo:
...maar kennelijk heeft iedereen liever dat de TS zijn installatie ombouwt, dan dat er serieus op zijn voorstel gereageerd wordt.

Het voorstel om zijn installatie om te bouwen is toch een serieuse reactie?
Dat jij het daar niet mee eens bent is een ander verhaal.

Wacht nou 's even!!!
Is die perilex nou 3 fasen + nul of 2 x dezelfde fase + 2 x nul?
Volgens mij stond in de startpost "krachtstroom" en "1 fase over".
Is dit een vergissing van de TS, of niet, want zo komen we nergens?

@Klaasz

Op 30 januari 2011 21:19:34 schreef hippohenk:
Zo, het is een hele discussie aan het worden. Ik wil inderdaad eigenlijk liefst niets aan passen aan hoe het zit en alles doen na de krachtstroom aansluiting.

Als de TS met een oplossing van twee tientjes aankomt en later aangeeft alleen aanpassingen na zijn krachtstroom aansluiting te willen doen, dan verbaast het mij dat daar niet op in gegaan wordt.

Wat mij ook verbaast is dat er in allerlei adviezen worden gegeven met betrekking op perilex aansluitingen terwijl er volgens de gegeven informatie geen perilex aansluiting maar een CEE form aansluiting zit.

Beide voorbeelden geven mij het gevoel dat de voorgaande posts niet echt gelezen wordt en er maar in het wilde weg adviezen worden gegeven. Er zitten wel serieuze adviezen in, zoals het na meten van de spanning of om een tweede CEE form te plaatsen, maar van het merendeel van de adviezen heb ik niet het idee dat er naar de oorspronkelijke vraag gekeken wordt.

Persoonlijk vind ik dat jammer. Er zijn hier een hoop mensen die op dit gebied meer ervaring hebben dan ik en ik was benieuwd wat zij over de oplossing van de TS te melden hadden.

@balieman
De TS komt met deze oplossing:
http://djdj.nl/cat/s/90470.jpg
Ik heb dan ook het flauwe vermoeden dat er geen perilex maar een CEE form stekker zit.

Dan is mijn eerste post toch gewoon van toepassing???

het showtec ding is alleen aan te sluiten met een ceeform 16amp female . er zal dus een kabel van perilex naar ceeform gemaakt moeten worden en aan het fornuissnoer een ceeform zetten , al met al niet heel goedkoop . dan kun je net zo goed een lasdoos met wcd in het deksel gebruiken en een 1,5mtr 5x2,5mm2 met perilex stekker om de boel aan te sluiten . in de lasdoos gewoon wago voor cu gebruiken , deze kunnen 24amp hebben bij 2,5mm2 .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kennelijk heb ik ergens iets gemist. Waar staat dat de TS een perilex aansluiting heeft? Aangezien hij met een CEEform oplossing komt, verwacht ik dat hij ook een CEEform aansluiting heeft.

een perilex is een voorziening die aanwezig is, als er geen gastoestel gebruikt wordt en de eigenaar op elektra wil koken.

Dan hoef je niet te vragen of het nu een perilex is of een cee form wcd.

Die kom je in een normale nieuwbouw woning, niet tegen. Alleen bij grootverbruikers. Horeca-etc.

Ze hebben geen horecagelegenheid gekocht, maar een appartement.

Voor de voorziening "perilex" in een tot bewoning bestemt gebouw, heeft men de reeds bekende configuratie: 2x230V + 2*N + PE. Gelegd in een buis, met een diameter van 19mm rechtstreeks vanaf de meterkast, tot aan de perilex.

Een perilex is dus ook vaak genoeg 3 F + N + aarde. Nooit vanuit gaan dat het altijd 2F + 2N is.

Hier bij ons in huis is het dus 3F + N + aarde. Bij kennissen idem bij het woningbouw appartement van familie en diverse klanten hetzelfde verhaal.

Zelfs een keer een klant gehad die een miele stoomoven/ovencombi bestemd voor aansluiting op 2 fase aansloot op perilex die dus drie fase bleek te zijn. Meteen voor 500 euro reparatiekosten.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Perilex is niet verplicht, gezien het feit dat de TS met een CEE form oplossing komt, lijkt het me logisch dat de beste man een CEE form in zijn keuken heeft hangen. Maar goed, mijn woningbouw ervaring is minimaal. Hoe vaak je CEE forms in de woningbouw tegen komt durf ik niet te zeggen.

NPR5310, blad 41:

In woningen behoort een zogenoemde fornuisgroep of kookgroep aanwezig zijn. Deze eindgroep kan wel of
niet bedraad zijn. Is deze eindgroep bedraad dan moet deze eindigen op een vijfpolige wandcontactdoos.
Vroeger werd aangegeven dat voor het aansluiten van driefasenkooktoestellen op tweeleidinginstallaties wandcontactdozen van het systeem Perilex moeten worden gebruikt. Destijds is gekozen voor het systeem Perilex
vanwege het feit dat het mogelijk is hiermee gedurende lange tijd een betrouwbare verbinding in stand te
houden. Er kan ook worden gekozen voor een ander systeem waarmee een vergelijkbare betrouwbare verbinding
in stand kan worden gehouden.

mvdk

Golden Member

Ik heb dit topic van het begin af gevolgd, de TS heeft het vanaf het begin over een krachtstroomaansluiting, volgens mij zo genoemd omdat het ding er anders uitziet dan de overige stopcontacten in huis. Een fotootje is ons nooit gegund, evenmin een foto van de eletriciteitsmeter. Het zou dus ook zomaar kunnen dat er gewoon een perilex zit, waarvan we nog steeds niet zeker weten hoe dit zit aangesloten, en dat hij nu een contraptie bedenkt met een kabeltje perilex naar CEEform 5 polig 16amp, en daaraan het hierboven afgebeelde voorwerp. Prachtige oplossing, maar een oven en een kookplaat zit toch meestal in elkaars nabijheid ? Dan kan je toch je aansluitkabel naar de oven maken, daarin een deugdelijk doorverbinderblok, en vanaf daar de kookplaat aansluiten ? Zo zit het dacht ik meestal.

Op 1 februari 2011 09:39:47 schreef Gringo:
Perilex is niet verplicht.

Een loze leiding 19mm inclusief doos afmonteren wel voor een nieuwbouw woning.

Maar goed, mijn woningbouw ervaring is minimaal.

Hoe kun je dan zo stellig zijn?

Verder is de term "krachtstroom" vaak een verkeerde. Maar dat is deze titel "High voltage" waar 3/4 van de onderwerpen, toch echt laagspanningswerk is, ook.

Een perilex is dus ook vaak genoeg 3 F + N + aarde. Nooit vanuit gaan dat het altijd 2F + 2N is.

Klopt. Maar keukenleveranciers passen hun apparatuur aan voor de huidige markt: 2F+2N+PE.

Zelf Siemens 3F+N+PE 25 jaar als kookplaat gehad. Nieuwe gekocht: 2F+2N+PE. Siemens gebeld: wordt voor de woningmarkt niet meer standaard in 3F uitgevoerd meneer". Tenzij u in de apparatuur verbindingen omlegt, dan kan het, maar vervalt iedere garantie.

Dit terugbrengen naar 2F+2N+PE is simpel te verklaren. Niet iedereen heeft 3F ter beschikking thuis.

maar evengoed heb je voor het showtec kastje een perilex naar ceeform verlengkabel nodig en moet er een andere stekker aan het fornuis gezet worden , dit maakt het duurder met veel stekkerverbindingen , dat zou ik al niet maken op die manier.

btw zijn veel fornuizen idd voor 2f+2n+pe aangesloten , maar dat moet sowiso wel met een inductiekookplaat , deze werken alleen met 2x 230v . keramisch kan op 3 fasen prima werken .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 januari 2011 23:42:24 schreef -chefke-:
Een perilex is dus ook vaak genoeg 3 F + N + aarde. Nooit vanuit gaan dat het altijd 2F + 2N is.

Hier bij ons in huis is het dus 3F + N + aarde. Bij kennissen idem bij het woningbouw appartement van familie en diverse klanten hetzelfde verhaal.

Zelfs een keer een klant gehad die een miele stoomoven/ovencombi bestemd voor aansluiting op 2 fase aansloot op perilex die dus drie fase bleek te zijn. Meteen voor 500 euro reparatiekosten.

En daar worden dus afspraken over gemaakt. Wat iedere woning heeft, werd destijds en nu bepaald. Je slaat de nagel op zijn kop, daar waar het dus misgaat. Die had dus al geen 3F meer.

Natuurlijk zijn er nog oudere installaties met een 3F zoals deze uitgevoerd.

Maar je kunt niet zomaar wat insteken in een perilex.

Stoomoven/oven was gewoon op 3 fase aan te sluiten. Door het verplaatsen van een draadbrug. De klant was dit gewoon domweg vergeten of niet aan gedacht.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 februari 2011 18:26:44 (59%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 1 februari 2011 10:31:05 schreef mvdk:
Ik heb dit topic van het begin af gevolgd, de TS heeft het vanaf het begin over een krachtstroomaansluiting, volgens mij zo genoemd omdat het ding er anders uitziet dan de overige stopcontacten in huis. Een fotootje is ons nooit gegund, evenmin een foto van de eletriciteitsmeter. Het zou dus ook zomaar kunnen dat er gewoon een perilex zit, waarvan we nog steeds niet zeker weten hoe dit zit aangesloten, en dat hij nu een contraptie bedenkt met een kabeltje perilex naar CEEform 5 polig 16amp, en daaraan het hierboven afgebeelde voorwerp. Prachtige oplossing, maar een oven en een kookplaat zit toch meestal in elkaars nabijheid ? Dan kan je toch je aansluitkabel naar de oven maken, daarin een deugdelijk doorverbinderblok, en vanaf daar de kookplaat aansluiten ? Zo zit het dacht ik meestal.

Dus: Zit er nu 3 fasen + nul, ja of nee???????

Is een wat ouder topic, maar ik mis in veel discussies de verwijzing naar de norm.

Voor wie het nog interesseert, zie blad 20 van de NPR 5310