Draadloos alarmsysteem betrouwbaar?

Zijn de draadloze alarmsystemen van tegenwoordig net zo betrouwbaar als een bedraad systeem? Ik krijg hier wel eens vragen over, omdat mensen natuurlijk het liefst geen kabeltjes hebben. Ik heb het dan niet over de bouwmarkt merken zoals Elro oid maar de gerenomeerde merken zoals aritech Honeywell galaxy etc.

Wat gebeurd er bijv als de communicatie tussen een sensor en centrale is verstoord, geeft het systeem dan een alarm of wordt dit gewoon genegeerd?

Ik heb zelf een draadloos alarmsysteem in huis geplaatst en onderhouden door Nuon.
Heb niets gemerkt van communicatie problemen die een vals alarm renereerd.
Wel werd ik 2 dagen geleden door de alarmcentrale s'nachts uit mijn bed gebeld dat er een sabotage melding van de pir in de woonkamer was ontvangen.
Bleek de lithium batterij die (bijna) leeg bleek te zijn wat ook wel mag na ca 3 jaar.
Wacht nog op de nieuwe batterij die ik moest bestellen want het is een afwijkende maat die niet zo vaak meer in foto apparatuur gebruikt wordt (3,6V ½/AA).

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
DE OLDE

Overleden

Draadloos kan altijd gestoord worden door instraling, draadjes is m.i. altijd betrouwbaarder.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je draad kapot (gemaakt) is, kun je geen alarmen meer krijgen van de sensors. Maar je krijgt wel alarm dat de draad stuk is.

Zo is het met draadloos ook. Iedere paar seconden moet er een OK signaaltje binnenkomen van iedere sensor. Blijft er eentje een paar keer weg, dan levert dat ook een alarm op. Het maakt daarbij niet uit of de melding wegbleef door een defecte sensor, of door storing in de radioweg.

De vertraging die je hierdoor krijgt is minder groot dan je denkt, vooral als je het vergelijkt met de reactietijd van de meldkamer zelf. Als er daar echt alarm binnenkomt, wachten ze ook even of je soms niet zelf belt dat het per ongeluk was; of ze proberen zelf contact te zoeken. Pas daarna wordt er 'echt' gereageerd.

Maar als het om de haverklap zou gebeuren dat de radioverbinding niet goed is, dat wordt het natuurlijk ondoenlijk. Draad is dan beter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De GSM zend/ontvang masten staan hier 50m vandaan en nog een stuk of 40 schakelende voeding adapters en nog wat meer stralings-bronnen (mijzelf) die de nodige rotzooi genereren.
Heb nog nog nooit een probleem gehad.
Zelfs als de wijkspanning wegvalt (1 keer gebeurd) wordt ik keurig door de alarmcentrale gebeld dat er een 'probleem' is.
Ze krijgen meer info van mijn centrale dan dat ik op het display kan zien.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Draadloos is niet per definitie slechter dan bedraad. Zeker in woningen maakt het niet uit. Of je moet zoveel waarde in de woning hebben staan dat je in een hogere risicoklasse valt. Maar dan komt draadloos niet eens te sprake.

Het enige nadeel is dat er batterijen in de componenten zitten die leeg gaan.

Ik heb in mijn carierre al heel veel draadloze systemen gezien. Van al die systemen heb ik er misschien 2 of 3 gehad die last van hf-storing. En die storingen waren dan met een simpel trucje op te lossen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Dus als ik het goed begrijp is het niet tijdig ontvangen van een 'ók' melding van een sensor ook gelijk een groot alarm. Hmm ik weet niet of ik daar op zit te wachten midden in de nacht. Op wat voor frequentie zitten die moderne sensoren eigenlijk is dat 868 Mhz?

bprosman

Golden Member

Draadloos is niet per definitie slechter dan bedraad.

hogere risicoklasse valt. Maar dan komt draadloos niet eens te sprake.

Dit lijkt tegenstrijdig, mag ik hier uit concluderen dat voor de lagere risicoklasse's het risico van "slechter" zijn geaccepteerd wordt ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Niet goed begrepen.
Als er geen verbinding met een sensor gemaakt kan worden om wat voor reden dan ook wordt dat doorgegeven aan de alarm-centrale en die nemen eerst contact op.
Er wordt geen 'groot' alarm geslagen of je moet de overval knop indrukken op de afstandbediening of een bepaalde pincode intoetsen om het alarm (op bevel van de overvaller) uit te schakelen.

/edit/ als je speciale pincode intoets zegt een lieve vrouwenstem dat het alarm is uitgeschakeld maar het wordt wel doorgegeven aan de meldkamer dat er een overval is.
Politie staat binnen 3 minuten op de stoep (staat in de clausule anders volgen er sancties, eg boete).

[Bericht gewijzigd door VanDee op woensdag 9 februari 2011 17:22:35 (27%)

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Nee, centrale gaat wel piepen. Maar zo'n vaart loopt het allemaal niet.

Meestal is de oorzaak een lege batterij, maar dan is de batterij van de sensor ook echt leeg. De sensor zal altijd eerst een low-bat aangeven en als de batterij echt leeg is ziet de centrale de sensor niet meer en zal hij dat aangeven door te gaan piepen.

@hierboven,
overvalknoppen en aanverwanten is men tegenwoordig zeer voorzichtig mee, die krijg je niet zomaar. Dit ivm valse meldingen.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ik heb ook draadloze sensoren en die werken tot een maand of twee geleden goed. Nu waren van twee PIR sensoren de batterijen leeg, die heb ik vervangen (inderdaad die rot dingen van 3.6V) maar twee sensoren blijven nog steeds klagen over een te lage spanning.

Ik heb geen idee hoe ik dat weg krijg, alles al powered down maar het blijft. Alles werkt gewoon alleen op de centrale blijft de storing.

De PIR batterijen gaan zo'n 3 jaar mee, en ik heb ze al een paar keer eerder (na +/- 3 jaar vervangen) nooit problemen gehad, maar nu wel.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 9 februari 2011 21:56:54 (15%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

ALs je de batterij vervangt, moet je er voor zorgen dat de melder reset. Er blijft altijd wel een restje spanning over in de elco's. Dus voor dat de nieuwe batterij erin gaat even de sabotageswitch indrukken en dan pas de nieue batterij eirn.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Heb ik al geprobeerd, het probleem blijft.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Misschien helpt het om de melders even opnieuw in te leren. Dus eerst uit het systeem verwijderen. Dan opnieuw inleren.
Over wat voor een systeem praten we eigenlijk.

Sorry voor de off-topic en de topic-kaap.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
DE OLDE

Overleden

N.a.v. bovenstaande opmerkingen is het m.i. duidelijk dat een draadloos systeem veel onbetrouwbaarder is dan een goed en vakkundig geïnstalleerde met bedrading :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

De Olde, wellicht reageer ik een beetje laat maar ook een draadloos alarmsysteem dient goed en vakkundig geinstalleerd te worden. Zelf ben ik al jaren bezig als installateur van draadloze alarmsystemen en bekabelde alarmsystemen. Er is geen verschil wat betreft betrouwbaarheid.

Voor toekomstige aanschaf van batterijen adviseer ik te kijken naar batterijen waarvan de rustspanning niet te laag is. Zo zijn er batterijen van 3.6 volt die een rustspanning van minder dan 3 volt hebben. Dan krijg je gegarandeerd storingen en problemen. Gebruik SAFT, GP, Duracell of Sanyo. Gebruik je iets anders, dan kun je er van op aan dat de rustspanning te laag is.

Pieter Nierop

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 13 mei 2012 14:00:27 (1%)

Een draadloos systeem lijkt me met enige kennis aktief te storen. Dit liukt met een goed bedraad systeem niet zo simpel.

Een draadloos systeem lijkt me met enige kennis aktief te storen. Dit liukt met een goed bedraad systeem niet zo simpel

Onzin bijna alle draadloze systemen herkennen jamming en geven onmiddelijk alarm. Er wordt continu van elke sensor bij gehouden wat de status is.
Ik heb een centrale met draadloos en bedraad gedeelte.
Draadloos zijn de glasbreuk, PIR ,brandmelders en deurschakelaars.
Op andere plekken in de garage heb ik bedrade schakelaars zitten.

Wat wel zou kunnen is een melder simuleren en de centrale te laten denken dat hij met de juiste melder van doen heeft.
Dit kan met een bedrade versie natuurlijk ook aangezien bijna alle bedrade met 2K2 of 2K7 loops werken. Als je bij de bedrading kunt komen dan kom je met een paar krokodille bekjes een heel eind.

Voor dit soort acties hebt je het over "profesionele" inbrekers en daar helpt een alarm nu eenmaal niets.
De gelegenheids diefjes daar zijn ze goed voor.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/jatronalarm.jpg

Batterij uitwisselen gaat na een melding "batterij" leeg melding sensor XX. Even inloggen en ik wissel de aa of aaa batterijen.

Ik heb die nuon melders wel eens gezien en die batterijen 3,6V 1/2 AA zijn aan de prijs, zitten ook in oudere siemens PLC's.
Ik gebruik de wat duurdere AA/AAA batterijen en die gaan in huis ca 2 jaar mee. De pir in de garage ongeveer een jaar door de koude wintermaanden.

Hte grote voordel van draadloos is dus dat ik niet met kabeltjes door mijn hele huis moet. Als ik een melder wil verplaatsen is dit in een paar minuten gepiept.

Nadeel is de batterijen. kosten ca 15 euro per jaar.

Als je een onderhouds contract afsluit bij bv nuon komen ze volgens mij 1 x per jaar en vervangen ze alle batterijen.

Op 8 april 2012 08:59:53 schreef Peter112
Wat wel zou kunnen is een melder simuleren en de centrale te laten denken dat hij met de juiste melder van doen heeft.
Dit kan met een bedrade versie natuurlijk ook aangezien bijna alle bedrade met 2K2 of 2K7 loops werken. Als je bij de bedrading kunt komen dan kom je met een paar krokodille bekjes een heel eind.

Ja, maar om aan bedrading te prutsen sta je al binnen. Ook als je denkt het alarm te kunnen saboteren zodat het niet zal afgaan moet je zeker zijn dat je methode idd werkt.

Bij een draadloos systeem kun je op een veilige afstand het proberen, raam inslaan, weglopen en als het niet afgaat kun je terugkomen.

marcob

Golden Member

Van de systemen die professioneel geïnstalleerd worden in Nederland is ongeveer 45% draadloos (gedeeltelijk of volledig) De huidige draadloze 868Mhz componenten zijn van zeer goede kwaliteit.
En ja, elk systeem is te kraken, bedraad of draadloos. Het gaat erom wat je ermee gaat beveiligen en hoe. Een bank ga je niet met draadloos apparatuur beveiligen. Maar een woonhuis kan er heel goed mee.

Een systeem geeft verschillende statussen door. Er is verschil tussen sabotage, alarm en storing. Wanneer er meerdere poll meldingen gemist worden geeft dit een communicatie fout (zeker geen alarm) Maar bij een goede en vakkundige installatie is dit uitgesloten.

@henri62:
Zorg dat je de juiste batterijen gebruikt. Er zijn typen die alleen geschikt zijn voor fotocamera's en niet voor melders. Het verschil zit het in de uitvoering. Het type voor de camera is gemaakt om korte momenten energie te leveren (flits), de typen voor de melders, zijn ervoor gemaakt om continu energie te leveren. Ik spreek uit ervaring.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
chuckie

Honourable Member

Ik importeer zelf ook draadloze alarmsystemen (kan ook bedraad trouwens en mijn batterijen gaan zo'n 7 tot 8 jaar mee.(Lithium).
En inderdaad er zit ook een RF-sensor op, die kijkt of iets of iemand het alarm probeert te storen.
Ongeveer een half jaar voordat een batterij leeg is, krijgt het systeem daarvan een melding en laat dit zien op het display en geeft een paar extra piepjes bij inschakelen.

Draadloos is mijn inziens net zo goed en in sommige gevallen nog beter (beveiliging mobiele objecten) als bedraad.

Mits je een beetje deftig systeem hebt natuurlijk...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Of draadloos nu beter of slechter is hoeft vaak helemaal niet zo'n punt te zijn. Deze discussie wordt nogal eens opgeworpen door mensen die op andere punten kapitale fouten maken.

Sowieso is het doorknippen van kabels gelijk aan het jammen van een radioverbinding. Beide verbrekingen van de mogelijkheid om te communiceren worden gedetecteerd door een alarmsysteem. Echter jamming kan van buiten het pand gebeuren en voor het doorknippen van de bekabeling is het noodzakelijk dat de inbreker zich eerst binnen bevindt. In feite is dit voor een woonhuis niet zo interessant. Voor een bedrijf wel omdat daar overdag veel mensen rond kunnen lopen die de bekabeling door kunnen knippen als het systeem niet ingeschakeld is.

Als we dan toch over betere beveiliging willen spreken dan moet dat gebeuren in de context van nog andere zaken.

Want wat heeft u nu aan een alarmsysteem dat bekabeld is terwijl de PIR's afgeplakt zijn en dit niet opmerken?

Of wat heeft u nu aan een bekabeld alarmsysteem dat niet naar buiten kan bellen omdat de GSM-module verstoord wordt met een gsm-blockertje van 15 euro?

Dus andere punten zoals het plaatsen van een magneetcontact op een meterkast deur, alarmverificatie-instellingen, het gesplitst zijn van de sirene, centrale en bedienpaneel, de hoogte van de plaatsing van een sirene, de instellingen voor telefonie en bijvoorbeeld anti-masking.....

Op 8 april 2012 20:52:28 schreef Uranium:
[...]

Ja, maar om aan bedrading te prutsen sta je al binnen. Ook als je denkt het alarm te kunnen saboteren zodat het niet zal afgaan moet je zeker zijn dat je methode idd werkt.

Bij een draadloos systeem kun je op een veilige afstand het proberen, raam inslaan, weglopen en als het niet afgaat kun je terugkomen.

Inbrekers hebben tegenwoordig de handigheid om het raam niet meer in te slaan maar om een laserpennetje op dealextreme aan te schaffen. Deze richten ze even op een bewegingsmelder (PIR) om te controleren of de alarminstallatie ingeschakeld is.

Op 9 april 2012 20:22:31 schreef chuckie:
Ik importeer zelf ook draadloze alarmsystemen (kan ook bedraad trouwens en mijn batterijen gaan zo'n 7 tot 8 jaar mee.(Lithium).
En inderdaad er zit ook een RF-sensor op, die kijkt of iets of iemand het alarm probeert te storen.
Ongeveer een half jaar voordat een batterij leeg is, krijgt het systeem daarvan een melding en laat dit zien op het display en geeft een paar extra piepjes bij inschakelen.

Draadloos is mijn inziens net zo goed en in sommige gevallen nog beter (beveiliging mobiele objecten) als bedraad.

Mits je een beetje deftig systeem hebt natuurlijk...

Inderdaad, en wat is nu "beter".

Vaak willen mensen ook nog verhuizen of een tijdelijke installatie.
Een draadloos alarmsysteem is dan zo meegenomen.

Veel mensen willen niet eens bekabeld, alleen al vanwege de prijs, de rompslomp of de lelijke kabels en kabelgoten in het zicht.

En zo zijn er ook hele compacte draadloze componenten die je uit het zicht kunt plaatsen die er niet eens bestaan in een bekabelde vorm.

Er is zelfs een draadloos alarmsysteem waar 5 jaar garantie op gegeven wordt terwijl ik nog geen bekabelde alarmsystemen tegengekomen ben waar meer dan 2 jaar garantie op gegeven wordt.

Dus wat is nu beter.......

Overigens batterijen die 7 tot 8 jaar meegaan is wel lang. Welk systeem is dit?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 13 mei 2012 14:02:02 (43%)

chuckie

Honourable Member

Ik ga niet zeggen welk alarm systeem, want dan maak ik reclame voor mijzelf.
En inderdaad hebben de systemen die ik lever 3 jaar garantie vanuit de fabriek, maar zelf geef ik er nog 2 jaar bij omdat ik overtuigd ben dat de systemen dan nog allemaal vlekkeloos werken.
En dat is in het verleden wel gebleken.

Een GSM jammer kun je ook op laten signaleren en je hebt de mogelijkheid bij sommige systemen (die van mij in ieder geval wel) om ook een vaste lijn erop te zetten. Als de ene faalt doet de andere het nog.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Jammer, had je website al gevonden maar kon het systeem niet achterhalen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 mei 2012 22:06:38 (81%)

Mod-edit: topickick met een link naar een website zonder achtergrondinfo. Dat noemen we niet nuttig maar wel spam. Gebruiker preventief verwijderd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 november 2012 18:15:07 (11%)