IR codes van Philips remote control 996510022879

Hallo,

Ik ben bezig een simpele afstandbediening te maken voor de audioset van mijn slechtziende vader.
De hardware is al af:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ir_remote_control1.jpg

groot

Maar nu de software nog afmaken.
Weet iemand wat voor IR-signaal de philips remote control geeft?
Het is in principe wel uit te meten maar het spul ligt aan de andere kant van Nederland..
Het gaat om deze afstandbediening:

http://shop.euras.com/detailsseite2.php?pic=2025137&&vgl=1&amp…

Waarschijnlijk is het de RC6 code, die is gestandaardiseerd bij Philips.

Kun je een soortgelijk bestaande afstandsbediening (let op de juiste systeem code) niet 'slopen' voor donatie van het transmitter IC?

Er moeten genoeg afstandsbedieningen te krijgen zijn voor bijna nop waar het rubber matje van versleten is.
Kwestie van de juiste toetsen matrix uitzoeken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 10 februari 2011 19:35:17 (28%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

of bouw je toetsen op een learn afstandbed , dan kopieer je de oude gewoon op locatie. of gebruik een universele philips ab print die je laat zoeken door 1 en 3 tegelijk in te houden......

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Deze universele jumbo AB kost 9 euro bij Kijkshop (en nog goedkoper bij Action)...

http://www.geekalerts.com/u/jumbo-uni-remote.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Henri62: Ik vermoed ook dat het de RC6 code is, maar het schijnt ook voor te komen dat de NEC code gebruikt wordt in Philips afstandsbedieningen.

De hardware is al af, er zit al een PIC16F684 in.
Toetsenbord scannen werkt al helemaal. Alleen het IR-protocol en de codes moeten er nog bij gezet.
Ik vind het ook wel een uitdaging om het helemaal zelf te maken.

@Kapee; ja die sbprojects is een mooie site, de RC6 code wordt er ook behandeld.

@Arco: leuk dingetje maar er zitten te veel toetsen op, dat wordt te ingewikkeld voor de gebruiker. Ik vraag me ook af of hij werkt op een audioinstallatie, de toetsen CD en RADIO zitten er niet op.

Ik ga dan maar gokken dat het de RC6 code is en de RC6-sniffer van picbasic.nl bouwen.
Deze dan maar opsturen naar mijn broer en hem de codes laten 'uitsniffen'.
Als het de RC6 code niet is heb ik fout gegokt en moet ik alsnog met skoop en al afreizen.

Je kunt toch ook in de RC6 specificatie kijken welke codes bij de toetsen horen? Dat is publiek, alleen de system code erbij zoeken, waarschijnlijk audio set 1 of zoiets.
VOL-/VOL+ etc is ook niet moeilijk die zijn echt voor alle apparaten gelijk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Juist bij audioapparatuur koopt Philips traditioneel al veel spul in, dus hoeft inderdaad geen RC6 te zijn. RC5 of NEC zijn naar mijn idee ook mogelijkheden.

Maar RC6 lijkt me geen slechte gok, ik zou het wellicht ook zo doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Henri62: Philips schijnt de RC6 codes geheim te houden, er is bijna niks te vinden op het internet.
Daarentegen is de RC5 info in ruime mate voorhanden.

Wellicht dat dit http://www.sbprojects.com/knowledge/ir/ir.htm helpt. Overigens ook RC6.
Zonnepaneeltje heeft gelijk met de NEC codes van een Philips AB.
Dat kwam ik pas achter nadat ik de spullen voor RC5 had gepgrogrammeerd en nog geen scope had. Daarna, dus met scope, werd het snel duidelijk...

Just find out what you like and let it kill you

Bedankt allemaal voor de input, project geslaagd.
Dankzij de RC5/6 transceiver van picbasic was het uitlezen van de codes een fluitje van een cent.
Hij geeft afhankelijk van welke toets een RC5, RC5X of een RC6 code af :+

Maar een mens kan ook wel eens mazzel hebben, de toetsen die ik gebruik doen allemaal de RC5 code :)

Voor de volledigheid de codes:

code:


     WHEN CD IS SELECTED        WHEN RADIO IS SELECTED
              SYS  COM               SYS   COM
fast reverse   20   50                17    31
fast forward   20   52                17    30
on/off         20   12                17    12
previous track 20   33            does not give ir signal 
next track     20   32            does not give ir signal
stop/pause     20   53            does not give ir signal
vol+           16   16                16    16
vol-           16   17                16    17
CD             20   63                20    63
RADIO          17   63                17    63