Vraagie over me versterker

Heyy!

Ik heb niet echt zo vreselijk veel verstand van audio, maar ik heb thuis een versterker/reciever staan, van 80W, nu ben ik van plan boxen aan te schaffen van 2x 120 Watt, dit is toch wel mogelijk? Om ze aan te sluiten op mijn versterker, er staat al een set boxen op, ik weet niet hoeveel watt alleen, maar ik schat het op 250 in totaal.. dus ik wil weten of ik de boxen die k wil kope erbij kan aansluite, zonder iets op te blazen :)

Tnxs!

ja hoor, dat kan wel.
zolang je speakers meer watt kunnen hebben dan de versterker kan leveren is er nix aan de hand.

Als ik een koe was, mog jij me melken. ;-)

SandMan wel lezen hij vraagt of deze erbij kunnen.
Op letten ivm impedantie van boxen en minimale impedantie van versterker.
Kost anders wel een eindtrap in je versterker als je pech hebt.

Op zo 11-08-2002 17:16:02 schreef M. de Grauw:
SandMan wel lezen hij vraagt of deze erbij kunnen.
Op letten ivm impedantie van boxen en minimale impedantie van versterker.
Kost anders wel een eindtrap in je versterker als je pech hebt.

oh ja nie aan gedacht

Als ik een koe was, mog jij me melken. ;-)

Ehm.. maar kan ik de boxen nog wel aanschaffen dan? Er zit een aansluiting aan me versterker voor een extra set, dus k hoopte van wel

Heu is het ook niet dat de boxen een minimuw aantal watt nodig hebben om te kunnen werken .

God schiep de wereld, wij het internet ...

Op zo 11-08-2002 20:12:17 schreef _-MiKe-_:
Ehm.. maar kan ik de boxen nog wel aanschaffen dan? Er zit een aansluiting aan me versterker voor een extra set, dus k hoopte van wel

ik denk ut wel, vraag anders even in de winkel naar de specifikaties(ofzoow).

Als ik een koe was, mog jij me melken. ;-)

Op ma 12-08-2002 12:56:50 schreef SandMan:

[...]

ik denk ut wel, vraag anders even in de winkel naar de specifikaties(ofzoow).

als je 2x 120 watt boxen gaat aanschaffen en je hebt nu totaal 250 watt lijkt me dit overbodig toch?

Mwah, k heb een behoorlijk grote kamer, en 4 boxen in totaal zou wel handig zijn

Pas wel op dat je de versterker niet te hard gaat zetten, hierdoor gaat het versterkte uitgangssignaal klippen. Hierdoor kan je je speakers ook opblazen. Als de versterker een softclipping functie heeft is dat goed om deze aan te zetten.

Short circuit, spiky hair

Kan zonder meer problemen, aangezien je die aansluitingen voor 'n 2de set hebt...
Wel rekening mee houden dat, als je een set hebt die 250W aankan, en een die 120W aankan, je de versterker maar zo luid mag zetten tot de 120W-set het nog net aankan. Als je toch hoger gaat, gaat die 250W-set misschien niet stuk, maar tegen dan is die 120W-set er al geweest... Lang verhaal kort: het kan dus. Maar schakel niet meer dan één luidspreker per klemmetje (+/- aansluiting) ik bedoel dat je de draadjes van 2 luidsprekers niet aan elkaar moet draaien om samen in één aansluiting te kunnen.

pff.....

Das ook bullshit, ik heb hier al jaren al mijn boxen(niet zoveel watt)allemaal paralel geschakelt, en ook nog 2serie, en ik heb nergens last, nog nooit moeilijk gedaan over impendanties ohm's en wat dan ook maar, en heb nergens last van, het kan misschien zijn dat het vervelend wordt als je een zwaarder geluidsset neemt, en misschien is het ook wel verstandig, maar ik wou het gewoon even kwijt, dat je niet altijd zo panisch moet doen over dat soort dingen. Als je goed wilt doen is het verstandig je aan de regels te houden...

High met Henk

Special Member

Nou je moet uitgaan van een most worse situatie natuurlijk en dat is dat je alle impedanties precies bij elkaar op kan tellen. (wel rekening houdend met parrallen of in serie). Voor serie kun je gewoon optellen (z1 + z2 = zt). Voor parallel moet je (1/z1 + 1/z2 = 1/zt) hierbij is Z1 de impedantie van de ene speaker z2 die van de andere speaker en zet de totale vervangende impedantie van deze 2 speakers.

Als je dan ONDER de impedantie van je versterker zit, is er niet gegarandeerd dat je versterker die stroom aan kan en KAN het fout gaan.

BTW, zelf ben ik geen voorstander van in serie schakelen omdat het namelijk KAN voorkomen dat de spoel van de ene spekaer in combinatie met de LOAD van de andere speaker een LOW pass vormt, waardoor er dus hoge tonen verloren gaan, zal niet gauw gebueren, maar kan wel. Is wel mijn mening en heb het nog maar 1x aan de hand gehad

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Syb, je luidspreker en de inwendige weerstand van je versterker vormen een //-schakeling. Stroom zoekt de gemakkelijkste weg, dus die met de laagste weerstand.
Als jij nu er voor gaat zorgen dat de luidspreker(s) een hogere weerstand heeft (of hebben) dan de inwendige weerstand van je versterker, dan gaat de stroom eerder door je versterker verstookt worden dan door je luidsprekers. Inderdaad, als je speakers // gaat zetten, (2*8ohm// = 4ohm) daalt hun weerstand en daar doe je niet veel kwaad mee. Maar je begrijpt toch wat the point was, veronderstel ik...

pff.....

Jawel, maar ik wou het gewoon even kwijt. Ik zei ook wel, dat het misschien wel beter is om het goed te doen zo als voorgeschreven is, maar dat het meestal gewoon wel kan. Ik gebruik die versterker gewoon ook voor drive-in-show, en heb nooit ergens problemen mee.

Om maar even hier verder te gaan ...

Ik heb een versterker met twee sets aansluitingen voor in totaal 4 luidsprekers (A en B). Nu staat er op de achterkant:
A or B: 4 ~ 16 Ohm
A and B: 8 ~ 16 Ohm

Ik heb nu op A vier luidsprekers in serie staan (van elk 8 Ohm, dus 4 Ohm per uitgang). Nu wil ik er twee 4 Ohm luidsprekers bij doen. Deze ga ik op de A-uitgang aansluiten.
In principe kan ik dan niet meer A en B gebruiken. Kan ik op een manier die vier andere (of eventueel twee) luidsprekers toch nog aansluiten?

Op 23 november 2002 12:49:50 schreef Ectholian:
Om maar even hier verder te gaan ...

Ik heb een versterker met twee sets aansluitingen voor in totaal 4 luidsprekers (A en B). Nu staat er op de achterkant:
A or B: 4 ~ 16 Ohm
A and B: 8 ~ 16 Ohm

Ik heb nu op A vier luidsprekers in serie staan (van elk 8 Ohm, dus 4 Ohm per uitgang). Nu wil ik er twee 4 Ohm luidsprekers bij doen. Deze ga ik op de A-uitgang aansluiten.
In principe kan ik dan niet meer A en B gebruiken. Kan ik op een manier die vier andere (of eventueel twee) luidsprekers toch nog aansluiten?

serie 8 ohm geeft 16

ge doet dat zo
de 8 omige zet ge in parallel (2 8 omige in parallel geeft 4 ohm)
die zet ge dan in serie met die van 4 ohm wat dan 8 ohm geeft (ongeveer toch mits dat 2*4 ohm in serie 8 ohm terug geeft)
enne ik werk liefst met 8 ohm boxen (nooit problemen mee op geen elke versterker)
voila
allé ik dacht dat ge 2 ectra 4 ohm boxen bedoelde want uwen uitleg was nie cht duidelijk

My Tube is bigger then yours

Hmz. Die luidsprekers staan al in parallel... mijn fout :)

Op 23 november 2002 19:59:28 schreef Ectholian:
Hmz. Die luidsprekers staan al in parallel... mijn fout :)

ah ok kdacht al
gewoon doen zoals ik zij
de 8 ohm laten staan (parallel dus)
en de 4 ohmige der in serie op (testen of het mooi klinkt da hangt er al wel is vanaf)
dan krijgde terug acht ohm en ik denk dat da nog altijd het beste is

My Tube is bigger then yours

Kan toch ook die 4Ohmige boxen op luidsprekeruitgangen B zetten met een 4Ohm weerstand op elke box in serie ?

Op 23 november 2002 20:14:09 schreef Ectholian:
Kan toch ook die 4Ohmige boxen op luidsprekeruitgangen B zetten met een 4Ohm weerstand op elke box in serie ?

dan komt er 8 ohm parallel met 4 ohm te staan en krijgde 6 ohm en ge verstookt een deel energie in die weerstand
het zou gaan ja maar
ne weerstand van 4 ohm van 60 watt ofzo (weet het vermogen niet van u versterker)
waar gade da vinden en da kost wel genoge denk ik en da geeft warmte ook

My Tube is bigger then yours

Dus die twee luidsprekeruitgangen (2x links en 2x rechts) zijn niet onafhankelijk van elkaar :(

Versterker .. euh.. er zit een meter op die geeft max 100 Watt Peak Power aan...

Op 23 november 2002 20:25:18 schreef Ectholian:
Dus die twee luidsprekeruitgangen (2x links en 2x rechts) zijn niet onafhankelijk van elkaar :(

Versterker .. euh.. er zit een meter op die geeft max 100 Watt Peak Power aan...

inwendig worden die meestal gewoon parallel gezet
heb ooit is enen amp gehad waar dat dat niet zo was
zie u specificatie
a OF b is 4 tot 16
a En b is 8 tot 16
immers 8 ohm 2* parallel is 4 ohm ;)

My Tube is bigger then yours

mmh jah ik heb niet alle posts aandachtig doorgelezen, maar effe een antwoord op de vraag:

Ja het kan maar ik persoonlijk houd me altijd aan de "vuistregel": vermogen van de amp --> 1,5 tot 2x het rms vermogen van de speaker. het kan dus wel maar vind het een beetje dom. ikzelf zit in de PA bisness en op mijn subs bijv (speaker: b&c 18pzb700) van 700W rms @8ohm zet ik toch al gauw een overbrugde jbl mpx1200 achter. (per 2) dus ong 1500W @8ohm per speaker. kunnen ze goed hebben, op deze manier kun je het optimale uit je speakers halen. verder als je een te lichte amp te hard laat werken gaat hij clippen. hierbij geeft hij als het ware een quantiteit aan power ipv qualiteit. dus gaat hij meer power leveren maar bij een lager percentage muzieksignaal. het overige word dan gebruikt om de spoel op te warmen....dus kan je spoel doorbranden.

Verder of je ze parralel kunt aansluiten moet je effe bekijken. kan je amp 4ohm aan dan is dit geen probleem (meeste kunne dat wel) maar als hij maar 8ohm aan kan zou ik het niet doen. sommige amps (pa meestal) kunnen zelfs 2ohm aan.