Twee vragen over een gelijkspanningsdynamo

Heb hier een gelijkspannings dynamo van Bosch 28Volt 62Amp.
Is van een oude scheepsmotor.
Het ding is dus behoorlijk vuil(zie foto)
Kan deze stator in een bak IPA gezet worden zodat het vuil los kan weken zonder dat deze schade oploopt?
Het zelfde voor de rotor.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03670.jpg

Ik heb geen mogelijkheid om het ding aan het draaien te brengen op zijn nominale toerental (=1400 Omw/Min.) en ik zou eigelijk wel willen weten of de dynamo het wel doet. Ik moet er nog een aantal dingen voor draaien enzo.
Nu heb ik in een grijs verleden wel het vak gelijkspannings machines gehad maar daar is toch wel het grootste gedeelte van weg gezakt.
Kan iemand zijn licht eens laten schijnen over een aantal metingen die ik heb gedaan en daar eventueel een conclusie aan verbinden.
Zie tekening.
http://www.uploadarchief.net/files/download/aansluiting%20bosch%20dyna…

BVD

Marcel

DE OLDE

Overleden

Of je hem ongestraft in de IPA kunt zetten zou ik niet weten , testen kun je hem door bijv 12 volt op anker en feldwikkeling te zetten , hij zal dan moeten draaien.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Stator ziet er nog behoorlijk uit. Uitblazen met perslucht lijkt me voldoende.
Meet ook of de wikkelingen niet aan de massa liggen.
Als er problemen zijn ligt het meestal aan de(uitwendige)regelaar.
Ook het controlelampje in het dashboard moet in orde zijn (lampje stuk geen lading)
Collector van de rotor moet mooi rond zijn en de voegen tussen de lamellen moeten dieper liggen.
Borstels moeten mooi zijn (geen afgebroken stukjes).druk van borstel op collector controleren.
Uitmeten van de rotorwikkelingen zonder speciaal gereedschap is niet gemakkelijk.
Laat dynamo altijd samen met regelaar testen.
Dringen wisselstukken zich toch op vraag altijd eerst naar de kostprijs.

maartenbakker

Golden Member

Is het trouwens geen alternator?

Voor wisselstukken kan je vaak terecht bij revisiebedrijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Fats
Windingen liggen niet aan massa (gemeten)
Stator is spekvet, rommel gaat er niet uit met perslucht.

@Maartenbakker
Het is volgens mij een gelijkspannings dynamo. Er komt direct van de koolborstels een plus en min.

@Fats helemaal met je eens muv het lampje , het remanent magnetischme vd poolschoenen wordt door de regelaar teruggestuurd door de stator waardoor het magnetischme sterker wordt tot dat de regelaar gaat afregelen
soms is het remanentmagnetischme niet meer aanwezig en kan door er een stroompje erdoor te laten lopen weer aanwezig zijn

stator (veld) beetje stoffig zowat ?
anders ff spoelen met (ik dacht dat we trichlooretyleen gebruikte)
lost de schellak niet op

wat dacht je van benzine ? geen wasbenzine
niet weken maar ff spoelen en met kwast en droogblazen met compresssor

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

@Franssel
Bedoel je gewone (auto) benzine?
En waarom geen wasbenzine?

Ja ik bedoel autobenzine , als voormalig automonteur daarvoor auto electrorevisie monteur (CAV)(bosch)heeft mijn ervaring dat wasbenzine zeer slecht ontvet in tegenstelling van gewone benzine (niet laten weken en droogblazen)
bij lekkage in de remtrommels van remvloeistof hetzelfde (wasbenzine onmogelijk) benzine heel goed mag zelfs uurtje weken vd voering

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 1 maart 2011 23:41:15 schreef Franssel:
@Fats helemaal met je eens muv het lampje

Ik ben het wel met hem eens. Heb zelfs al eens één gehad die zichzelf had omgepoold.
En toen hielp het vervangen van het lampje ook niet meer. :)

Ik zou hem ook gewoon uitblazen en wil je hem echt schoon inderdaad wat benzine.
Wasbenzine is ook nog eens bedoeld om lak te verdunnen/op te lossen.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

het idd lampje heeft geen enkele invloed op het laden van de gelijkstroom dynamo IN TEGENSTELLING tot het lampje van een wisselstroom dynamo

en het ompolen vd de dynamo doe je door het Df aansluiting tijdens het draaien kort aan massa CQ plus vd de accu te verbinden met een draadje eventueel met lampje ongeveer 10W

ff aantikken met draadje uit routine doen we dat al

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Deze had geen DF, was een Bosch met ingebouwde regelaar.
Alleen een B+ en een aansluiting voor het lampje.
En de stroom van het lampje loopt weg door het feld.
Maar die mechanische regelaars verschillen wel eens wat.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Beste Jouke ik denk dat de eerste gelijkstroomdynamo met ingebouwde regelaar nog uitgevonden moet worden
heb veel dynamo's gereviseerd en regelaars de contactpunten vernieuwd en afgeregeld
en het lampje ging uit als het laadrelais inschakelde als de laadspanning boven de batterijspanning kwam
als de motor stationair bleef draaien bleef vaak het controle lampje branden tot je even wat gas gaf

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Anoniem

Benzine is een slecht idee. Sommige lakken en harsen waarmee de wikkelingen en de windingen geimpregneerd zijn lossen daar in op.
IPA lost geen plastic op, maar ik ben er zeker van dat de harsen en lakken het product enigzins opnemen en dat de structuur verweekt.
Dat kan gevolgen hebben voor de elektrische isolatie en de mechanische sterkte tegen lostrillen.

Ik zou de stator gewoon in een warm sopje dompelen, afschrobben met een niet te harde schoen of vaatborstel en daarna een 4taluren in de oven bij 65°C leggen om te drogen.

Water kan meestal geen kwaad, als het naderhand snel kan uitdrogen met wat hulp van warmte.
Wel oppassen als het ergens kan tussenlopen waar het niet meer volledig weg kan.Bijvoorbeeld in de behuizing van een relais of zo.

fred101

Golden Member

Ik heb een liberator gehad met gelijkstroom dynamo. Het is lang geleden maar er stond een procedure in het boek hoe je hem weer in gebruik moest nemen als hij lang niet gebruikt was. Iets met remanent magnetisme en iets ivm ompolen dacht ik, maar precies weet ik het niet meer.

Ik vind benzine ook niet zo'n goed idee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heb net alles voor bereid om de stator met benzine schoon te maken, zelfs een branblusser er bij!
Ik denk bij me zelf laat ik nog ff op CO kijken, voordat ik begin, of er nog reactie's zijn geweest.
Dus benzine (en in mindere mate IPA) niet gebruiken maar een sopje.
Dan ga ik maar voor een sopje, moet ik mijn vrouw nog wel ff uitleggen waarom er zo'n blok ijzer in de oven ligt. (15Kg)

Waarom het vetprobleem niet oplossen met vetoplosser bij de onderdelenhandel , zo duur is het ook niet http://www.google.nl koudreiniger en afspoelen met warm water

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Rotor Stator ligt al twee uur in de oven. :)

[Bericht gewijzigd door ZAQ op donderdag 3 maart 2011 20:48:51 (16%)

Op 3 maart 2011 01:23:42 schreef Franssel:
Beste Jouke ik denk dat de eerste gelijkstroomdynamo met ingebouwde regelaar nog uitgevonden moet worden

REE 75/12/1800 A

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Jouke@ Mooi spul hé vreemde uitzonderingen van vroeger vergeet je snel als je continu starters dynamo's en benzinepompjes reviseert begin 1960

TOPIC ZAQ@ schreef Kan iemand zijn licht eens laten schijnen over een aantal metingen die ik heb gedaan en daar eventueel een conclusie aan verbinden.
Zie tekening.

http://www.uploadarchief.net/files/download/aansluiting%20bosch%20dyna…

BVD

Marcel

EDIT bedenk me nu dat er wel eens een dynamo of starter plofte omdat er nog benzinedampen vrijkwamen op de testbank , en dan keek wel eens iemand om

ook mooi benzinetanks autogeen lassen , gewoon de vlam on te tank en plofjes maken en dan lassen en met tussenpose's de vlam in de tank voor plofje

[Bericht gewijzigd door Franssel op donderdag 3 maart 2011 21:28:33 (27%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik zie deze meer dan met losse regelaar, er zijn nog al wat McCrmick tractortjes
in familie en kennise kring en die hebben allemaal deze.

En de stator. De vier spoelen staan in serie tussen 1 en 3 en dan zit er nog wat tussen 2 en 3.
Dat zal ook wel een spoel zijn maar de functie daarvan zie ik zo niet.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Tja Jouke in bouwmachine's en traktors kom je veel tegen wat niet algemeen is in de reguliere autotechniek
en als je alleen maar tractors ziet

het zou me ook niet verbazen als het anker van deze dynamo 4 borstels zou hebben , met 3 borstels heb je toch ook .

tussen 2 en 3 een spoel en bijde aan massa , zou het ook niet weten

meen me ook te herinneren een borstelloze dynamo , die had een "dynamo met regelaar" in een dynamo .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

@Fransel
Heb idd niet vermeld dat er vier borstels in zitten.
Hoop dat dit helpt.
Wanneer ik nog meer gegevens nodig zijn let me know.

Heb de stator trouwens in een sopje gehad.
Is mooi schoon geworden.
Na het drogen in de oven de stator gemeten -> alles hetzelfde gebleven.

[Bericht gewijzigd door ZAQ op vrijdag 4 maart 2011 15:48:41 (35%)

ik kan me nog herrinneren dat we met 2 trafo's schuin naast elkaar geplaatst en primair aangesloten een soort wig hadden gemaakt waar we het anker oplegde en spanning konden meten met een lampje op de tegenover liggende lammelen van het anker en draaide het anker telkens een klein stukje rond

ipv travo's zou je ook spoelen kunnen gebruiken zoals een echte ankertester

mooie foto van het borstelschild anker en regelaar verraad ook veel aan ons

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

De rotor kan je testen met een growler. (Zie ook de post van Franssel hierboven)
Even de lokale garagehouder/autodealer/automonteur lief aankijken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 4 maart 2011 20:10:27 (16%)

Denk dat de gemiddelde garagehouder niet eens weet wat het is.

Met geld moet je creativiteit bekopen.