mengverhouding waterstofperoxide en zoutzuur

Dit topic is gesloten

Tjsa dat de onderste de beste is heeft bijna geen tekening nodig. Op de bovenste zie je duidelijk de het licht onder de niet aangedrukte transparant door geschenen heeft en zijn de banen in het midden bijna weg, maar ook de boorgaten zijn bijna dicht ondat die nu weer last kregen van schaduw en dus onderbelicht zijn. Dit laatste duid er op dat je belichtingstijd nu behoorlijk goed zit.

Dan nog maar een printje met aangedrukte sheet en bingo!!!

Ik raad je nog steeds aan de testsheet een keer te maken zoals ik beschreef. Echter de eerste set belichtingen kan je nu wel weglaten en als uitgangspunt de tijd nemen die je nu gebruikt. Belicht 5 printen met 30 sec korter, 15 sec korter, de tijd die je nu gebruikt hebt en 15 en 30 sec langer. Dan krijg je je optimale belichtingstijd en weet je meteen wat de limiet is van je proces kwa clearance en spoorbreedte. Ik probeer altijd 1 stapje boven mijn limiet te blijven dan mislukt eigenlijk nooit een print.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

duffel,en de andere helpers cq lezers.....

Ik kom hier nog op terug. Vooreerst zijn de printjes bestukt. Of ze werken is nog niet duidelijk getest maar dat komt.

Op naar de volgende stap en dat is machinetaal.

Eerst bedankt voor al-le hulp en tijd die gegeven is!!!!!!!!!!!

Groetend

Wel leuk om te lezen dat zoveel mensen de zoutzuur-peroxide methode nu gebruiken. Ik heb dat namelijk ooit (1986/1987) uitgevonden toen ik naast electronica ook scheikunde als hobby had :)

Ik gebruikte destijds gelijke delen kraanwater, zoutzuur 30% en waterstofperoxide 30%. Verwarmen hoefde niet, het werd vanzelf aardig warm.

Ik maakte nooit meer aan dan nodig.

Ontwikkelen ging (gaat) met 1 flinke theelepel natroonloogkorreltjes op een liter lauw water. Even laten rusten voor je het gebruikt.

Na het etsen mengde ik de ontwikkelaar met de zoutzuur/perox waardoor de zoutzuur geneutraliseerd werd en het opgeloste koper neersloeg als koperhydroxide. Als een liter ontwikkelaar niet genoeg was om de zoutzuur te neutraliseren, deed ik er nog wat soda opgelost in water bij. Wat overblijft kan na een nachtje rusten zo de gootsteen in. Dat is namelijk zout water (met een restje peroxide maar dat valt snel uitelkaar in water en zuurstof) :)
Ik was en ben erg in mijn nopjes met deze uitvinding, niet alleen omdat het razendsnel is, maar ook omdat er bijna geen onderetsing is, die vervelende kopervlekjes vlug oplossen, je kan zien wat er gebeurt en je alleen wat zout water en koperroest overhoudt.

Ik gebruik nu al een tijdje fijnetsmiddel omdat de drogist geen 30% peroxide meer levert, maar dat werkt toch niet zo fijn, dus ik ga maar weer wat online bestellen.

Op 25 februari 2011 20:35:25 schreef weardguy:
Ik ets nu al een jaar of 2 met 3 % peroxide van de drogist, en 10 % zoutzuur van de bouwmarkt: met verwarmen van de etsvloeistof kan je (afhankelijk van de afmeting natuurlijk) in een minuut of 5 een printje etsen hoor. Messing etsen gaat vaak nog wat sneller.

hoi weardguy, in welke verhouding meng je dit?
en tot welke temperatuur verwarm je het?

eSe

Honourable Member

en tot welke temperatuur verwarm je het?

Het zal nu wel wreed koud zijn na 12 jaar :-)

Oude koe, 2011.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

In principe heb je gelijke delen zoutzuur en waterstofperoxide nodig, dus als de sterkte van beide hetzelfde is, dan is het 1:1. Bij 10% zoutzuur en 3% waterstofperoxide is de zoutzuur 3.33x sterker dan de waterstofperoxide, dus heb je 3.3x zo veel waterstofperoxide nodig als zoutzuur.
Nota bene...
30% waterstofperoxide is inmiddels vergunningsplichtig (want bommen en drugs), maar 12% kan je als particulier nog wel kopen.

Op 2 februari 2023 21:46:09 schreef Cranberry:
In principe heb je gelijke delen zoutzuur en waterstofperoxide nodig, dus als de sterkte van beide hetzelfde is, dan is het 1:1. Bij 10% zoutzuur en 3% waterstofperoxide is de zoutzuur 3.33x sterker dan de waterstofperoxide, dus heb je 3.3x zo veel waterstofperoxide nodig als zoutzuur.
Nota bene...
30% waterstofperoxide is inmiddels vergunningsplichtig (want bommen en drugs), maar 12% kan je als particulier nog wel kopen.

12 jaar later en toch nog een reactie :)
we gaan even op zoek naar 12% peroxide.

Hoe neutraliseer ik het na de tijd zodat het door de gootsteen kan?

Ondanks de oude koe toch maar even reageren.

Je etsmiddel mag niet door de gootsteen omdat er koper in opgelost is. Koper is dodelijk voor de bacteriën in de waterzuivering. Koper is heel goed in het doden van bacteriën, zo goed dat het in antiseptische omgevingen regelmatig als materiaal voor deurkrukken gebruikt wordt. De waterzuivering heeft bacteriën nodig om onze eigen 'afvalstoffen' te kunnen verteren.
Het etsende effect is bij verdunning zo klein dat ik me daar weinig zorgen om maak.

Je zult iets moeten bedenken om het koper uit de oplossing te laten vallen. Mijn eerste ingeving was om de HCL met NaOH te neutraliseren maar de H2o2 vormt dan met de NaOH wat leuke oxidatoren en wellicht is dat dus helemaal geen goed plan. Misschien kan je het koper elektrolytisch ergens op laten neerslaan.

Alternatief is om de boel in een jerrycan (met ontluchtingsventiel/gaatje) te stoppen met een label 'ETSMIDDEL, BEVAT KOPER' af te geven bij de chemisch afval inzameling.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit topic is gesloten