schoolproject elektronica voor beginners

Hallo

Na lang zoeken op het internet stel ik mijn vraag maar hier:

Ik ben leraar fysica (natuurkunde) en wil volgend schooljaar starten met een nieuw project 'electronica'. De bedoeling is dat de leerlingen leren (eenvoudige) schakelingen maken. Liefst schakelingen gekoppeld aan een computer om een beetje te programmeren. Een oscilloscoop heb ik niet dus werken met wisselspanningen, afvlakken met condensatoren, enzo dat is niet de bedoeling.
Bijvoorbeeld: een input laat een led lampje brangen, een klokje programmeren, etc...
Ik heb al iets gelezen over pic basic en om de website van PICbasic.nl gekeken. Maar daar werken ze met een parallele poort en tegenwoorden hebben de pc's enkel usb poorten.

Is er een website met zo'n concrete voorbeelden of handboeken?

Ik hoop dat mijn bedoeling een beetje duidelijk is. Het moet dus niet een te hoog niveau zijn en interessant voor de leerlingen zodat geïnteresseerd geraken in electronica.

Bedankt

Ik zou eens kijken op http://arduino.cc
Betaalbaar, relatief eenvoudig en enorm veel info.
Wordt sowieso meer gebruikt in het onderwijs.

Je gaat dan wel meer de focus leggen op programmeren (maar dat doe je met picbasic ook).
Toevoegingen als transistortje met lampjes en buzzertjes is natuurlijk goed te doen.

TI MSP430 Launchpad, goedkoop en USB.

TI heeft voor scholen cursusmateriaal, wel in het engels allemaal.
MSP430 teaching Rom:

This CD-ROM has been created to provide the vital core materials to enable educators and academics to teach microcontrollers (MCUs), using devices from the Texas Instruments MSP430 family. The materials include slides, labs, tests, programs and application examples, written in an academic style that is both interesting and technically detailed. In addition, the tutorials can be used as student guides to a series of modules and laboratory exercises.

http://www.ti.com/ww/eu/university/roms.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op PICBasic werken ze met de COM Poort(RS232)
Met een goede USB->COM verlenger heb je een prima
programmer, zelf heb ik de PICKit2 Cloon werkt ook fijn

En welke progammer je ook hebt de picbasic cursus kun
je gewoon volgen want uiteindelijk word het allemaal
een .hex file die de pic in gaat.

Brian

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

EVEN RECHT ZETTEN:
picbasic werkt niet met een paralelle poort, het kan prima via een usb to serial (de paralele poort) dit werkt perfect met de wisp648!!!!

de wisp is er speciaal voor gebouwd om ook met usb to serial converters te werken... (zie www.voti.nl

of picbasic, enorm laagdrempelig (lees heel makkelijk om te leren) , heeel veel verschillende functie's die makkelijk te snappen zijn zoals: ledjes, toetsenborden, motoren aansturen, code sloten enz.

kijk maar eens rond op www.picbasic.nl

software is gratis!!! :) (tot de 50 programma regels)

op de site staat ook de galva wisp, maar je kunt omdat deze projecten toch geen 230V zijn beter de wisp648 op www.voti.nl gebruiken, is wel de hoogste kostenpost (rond 60 euro maar dan is hij wel klaar voor gebruik).

(heb ik ook allemaal, zeer gemakkelijk en goede ervaringen mee)
(ben zelf nog vmbo leerling...)

-------------------------------------------------------------------
het is misschien handig voor les doeleinden om "sets" te maken.

1, een voeding van 1 a 2A en 5V
2, een breadboard met draadjes
3, wisp648 programmer met usb to serial (dus geen com poort nodig)
4, standaard set bestaande uit ledjes, ontkoppelcondensatoren, speakertje (ligt aan wat je wilt behandelen) enz.
5, grotere zaken zoals keypads en motoren als je dit wil behandelen.
6, de pic 16f628A (zoals bij picbasic) en als ze hem mollen mogen ze netjes een nieuwe vragen :p

nummer 2 en 4 krijgen ze in een zakje die je na de les weer terug in een bak of doos doet voor de volgende les, de rest wordt ook gebruikt door een andere groep.

het kan misschien zelfs als je ze eenmaal opweg hebt geholpen dat ze zelfstandig gaan werken aan de hand van een opdrachtenblad en de picbasic cursus. en dat ze dan alleen als er vragen zijn bij u komen

EDIT te laat, nouja de sets zijn wel een goed idee zo...

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Mijn suggestie: een Arduino (in combinatie met een boek als dit: http://www.amazon.com/Getting-Started-Arduino-Make-Projects/dp/0596155…) of iets met basic is het eenvoudigst om niet te veel verward te raken in low level dingen.
Het zijn scholieren, dus die hebben een aandachtsspanne van 5 minuten, als je dan dingen als assembly of microcontroller registers uit moet leggen dan ben je ze snel kwijt.
De Launchpad is wel lekker goedkoop, maar als je daar iets mee wilt (ledje knipperen oid) moet je veel harder je best doen dan met een arduino en de bijbehorende library.

Toen ik op de middelbare school zat hadden we systeemborden, hebben ze dat bij jullie niet?

Op 18 maart 2011 17:55:13 schreef roel999:
het is misschien handig voor les doeleinden om "sets" te maken.

1, een voeding van 1 a 2A en 5V
2, een breadboard met draadjes
3, wisp648 programmer met usb to serial (dus geen com poort nodig)
4, standaard set bestaande uit ledjes, ontkoppelcondensatoren, speakertje (ligt aan wat je wilt behandelen) enz.
5, grotere zaken zoals keypads en motoren als je dit wil behandelen.
6, de pic 16f628A (zoals bij picbasic) en als ze hem mollen mogen ze netjes een nieuwe vragen :p

Ik zou voor een school context eerder gaan voor een bordje met een PIC (of een andere chip natuurlijk..) met een USB bootloader. Kan je meteen de voeding uit de PC trekken (evt een USB hubje ertussen als je bang bent je PC te mollen). De leraar heeft dan een echte progger (pickit2/3, wisp648, etc) om eventueel de bootlader er weer in te proggen. Zie bv http://www.voti.nl/DB047/n_index.html , maar dan zou ik omk kosten te besparen denk ik de 7805 enzo, del JACK en/of de ML16 connector, en de ML10 connectoren weglaten. Kijk als alternatief voor picbasic ook eens naar JAL.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Uit het feit dat de lessen bedoeld zijn om interesse te wekken, ga ik er van uit dat het om een middelbare school gaat en niet om een vervolgopleiding waar men tenslotte al gekozen heeft, voor wat men leuk vindt.
Voor welk niveau (VMBO, HAVO, VWO) en leeftijdscatogorie zijn de lessen bedoeld? Is het een les bedoeld voor de mensen die voor natuurkunde in hun vakkenpaket hebben gekozen, of voor dit project kiezen?

Als je gaat programmeren met een standaard klas op een middelbare school (3 havo bijvoorbeeld), dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis, omdat maar 5 van de 30 mensen het leuk vinden en de rest de moeite er niet voor neemt om het te snappen of het gewoon niet begrijpen. Hierdoor zal het niveuaverschil (exponentieel) stijgen.
Als het echter voor mensen is die natuurkunde hebben gekozen, of voor dit project hebben gekozen zal het beter uitpakken.

Mijn tip is om eerst maar eens iets anders te gaan programmeren dan microcontrollers, wat gewoon op de computer kan, om gewoon te kijken wat de leerlingen van het programeren vinden.
En verder ook de leerlingen met basiscomponentjes+expirimenteerprint simpele schakelingen te laten bouwen (denk aan een astabiele multivibrator o.i.d.)

Als blijkt dat dit een succes is kan je eens gaan nadenken over een investering in Programmers + microcontrollers + breadboards. Maar als er weinig animo is, dan kost het een stuk minder.

"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein

Programmeren is meer iets voor informatica eigenlijk?
Maar als je wilt dat ze er mee aan de slag gaan, ga dan geen moeilijke uitleg geven over een microcontroller.
Want dan hebben ze er zoiezo al geen zin in.
Schaf gewoon een aantal Arduino's aan met een pakket standaard onderdelen zoals leds weerstanden enzo. Laat ze een stoplicht maken met 3 leds o.i.d.

Maar hiervan leren ze niet echt de basisregels van electronica.

[Bericht gewijzigd door Stijntjhe op zaterdag 19 maart 2011 23:02:12 (15%)

Ok, ik heb nog niet alle antwoorden goed uitgepluisd.
Maar super bedankt voor de snelle en vele reacties.

Springuin: we hebben geen systeemborden

electrical storm: ik geef les in een belgische school. Het gaat om een algemeen vormende school (veel theoretische lessen dus) en de leerlingen zijn 17 a 18 jaar.
Momenteel geef ik programmeren met visual basic maar na enkele jaren krijg ik daar enkel leerlingen die gewoon achter een pc willen zitten niksen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Dus ik zoek een combinatie (eenvoudig programmeren) met wat basis elektronica.

Maar jullie hebben al veel tips gegeven, dus ik zal wel een tijdje zoet zijn met het lezen.

dit heb ik ooit oa. voor DJO gemaakt (dat zijn wat jongere kinderen):
http://www.voti.nl/cursus/index.html

De chip is obsolete, en de taal Jal is verder geevolueerd, maar het geeft aan wat je eenvoudig en redelijk begrijpelijk kan doen.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog