deur open sensor met alarm

Hoi,

Ik heb in een winkel 2 vriezers staan. Nu is het al 2x gebeurd dat personeel een vriezer per ongeluk open lieten staan, gevolg al het vooraad wat in de vriezer lag kon ik weggooien.

Dus ik wil op de vriezers een sensor maken dat als de deur open staat er een alarm (piep of zoemer) afgaat.

Ik heb aardig wat onderdelen liggen van mijn werk. (lift techniek)

ik heb div. sorten relais (24v,110v en 220v relais)
ik heb ook div. soorten fotocelletjes en magneet schakelaars.

Nu zat ik te denken om op elke vriezer een magneet sensor te plaatsen en dat met een relai een alarmpje (piep of zoemer ofzo)

wie heeft er voor mij een schemaatje hiervoor? Of is er een betere manier?

Als ik mijn vriezer open, dan gaat er een lamp(je) branden.
De schakelaar kun je dan toch gebruiken?

De beste stuurlui staan aan wal

Ik zou er wel een timer tussen plaatsen op bv 1minuut en dan pas de zoemer laten gaan en zoals Yellow walk al zei: gebruik de standaard schakelaar als er 1 inzit.

@Yellow walk: als het een schuiven diepvries is dan heeft ie geen lamp.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Als het een inloopvriezer betreft: meestal zit daar een switch op de deur, die de afzuiging regelt, deze doet precies wat jij wilt; die draadjes kan je ook wel misbruiken om deze op een zoemer aan te sluiten.

LoL

ik zat nog te twijfelen om het erbij te zetten

nee ik heb geen lampje of iets dergelijks in de vriezer zitten
is ook geen inloop vriezer

2 grote horica vriezers enkel deurs zonder een schakelaar voor wat dan ook

Heb je alarm in de winkel? Dan kun je de vriezer hierop aan laten sluiten. Als je dan het alarm inschakeld kun je niet inschakelen omdat de vriezer nog openstaat.
Ik zou dan gelijk ook een temperatuursensor in de vriezer laten plaatsen. Voordeel is dat als er bijvoorbeeld 's nachts een vriezer uitvalt, je gebeld wordt door de meldkamer.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als liftmonteur mag je toch hopelijk wel weten hoe je kan "zien" of een deur open of dicht is.

ja sorry, ex-lift monteur en ik dee alleen reparatie geen service/storings monteur.

nu eigen zaak in de horica

Temp. sensor heb ik al, de alarm gaat ook niet werken overdags omdat overdags de alarm uit staat en een uurtje de vriezer open is al genoeg

iemand met een simpel schemaatje?

Op 26 maart 2011 10:55:13 schreef Yellow Walk:
Als ik mijn vriezer open, dan gaat er een lamp(je) branden.

Heb je weleens gecontrolleerd of hij echt uitgaat als je hem dichtdoet?:P

Anders zo'n mooi deur/raam alarm halen bij de blokker voor een euro. Best leuk als je personeel hem voor de eerste keer open doet :)

Don't build anything you can't take apart

Het schema is simpel: voeding -> schakelaar -> zoemer -> anderekantvandevoeding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En iets van een vertraging ertussen, omdat je praktisch gezien wel de vriezer een minuut open wil kunnen hebben (voorraad aanvullen, etc). Misschien heb je nog wel een relais met vertraging liggen?

If you want to succeed, double your failure rate.

Vertraging?
Velleman kits ? :P

De beste stuurlui staan aan wal

Of deze site zelf: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/38/diversen/timer.html
Dus iets van readcontactje op de deur en de bovenstaande schakeling er tussen.

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"