Siemens Inductiekookplaat EH78754 werkt voor de helft

Goedemiddag,

Ben een leek op dit gebied maar wilde toch even wat vragen.

Gisteren tijdens het koken viel plotseling de rechter helft van onze Siemens Inductiekookplaat type EH 78754 uit.

De stroom viel uit, kort daarvoor hoorde mijn vrouw een geluid als of een lamp kapot ging.

Nadat ik in de meterkast de knoppen weer omhoog had gedrukt deed de rechter helft van onze inductiekookplaat het niet meer.

De electronika, bediening etc doet het wel maar de aanduiding blijft knipperen als of er geen pan meer op de inductiekookplaats staat.

Chips!

Wie weet raad of wie zou ons uit de brand kunnen helpen tegen betaling of wie kan globaal een inschatting maken wat er aan kosten op ons afkomen?

Kan Siemens wel bellen maar ja dan zit ik zo aan een kleine € 90,-- voorrijd kosten.

Zit ik niet op te wachten, besteed ik liever aan onderdelen en/of arbeidsloon.

Karel

Schroef hem maar open, aan die kant welke het niet doet zit een grote print. Bouw deze uit en dan zie je vanzelf een stukje zwart geblakerd vlekje op de print. 9 van de 10 keer alles goed vastsolderen en printspoortje herstellen alles doet het weer. ( neem de andere kant ook gelijk mee, veel voorkomend probleem met deze platen. Ergste geval zijn er een paar tryacs defect, dan hobbyist zoeken.

Ik kan je in ieder geval vertellen dat je het niet gaat redden met die 90 Eu, denk maar eerder aan een 250 Eu.....( zit U nog???) Siemens repareert geen printen...

smd,

Bedankt voor je reactie.

Tjesus wie o wie weet iemand die mij kan helpen met dit probleem?

Woon in Hengelo.

Uiteraard zal ik e.a. vergoeden en betalen aan arbeidsloon.

Karel

In vraag en aanbod een advertentie plaatsen voor een hobbyist in uw buurt .

Er is altijd wel een handig iemand die dit kan handelen .

http://www.circuitsonline.net/aanbod/8/personeel

[Bericht gewijzigd door daandc op woensdag 30 maart 2011 20:43:00 (16%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Print uitbouwen en opsturen eventueel?? Zonder die print blijft plaat verder wel werken.

Is die plat al ouder dan 2 jaar of jonger? Jonger = Siemens reparatie service.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Plaat is al een jaar of 9 oud/jong.

Bedankt voor alle adviezen.

Mijn vrouw wil toch liever Siemens erbij halen!

Geschatte kosten:

onderdeel maximaal € 375,--
voorrijdkosten € 58,--
een uur arbeidsloon € 75,--

Totaal € 508,-- !!!

Tja, afwachten. woensdag komt manneke/vrouwke van Siemens langs.

Als mijn vrouw geen goed gevoel heeft bij reparatie door derden kan ik klesten als brugman maar moet wel vrede houden thuis.

Groetjes,

Karel

alsof er een lamp stuk sprong ... er zit vaak ook nog 1 glaszekering per print op de kookplaat.

maar reparatie door siemens raad ik af met de aangegeven prijzen . wat die doen is 1 print vervangen van een dikke 300 euro en dan heb je nog steeds een kookplaat van 9 jaar oud , waar dan met enige kans binnen een jaar de andere print ook van stuk gaat , dan kun je dit nog eens doen . met deze leeftijd en dagelijks gebruik is reparatie in verhouding duur...

voor een 731 euro heb je een andere , afhankelijk van welke inbouwmaat je hebt . http://www.keukenloods.nl/eh645qa11e.html

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat was ik ook al aan't denken voor dat geld heb je een andere kookplaat, ok geen Siemens maarja je hebt er wel 1 :D

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Jammer dat je vrouw weinig vertrouwen in ons heeft, Heeft zij een goede bijbaan of zo?? Ik zou die plaat ook niet meer laten herstellen en gelijk een nieuwe kopen voor dat geld. Die plaat is na 9 jaar afschrijven het al niet meer waard, en net zoals Testman zegt is IDD de kans groot dat andere print ook stuk gaat vrij groot binnen korte tijd!!!! Krabbel nog eens goed achter de oren.....

testman,

Glaszekering per kookplaat?

Kan ik deze glaszekering goed/gemakkelijk vinden om te controleren of deze doorgebrand is?

Kan allicht deze zekering vervangen om te controleren of de rest als nog niet beschadigd is want er is altijd enige vertraging waardoor mogelijk toch meer kapot is gegaan dan ik zou verwachten.

Inderdaad we willen inderdaad deze niet laten reaparen voor zo'n bedrag maar het aanbod van de monteur afwachten.

Nog meer adressen waar inbouw apparaten te kop stan.

Ga zelf nu even verder neuzen.

Groetjes,

Karel

Kaalo: je zult toch die kookplaat moeten open vijzen en de interne printplaten bezien.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Damic,

Bedankt voor je reactie.

'vijzen' nog nooit van gehoord. Heb je als je geen techneut bent.

Vind het een prachtig woord voor het in en uitdraaien van een schroef.

Groetjes,

Karel

meestal zitten er een 4 of 6 schroeven aan de zijkant van de plaat en dan kan er de bovenkant in zijn geheel af . de zekering zit dan achteraan de plaat vlakbij waar de 230v van de kabel de print ingaat. het is een 6x30mm glaszekering die ook wel op een los printje achteraan kan zitten . maar ga er vanuit dat die niet zomaar is stuk gegaan , dat gebeurt weleens maar dan springen er geen zekeringen in huis vlak erna :)

voor de gok kan er vanalles stuk zijn maar wel componenten waar veel stroom doorloopt , dus de brugcel , torren die de kookplaten regelen en evt het relais wat los in de soldeer zit en is gaan bakken .

er zitten ook 2 dikke condensatoren op , vaak geel of wit en een 5cm lang , deze krijgen ook veel stroom over zich heen dus die kan stuk zijn hoewel het niet veel voorkomt.

je zegt overigens knoppen omhoog gezet in de meterkast , let ook op of er niet een klein knopje nog uit staat van de fornuisgroep , dan werkt ook de helft niet meer . automaten van holec hebben dat losse knopje en ook abb heeft dat gehad . pak er een zaklamp bij dan zie je beter in de meterkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uit vijzen zal iets Vlaams zijn ;)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Goedemorgen,

Mocht de reparatie inderdaad rond de € 500,-- gaan kosten dan wil ik het volgende apparaat aanschaffen:

Siemens EH845EC11 Prijs € 750,--

Lijkt mij niet echt duur?

Eén van jullie een andere mening of suggestie?

Nog iets,

Levensduur van een inductiekookplaat?

In Duitsland kennen ze het begrip 'Pflegeplicht'.

In Duitsland is Siemens gehouden aan een levensverwachting van 15 jaar! Ieder jaar zal er evenredig iets afgeschreven worden van de waarde.

Klant betaald dan een gedeelte van het onderdeel, voorrijdkosten en arbeidsloon 100% voor rekening klant.

Hoe zit dit in Nederland?

Iemand ervaring of deskundig op dit gebied.

Karel

In Nederland is dit een 5 jaar. Gezien voor consumenten electronica de normale ec. levensduur. Wij kennen dit niet. Shoppen op Internet loont vaak de moeite, die apparaten stunters hebben vaak goedkoop,is nieuw en toch ook fabrieksgarantie. Maakt niets uit verder dus. Siemens??? Niets mis mee op zich, alleen problemen met wat die van jou nu heeft komt bij Bosch en Siemens vaker voor. Kijk maar eens op Marktplaats wat er Defect wordt aangeboden, meeste Bosch /Siemens. Ik zelf heb ook een Bosch keramisch, afgezien dat af en toe op zn heupen heeft ( huis vol rook gezet doordat vanzelf naar hoogste stand ging), verder OK

Laatst heb ik een inductiekookplaat gerepareerd die ook voor de helft defect was. De soldeertin was om 1 van de pinnen van de bruggelijkrichter weggebrand/gesmolten. Men heeft in de fabriek hier te weinig tin gebruikt. Ik heb toen alle verbindingen waar veel stroom gaat lopen opnieuw gesoldeerd met voldoende tin. Het probleem is nu verholpen.

De kookplaat is eenvoudig te demonteren. Je moet de hoofdprint eruit halen en aan de onderkant de verbindingen controleren. De breuk valt meestal wel op.Kijk vooral bij de componenten waar veel stroom gaat lopen.

Kijk maar eens op : http://i54.tinypic.com/10himuq.jpg

Ermo32,

Tijdje niet meer gekeken.

bedankt voor je aanbod.

Heb mijn inductiekookplaat laten repareren in Winterswijk bij AVS.

keurig te woord gestaan. Zowel telefonisch al in de winkel.

Heb een afspraak gemaakt waardoor het apparaat dezelfde dag nog gerepareerd werd en weer meegenomen kon worden.

AVS ging er vanuit dat de kosten niet meer dan € 150,-- zouden bedragen.

Uiteindelijk heb ik € 140,-- betaald en doet het apparaat een maand na reparatie het nog steeds.

AVS TOP!

http://www.avswinterswijk.nl/

Groetjes,

Karel

Op 19 april 2011 11:47:02 schreef ermo32:
P.S. Ik woon in Borne.

hoi- ik kan niets nuttigs toevoegen, wel vragen of je nog steeds inductieplaten repareert. heb een half werkende, andere deel door stroomstoring defect. Is een Bosch, maar Siemens en meerdere merken hebben hetzelfde eenvoudige type

Ik nu ook zo'n plaat op de tafel, maar deze is erg bokkig en de rechter driver print lijkt alles te doen, inschakelen, maar geen vermogen. Zekering is heel, relais allemaal OK, Transistoren goed , maar enigste relais komen niet bij en de kleine 18V voeding krijgt geen 300V.. Processor krijgt uit voeding zijn benodigde 5 V, dus verder lijkt alles OK.. Het is een plaat van 21 jaar oud, dus een nieuwe module is het niet meer waard, wie heeft nog een tip??

de condensatoren in serie met de inductiespoel nog goed? grote brugcel niet 1 diode in sluiting? en als de 18V voeding al niet draait kan daar het hele probleem weleens inzitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De plaat is nog werkelijk als nieuw, geen krasje op de plaat en de printen hebben weinig sporen van gebruik.. Geen sluitingen, slechte contacten OID. Mijn vraag is meer hoe de relais aangestuurd worden, zonder 230V op de print dorgeschakeld, geen 18V dan ook. Of komt print niet door zelftest?? Overigens alle vermogens indicaties knipperen ritmisch net of er geen pan op staat, ook aan de werkende kant, communicatie issue dan??

Na een beetje er klaar mee te zijn een ferme tik uitgedeeld in processor deel van de inductie generator komt er in enen leven in?? En vervelende is het probleem bleef weg, toen maar alles doorgesoldeerd onder de loupe gekeken en geen breukje kunnen vinden. print teruggezet en getest: weer dood. na tikken rond processor kwamen de relais weer bij en werkte weer, processor doorgesoldeerd, geen resultaat.. Iemand ervaring dat mogelijk de kristalfilter defect is en de processor niet meer loopt?? Alle SMD componenten meten niet afwijkend verder in dat deel...