Op 16 april 2011 15:18:24 schreef pros:
...Ik moet er niet aan denken, dat je zoiets helemaal bestukt, en dan tot de ontdekking komt dat alle LED's andersom staan. Dan is de ganse week verknoeid...
Amai Pros, daar heb je weer eens echt werk van gemaakt. Mooi om zien. Zelf heb ik het ook graag zo juist mogelijk, dat geeft achteraf zoveel voldoening hé.
Op 16 april 2011 15:19:14 schreef SparkyGSX:
De volgende keer toch maar even eerst de voeding nameten voordat je de IC's gaat plaatsen?
Daarbij wel een andere tip: als je gatedrivers uit hun voetjes haalt om de schakeling te testen, toch even de gate en source van de MOSFETs kortsluiten, daarmee ben ik een keer de mist in gegaan.
...
Ja, maar alles was op een gaatjesbord en sommige chips waren zonder voet. Maar je hebt gelijk, als het kan de voeding altijd eerst checken. De servoversterker was eens een analoge, geen met MOSFETs maar met een poweropamp a la OPA541, gestuurd door een DAC, referentie erbij, logica en nog wat ander grut. Snel 70€ en niet superveel maar teveel om op te blazen.
BTW: het griezeligste wat ik ooit eens op een print gezien heb van MOSFETs waar wat misgegaan was, was in een vermogenconvertor waar waarschijnlijk een MOSFET doorgeketst was. Dat ding moet in brand gevlogen zijn, niet alleen wat vlammen maar met vlambogen. Onderdelen in de buurt (SMD s) waren alle spontaan van de print gedesoldeerd, zelfs de processor lag eraf en er was een gat in de print gebrand van ca. 40mm doorsnede. Desondanks de print FR4 was en dit toch veel kan hebben.
Het probleem is dat je bij hoge temperaturen carbon gaat vormen (koolstof), dat geleidt ook in zekere mate en de boel is vertrokken.
- - big bang - -