PIC A/D ingangs-stroom / impedantie

Om met een PIC (bv. 16F690) een hoog voltage (tot 100V) te meten via A/D conversion moet een voltage divider worden gebruikt. Ik denk aan 1:20 met behulp van 9,5M en 0,5M (of zoiets). Daar loopt dan bij 100 Volt slechts 10uA door. Is dat voldoende voor de A/D conversie?

Ik kan het in de datasheet niet vinden ....

Je weerstandsdeler gaat anders moeten. 0,5M is veel te groot voor de ADC van de PIC de ingangsimpedantie mag slechts 10k zijn zie datasheet: (The maximum recommended impedance for analog sources is 10 k).

Spreken we over AC of DC-spanningen bij AC is het gebruik van een transformator veiliger. Zo heb je een galvanische scheiding tussen vermogen- en meetkring.

Ah dank, ik zie het nu ook op pag. 100
De te meten spanning is DC, gelijkgericht afkomstig van een windmolen.
De PIC wordt dan gebruikt om belastingen aan te schakelen bij toenemend voltage.

Voor relatief langzaam veranderende gelijkspanningen is het voldoende om de spanningsdeler te bufferen met bijv. een 10 µF elco. Let wel op dat de RC-tijd niet te groot wordt. Eventueel kun je de weerstandswaarden verlagen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
benleentje

Golden Member

Een hogere impedantie kan wel maar heeft als nadeel dat het langer duurt voordat de interne condensator van de pic is opgeladen. Bij langzaam veranderende spanning is dat geen probleem. Maar als je aan een snelle verandering wilt meten is dat wel een probleem.

Boven de 1MΩ kan toch wel eens teveel van het goede zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je hoeft geen heel snelle meting te doen dus dit lukt wel met een spanningsdeler en een condensator van 100nF van de ADC ingang naar gnd. Een grotere condensator mag ook maar dan wordt hij trager.
Zo heb ik het ook zitten in een 100V pic based acculader. De weerstanden zijn bij mij 1M en 47k.

@Benleentje: dat is echt wel een probleem; de sample-and-hold condensator wordt meestal geladen met Vref/2 voordat er gesampled wordt, en als je de sampletijd niet zelf kun instellen, kan dat wel hele forse afwijkingen opleveren.

Ik ben het met Zonnepaneeltje en Fuzzbass eens: spanningsdeler bufferen met een condensator (100nF is meer dan genoeg), dan komt het goed.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je heel zeker wilt zijn pak je gewoon een opampje, en schakel je die als spannings volger.

Heb de truuk met de buffer elko ook toegpast in mijn blans robot, maar dit werkte niet voor 100%. Aangezien dat de ingang werkt als een stroom buffer zal je er meerstal een vaste waarde langs de werkelijke waarde zitten.

Spanningsvolger gaat volgens mij het beste werken.

Ojeke

Op 23 april 2011 23:04:00 schreef GdV:
... Daar loopt dan bij 100 Volt slechts 10uA door. Is dat voldoende voor de A/D conversie?

Hier speelt de lekstroom al een grote rol.
Ik zou er een opamp voor plaatsen.

LDmicro user.

Dank voor de suggesties. Een condensatortje zal al heel veel oplossen, want de spanningsverandering is inderdaad niet snel. De A/D conversie zal ook niet met hoge frequentie worden herhaald.

De weerstandsdeler kan natuurlijk ook met wat andere weerstanden worden opgebouwd. 9,5K en 500 ohm bijvoorbeeld. Daar gaat dan bij 100V wel een stroom van 10mA doorheen en dat is dan 1 Watt verlies.

Hmm, theoretisch vraagje: hoe bereken ik eigenlijk de uitgangsimpedantie van een spanningsdeler, met in het achterhoofd dat de PIC A/D 10K ohm ingangsimpedantie heeft?

@ Zonnepaneeltje: heb je ergens informatie geplaatst over de 100V pic based acculader? Of kan ik die ergens vinden?

Ik heb deze info gebruikt en het schema wat getweaked voor een 74V lipo accu , laadstroom 6A.
http://ww1.microchip.com/downloads/en/appnotes/01012a.pdf