Hoogfrequent experimenteerprint

Op 28 april 2011 19:44:12 schreef Bert_mc:

De stripline van links naar rechts omdat in mijn geval het toch altijd op een SMA connector (of twee of meer, in geval van versterker, filter, mixer...) uitkomt. Een stuk stripline kan je makkelijk onderbreken om er een pi of T filter, of een matching netwerkje tussen te plakken.

En misschien wat SMD outlines voor synthesizers en zo. Ja, dat zie ik wel zitten.

Dit klinkt wel erg intressant als idee :)

Misschien nog een 2de stripline aan de andere kant van de print? dan kan je ook nog mixers, splitters, combiners maken

[Bericht gewijzigd door jovak op donderdag 28 april 2011 22:02:10 (11%)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Misschien een domme opmerking van mij: je kunt de printzijde van de ondersteprintplaat met de massalaag toch andersom zetten zodat de afstand tussen het koperen laagje van het vierkantje en de massaplaat dubbel zo groot wordt?
Dan heb je dus de dubbele dikte van het dieelectricum.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

En die lijmlaag er tussen hoe constant zijn de diëlektrische eigenschappen daar van (vocht, temperatuur...) ?

Die 3M Minimounts® waren zo gek nog niet !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 28 april 2011 22:17:31 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Schimanski

Golden Member

Op 24 juni 2009 22:17:53 schreef Tidak Ada:
Waren die zelfklevende dingetjes er nog maar:
....
Ben ik verdorie de naam weer kwijt :(

Minimounts klik

/e Ah, Je had de naam al weer gevonden.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

De door Schimanski beschreven methode met plakplastic heb ik ook nog gebruikt (Boeklon hette dat spul geloof ik.)
Later ben ik printen gaan tekenen met oostindische inkt met van die Rotering pennen, ging best wel goed.Voordeel was ook dat een foutje
makkelijk gecorrigeerd kon worden door wegkrabben of bijtekenen.
Nadeel: lage temperatuur van het ijzerchloride waardoor je langer moest etsen.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Henry S.

Moderator

Op 28 april 2011 16:14:01 schreef Schimanski:
Ik maak ook wel eens zo'n HF exp. print. Ik doe het zo. Print beplakken met plakplastic en met een hobbymesje de lijntjes tussen de vlakjes wegsnijden (een paar insnijdingen langs een liniaal, zo gepiept)

Dit gaat ook goed met schilderstape (crêpe plakband).

Op 28 april 2011 19:44:12 schreef Bert_mc:
Voor UHF ben ik al een tijdje van plan om een experimenteerbord te maken waar bovenaan een paar busbars lopen (zoals op het elektuur bord), maar dan met een 50 ohm stripline van links naar rechts. Een beetje zoals het gedremelde stuk hier:
[afbeelding]

Heb je een zeer vaste hand of heb je een hulpmiddeltje gebruikt bij het dremelen?

@Carel M: Prachtig opgebouwd. :)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@ Mans:

In 2011 denk ik niet meer aan wat ik in 2009 heb opgeschreven ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 29 april 2011 00:14:56 schreef Henry S.:
[...]
Dit gaat ook goed met schilderstape (crêpe plakband).

Ja? Dat had ik nooit gedacht. Straks eens proberen...!

Heb je een zeer vaste hand of heb je een hulpmiddeltje gebruikt bij het dremelen?

Geen van beide - het is 15 micron koper printplaat, en met een scherp stanleymes en een latje trek ik de contour van het oppervlak waarvan ik het koper weg wil. Dan neem ik mijn soldeerbout met een brede punt (even breed als het stukje dat ik wil verwijderen) en een tangetje. In een hoekje stook ik het koper heet zodat de lijm los laat en ik een millimeter of twee heb om het koper met het tangetje te grijpen. En dan, met de print bevestigd op tafel trek ik tegelijkertijd aan het koper met het tangetje terwijl ik het koper verhit. Zo komt het los zonder het FR4 te beschadigen, met uitzondering van een paar mm2 in het hoekje waar je begint. Maar ook dat is bijna niet zichtbaar.

@Carel M: Prachtig opgebouwd. :)

Ja, zonder meer. Prachtig. Je mag naast Pros en FotoOpa op het podium gaan staan :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
rob007

Yarr, Matey!

Zeker het ziet er zeer mooi uit!
Maar het valt mij tegen dat er nog niet zoiets te koop is als een holle boor,
Of iets als een zeer kleine gaten zaag.
En dan denk ik aan een gaatje in het midden van 1MM en daar omheen een eilandje van ong. 5MM.
Die holle boor in meerdere maten eilandje 3MM spatie ongeveer 2MM en zo oplopende naar groot.
Die spatie/ruimte tussen eilandje en massa/min voor zo min mogelijk capaciteit.
Zelf heb ik het niet echt nodig ik bouw zwevend en dat gaat me goed af.

Maar ook het idee om een enkelzijdige print om te draaien (als massa vlak)
En dan ook weer met enkelzijdig print eilandjes en strookjes print te gebruiken is vind ik wel een goed idee!
Ook met de gedachte dat er dan een wat grotere ruimte zit tussen min/massa en het eilandje.
Je moet dan wel een gaatje boren om de min te kunnen bereiken.
En je kunt eventueel het onderdeel aan de print lijmen om mechanische sterkte te verkrijgen.

Vr Gr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?