Elektrische Installatie ééndraadsschema

Dit topic is gesloten

Hallo,
In het huis van mijn zoon heb ik de elektrische installatie volledig vernieuwd. Voor de keuring heb ik een ééndraadsschema nodig alsook een situatieschema.
Ik ben nu echt niet goed in tekenen met de hand, dus ik zie dat zo niet zitten... echter er bestaat wel een zeer goed tekenprogramma om dat schema te tekenen maar kost wel €500!
Dit is toch een beetje veel voor eenmalig gebruik...
Een probeerversie heb ik gedownload en werkt uitstekend, zeer gebruiksvriendelijk en in 't nederlands! Spijtig genoeg is het programma beperkt tot slechts 5 kringen en nog een paar kleinigheden...
Het programma noemt Trikker (www dot bluebits dot be).
Mijn vraag: kent er iemand een ander (gratis) programma, waarmee ik een ééndraadsschema en situatieschema kan maken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 maart 2009 00:05:53 (95%)

Er zijn gratis cad programmas waar je dit mee kunt tekenen, het is zo wel iets meer werk dan met een speciaal programma maar het gaat uitstekend.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

Julien,
op het I-net zijn voorbeelden te vinden hoe de symboliek er uit ziet van een eendraadschema. Vroeger heb ik wel eens een compleet eendraadschema getekend met de tekentools in Exel, en dat ging zonder probleem. Eénmaal een symbool getekend, copy en past-en maar.
Succes.

GJ_

Moderator

Ik denk dat ieder programma waar je mee begint meer tijd kost om in thuis te geraken dan de tijd die het kost om het met de hand te tekenen. Het hoeft geen kunstwerk te worden. Ik zie genoeg verdeelinrichtingen van installatiebedrijven die het ook met een balpen en een lineaal op ruitjespapier getekend hebben.

Moet deze installatie gekeurd worden?
Het laten keuren gebeurt tegenwoordig door en erkend installateur ,daar is geen tekening voor nodig ,de installatie moet alleen veilig en volgens de voorschriften zijn uitgevoerd .
Er zijn installatiebedrijven die een installatie keuren dit kost dan wel wat natuurlijk .
Meestal doen ze moeilijk omdat ze er zelf niks aan verdienen.(ivm matriaal en uren )
Dus ga naar een installateur en vraag wat het kost.

In België moet je een ééndraadsschema alsook een situatieschema maken en deze afgeven aan de keurder. Dit is niet via een erkend installateur. Kan zijn dat dit in Nederland dus anders is.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

@ reddevil :In Holland is de keurende installateur verantwoordelijk.
Ik heb ook wel eens in belgie (kaulille) een huis van een kameraad gemaakt maar daar heb ik het matriaal gekocht bij een installateur en die heeft verder alles geregeld.
Is er in belgie dan nog een keurmeester van het energiebedrijf zelf? (wat eigenlijk beter is)

De installatie is uitgevoerd in een oud huis dat volledig gerenoveerd is. De elecktrische installatie is volledig door mijzelf vernieuwd. De installatie moet gekeurd worden omdat ik het keuringsverslag nodig heb om bij de aanvraag te voegen voor een renovatiepremie samen met een copy van het ééndraadschema. Ik ken wel het één en ander van electriciteit e.d. maar ben niet beroeps in deze sector.
Ondertussen heb ik het nodige gevonden om een ééndraadschema te tekenen, en dat lukt aardig goed en snel...
Via deze site (http://www.shadowhunter.co.uk/nl/arei-visio.html) heb ik al het nodige kunnen vergaren. Microsoft Office Visio 2007 professional han ik al en de nodige AREI-symbolen heb ik er kunnen inbrengen. Ondertussen is het ééndraadschema al voor de helft getekend...

Groeten, en allen bedankt voor de info

Julien

In België wordt de keuring gedaan door bedrijven(bv. BTV, aib-vincotte) die niets anders doen dan veiligheidscontroles op allerlei installaties maar ook op graafmachines,...

Dit keuringsattest heb je nodig anders zal je installatie niet worden aangesloten op het gewone net.

In België wordt nu vanaf 1 juli verplicht een keuring te laten uit voeren op de elektrische installatie als dit huis verkocht wordt. Van deze nieuwe maatregel ben ik persoonlijk wel een voorstander

Op 2 maart 2009 08:48:26 schreef tomclae:
In België wordt nu vanaf 1 juli verplicht een keuring te laten uit voeren op de elektrische installatie als dit huis verkocht wordt. Van deze nieuwe maatregel ben ik persoonlijk wel een voorstander

In principe is 't een goeie regel maar in de praktijk zal het weer geen zoden aan de dijk brengen. Net zoals de verplichte herkeuring na 25 jaar: ik denk niet dat er één particulier is die weet dat dit verplicht is en het laat doen. Wat gaat er gebeuren als een woning die verkocht wordt afgekeurd wordt? Op dat papiertje staat dan dat de problemen binnen het jaar opgelost moeten worden. Maar wie vraagt dat keuringsattest? Je stroomleverancier enkel en alleen bij een nieuwe aansluiting of een verzwaring. Je brandverzekering als het huis afgebrand is en de oorzaak is "kortsluiting". Dat is alles.
Ik zou eerder eisen dat een woning goedgekeurd moet zijn, als voorwaarde om überhaupt een brandverzekering te krijgen.

--spam--

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 2 mei 2011 18:29:05 (96%)

GJ_

Moderator

Welkom op CO. Oude topics kicken is hier niet gewenst, dus lees eerst de FAQ even door.
--edit--
Verdorie, je eigen handel promotenmag ook niet!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 2 mei 2011 18:29:26 (25%)

Dit topic is gesloten