hoe oud is de gemiddelde CO-bezoeker

De witte kat batterij met paperclips (of iets in die zin) begon het mee, totdat ik erachter kwam dat het ook werkte met mijn Marklin treintrafo, welliswaar wisselstroom, maar maakte voor mij niet uit.(wist ik veel)

Het was al leuk om wat lampjes en bellen te laten werken, totdat ik mij afvroeg, waarom al het andere niet werkte met die trafo.
Toen werd het tijd om wat meer hierover te lezen >:)

Henry S.

Moderator

Op 11 mei 2011 22:29:53 schreef Kareltje:
De witte kat batterij met paperclips

Komt me heel bekend voor, 4.5V batterijen.

Het was al leuk om wat lampjes en bellen te laten werken, totdat ik mij afvroeg, waarom al het andere niet werkte met die trafo.

Dat was toch vanwege de ongewenste rookontwikkeling ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

56 jaar, sinds een aantal jaren legaal PD0FSH, vroeger 3 meter piraat....wie niet?

Eerste project kristal ontvanger toen ik 14 was. Laatste projecten homer device op 2 meter, CO lab voeding.

Doe nu professioneel iets met video capsule endoscopie als endoscopieverpleegkundige en volg dit forum op de voet en leer nog elke dag van de inbreng door de CO leden en verwonder mij over taalgebruik (men i.p.v. m'n) moest dit even kwijt.

Tidak Ada

Golden Member

Heb ooit een set Meccano achtige dozen gehad van ELMEC (Nederlands fabrikaat, ik dacht van AFO (Apparaten Fabriek Oldenzaal). Zaten spoelen bij om magneten mee te maken en zelfs een anker, Je kon er allerlei dingen mee maken: Motortjes, knipperlichten, hijskranen met een elektromagneet, vuurtorens, relais en wat je maar met een stel elektromagneten kon verzinnen. Eigenlijk een voorloper van Fischertechniek, maar dan met Meccano-achtige strips (metrisch).
Er zat gelukkig een transformator bij, want batterijen waren snel leeg...
Daarna een radiolamp van de rommelmarkt, gekregen van de verkoper, omdat hij het leuk vond, zo'n enthausiast jongentje van 6.
Ingebouwd in een sigarenkistje op m'n nachtkastje. Een gat er in dat je de gloeidraad kon zien in het donker. Dat was dus 60 jaar geleden...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

vroeger 3 meter piraat....wie niet?

*Hand omhoog steekt*

Nooit de noodzaak (of nut) gezien van in de 3mtr spetteren.

20 bijna 21 pruts al sinds mijn 8 ste na het elektrocuteren (230) van mijn broer die nog rondwandeld

als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/

Op mijn 13e of zo begonnen dankzij een klasgenoot van mijn oudste broer. Die bouwde versterkers en zo, en dat wou mijn broer ook.
Hij heeft toen een boekje met transistor schakelingen van de Muiderkring gekocht. Uiteindelijk, dat zal in 1970 zijn geweest, heb ik 1 van de twee kanalen van een 2x8 Watt versterker gedurende 5 minuten aan de praat gehad.
Daarna een tijd nix serieus en toen tijdens mijn studie omdat ik wel een electrische gitaar had, maar geen geld voor effectpedalen. Zelfbouwen dus, zelfs een flanger. Redelijk serieus, alleen audio. Elektuur en de bladen uit de bieb als inspiratie.
Toen weer een flinke tijd niet echt veel totdat ik via de ELO in contact kwam met logische schakelingen, de 7400 serie. Fascinerend.
Op een gegeven moment mijn hele verzameling onderdelen weggegeven aan een student van de Rietveld academie die er heel leuke dingen mee heeft gedaan in zijn afstudeerwerk.
Ik ben afgehaakt toen Elektuur steeds meer dedicated IC's ging gebruiken en zaken als GALlen en zo.

Zo'n 5 jaar geleden de boel weer opgepakt met microcontrollers en bouw nu weer de meest mallotige zaken. Vooral combinaties van wat ik elders tegenkom. Veel van mijn vrienden vinden de contrapties met oplichtende ledjes (vooral 5060 RGB tegen opaal plexiglas) hebbedingetjes.
Intussen een flinke zooi aan onderdelen en goede spullen zodat het allemaal ook wat makkelijker gaat (vroeger had ik alleen een analoge multimeter, nu heb ik 2 DMM's en een digitale scope).

Maar....momenteel even geen inspiratie. Het leukste vind ik dingen uitzoeken die ik nog nooit eerder heb gedaan en zaken combineren die ik nooit eerder heb gecombineerd.
Ben nu aan het denken aan een graphic analyser, gedeeltelijk met analoge bandfilters, gedeeltelijk met microcontroller. En natuurlijk veel logica schakelingen voor het multiplexen.
Er ligt hier een print uit de tweede helft van de jaren 70 die ooit heeft gewerkt maar om onnaspoorbare redenen het nu niet meer doet.
Kijken wat ik er mee kan...

Al met al zo'n 42 jaar geleden begonnen.

Just find out what you like and let it kill you
maartenbakker

Golden Member

Ik ben een uitzondering zeker... Nooit piraat geweest, wel een paar keer een 3m zendertje geprobeerd waarvan de eindtrap wel stuk zal zijn, want hij kwam de straat niet uit. Wel ben ik van plan nog een keer amateurlicentie te verkrijgen.

Op 11 mei 2011 23:44:22 schreef Captain:
(men i.p.v. m'n)

Dat is bij mijn weten typisch Vlaams.

@thawebman: electrocuteren is altijd dodelijk, dus kennelijk heb jij je broer niet geelectrocuteerd. Gelukkig maar :) Overigens heb ik zelf als kind ook wel eens aan de 220 (toen nog geen 230) gehangen. Zoals een keer met een speelgoedbelletje (het deed het daarna ook nog).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 12 mei 2011 01:15:31 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

OEF een bejaard topic: 5 jaar geleden dat ik reageerde: loop inmiddels ook ergens achterin de 20 (29 dus).

Is nogal wat verandert. Ben uit de engineering en sta voor de klas inmiddels.

Op 11 mei 2011 23:44:22 schreef Captain:
[...] vroeger 3 meter piraat....wie niet?
[...]

ik, want HF is VOODOO. Ze hebben enge naalden en het is geen exacte wetenschap. Er spelen teveel factoren mee waarop het mis kan gaan (Weersomstandigheden, bad hair day en nog wat zaken)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ben 22 en wordt eind dit jaar 23.

Wel een leuk topic heb hem nooit zien staan.

Don't build anything you can't take apart

vroeger 3 meter piraat....wie niet?

Ik niet. Mijn vader heeft in 1976 zijn D machtiging gehaald en ging toen studeren voor C. Dat wilde ik ook, maar dat mocht niet van hem. Hij wilde niet dat hij zou zakken en ik zou slagen... Uiteindelijk heb ik in 1977 als 15 jarige mijn C machtiging gehaald en 1 januari 1978 (de wet werd toen aangepast) mijn call PE1BLZ gekregen. Een jaar later PA3AMY.

Edit: 1976 moest 1978 zijn...

42
Anoniem

Op 11 mei 2011 23:44:22 schreef Captain:
56 jaar, sinds een aantal jaren legaal PD0FSH, vroeger 3 meter piraat....wie niet?

Eerste project kristal ontvanger toen ik 14 was. Laatste projecten homer device op 2 meter, CO lab voeding.

Doe nu professioneel iets met video capsule endoscopie als endoscopieverpleegkundige en volg dit forum op de voet en leer nog elke dag van de inbreng door de CO leden en verwonder mij over taalgebruik (men i.p.v. m'n) moest dit even kwijt.

Leuk dat je die inbreng nog zo weet te waarderen, terwijl je als endoscopie-man ongetwijfeld hele dagen met "inbreng" geconfronteerd wordt.;)

Ik ben er alweer 56 en binnen 2 jaar doe ik voortaan waar ik zin in heb, al zal mijn vrouw het daar niet helemaal mee eens zijn.

Toen ik 8 was, werd ik reeds enorm gefascineerd door mijn oom die prutste aan oude radio's. De bizarre vormen van die hele oude radiobuizen charmeert mij tot op vandaag nog.

Toen diezelfde oom eens een fietslampje met batterij en deurschakelaar in mijn boekenkastje monteerde was ik verkocht.
Ik moest hoe dan ook weten hoe dat werkte.

Piraat of zendamateur ben ik nooit geweest, eerder omgekeerd.

joopv

Golden Member

Op 12 mei 2011 08:48:10 schreef RobHoi:
... Uiteindelijk heb ik in 1977 als 15 jarige mijn C machtiging gehaald en 1 januari 1976 (de wet werd toen aangepast) mijn call PE1BLZ gekregen. Een jaar later PA3AMY.

Heb in '74 als 16 jarige C gehaald, en toen een "verklaring van bevoegdheid" gekregen. Daarmee heb ik een paar keer op het amateurstation van het Evoluon gewerkt. In '78 pas een call aangevraagd, toen was ik in mil. dienst en had ik geld voor een allmode set (Icom IC211e).

Op 3m ben ik wel aktief geweest, wel eens geduplexed met 3m / 2m. Dat leverde destijds nogal wat commentaar op van de oudere garde :).

Weet niet hoe oud de gemiddelde bezoeker is (heeft iemand het al uitgerekend?)... Ik ben uit 1979 in ieder geval. Sinds 1982 zo'n beetje met elektronica bezig.

Wijlen mijn opa heeft het allemaal aangewakkerd. Die was "aan huis reparateur" in dienst van Philips destijds. Ver voor die tijd had hij met zijn vader een Radiozaak in Amsterdam, Wilenzo genaamd, dat zal voor de tweede wereldoorlog geweest zijn. Hij had al een TV (zelfgebouwd, grote kast met miniscuul groen beeld) voordat er tv uitzendingen waren. Lekker nuttig! :P

Ik heb het experimenteren dus niet van een vreemde!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ik ben vorige maand 50 geworden en al van af mn 13 met alles waar en stekker aan zit aan t knoeien

Ben in januari 16 geworden

Sorry Voor de schrijf fouten maar ik heb dysorthografie

ik ben er al vroeg mee begonnen toen ik zo'n 3 jaar was , vaak zat ik bij pa op de zolder die indertijd veel zelfbouw maakte ( oa een pc op componentbasis ) toen ik rond een jaar of 10 was zat ik vaak alleen op zolder en heb me voornamelijk beziggehouden met reparatie van oude vcr's en oude audio van familie .

tegenwoordig repareer ik van alles op water , elektra , ict gebied.

ben van bouwjaar 1981 ( nog net patatgeneratie ) en nu dus 29 jaar .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik vergat mijn bouwjaar te vermelden. Ik hoor thuis in de generatie testman, Benadski, High met Henk. Patat hadden we vroeger thuis maar zelden.

Het doet me overigens goed (hoop voor de toekomst) om te zien dat er toch relatief veel jongere mensen actief zijn, zoals Geo Bruce hierboven en Fuzzbass waar ik toevallig gisteren langs ben geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

18 jaartjes en ben al bezig sinds mijn 6de toen had ik mijn eigen soldeerbout gekocht over 3 jaartjes ga ik beginnen met een hbo elektronica opleiding.

17 jaar sinds februari. Ik klooi ook al lang met elektronica, sinds een paar jaar ben ik met microcontrollers (en losse logica) bezig. Een simpele multimeter van de Gamma helpt me er bij :)

Ik zit nu in 5 vwo en wil staks elektrotechniek gaan studeren (leer ik misschien eindelijk eens goed hoe alles moet...)

Heel oud topic dit. Kan prima meedoen voor het oudste/langstlopende topic op CO. Inmiddels alweer bijna 24. Geen idee sinds wanneer ik bezig ben, heeft nooit een officiële start gehad, of het moet al zijn dat toen ik me hier heb aangemeld in 2004. Inmiddels mag ik het wel officeel, alweer bijna 2 jaar geleden afgestudeerd als elektrisch product design engineer (ofzoiets, afstudeerrichting HBO elektrotechniek) en nu op het WO met iets zijdelingsgerelateerds bezig, ik hoop met 1 jaar klaar te zijn.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

ik ben van bouwjaar 1991 (nu 20)

ben nu bijna klaar met school MTS elektro industriële automatisering:)
na school ga ik aan het werk

ben altijd al geïnteresseerd geweest in techniek, begon met technisch lego, daarna wat elektronica "experimenteerdozen" daarna meer voor mijn opleiding bezig geweest, met plc's maar aangezien die wat prijzig zijn alleen op school en niet thuis

sinds een paar maandjes de pic's uitgevonden en daarmee gaat er (nog) een wereld voor me open:)

ben nu bezig met mijn eindopdracht en daarvoor heb ik een hele eigen besturing gemaakt en ontworpen:)

Ik ben een schrikkelkind van 1964.
Als kleuter moest al alles open wat bewoog, geluid maakte of flikkerde. En eerlijk gezegd is daar nog altijd niks aan veranderd. Het enige verschil is dat, wat ik om zeep help, nu vaak wel kan repareren. :-).
M'n eerste stappen in de elektronica waren met een EE2050 Philips experimenteer doos ergens eind jaren 70.
Toen werkten de dingen die ik maakte en snapte ik niet waarom.
Nu werken de dingen die ik maak niet en snap ik eindelijk waarom.
;-)

Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.

Op 11 mei 2011 23:53:52 schreef Sine:
[...]

Nooit de noodzaak (of nut) gezien van in de 3mtr spetteren.

Ik denk dat het leeftijdsverschil hier bepalend is....:-) noodzaak of nut och wat is het nut van een hobby om van een noodzaak maar helemaal niet te spreken?
Kijk eens op www.cq3meter.nl Misschien ervaar je iets van wat wij toen deden.

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 mei 2011 23:34:42 schreef Captain:
[...] Kijk eens op www.cq3meter.nl Misschien ervaar je iets van wat wij toen deden.

Anderen hinderen ?? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †