hoe oud is de gemiddelde CO-bezoeker

We waren redelijk gedisciplineerd. Wij starten de uitzendingen na 11.00 als er geen TV meer uitgezonden werd. als we dat niet deden kregen we de RCD op ons dak en dan konden we helemaal stoppen. En het doel was communicatie en proberen je zender te verbeteren. Wat dat betreft is het niet veranderd alleen doe ik het nu legaal. Dus hinderen was er althans in de buurt waar ik woon niet bij;)

Henry S.

Moderator

Op 12 mei 2011 23:45:06 schreef Tidak Ada:
[...] Anderen hinderen ?? >:)

He bah, meteen weer zo denigrerend...

Je had toen 2 soorten piraten: De plaatjesdraaier en de techniekers, en juist veel van die techniekers hebben tegenwoordig een licentie omdat na 1990 de lol er af was.

Ontopic maar weer, sinds de post op de 1e pagina wat ouder geworden - 42. En sinds een paar jaar ook weer beroepsmatig met elektronica bezig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 12 mei 2011 23:58:32 (16%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
guidob

Overleden

Op 11 mei 2011 21:34:34 schreef RobHoi:
[...]Later (in 1981) mijn eerste computer; een Acorn Atom (met een 1MHz 6502). Heb 'm als bouwpakket gekocht omdat dat 100 gulden scheelde.

Ooit lid geweest van de atomclub (federatie van atomclubs nederland - belgië)?

Regio Limburg-Belgie leeft nog altijd........ :-)

PS: 40

Op 12 mei 2011 11:56:42 schreef grotedikken:

Toen ik 8 was, werd ik reeds enorm gefascineerd door mijn oom die prutste aan oude radio's. De bizarre vormen van die hele oude radiobuizen charmeert mij tot op vandaag nog.

Toen diezelfde oom eens een fietslampje met batterij en deurschakelaar in mijn boekenkastje monteerde was ik verkocht.
Ik moest hoe dan ook weten hoe dat werkte.

Hier ook zo'n situatie. Op mijn 5 jaar was onze TV thuis eens kapot. In die goeie oude tijd kwam er nog een TV service technieker aan huis om met wat gesoldeer, het ding terug aan de praat te krijgen. Die man haalde het achterdeksel af, klapte het printpaneel eruit en begon. Ik als klein ventje mateloos geintrigeerd door wat voor VOODOO die man allemaal kon. Ik week geen meter. Het viel die man op en hij replikeerde tegen mijn ouders: amai, die kleine is precies zwaar geïntresseerd. De dag erop kwam hij plotseling terug, en had een TV afgedankt toestel bij voor mij, om mee te spelen en af te breken. Nooit vergeten.

Tegen dat ik 11 a 12 was, kwam ik bij een ingewijd familielid, en toen was ik helemaal verkocht.

Ondertussen zijn we 25 jaar verder, dus 37jaar en een pak zekeringetjes verder.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 12 mei 2011 14:19:02 schreef maartenbakker:
Het doet me overigens goed (hoop voor de toekomst) om te zien dat er toch relatief veel jongere mensen actief zijn, zoals Geo Bruce hierboven en Fuzzbass waar ik toevallig gisteren langs ben geweest.

Ik kan Fuzzbass even niet terugvinden in dit topic, maar ik had het idee dat die een paar jaar meer op de klok had dan ik (over 2 maanden word ik 32). Dat lijkt me toch anders dan Geo Bruce met z'n 16.

Ik vind het ook altijd leuk om het verse bloed hier rond te zien vragen. Althans, als ze leergierig zijn en niet aan komen kloppen voor een kant-en-klare uitwerking van hun huiswerk.

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 13 mei 2011 08:13:10 (16%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Nog een week en dan ben ik 23. Mijn eerste bericht in de topic was 18. Het topic loopt al lang inderdaad.

Fuzzbass zat in 2006 op 31, dus nu 36 schat ik.

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op vrijdag 13 mei 2011 08:24:34 (20%)

LED there be light
fzwart

Golden Member

Ben nu 45 jaar. En alles begon rond de 12 jaar met de Philips EE2000 bouwdozen. Dat vonden mijn ouders een veiliger alternatief dan fietslampjes in stopcontacten steken :)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ik ben geboren on 1950 en in feite zit ik er al van bij mijn geboorte in. De eerste Belgische TV uitzending heb ik gezien op een toestel dat mijn vader zelf had gebouwd. In zijn hobby ruimte heb ik heel wat zaken vernietigd. Later op school richting electronica wat aan zendamateurisme gedaan met een geestelijke lesgever na de lesuren. Nog later na de schooluren wat gewerkt in een herstelplaats voor radio en TV. Na mijn legerdienst, 13 jaar gewerkt bij een installateur als elektrieker en hersteller radio TV en huishoudapparaten. Dan als zelfstandig installateur begonnen met vooral alarmsystemen en domotica waarvoor ik bijscholing had gevolgd.
Dan als theatertechnieker in een cultureel centrum (licht en geluid)waar ik dan over twee jaar om gezondheidsredenen moeten stoppen ben.
Door mijn roken heeft men een stuk long moeten verwijderen waardoor ik nu veel tijd heb voor mijn hobby ELECTRONICA maar ook gestart ben na wat robotica met modelbouw.
Ik herhinner mij nog (de wijze) woorden van onze leraar praktijk.
EEN HOBBY bestaat uit: Tijd - Geld - Goesting.
Als je jong bent heb je tijd en goesting maar geen geld.
Later heb je goesting en geld maar geen tijd.
Nog later heb je tijd en geld maar geen goesting meer.
NB. "Goesting" is de Belgische vertaling voor "Zin in".
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

EEN HOBBY bestaat uit: Tijd - Geld - Goesting.
Als je jong bent heb je tijd en goesting maar geen geld.
Later heb je goesting en geld maar geen tijd.
Nog later heb je tijd en geld maar geen goesting meer.

Haha, da's een mooie en erg toepasselijk. :-)

Eigenlijk mooi dat er zo'n grote spreiding op de leeftijd van de CO'ers zit. Zo kan iedereen van elkaar leren. Ik heb hier, in de korte tijd dat ik lid ben, al veel geleerd en leuke ideeën en toepassingen zien langskomen.

Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.

Die uitspraak is wel leuk, maar eigenlijk niet zo mooi. Ik wacht vanwege de eerste twee redenen al lang op de tijd dat ik met pensioen kan, maar lees nu dat je op dat moment wellicht weer een ander element mist.

Ik vertrouw dan maar op de praktijkvoorbeelden van gepensioneerden op dit forum die het tegendeel bewijzen... :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Vroeger moest je al flink verkouden zijn om een buislamp of transistor van je tafel af te niezen. Tegenwoordig met SMD-componenten moet je kat al niet meer op tafel gaan liggen of je kan je SMD-onderdelen uit haar vacht gaan borstelen.
Ik kan me voorstellen dat ik op m'n oude dag geen zin meer heb om achter m'n onderdelen aan te kruipen. Of dingen proberen te maken die ik zonder bril niet zie liggen. Of m'n arm in gips te laten gieten, omdat ik de soldeerbout anders niet meer stil genoeg kan houden. :-)

Maar geen nood, het leven bestaat uit meer dan elektronica alleen.

Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.
Tidak Ada

Golden Member

Ach Roelken, er is nog genoeg oud materiaal te krijgen om iets leuks mee te doen ;)

OT
Anderszins ben ik het volledig met je eens dat de wereld meer heeft dan alleen elektronica. Dat ervaar je als je reist, evenals het gebrek aan gemis aan elektronica daar alle nieuwe indrukken, die je dan kunt opnemen :)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 mei 2011 00:03:16 schreef guidob:
[...]

Ooit lid geweest van de atomclub (federatie van atomclubs nederland - belgië)?

Regio Limburg-Belgie leeft nog altijd........ :-)

Jazeker! Eerst in Zwolle, later lid van de Afdeling Twente. Dat was toen een hele actieve afdeling met o.a. Gerrit Hillebrand die GDOS heeft ontworpen. Toen de belangstelling begon af te nemen (en de gemeente Almelo de clubruimte sloot) zijn de vergaderingen nog een tijd bij mij thuis in Almelo geweest...

Van het bouwen aan, en programmeren met de Acorn Atom heb ik een heleboel geleerd. Uiteindelijk zat de hele computer in een 19-inch rek met een uP kaart, 80 kolommen video kaart (standaard was 24 regels en 32 kolommen!), floppy disk kaart met RAM disk(!), een Eprom programmer, telex converter, een IEEE488.1 master, enz. Alles op eurokaarten en met wikkeldraad bedraad.

42
High met Henk

Special Member

Op 13 mei 2011 10:51:41 schreef RobHoi:
[...]
Alles op eurokaarten en met wikkeldraad bedraad.

ik vrees dat dat vandaag de dag niet door de CE test komt met zoveel storingsgevoeligheid :):)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
joopv

Golden Member

Op 12 mei 2011 23:34:42 schreef Captain:
[...]

Ik denk dat het leeftijdsverschil hier bepalend is....:-) noodzaak of nut och wat is het nut van een hobby om van een noodzaak maar helemaal niet te spreken?
Kijk eens op www.cq3meter.nl Misschien ervaar je iets van wat wij toen deden.

Wow, ik zie een lijst van 3m nicknames met daarbij ham calls..??!!

In de jaren 80 en 90 was een bewijsbare correlate tussen 3m en legale amateur aktiviteiten een reden om geroyeerd te worden bij de VERON, of ten minste met de nek aangekeken te worden op de afdelingsbijeenkomsten.

leeftijd: 48 (bouwjaar 1962)
bezig sinds: ~ 1972 (toen ~10 jaar oud)
eerste project: kristalontvanger
eerste computer: exidy sorcerer
eerste programmertaal: APL (alleen op papier), basic (in het eggie)

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

1 ding hebben de 40+ers en vooral de 50+ers gemeen, hun eerste project was bijna altijd een kristalontvanger.

Ook ik heb mij 'schuldig' gemaakt aan 3 meter piraterij :) (omstreeks 1979)

guidob

Overleden

Op 13 mei 2011 10:51:41 schreef RobHoi:
[...]

Jazeker! Eerst in Zwolle, later lid van de Afdeling Twente. Dat was toen een hele actieve afdeling met o.a. Gerrit Hillebrand die GDOS heeft ontworpen. Toen de belangstelling begon af te nemen (en de gemeente Almelo de clubruimte sloot) zijn de vergaderingen nog een tijd bij mij thuis in Almelo geweest...

Van het bouwen aan, en programmeren met de Acorn Atom heb ik een heleboel geleerd. Uiteindelijk zat de hele computer in een 19-inch rek met een uP kaart, 80 kolommen video kaart (standaard was 24 regels en 32 kolommen!), floppy disk kaart met RAM disk(!), een Eprom programmer, telex converter, een IEEE488.1 master, enz. Alles op eurokaarten en met wikkeldraad bedraad.

Grappig. Ik heb er ook veel van geleerd; als je iets wilde hebben moest je het er zelf maar inbouwen. Heb er hier 1 in een oude pc kast staan met schakelkaart, dos/gdos etc (the usual). En zo'n ISA atom-in-pc van roland zit nog in een oude pc.

Zoals gezegd, we komen nog iedere maand bij elkaar met een paar man. Gaat over vanalles en nog wat, behalve atoms. Behalve als het over de goede oude tijd gaat ;-)

Soms komen ook nog mensen vanuit het noorden een bezoekje brengen.

Op 13 mei 2011 17:13:37 schreef Kareltje:
1 ding hebben de 40+ers en vooral de 50+ers gemeen, hun eerste project was bijna altijd een kristalontvanger.

Dan ben ik één van de uitzonderingen.
Alhoewel... in mijn beginperiode heb ik wel een klein audio-versterkertje gebouwd. Als je de ingang liet zweven, was er zowaar een radiostation dat moeiteloos zijn weg naar de luidspreker vond... :-)

Eigenlijk begon elektronica me echt te boeien bij de aanschaf van een ZX81. Daar hing al snel een uitbreidingsprint aan om vanalles-en-nog-wat te sturen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik ben nu 15 jaar en 7 maand, al een paar jaar (+- van m'n 12jaar) bezig met van die hobby-dozen (zoals Phillips vroeger de EM reeks had (waarvan ik er nu nog 2 heb))
sinds een dik jaar heb ik me er echt in verdiept, nu doe ik vooral digitaal/microcontroller, afgewisseld met een beetje analoog (versterkers e.d.). Ik doe vooral minder analoog wegens de moeilijkheidsgraad die een stuk hoger ligt, alhoewel ik ook op dat vlak vooruitgang boek.
ondertussen kan ik ook al vlotjes overweg met Visual basic 2008/2010, waardoor ook PC gerelateerde schakelingen mogelijk zijn.
Programeren van microcontrollers is momenteel nog met Bascom, maar ik ben c aan het leren

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
Henry S.

Moderator

Op 13 mei 2011 11:38:31 schreef joopv:
[...]
Wow, ik zie een lijst van 3m nicknames met daarbij ham calls..??!!

In de jaren 80 en 90 was een bewijsbare correlate tussen 3m en legale amateur aktiviteiten een reden om geroyeerd te worden bij de VERON, of ten minste met de nek aangekeken te worden op de afdelingsbijeenkomsten.

Wegens de vergrijzing worden de knutselpiraten aangemoedigd legaal zendamateur te worden, er is sterk behoefte aan nieuw bloed.

Op 13 mei 2011 19:57:17 schreef pros:
Eigenlijk begon elektronica me echt te boeien bij de aanschaf van een ZX81. Daar hing al snel een uitbreidingsprint aan om vanalles-en-nog-wat te sturen.

Voor mij was dat de C64, als eerste een EPROM-programmer plus wat programmamodules zoals een assembler (Giga-Assembler) op EPROM zodat die meteen opstarte bij het aanzetten. Een 64k RAM-bank schakelbaar in 8/16k delen met batterij-backup heb ik helaas nooit werkend gekregen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 13 mei 2011 20:47:01 (34%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik had (later) wel een 2764 EPROM-bank op de ZX81. Het eerste deel van alle EPROM's was identiek: een heleboel jump's naar verschillende adressen, waarbij eerst de gepaste EPROM geselecteerd werd.
Op die manier bleef er een groot deel RAM vrij. Nou ja, "groot"... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
pa3gws

Golden Member

Inmiddels weer een paar jaartjes ouder 54 maar in de laatste jaren toch nog het nodige geleerd hier op CO.
Eerste kennismaking met de computer was het Ohio Scientific superboard.
http://www.uploadarchief.net/files/download/osi-600.jpg
Aangeschaft voor het decoderen van CW wat nooit gelukt is.
Wel veel aan het ding versleuteld meer geheugen erop ( piggy back )meer karakter op het scherm ( heel veel wire wrap draad op het board ).
Helaas is hij met de verhuizing verloren gegaan. ;-(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 mei 2011 17:13:37 schreef Kareltje:
1 ding hebben de 40+ers en vooral de 50+ers gemeen, hun eerste project was bijna altijd een kristalontvanger.

Wat wil je anders met Hfl. 0,10 zakgeld in de week... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Mijn aller eerste projectje ( heeel lang geleden ) was een code slotje.
Gemaakt met drie 12 standen schakelaars die als ze in de goede stand stonden het licht aan deden.
Natuurlijk werkte dat op 220 Volt met als gevolg dat er vrij snel rook en vuur uit kwam.
En niet alleen uit mijn creatie maar ook uit mijn Pa. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.