gereedschap kopen

hoi allemaal ik vraag me af wat ik allemaal moet kopen voor deze hobby en wat voor een componenten moet ik op voorraad hebben ik hoor graag van jullie groetjes rob

pax

Golden Member

@rob, wat wil je gaan doen met "de" hobby?

Lucky Luke

Golden Member

Gewoon kopen op het moment dat je het nodig hebt... Anders zit je met spullen die je nooit gebruikt.

Anyway, je kunt niet zonder multimeter, breadboard, soldeerbout, tin en gaatjesprint (neem epoxy met eilandjes, dat andere spul stinkt en banen zijn niet altijd handig).

Componenten hangt af van wat je wil doen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ligt eraan in welke hoek je gaat hobbyen .( reparatie / hf / digitaal )

Maar een goede soldeerbout is al handig .

Verder : tangetjes / schroevendraaiertjes / en tinzuiger / multimeter / weerstandbuigmal / een derde handje (soldeerhulpje)

Dit komt altijd wel van pas en kost de wereld niet .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
High met Henk

Special Member

Op 15 mei 2011 20:49:54 schreef Lucky Luke:
[...]

Anyway, je kunt niet zonder multimeter, breadboard, soldeerbout, tin en gaatjesprint (neem epoxy met eilandjes, dat andere spul stinkt en banen zijn niet altijd handig).

Nou die broodplank heb ik nooit gebruikt, heb ze op rosmalen beide verkocht..

Gaatjesprint met eilandjes vind ik een ramp, 3 gaatjes in 1 baan is prima of alleen banen

Weerstand en condensator assorti is ook handig voor testjes
Goedkope oscilloscoop is ook al snel onmisbaar.
Paar BC547 en 557 en paar 2n3055's en 2955s
paar op-amps.

gewoon wat tips..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Geen dingen kopen om het kopen, da's zonde van het geld. Een soldeerbout en een kniptangetje is genoeg om te beginnen, en zelfs dat is nog niet eens noodzakelijk. Kijk eerst eens wat je wilt maken, koop daar de onderdelen voor en maak wat.
Doe maar rustig aan; soms zie je hier mensen met hele wanden vol met ladekasten: daar hebben ze jaren over gedaan om dat te verzamelen.

Alle standaard gereedschappen zijn al genoemd.
Wat ik eraan wil toevoegen :
- (Afhankelijk van je leeftijd) een vergrootglas.
- Tinzuig-litze of tinzuig-pompje is ook altijd handig als je onderdelen op een print of op je experimenteerbord wil vervangen.
- Verschillende diktes draad (eventueel van die speciale blunderdraad met smeltvrije teflon isolatie of dunne gelakte koperdraad)

[Bericht gewijzigd door Roelken op zondag 15 mei 2011 21:29:37 (21%)

Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.
Shiptronic

Overleden

koop kwaliteit, laat de 5€ brol links liggen, op de lange duur krijg je spijt van die rommel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Op 15 mei 2011 20:58:41 schreef Springuin:
... Kijk eerst eens wat je wilt maken, koop daar de onderdelen voor en maak wat.
...

Dat is het beste starters advies. Kijk eerst eens waar je mee wilt beginnen. Kan ook een bouwpakket zijn. Dan hoef je zelf niet naar onderdelen te zoeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 mei 2011 21:21:06 schreef Roelken:
...
(Afhankelijk van je leeftijd) een vergrootglas.
...

Wat ik ideaal vind, is zo'n scharnierarm met vergrootglas en lamp.
Erfenis van mijn oma en ik zou niet meer zonder kunnen.
(Ik schaal mezelf niet in bij de ouderen en m'n ogen zijn prima, maar heb het toch nogal eens nodig om aanduidingen op componenten te kunnen ontcijferen.)

Niet zozeer iets wat je aan moet schaffen, maar wat heel handig is om in een grote doos te bewaren, zijn printplaten uit alle mogelijke aparaten die kapot zijn gegaan en die velen in z'n geheel weggooien. Zolang je niet alle weerstandreeksen, condensatoren, elko's, etc. op voorraad hebt, is het makkelijk als je hierop kunt zoeken naar acuut benodigde componenten zodat je niet op en neer blijft rijden naar een electronicaboer voor 1 weerstandje o.i.d.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Wat heel ook handig is zijn een paar goede pincetten; ik gebruik er 1 die ik magnetisch heb gemaakt, 1 niet magnetisch (rvs) , 1 zelfklemmend pincet (handig om de warmte tijdens het solderen af te voeren) en 1 plat kunststof pincet om spoelen te verbuigen en eventueel trimmers af te regelen zonder last te hebben van handeffect (ook makkelijk als je zelf printen etst).
Ik zou niet meer zonder kunnen (deels ook vanwege de leeftijd).
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Op 15 mei 2011 21:49:08 schreef Willis:
is het makkelijk als je hierop kunt zoeken naar acuut benodigde componenten zodat je niet op en neer blijft rijden naar een electronicaboer voor 1 weerstandje o.i.d.

Niet handig. Het is veel te veel gedoe om zo'n ding uit te solderen, en voor een habbekrats koop je bij een dumpzaak als baco een e12-reeks weerstanden. Condensatoren (vooral het kleinere spul) zijn wat lastiger om in een reeks te krijgen, maar duh. Plus dat als het om transistors gaat het prettiger is om een nieuwe te pakken - soldeert makkelijker, en je weet zeker dat-ie OK is.

Hobbytijd moet je ook pragmatisch besteden: heeft het zin om een kwartier bezig zijn om 20 weerstanden van een euro totaal los te solderen?

[Bericht gewijzigd door alex278 op zondag 15 mei 2011 22:20:53 (21%)

EricP

mét CE

Op 15 mei 2011 21:32:25 schreef Shiptronic:
koop kwaliteit, laat de 5€ brol links liggen, op de lange duur krijg je spijt van die rommel.

Helemaal mee eens. Die 'echte' tang / schroevendraaier / soldeerbout komt er toch wel en als die er is, vraag je je af waarom je 3 jaar gewacht hebt om die te kopen.

Wat ik zelf prima tangetje,s vindt zijn de rvs skandia tangetje,s deze zijn degelijk en niet al te duur .

Ik heb er al een jaartje of wat plezier van .

Schroevendraaiers heb ik van wiha deze heb je van heel klein tot groot en betaalbaar .Bij de grootste bouwmarkt van nederland jippie jippie jee.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 15 mei 2011 22:19:02 schreef alex278:
...
Niet handig.
...

Ik blijf er bij: wel handig.
Vaak genoeg componenten nodig gehad die ik niet op voorraad had. Dan is het makkelijk om na even zoeken en uitsolderen meteen verder te kunnen en niet te hoeven wachten tot je iets kunt halen of een bestellijstje kompleet hebt voor een webshop.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
fred101

Golden Member

Daarom heb ik ook altijd wat pcb's liggen maar meestal pak ik liever nieuw. Op beurzen en bij leveranciers als Kent koop ik dan van die aanbiedingen. Af en toe vul ik het aan. Ik heb een stuk of 8 assortiment dozen. Een met torren ( klen) , ee met grote metal cans ( maar dat is vooral voor reparatie ) ik heb daarom ook veel oude types torren, zowe nieuw als gebruikt . Een doos spanningsregelaars en heel grote torren.
Een doos diodes, een doos zeners, twee dozen condensators ( pF en nF), een paar bakken elco's, doos ferriet, doos spoelen en RFCs, doos ristallen en filters. 4 raco kastjes met weerstanden en dingen als schakelaars.
Verder een lade met doosjes waarin ICs zitten gesorteerd ( os opamps, 555, timers, counters, optos en een hoop 74 logics)
Maar dat ligt aan je interesses. Ik gebruik zelden een breadboard maar soms zijn ze handig. Ik haat het om niet verder te kunnen en eerst onderdelen te moeyen bestellen. Ook wil ik nog wel eens bij twijfel bv twee torren kunnen vergelijken.

Gereedschap: goede tangen, die sandvic zijn de beste goedkope die ik tot nu toe gehad heb, op de zijknipper na, ik heb ook sinds een jaar een knippex zijknipper, dat had ik eeder moeten doen.
Een soldeerbout, nu lijkt een weller WS80/81 erg duur maar ooit koop je er een en dan vraag je jezelf af hoe je daarvoor ooit hebt kunnen solderen :-)
Multimeter, een goede en eventueel een tweede goedkope erbij. Bij twijfel kun je dan altijd een tweede meting doen om uit te sluiten dat het je meter is. Redelijk goed voor een beginner is grofweg 50-100 euro, daaronder is speegoed.
Een labvoeding is onmisbaar
Ik zou echt niet zonder scoop kunnen maar dat ligt aan je interesse.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een boek!

Liefst eentje met praktische info, wat beetje theoretische achtergrond en vooral veel leuke beginnersprojectjes. Bijna iedereen is begonnen met het namaken van dergelijke schakelingetjes. Als je wat gevoel ontwikkelt voor de materie ga je langzaamaan ook zelf dingen ontwerpen.