Zonnepaneel netinverter (net synchronisatie )

Op 13 juni 2011 11:32:48 schreef MegaVolt:
Dit is geen eenvoudig onderwerp en zelf maken is waarschijnlijker veel duurder dan kopen.

Maar des te leuker en leerzamer.

Wat levert VCC, paneel of het Net?
Misschien een blindganger van mij, maar zijn dan de leds altijd safe?

Alleen al het ontwerpen (met behulp van de meedenkers COers) is al heel leuk en vooral heel leerzaam.

@Lord Anubis, je bent even te vroeg :) Het Vcc gedeelte word geleverd door het net, ben nu het schema hiervoor aan het aanpassen. word zo geplaatst.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 13 juni 2011 13:42:03 (24%)

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Op 13 juni 2011 13:12:43 schreef Stan1:
Het Vcc gedeelte word geleverd door het net

Waarom?
Als je het laat voeden door het zonnepaneel kan hij 's nachts de hele boel afkoppelen middels een (solid state-)relais en heb je geen sluipverbruik.
Zo doet de firma Mastervolt het ook in z'n QS2000.

Waarom?
Als je het laat voeden door het zonnepaneel kan hij 's nachts de hele boel afkoppelen middels een (solid state-)relais en heb je geen sluipverbruik.
Zo doet de firma Mastervolt het ook in z'n QS2000.

Ik wil kijken of dat het mogelijk is om de inverter in beide mode 's te laten werken.
- Mode 1: bij onvoldoende lichtintensiteit word deze geheel uitgeschakeld.
- Mode 2: controller staat altijd aan, wanneer inverter niet hoeft te
werken, is de controller in low power mode.

Laatste schema.
http://download.collem.nl/ZPI_DC2AC_3.PNG

[Bericht gewijzigd door Stan1 op maandag 13 juni 2011 14:15:31 (79%)

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Hoe gaat dat solid state relais ooit de +vcc voeding aanzetten?

Op 13 juni 2011 15:02:24 schreef BVZ:
Hoe gaat dat solid state relais ooit de +vcc voeding aanzetten?

Ja daar zat ik ook net naar te kijken, moet nog een koppeling zien
te realiseren tussen het zonnepaneel en de solid state relais.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Op 13 juni 2011 15:20:44 schreef Stan1:
[...]

Ja daar zat ik ook net naar te kijken, moet nog een koppeling zien
te realiseren tussen het zonnepaneel en de solid state relais.

Kun je dat SSR niet gewoon rechtstreeks op het zonnepaneel aansluiten? Die werken meestal toch van 4 tot 30V ofzo.

NB: Wat wordt eigenlijk de uitgangsspanning (en stroom) van het totaal van de zonnepanelen?

Op 13 juni 2011 13:30:56 schreef Zonnepaneeltje:
[...]
Waarom?
Als je het laat voeden door het zonnepaneel kan hij 's nachts de hele boel afkoppelen middels een (solid state-)relais en heb je geen sluipverbruik.

Dacht ik ook. Maar misschien als extra accu's alvast gevuld door de PV voor als PV geen stroom meer levert. Dan kan je meer zaken onder controle houden en zoals je pic die je data ten alle tijde door stuurt naar je PC.

Weer een retorische vraag. Hoe zit het als je paneel wel en dan weer geen belichting krijgt? Pic aan, relais aan, pic uit? In de twee seconden sync tijd kan best je paneel weer te weinig licht krijgen net na schemer. Wordt het een per seconde relais spel? Je kan zaken in je software regelen, voor onnodig klepperen bij een net te weinig opleverend paneel, maar niet een staat bijhouden van b.v de afgelopen 20sec, waarneer er ( te ) korte leveringen optraden.

Of zou dat geen problemen opleveren?

Op 13 juni 2011 15:37:16 schreef BVZ:
[...]
Kun je dat SSR niet gewoon rechtstreeks op het zonnepaneel aansluiten? Die werken meestal toch van 4 tot 30V ofzo.

NB: Wat wordt eigenlijk de uitgangsspanning (en stroom) van het totaal van de zonnepanelen?

Heb het schema aangepast:
Vcc word via SSR gestart wanneer het zonnepaneel meer dan 16V opwekt (experimentele waarde).

De MC kan via PortD.5 de SSR ontkoppelen om een offline meting te doen, eigen verbruik te meten of zichzelf uit te schakelen.

Heb op dit moment een paar kleine panelen, staat niets op 35 cellen en wekt tussen de 18 en 25 volt op.

Ik denk dat deze omvormer nogal overkil is voor deze kleine panels.

Weer een retorische vraag. Hoe zit het als je paneel wel en dan weer geen belichting krijgt? Pic aan, relais aan, pic uit? In de twee seconden sync tijd kan best je paneel weer te weinig licht krijgen net na schemer. Wordt het een per seconde relais spel? Je kan zaken in je software regelen, voor onnodig klepperen bij een net te weinig opleverend paneel, maar niet een staat bijhouden van b.v de afgelopen 20sec, waarneer er ( te ) korte leveringen optraden.

Het paneel word gestart door het zonnepaneel > 16V en dan word de logica door het net gevoed. Het eventueel uitschakelen van het
paneel word gedaan door de MC. Wanneer het even schemerig word,
is het dus mogelijk om even geen energie op te wekken, Q1 en Q2 even niet schakelen en het programma loopt gewoon door. Wanneer het weer licht genoeg is, gaan Q1 en Q2 weer meedoen.

Wanneer het langer dan bijvoorbeeld 5 minuten te donker is, kan de MC het geheel uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door Stan1 op maandag 13 juni 2011 16:29:02 (39%)

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Op 13 juni 2011 16:18:51 schreef Stan1:
[...]
Ik denk dat deze omvormer nogal overkil is voor deze kleine panels.

Gezien de kosten en inspanningen die je nog moet gaan plegen wel ja.

De bovenste (low cost) netinverter van 200W op deze pagina http://www.sun-solar.nl/?page_id=17 kost namelijk maar 100,- incl. BTW.

Maar zelf bouwen heeft ook wel wat natuurlijk. (Al zou ik er niet aan beginnen, deze materie is namelijk veel gecompliceerder dan je op het eerste gezicht zou vermoeden)

HM, ja ik ziet het.

De SUN-250G, heeft ook wel leuke opties:
http://download.collem.nl/SUN-250G.PNG

En dat voor 100 euries, kan ook alleen uit China komen!

Document: http://download.collem.nl/SUN-250W_Man.pdf

[Bericht gewijzigd door Stan1 op maandag 13 juni 2011 17:05:04 (16%)

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Op 13 juni 2011 16:43:15 schreef Stan1:
En dat voor 100 euries, kan ook alleen uit China komen!

1 ding is zeker: Je kunt hem er zelf niet voor bouwen. ;-)

De panelen zelf zijn daar ook niet duur, €1,60 per WP, dus ik zit eraan te denken om een 570Wp (3 x 190W panelen) i.c.m. met de steca 500 setje aan te schaffen en dan elk jaar 1 setje erbij te leggen tot ik 5 setjes heb liggen. (Meer ruimte heb ik niet zonder het dak op te moeten en ik heb al hoogtevrees als ik op een krant sta, dus dat zie ik niet zitten :P), en zo kan ik qua kwaliteit en opbrengst eerst even de kat uit de boom kijken en langzaam uitbreiden)

Bijna zeker is ook dat hij geen lang leven zal hebben ;)
Neem dan een kleine Stecagrid.

Om te weten of het zinnig is om op te starten moet je het paneel onder belasting meten.
Ik laat de ucontroller een vermogensweerstandje schakelen aan het paneel. Als de spanning hoog genoeg blijft start de controller de boel op. Onder de pakweg 2Watt opstarten heeft geen zin vanwege de nullastverliezen van de trafo.
Er moet trouwens een flinke bufferelko aan de dcbus.

@Lordanubis: inderdaad gaat de mijne bij schemer staan ' klepperen'.

Om te weten of het zinnig is om op te starten moet je het paneel onder belasting meten.
Ik laat de ucontroller een vermogensweerstandje schakelen aan het paneel. Als de spanning hoog genoeg blijft start de controller de boel op. Onder de pakweg 2Watt opstarten heeft geen zin vanwege de nullastverliezen van de trafo.
Er moet trouwens een flinke bufferelko aan de dcbus.

Ach ja nog een meting erbij :)

Ik heb al de volgende:

1. Zonnepaneel (voltage).
2. Zonnepaneel (Stroom).
3. Booster (Voltage).
4. Fase 's (Aanwezig, Voltage en nul doorgang).
5. AC (Stroom).
6. Opstartvoltage zonnepaneel. (> 16V)
Nu komt de 7de erbij, wanneer de zonepaneel spanning > 16V is,
word de logica gestart. Deze zal dan eerst een belaste meting doen, schema nog even aanpassen !

@Zonnepaneeltje, wat voor waarde gebruik jij voor die vermogensweerstand?

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Op 13 juni 2011 17:16:12 schreef Stan1:
Ach ja nog een meting erbij :)

Je mist nog
- de MPPT.
- Eilandbewaking.
- Variabele uitgangsspanning (Om stroom het net in te krijgen zul je een uitgangsspanning moeten hebben die boven de op dat moment aanwezige netspanning ligt.)

Op 13 juni 2011 17:01:32 schreef Zonnepaneeltje:
Bijna zeker is ook dat hij geen lang leven zal hebben ;)

Mja, voor het geld mag je niet veel verwachten, en van TS eigen ontwerp is het ook maar afwachten.

Ik denk dat je er in zo'n geval handig aan doet om hem na 1 jaar even los te nemen, uit elkaar te halen en te kijken of er al elco's bol gaan staan, de fan te controleren en de print op warmteverschijnselen.

Dan na 1 jaar nog een keer en dan kun je het wel inschatten denk ik.

100R/4W.
(Maar die wordt bij mij achter de spanningsregelaar geschakeld op een spanning van 15V.)

Op 13 juni 2011 17:20:41 schreef BVZ:
[...]
Je mist nog
- de MPPT.
- Eilandbewaking.
- Variabele uitgangsspanning (Om stroom het net in te krijgen zul je een uitgangsspanning moeten hebben die boven de op dat moment aanwezige netspanning ligt.)

MPPT > Ik heb nog geen idee hoe ik dit zou kunnen verwezenlijken, misschien iets voor de verre toekomst.
Eilandbewaking > Dit wou ik doen door een fase cyclus iets in te korten.

- Variabele uitgang 's spanning, dit wil ik realiseren door die booster.

BASIS PROGRAMMA:

Stap 1: Belaste spanning 's meting.
- Kijken of de spanning (belast) > XX {Ja dan naar 2}

Stap 2: Wanneer het start word er eerst 10 cyclussen gemeten.
- Tijdsduur fase A hoog.
- Tijdsduur nul doorgang A.
- Tijdsduur fase B hoog.
- Tijdsduur nul doorgang B.
(gemiddelde berekenen).

Stap 3: Synchroniseren met fase B
- Wachten totdat fase B hoog en weer laag word.

Stap 4: Synchroniseren met nul doorgang B
- Tijdsduur nul doorgang B wachten.

Stap 5: Fase A sturen.
- Fase A iets minder dan fasetijd A hoog maken.
- (*1)
- Wachten totdat Fase A niet meer hoog is.

Stap 6: Synchroniseren met nul doorgang A
- Tijdsduur nul doorgang A wachten.

Stap 7: Fase B sturen.
- Fase B iets minder dan fasetijd B hoog maken.
- (*1).
- Wachten totdat fase B niet meer hoog is.

Terug naar stap 4.

(*1) Doordat de fase stuur tijd iets korten is dan het
lichtnet kan de MC controleren of dat deze nog aanwezig is {PortD.2 of PortD.3 hoog} (eilandbewaking) tevens word zo ook de cyclus gesynchroniseerd.

-------------------------------------------------------------------

Hier is wat informatie te vinden over: SWITCHING MODE POWER SUPPLY (SMPS) http://www.smps.us/topologies.html

Uitleg en berekeningen: http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/smps_e.html

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Zoek ook eens op internet, er staat me iets van bij dat er een hele opensource community bezig is met het ontwerpen van een 'eigen' grid tied inverter.

Niet zozeer om dat ontwerp dan te maken, maar wel om ervan te leren.

Als ik het goed zie dan, hou er rekening mee datU3 in bepaalde situaties
de controllers eigen verbruik meet
soms verbruik van de tr2 meet,
en je levering meet naar het net

Op 13 juni 2011 20:33:57 schreef Lord Anubis:
Als ik het goed zie dan, hou er rekening mee datU3 in bepaalde situaties
de controllers eigen verbruik meet
soms verbruik van de tr2 meet,
en je levering meet naar het net

Klopt: Zolang de SSR gemaakt is, meet deze de geleverde stroom.
Eens in de zoveel tijd en na de meet cyclus (stap 2) zal SSR even
verbreken zodat deze zijn eigen opgewekte energie en voltage via (TR2 en R6-R9, D3-D6 en AN0, AN1) kan meten, zo nodig kan deze dan de booster bijregelen.

De SSR verbreken zal de MC alleen doen wanneer er voldoende vermogen word geleverd om zichzelf van energie te voorzien.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Laatste schema:

http://download.collem.nl/ZPI_DC2AC_5.PNG

Mogen er eigenlijk meerdere Mosfets parallel aan 1 driver?

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Jawadde man van een schema dat een paar 100px grot is naar 2 of 3 full A4 pagina's :D

Zalig om dit te zien eigenlijk.

Zo'n inverter (die je daar hebt gepost) kun je alleen gebruiken om een apparaat direct op aan te sluiten maar niet voor aan het net te hangen, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Op je vraag of dat MOSFets parallel mogen gehangen worden: ik dacht van wel, maar laat de pro's maar antwoorden. Ben ook maar een groentje

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 13 juni 2011 20:52:00 schreef Stan1:
[...]

Eens in de zoveel tijd en na de meet cyclus (stap 2) zal SSR even
verbreken....

Maar dat betekend dat je sync weer weg is en je gebruikt twee seconden, las ik ergens, om het weer te syncen. Niet zonde van je tijd?

edit: na Stan1s antwoord, merkte ik dat Ik een post van zonnepaneeltje in gedachten had.

[Bericht gewijzigd door Lord Anubis op woensdag 15 juni 2011 20:34:59 (13%)

Op 15 juni 2011 12:56:26 schreef Lord Anubis:
[...]

Maar dat betekend dat je sync weer weg is en je gebruikt twee seconden, las ik ergens, om het weer te syncen. Niet zonde van je tijd.

Neen, 2 a 3 cyclussen, dit is dus niet 2 seconden maar 2 of 3 cyclussen van 50HZ, dus ongeveer 1x per 5 a 10 minuten meten gedurende 10 a 15ms.

Ik neem aan dat fabriek 's "PLUG IN GRID TIE INVERTER" dit ook doen,
immers moet de opgewekte spanning wat hoger liggen dan de netspanning.
Uit veiligheid 's overweging moet je dan zo nu en dan even meten of het verschil wel binnen de marges valt.

Laaste schema:
http://download.collem.nl/ZPI_DC2AC_6.PNG

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}