16f877A Niet met wisp648 incircuit te programmeren

Hallo,

Ik heb op een breadboard een testopstelling gemaakt om een grafisch LCD te testen. Dit LCD stuur ik aan met een 16f877a die op 20 MHz werkt. Als ik het IC echter in mijn breadboard wil programmeren, geeft xwisp een melding dat het ID van de chip niet gevonden kan worden. Als ik de chip niet in mijn breadboard programmeer werkt alles naar behoren. Het LCD is niet met pinnen verbonden die voor het programmeren benut worden. Ik heb op regelmatige plaatsen over de voedingslijnen op het breadboard condensatoren van 100nF (totaal 7) geplaatst. Heeft iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen en wat er aan te doen is?

Moitzie

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

Probeer je data en clock lijnen eens met een 10KOhm weerstand naar ground te trekken... (Dat hielp bij mij)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

@Moitzie,

Pas op dat je er niet teveel plaats, 7 * 100nF paralel is al 700nF. Probeer er is 1 zo dicht mogelijk bij de PIC te plaatsen.

MVG

@Fredjuhh
Bedoel je de data en clock lijnen van de wisp of van het display?

EDIT: De weerstand aan de lijnen van de wisp naar de PIC werken niet.

[Bericht gewijzigd door Moitzie op dinsdag 14 juni 2011 22:20:52 (32%)

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

Ja, dat bedoelde ik, maar dat is dan jammer dat het niet werkt, maar ik gebruik een velleman ding..;(

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Ja, maar bedankt voor de tip.
Minder condensatoren hebben overigens ook geen effect.

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

Post eens een foto van de opstelling. dan kunnen we wellicht meer zeggen.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Dat heb ik ook als ik een grafisch LCD gebruik (i.c.m. ICSP). Dit ligt aan de LCD, deze heeft een te lage impedantie.

Dus bij portb.4/5, portb.6, en portb.7 (de programmeerlijnen dus) een weerstand van zeg 1KΩ in serie zetten. De programmeerlijnen rechtstreeks op de PIC aansluiten. Zo zou het moeten werken.

Om het te verduidelijken:
http://www.picbasic.nl/images/schema_cursus4a-r.gif
(www.picbasic.nl)

Uhh Loopy:

Het LCD is niet met pinnen verbonden die voor het programmeren benut worden.

Dus is niet van toepassing denk ik. MAAR misschien hangt er nog wat anders aan de data/mclr/clock pinnen??? Dan kan natuurlijk ook problemen geven...

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Oh sorry, iets te snel gelezen ;).
Al leverde dat bij mij wel precies dezelfde foutmelding op. Dus jouw vraag is wel relevant...

Je kunt ook eens proberen om de testopstelling op een andere plaats in het breadboard te plaatsen. Soms zitten er namelijk slechte contacten in het breadboard. Dit kun je nameten met de multimeter door te meten tussen het pootje van de PIC en de uitgang van de wisp (direct op de wisp dus).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

is het jouw eerder al wel gelukt dan??
antwoord:

zoja dan moet je na gaan wat je hebt verandert en bedenken wat de invloed hiervan is op het programeren.
of het voor tijdens het programeren eraf halen.

of je hebt per ongeluk LVP aangezet in de fuses...
dan moet je even de jumper verplaatsen en LVP programeren.

zo nee dan moet je even nagaan wat je op welke poort hebt aangesloten iedere pic heeft de programeer poorten ergens anders zitten. check dit even.

Bedankt voor de tips. Aan de programmeerpinnen en de mclr is niks anders verbonden. Als ik het display verwijder van het breadboard werkt het ook niet. Ik heb de verbindingen van wisp naar pinnen gemeten, ook hier zijn geen onderbrekingen of fouten.
Ik kon wel een PIC programmeren als deze met alleen de basisaansluitingen (voeding en weerstand voor mclr) op het breadboard bevestigd was. Met een LED aan een pin, niet gebruikt door de wisp, werkte het ook. De jumper staat goed (disable).

Ik zal zo een camera zoeken en een foto plaatsen.

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

dus een andere pic was wel te programeren maar de 16f877a niet??

heb je de vorige code nog die je erin hebt geprogrameerd?? dan kun je even de fuses checken of je LVP aan hebt gezet.

het is wel jammer zo'n ding kost iets van 10 euro (mijn 16f877 in ieder geval wel :( )

De 16f877 is te programmeren, alleen niet in mijn breadboard.

Hieronder wat foto's van mijn opstelling.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn3057.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn3058.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn3059.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn3060.jpg

Pin 1 van de chip zit onder de rode LED.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 25 juli 2011 22:19:48 (5%)

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

Ik kan het verkeerd zien hoor: maar waar zijn die 100nF condensators bij de pic? Volgens mij staan die veel te ver weg... : zo dicht mogelijk op de pic zetten.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

1. Bij veel breadboards zit er halverwege een onderbreking in de voedings strips.

2. Haal alles er af wat niet nodig is en probeer dan nog eens

( @ andere posts: die jumper op de Wisp648 heeft niets met LVP te maken )

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Ook bedankt voor die tips. Zelfs als ik alles wat niet nodig is om te programmeren wegneem wil het niet werken. Kan het zijn dat de PIC op de Wisp kapot is?

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

Op 25 juli 2011 21:57:43 schreef Moitzie:
Zelfs als ik alles wat niet nodig is om te programmeren wegneem wil het niet werken.

foto?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 16 juni 2011 12:53:35 schreef Moitzie:
De 16f877 is te programmeren, alleen niet in mijn breadboard.

Een brak breadboard?
Je zou alle verbindingen tussen de 16F877 pinnen en de programmeer- en voedingslijnen kunnen doormeten met je multimeter. Of je verplaatst de hele opstelling naar een ander deel van je breadboard

Als de LED bij inschakelen van de stroom op de wisp648 3x knippert, is deze geloof ik niet kapot. Ik enk eerder (ik kan het niet zo goed zien op de foto's) dat je je rijen aan de zijkant moet doorverbinden. zoals je namelijk kunt zien op deze foto:
http://www.pyroelectro.com/tutorials/pic_breadboard/breadboard.html
lopen de stroomleidingen aan de zijkant niet van voor tot achter door, maar worden deze onderbroken in het midden. Verbind deze 4 middens eens met een draadje door zodat deze niet onderbroken worden.

joel26

Ik zie het niet goed maar heb je je witte en groene draad niet verwisselt.Kijk die aansluitingen nog eens na.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Bedankt voor alle tips.

De draden zitten allemaal goed en de voedingsbussen zijn aan iedere kant over de gehele lengte doorverbonden.

Op volgende foto is te zien dat zelfs in een minimale opstelling de 16f877a niet geprogrammeerd wil worden. (Pin 1 zit links onder)
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscn3459.jpg
Ik heb het ook met een 16f648a geprobeerd, hier hetzelfde resultaat.

Ik heb alle verbindingen tussen Wisp en breadboard nagemeten en ze kloppen allemaal.
Ik heb echter in het verleden weleens (per ongeluk) de Wisp kortgesloten... Zou het kunnen dat hierdoor bijvoorbeeld de reset niet goed gestart kan worden? Ook is de computer waarmee ik werk niet geaard. Dit lijkt mij echter niet de oorzaak, want in precies dezelfde opstelling heeft het al vaak gewerkt.

Moitzie

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

hoe voed je dit?

wat is, na de foutmelding van xwisp, de spanning op MCLR (gele draad)?

[Bericht gewijzigd door Wouter van Ooijen op vrijdag 29 juli 2011 14:19:57 (70%)

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Met een adapter die 12 volt levert aan de 7805 van de Wisp, die doorverbonden is met het breadboard.

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka