156MHz 'stoor' zender bouwen

Op 23 juni 2011 22:23:21 schreef rew:
elcoholist, Ik ben een beetje pragmatisch. Als jij met korte zend-acties met een marifoon niet legaal bezig bent, dan kan dat m.i. door de beugel. Mits je je verantwoordelijk gedraagt. En ik heb de indruk dat je dat van plan bent.

hier sluit ik me bij aan, alleen wil ik een systeem vinden dat
a) werkt en simpel is
b) legaal is zodat ik dit voor meerdere monteurs in kan zetten.

en dat gaat de marifoon weer niet op, want als er 200 monteurs om de beurt op het knoppie drukken in noord holland, dan word het lachen hier....

signaal terugschroeven is idd een goede optie, een bereik van 10 meter is al prachtig voor mij, daarom begon ik het topic ook met een simpel ruis-"thingy" op laag vermogen :)

Op 23 juni 2011 22:28:07 schreef Ledlover:
433 en 446 zijn LPD resp. PMR bandjes. In de LPD band zitten veel garagedeuropeners, babyfoons en dergelijke. Daar heb je geen registratie voor nodig maar wél goedgekeurde apparatuur.

leuke optie, afstandbediening kopen voor garagedeuropener o.i.d. dat op een gebruikte frequentie zit. knoppie in en storing op tv.

afstandbediening heeft reeds type goedkeuring, goede mogelijkheid.

alleen heb ik geen idee wat LPD en PMR betekend, please explain

edit: wikipedia rules. lpd en pmr gevonden. beide niet haalbaar in mijn idee, omdat 433 en 466 geen gebruikte frequenties zijn voor digitale transportstreams in deze regio. lpd )ookwel srd860 is licentievrij te gebruiken in europa, maar helaas, wij komen net niet zo hoog.

vond het een top idee, en weer wat leesvoer gehad, wat mijn kennis weer wat verbeterd heeft.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 24 juni 2011 00:30:24 (37%)

Ik denk dat je gewoon zoals eerder werd voorgesteld een dipmeter moet zoeken, of een meetzendertje.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik denk dat ik er uit ben.

toch naar de marifoon, maar dan legaal.
http://watersport.marktplaats.nl/navigatiemiddelen-en-scheepselektroni… kopen, en wanneer het systeem werkt, short range certificaat halen. dit certificaat is bedoel voor de pleziervaart, maakt gebruikt van 156 mhz, maar dan met een beperkt vermogen.

ik denk dat dat de beste optie is, de kosten blijven beheersbaar, de apparatuur is meteen netjes (geen geknutseld fmbugje terwijl de klant ernaar staat te kijken met grote ogen), en we blijven legaal bezig.

ondertussen halve website agentschap telecom gelezen, zoot info van wiki af gehaald en een heel stuk wijzer geworden.

Henry S.

Moderator

Eerst even een waarschuwing voordat je verder post: Lees de FAQ, topickicken is niet toegestaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ehhh... Hoe breed zijn die transport streams eigenlijk? (in mhz-en)
Want ik vermoed dat iets anders interfereert..

P2000! zit op hele land op 169 mhz en dat zijn geen kleine zendertjers/relaisstations... 150 wat per stuk
P2000 is pagtingsystem van de hulpdiensten
en er zit nog wel meer rond die frekwentie..

storing door marifoon kan je wel bijna uitsluiten hoor..

Maar vind het trouwens wel vaag dat die transport stream op zo een lage en drukbeazette frekwentie zit... das vragen om problemen..

tipje; koop een goedkoop chinees 2 meter portofoontje de meeste werken van 130 tot 174 mhz..

Zoiets dus > http://www.rtsteleshop.nl/a-9998645/portofoons/kg-699e-singlebander

maartenbakker

Golden Member

Ik ga ervan uit dat een transportstream gewoon een TV-kanaal is, dus 7 of 8MHz breed. En die frequentie is absoluut niet drukbezet, althans de kabelaar zal daar toch niet meer dan 1 stream parkeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
chuckie

Honourable Member

Weet niet of het een erg zinvolle bijdrage mijnerzijds is, maar ik heb een klant in Hoorn, die af en toe problemen had met zijn digitenne en is er achter gekomen dat het aan het zenden van een taxibedrijf lag.

Let wel, ik weet niets Hf, kabellekken kan ik hooguit met mijn Tektronix TDR opsporen...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 24 juni 2011 00:42:19 schreef Ron-nl:
Ehhh... Hoe breed zijn die transport streams eigenlijk? (in mhz-en)

Poeh! Ik geloof iets van 30Mbps in een bandbreedte van 5.5MHz (de breedte van een ouderwets analoog kanaal).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Met die legale marifoon ben je alsnog illegaal bezig. Als je je certificaat gaat halen zul je leren wanneer en hoe je je marifoon mag gebruiken, en dat is dus zeker niet om een storing op je TV op te sporen. Je gaat toch ook geen luchtvaartkanalen gebruiken voor dit soort zaken?

Waarom niet gewoon andersom. Stop een signaal IN de kabel die lekt en meet met een ontvanger aan de buitenkant. Dat lijkt me de enige juiste manier.

Hugo Welther

Moderator

In plaats van zelf te knutselen is het dan niet handiger om via de werkgever een R&S FSH3-TV te verkrijgen.
Volgens mij zit alles wat je wilt in dat doosje. De cableguy die ik ken loopt daar ook mee rond.

http://www.testmart.com/webdata/prodimg/RS_FSH3_6_18_lg.jpg
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
PE9SMS

Special Member

Zelf gaan zenden voor dit doel lijkt me niet de methode. Kan me niet anders voorstellen dan dat je baas daar niet blij van zal worden. Lekkende bekabeling is toch eenvoudig op te sporen met een scannertje met Wide-FM mode. Afstemmen op het audio van een analoog kabelkanaal. Maar zo'n analyzer van R&S is natuurlijk het mooiste en voor professioneel gebruik prima te verantwoorden lijkt me.

This signature is intentionally left blank.
joopv

Golden Member

Dat zelf gaan zenden niet de juiste methode is loop ik ook al een hele tijd te verkondigen.

Een lekkend kabelsysteem dien je m.i. op te sporen met een TDR meting, of een spectrum analyzer.

DVB-C transport streams en DOCSIS signalen zijn lastig op te sporen met een breedband scanner, want volgens mij zijn het zijn eigenlijk 7-8MHz brede ruisbulten. Op een scanner hoor je nauwelijks verschil tussen DOCSIS/DVB-C en achtergrondruis. Met wat ervaring, spelen met de squelch, en een ontvangststerkte meter (s-meter) kun je wel wat verder komen.

Hebben die kabel headends geen TDR meting aan boord? Bij Ethernet switches zit dat tegenwoordig in de chipsets ingebakken.

Anders maar een piloottoontje in het netwerk injecteren en daar naar gaan zoeken. Ik bedoel: als het kabelsysteem lek is, is het niet alleen lek op 156 MHz. Op die frekwentie heb je er last van, maar het lek is waarschijnlijk niet frekwentie-afhankelijk.

Wat dacht je om te gaan zoeken met een gewone FM ontvanger. Zoek een zender op die wel op de kabel zit, maar waarbij er in de ether niks zit. Ga vervolgens zoeken of je die kabel FM zender terug kunt vinden in de ether.

Anoniem

Juist Joop, ik gebruikte vroeger een meetontvanger, met een stukje coax eraan en een lusje werkte prima, tenslotte moet je ook de gevoeligheid kunnen regelen...

Waarom denk je dat de storing vooroorzaakt wordt door een marifoon of iets dergelijks? Ik heb een tijdje bij de Geas in Enschede gewerkt (afd kabelcom) en heb ook vaak storingen opgelost die veroorzaakt werden door ingewaterde kabels. Kabels die beschadigd zijn of ingewaterde koppelingen onder de grond. Wij hadden daar Bicotesters voor (Pulsechometers / Kabelfoutmeters). Deze sloot je aan op het begin of eind van de kabel en op het LCD zag je dan op hoeveel meter afstand de kabel beschadigd, ingewaterd was.

http://www.bicotest.nl/

1
Anoniem

Op 23 juni 2011 18:27:08 schreef elcoholist:
de 156 mhz is zeker, uiteraard heb ik een services overvieuw van upc.

Dikke kul, vanaf 156MHz tot 162.5 MHz met kanaalscheiding van 25 kHz.is internationaal voorbehouden voor maritiem verkeer. Het eerste kanaal is duplex kanaal60 op 156.025 MHz Dan volgt kanaal 1 op 156.050MHz enz... En Dat is niet alleeen "de bootjes" zoals je het zo minachtend uitdrukt.
Beloodsing, sluizen, noodkanaal, visserij, zeevaartpolitie, havendiensten.... het is iets wat druk gebruikt wordt.
Ook landinwaarts, vanwege de binnenvaart.

dit geeft ook meteen aan dat in regio alkmaar digitenne hierop zit, en deze storing komt dan ook veelvuldig voor.

Het lijkt me volkomen uitgesloten dat digitenne of om het even wie toestemming zou krijgen om in deze frequentieband iets de ether in te sturen wat geen maritieme diensten zijn.

Met het ombouwen van het kabelnetwerk zijn ook alle kabels gepulst, en ik kan je vertellen dat er heel wat slechte kabels waren gevonden.
Maar ja de nieuwe nummertjes en f-connectoren waren belangrijker.

Blue Sky

Cableguy

Een bicotester is leuk maar een HDW is beter, daar zie je veel meer mee. Maar buiten dat, als je een slecht digitaal signaal hebt kan je beter een QAM meting doen dmv een constellatie diagram. Een beetje beeldkoffer heeft dat onboard. Eerst in de versterker, dan op de aop en als laatste op het eind van het "tv snoertje" Meestal vind je de fout op die manier maar dat zul je zelf ook wel weten als cai technicus :)

@Hugo, dat is een mooi apparaat. Wij gebruiken echter een JDSU (acterna) stealth analyzer. Daarmee kan je ook retour metingen doen en zelfs pathtrack voor ruiszoeken. Perfect apparaat :)

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op vrijdag 24 juni 2011 21:22:56 (19%)

Waar rook is, is stroom
Frederick E. Terman

Honourable Member

de 156 mhz is zeker, uiteraard heb ik een services overvieuw van upc.

Dikke kul, vanaf 156MHz tot 162.5 MHz met kanaalscheiding van 25 kHz.is internationaal voorbehouden voor maritiem verkeer.

Duidelijke taal.
Maar ik zie eerlijk gezegd de logica in zo'n antwoord niet. Dat zou betekenen dat er BINNEN in geen enkel afgesloten systeem frequenties gebruikt kunnen worden waarop BUITEN dat afgesloten systeem ook wel eens gezonden wordt?
Dan zou je toch ook helemaal geen analoge TV signalen via een kabel kunnen doorgeven? Op veel van die frequenties wordt er digitale TV uitgezonden, dus volgens die logica zou dat niet kunnen.

Dat zou bijvoorbeeld ook betekenen dat een MF van 10.7 MHz voor radio's niet bestaat, want dat is een drukke HF frequentie. :)

Natuurlijk mag zo'n MF dan niet teveel lekken, want dan ontvang je storing. En hetzelfde geldt voor een TV distributiesysteem.

156.0 MHz is gewoon transportstream 2057 voor regio Amsterdam, waaronder ook Alkmaar valt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het woordje "kabel" even over het hoofd gezien werd door sommige reageerders ;)

Maar de zaak is duidelijk, de TS vermoed instraling van buitenaf op die frekwentie (ben wel erg benieuwd wat daar blijkt te zitten, ook daar is een ontvanger handiger voor dan een zender).

De instraling komt door afschermings- en/of montagefouten in kabelinstallaties.

Deze kan je natuurlijk ook afluisteren met een ontvanger. Hoewel voor zelfbouw een zender (bugje) misschien handiger is en ik opzich geen harde tegenstander ben, heeft dat naar mijn idee toch best veel beperkingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allemaal leuk en aardig maar ik denk dat de fout gezocht moet worden in een defecte koppeling of een beschadigde kabel. Ik denk dat instraling van +-150MHz niets te maken heeft met deze storing. Als de kabel beschadingd is en er zou sprake zijn van instraling van een marifoon of iets dergelijks hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat zo`n "zwak" signaal van een marifoon kan instralen op een kabel met een kleine beschadiging waar normaalgesproken +- 70dBuV aanwezig op de desbetrefde frequentie. Hier is vast en zeker sprake van een defecte kabel of ingewaterde koppeling waarvan de storing niet afkomstig is van instraling.

1
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Nou dacht ik alleen dat inwatering meer effect had op de hoge frequenties, maar al-met-al zou het best kunnen gezien het vage karakter van de storing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

In ieder geval had ik een tijdje geleden iets wat hier in de verte een beetje op lijkt. Ook bij mij was op één groepje kanalen (die inderdaad samen op één stream zaten) vaker 'storing'.
Toen lag het aan de 'braid-breaker' die ik ooit eens had gemaakt om een bromlus te breken. Ik had er TOEN geen rekening mee gehouden dat er ooit nog lagere frequenties dan 470 MHz doorheen zouden moeten. De betreffende stream was de laagste frequentie van het stel; ook honderd-zoveel MHz.

Nu zeg ik niet dat hier de fout hetzelfde is, maar bepaalde fouten treffen lagere frequenties meer dan hogere. Ik heb ook wel eens gezien dat UHF van een breuk in een soldering weinig te lijden had, terwijl de FM radio er maar slecht doorheen kwam - de paar pF in serie waren voor die lage frequentie niet genoeg.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 25 juni 2011 00:42:49 schreef Frederick E. Terman:
[...][...]Duidelijke taal.
Maar ik zie eerlijk gezegd de logica in zo'n antwoord niet. Dat zou betekenen dat er BINNEN in geen enkel afgesloten systeem frequenties gebruikt kunnen worden waarop BUITEN dat afgesloten systeem ook wel eens gezonden wordt?

Natuurlijk kunnen frequentiebanden in een kabelsysteem herbruikt worden op voorwaarde dat de kabels voldoende dicht zijn.

Maar het gaat erom dat de TS beweert dat het UPC signaal op de kabel zou verstoord worden op de frequentie 156 MHz door instraling van digitenne. Dit is een DVBT signaal en kan volgens mij nooit op 156 MHz uitzenden. Nochtans is de TS overtuigd van zijn gelijk.

Bovendien instraling op een lekke kabel, gaat alleen de daar aanwezige signalen verstoren bij vrij sterke velden.

Alleen een zeer nabij zendantenne kan dat verwezenlijken tenzij het de ingang van een versterker is waar de foute kabel aangekoppeld is...
Ik geloof ok niet dat een zendertje de goede methode is om fouten te zoeken.

Hij bouwt dan beter een simpel breedband veldsterktemetertje. met een fetje en een lusantennetje. Waar een lek is, zal het signaal van de kabel wel duidelijk detecteerbaar zijn.
Het mag dan wel zo zijn dat er slechts op 1 frequentie storing binnenkomt omdat er een bron in de buurt is, het kabellek zelf is niet erg kritisch qua frequentie.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 25 juni 2011 13:54:33 (17%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, digitenne zendt daar natuurlijk niet uit.
Maar TS was daar in zijn eerste post na de startpost ook al achter (zie vorige pagina).

INstraling in een lekke kabel zal misschien niet vaak voorkomen, hoewel gebruikers wel wordt aangeraden in huis redelijk materiaal te gebruiken om geen last te hebben van (toch weer :)) TV-zenders in de buurt. Het kabelnet zelf in de straat is blijkbaar meestal wel dicht genoeg om dit soort storingen te voorkomen.

Toch, UITstraling van een lekke kabel is wel degelijk geregeld een probleem. Nog onder die 156 MHz zijn er nog meer kanaaltjes in gebruik, en het zou niet de eerste keer zijn dat er een meetvlucht ondernomen wordt om stoorstraling in kaart te brengen als die weer eens klachten op de luchtvaartfrequenties oplevert. Een klein aantal bedrijfjes in Europa heeft dit zelfs als dagelijkse broodwinning.

Hoe dan ook, zomaar gaan zenden op 156 MHz heeft niet zoveel zin.
Want àls je daarmee de storing die je bedoelt inderdaad op weet te wekken, dan bewijst dat nog helemaal niet dat dat ook de fout is waar het om gaat. De kans is groot dat dat iets anders is.

Flink storen met een heel sterk signaal is dan hooguit nòg een manier om de storing te laten zien, maar zegt verder niets over de echte oorzaak.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org