Hoe schadelijk is statische lading nu werkelijk?

240diesel

Golden Member

Even een korte intro;

Om lekker met de PIC 16F887 te kunnen experimenteren heb ik bedacht de Wisp,een breadboard, een LCD schermpje en een olimex-printje(met PIC) te monteren op een plaatje..........

Dus ik loop de schuur in en wat ziet mijn oog; een prachtige zwart kunststof plaat.Alles mooi uitgemeten en geboord, veeg de spanen weg en haal het plaatje voldaan langs m'n shirt om het laatste stof weg te vegen.Ik zie nog een vuiltje in een gaatje dat ik even uitblaas en ineens voel ik statische spanning tussen het plaatje en m'n neus.

Eerste reactie, "bah, alles voor niets geweest, dat vernield de elektronica".

Of stel ik mij aan en moet ik gewoon geen leeuwen en beren op de weg zien?

Het materiaal is naar alle waarschijnlijkheid PE polyethyleen, gekregen bij een bedrijf dat er rioleringsbakken/septictanks van construeerde.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de werkelijke risico's theoretisch moet je natuurlijk gelijk de plaat weggooien en een ander materiaal kiezen.Al vast bedankt voor de moeite van het lezen en evt. antwoorden.

groet, Jan

De vraag is: "Liepen er toen stromen door de electronica?". Statische electriciteit ruïneert electronica als deze stromen via de hoogohmige pinnen door de chip heenlopen. Als de schakeling kant en klaar is en alle in- en uitgangen zien een weerstand van 10kΩ of lager naar zijn massa of plus, dan is de electronica voldoende beschermd. Voor commerciële en/of professionele toepassingen is de electronica niet voldoende beschermd. In de hobbysfeer zeg ik: "Werkt 't dan is het goed. We gebruiken de electronica niet om een maanraket te besturen."

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Halfgeleiders zijn gevoelig voor statische ontladingen omdat de ontlading een dusdanig locale dissipatie kan veroorzaken dat de chip letterlijk word 'opgeblazen'.
Wat je dus moet voorkomen is dat er te grote stromen kunnen gaan lopen in de aansluitingen van een microchip of andere gevoelige halfgeleider. Gelukkig zijn de meeste microchips tegenwoordig redelijk beveiligt tegen statische ontladingen, in de tijd dat er nog geen adequate beveiliging op de chip aanwezig was overleden er veel chips aan ESD.

ESD ontstaat doordat er een potentiaalvereffening plaatsvind tussen verschillende objecten, deze treed op zodra twee objecten fysiek contact met elkaar maken (of bijna contact hebben waardoor er overslag plaats kan vinden). Objecten die reeds contact hebben of geen contact met elkaar kunnen maken lopen dus niet een hoog ESD risico.
Een printplaatje dat gemonteerd zit op een kunststof plaatje welke lading kan opbouwen zal niet snel het slachtoffer worden van een ontlading, meestal lekt er wel wat lading weg via de board spacers of is de isolatie afstand via de board spacers groot genoeg om een destructieve lading tegen te gaan.

This is the world we know best, the world of madness

Ik heb het vroeger wel eens gehad met een C64 hobby computer.
de cia's die daar in zitten zijn zeer gevoelig voor statische electriciteit.
met de nieuwere elektronica heb ik er nog geen last mee gehad.

240diesel

Golden Member

Hartelijk bedankt voor de snelle reacties!

Ik bespeur gelukkig een lijn in de antwoorden die mij gerust stelt.
Waar ik dan nog even benieuwd naar ben; als ik de afzonderlijke prints zou monteren met metalen boutjes/moertjes M3 (met kunststof afstandbusjes) maak ik dan een grote fout?
Moeten dat allemaal kunststof bevestigingsmiddelen zijn?

Henry S.

Moderator

Nee, helemaal niet nodig zolang je geen medische apparatuur of ruimteschepen bouwt. En dan nog steeds niet vanwege ESD, dat heeft hier niets mee te maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 juli 2011 23:59:56 (30%)]

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
240diesel

Golden Member

AHA, zodra ik een ruimte-ambulance met hartbewakingsapparatuur ga bouwen meld ik me graag opnieuw, voor nu dank ik nogmaals eenieder voor de inbreng.

Je mag ook de indirecte ontlading niet vergeten.

een schakeling kan ongwenst gedrag vertonen, defecten in mindere mate, door een indirecte ontlading naar de massa.
Stel je hebt de kat net opgefrot en raakt een geaard metalen toestel
aan . De ontlading die niet via een signaalweg gaat, creeert toch een EMP die krachtig genoeg is om bijvoorbeeld een processer te resetten.
Gezien de meeste toestellen dermate in een behuizing zitten dat je de elektronica niet kunt aanraken, is indirecte ontlading zelfs de grootste bron van problemen met ESD buiten de productie..
Het is tevens een verplicht onderdeel bij de CE markering.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Dit heb ik wel eens gehad met een niet geaarde pc en een pietzo aansteker.

Bind een lange draad aan het draadje, die functioneert als antenne.
En leg die door een kamer met een niet geaarde pc. (Ik stel me niet aansprakelijk voor eventuele schade :P)

Hmm, misschien is dat dan wel wat m'n oude moederbord om zeep geholpen heeft :P : die computer kon ik ongewild inschakelen als ik ergens in m'n kamer een foto maakte met m'n opzetflitser op 1/16de van zijn maximale vermogen. Zodra deze vuurde, sprong m'n computer aan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Stel je hebt de kat net opgefrot

Wat is dit toch een prachtig forum. Snel bijschrijven in mijn schattenboekje van mooie woorden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org