Land van herkomst

Medeforummers

Ben al een paar keer (bijna of helemaal)de mist ingegaan met reageren op een topic in High Voltage zonder de weten waar de TS vandaan komt, Nederland of Belgie. Er zitten nogal wat verschillen in voorschriften en krachtnetten in deze beide landen.
Misschien mogelijkheid in profiel maken bij aanmelden. En een eventuele verplichting tot invullen kan volgens mij ook niet veel kwaad, maar dan weten we tenminste waar rekening mee te houden.

Bij voorbaat verontschuldigingen als dit onderwerp al een keer voorbij gekomen is.

Jack

pa3gws

Golden Member

Verplichting tot invullen is volgens mij nuttig.
Dan weet men inderdaad waar de TS vandaan komt en kan men eventueel hulp ter plekke aanbieden.
@testman
Privacy komt niet echt in gevaar bij het vermelden van land en woonplaats.
En als je een vraag hebt over een andere locatie dan je woonplaats zet je het er meestal bij.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op woensdag 13 juli 2011 22:15:37 (39%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

en privacy is 1 ding maar het land alleen invullen is toch wel te doen , dat kun je al zien aan het ip zelfs.... ( of de site vult het zelf aan met behulp van het ip van de ts ) wel minder als je op vakantie bent dan weer , maar ook daar kunnen vragen zijn ( ik verwacht al vragen over koelkasten in caravans net zoals elk jaar )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar hoe dan te handelen als de TS woonachtig is in X en vragen heeft over land Y omdat daar zijn project is (vriend, vakantiehuis, etc.)?

Lijkt me beter dit in de OT te verplichten. Eventueel bij het typescherm (waar ik dit ook in type) voor het openen van een nieuw topic in deze sectie met tekst deze verplichting kenbaar maken.

Vind het een goed idee, door inch ipv mm te gebruiken (en alle andere situaties meer) is al genoeg mis gegaan.

Zoals dat in NL 3F 230/400 met Nul Ster-net hebben en
in BE 3F 230 Driehoek en ook 3F 220/230 / 380/400 met Nul Ster-net.
En niet te vergeten dat in NL alleen 30mA aardlek is toegestaan en
in BE zowel 30mA , 300mA en zelfs 500mA gebruikelijk is.
Dus zeer verwarrend als men dus niet weet met welk land ( en normen ) men discuseerd.
Kan soms gevaarlijke situatie's worden, door verkeerde info te verstrekken.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Sine

Moderator

Tja, verplichting tot invullen helpt natuurlijk niet veel.

Ik heb op sites die dat verplichtten ( en daar niets mee te maken hebben ) met enige regelmaat Zimbabwe ingevult.

"You're only paranoid when you're wrong."

maartenbakker

Golden Member

Buiten dat kan je aan het woordgebruik en de zinsbouw vaak wel zien uit welke richting iemand komt. In geval van twijfel kan je erachter vragen.

P.S. Ja, dat formuleerde ik expres zo ;-)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 14 juli 2011 00:57:26 (0%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hoe vaak komt het niet voor dat iemand die prima nederlands kan tikken hier met een vraag over netzekeringen in een land blijkt te wonen waar zekeringen een luxeartikel blijken te zijn . ( hekwerkdraad is toch een universele , of zo'n metalen zekering waar sleutel 13 op past :) )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 14 juli 2011 00:20:31 schreef maartenbakker:...vragen.

Juist! Vaak blijkt het opstellen van de startpost al een probleem. TS is in veel gevallen niet echt een E-expert, vandaar de vragen, en vergeet belangrijke informatie. We zijn toch wel in staat om in die gevallen waarbij het land van herkomst van belang is ook om die informatie te vragen?

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 juli 2011 00:15:07 schreef Sine:
Tja, verplichting tot invullen helpt natuurlijk niet veel.

Ik heb op sites die dat verplichtten ( en daar niets mee te maken hebben ) met enige regelmaat Zimbabwe ingevult.

"You're only paranoid when you're wrong."

hehe, bij een veld "verplicht invullen" wat mij totaal irrelevant lijkt vul ik ook altijd iets in dat overduidelijk onzin is. Pre 1900 of post 2100 geboortedata bijvoorbeeld... (01-04-1294 oid)

Misschien is een melding á la "Lees voor iets toe te voegen eerst de FAQ." boven het postvenster iets? Dat daar, indien gepost binnen High Voltage, ook staat "Vermeld bij vragen over het lichtnet op welk land de vraag van toepassing is"?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
DE OLDE

Overleden

Verplichten is nogal iets, maar ik denk dat ieder die hier zijn status invult toch wel het land kan noemen, zover rijkt de privacy toch niet. Verder het valt me op dat men met een probleem zit en dan even snel een antwoord wil, zonder de moeite te doen het even goed duidelijk te vertellen, als het vraag over elektra is is het natuurlijk handig om te weten welk land. M.i. nog veel te vaak moet daar maar naar geraden worden. Is het misschien een idee om mensen die geen land invullen te blokkeren voor de sectie "High voltage"

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het lijkt me dat de bal ook wel eens bij de antwoordgever ligt.

Stel je voor, iemand vraagt: "hoeveel stroom verbruikt een signaleringslampje van 0,3W?"
Ik denk toch dat de éérste reactie zou zijn: "bij welke spanning?"
Iemand die meteen zegt: "12,5mA" is niet slim bezig. Ook al komt 24V vaak voor op schakelpanelen.

Op dezelfde manier zou een vraag naar aardingen, differentiaalschakelaars of lijnspanningen meteen gepareerd moeten worden met de vraag "welk land?", als dat land er niet bij staat.

Het invullen van nadere locatiegegevens in het profiel vind ik ook wel netjes, daar niet van.
Maar daar een eis van te maken alvorens een vraag te willen beantwoorden zou net zo mal zijn als te eisen dat men de accuspanning van zijn schakelpaneel invult in zijn profiel.
Zulke informatie kan in de startpost, en vergeet iemand dat, dan vragen we dat na.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

@FET: dat heb je mooi gezegd! +1

Lucky Luke

Golden Member

Maak daar maar +2 van :)

In de FAQ staat al iets voor audiovisuele apparatuur:

"Als de startpost over problemen met een TV, video of stereo set (of combinatie daarvan) gaat, vermeld altijd het merk, typenummer en eventueel chassis nummer. Dit voorkomt onnodig heen en weer gepost waardoor men sneller een antwoord kan geven."

Misschien zou er ook iets in de FAQ kunnen voor lichtnetvragen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Evarist

Golden Member

@Balieman. Je hebt groot gelijk. Vaak worden ook in andere topics, vragen gesteld waarvoor ik een schemaatje wil opsturen. Als dat mailadres er dan niet is, vraag ik dat, maar vergeet vaak later het schema te mailen omdat het topic te ver naar achter is verschoven.

Om toch wat privacy te garanderen zou ik voorstellen een land+ minstens een provincie verplicht te maken. Wat denken de mods.

Sommige Belgen schrijven zo goed nederlands, dat ik aan het taal gebruik ook niet zie, dat hij Belg is. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Is het zoveel moeite even te vertellen welk land het betreft aan een begin van een topic?

Evarist

Golden Member

@Stijntje, dat doen ze niet.
Ik zit vaak op TV deel van dit forum. Niemand geeft het typenummer of chassisnummer van zijn TV op. Is ook zoiets.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb 'tzelfde met leeftijd; je kunt vragen vaak veel beter plaatsen als je de leeftijd van TS er bij ziet.

Turbokeu

Golden Member

Op 6 augustus 2011 22:53:30 schreef Stijntjhe:
Is het zoveel moeite even te vertellen welk land het betreft aan een begin van een topic?

Doe ik altijd als mijn topic over elektrische installaties gaat: Voorbeeld

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Als je een topic opent, is het zaak om alle relevante informatie te geven. Dat geldt niet alleen voor het land (wat voor sommige vragen relevant is) maar ook voor vele andere zaken. Bv bij een vraag over FPGAs moet je vaak weten over welk merk het gaat. Of schema teken, welke tool gebruik je?
Moeten we die info dan ook allemaal in het profiel opnemen? Als je daar aan begint is het einde zoek.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 7 augustus 2011 11:11:16 schreef flipflop:
Als je een topic opent, is het zaak om alle relevante informatie te geven. Dat geldt niet alleen voor het land (wat voor sommige vragen relevant is) maar ook voor vele andere zaken. Bv bij een vraag over FPGAs moet je vaak weten over welk merk het gaat. Of schema teken, welke tool gebruik je?
Moeten we die info dan ook allemaal in het profiel opnemen? Als je daar aan begint is het einde zoek.

Die relevante info, daar gaat het om.
Alle info is welkom bij een TS.
Maar ik ben dus schijnbaar niet de enige, die info mist.

Om een goede vraag te stellen, moet je de helft van het antwoord kennen. En met dat laatste loopt het vaak mis.
Dat is ergens begrijpelijk, als iemand met "iets" aan de slag wil dat voor hem helemaal onbekend is. Relevante info moet je dan niet verwachten in zijn startpost.

Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Je vraagt gewoon bijkomende info over "dit" en over "dat", en dan komt het wel goed.
Het wordt pas ergerlijk, als de TS zulke vragen negeert, maar alsnog verwacht dat iemand met een kant-en-klare oplossing voor de pinnen komt. Dan geef ik er ook de brui aan...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Meh, ik zou 't wel prettig vinden als sommige van onze wat overenthousiaste mods (dag henry S. ;) )ook eens wat strenger naar dit soort topics keken. Dubbelposten/kicken mag niet, maar een raadtopic openen waardoor de eerste 15 posts bezig zijn met uit te vogelen wat de TS precies bedoeld mag dan weer wel.

En neu, ik pleit niet voor tweakers.net achtige moderatie, maar d'r mag wel *iets* inspanning gevraagd worden voor een OP.

Alle informatie geven in de startpost duid op kennis van het onderwerp. En als men kennis van het onderwerp zou hebben, zou men niet de vraag gesteld hebben, en als men niet de vraag gesteld zou hebben, zouden we nu niet deze discussie hebben.

m.a.w. de vraag en antwoord ketting alleen kan al heel erg verhelderend werken. (Ook voor mensen die pas later de thread lezen, daar kan ik voor instaan !)