AC meten via aarding

Hallo iedereen,

Ik heb een probleempje. Op een bepaald toestel dat verbonden is met een pc (via USB) en DC voeding krijg ik constant een elektrische shock.

Nu wist ik totaal niet hoe ik dit moest aanpakken en dus dacht ik even slim te doen door gewoon met een multimeter het AC potentiaal te meten van de uitgang van de voeding tov de aarding van het net. Ik deed dit ook met de USB aansluiting. Nu meet ik zowel op de USb als de voeding ongeveer 100V AC tegenover de aarding. Maar ik kan wel aan beide komen, ik krijg geen shock.

Ik vermoed dat ik gewoon totaal verkeerd meet maar begrijp niet wat ik nu juist meet? En kan dit een elektrische shock veroorzaken?

thx.

Zit die PC werkelijk aan een geaarde WCD (stopcontact)?

Ik kan niet helemaal uit je beschrijving opmaken hoe je nu aan het meten bent, waarschijnlijk is de meting in ieder geval niet relevant, maar het kan best zijn dat je ongeveer 100V meet uit het 'midden' van de C's uit de netfilter.

If you want to succeed, double your failure rate.

Indiaantje, je PC is hoogstwaarschijnlijk niet in een geaard stopcontact gestoken, terwijl dat wel moet. De buitenkant komt dan op een spanning van rond de 100V te staan, terwijl dat onder omstandigheden een voelbare (maar verder ongevaarlijke) schok kan veroorzaken.

Het wijst er wel op dat er dus een ongewenste situatie is (die als er iets anders misgaat dus gevaarlijk kan worden): de PC is niet geaard zoals het hoort.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De pc zit wel degelijk in een geaard stopcontact. Ik heb eens op deze pc gemeten en ik meet niets dus er moet inderdaad iets mis zijn met de aarding van de pc. Ik ga het eens controleren.

En ivm de voeding? Het is een 18VDC voeding, hoe kan je daar dan ongeveer 88VAC op meten? Het is een geschakelde voeding en op de uitgang meet ik tegenover de aarde 88V.

Schimanski

Golden Member

Op een DC uitgang moet je de meter op DC zetten. Wat voor meter gebruik je, als dat zo'n digtale meter is dan heeft deze een hoge impedantie, in AC stand kun je dan vreemde verschijnselen meten.

Wat meet je tussen de metalen behuizing van de voeding en de aarding? (meter in AC stand zetten)

Zet de meter eens op 300V AC en meet de spanning op het stopcontact, zal 230V zijn, Meet nu eens tussen de aardaansluiting en de contactpennen van het stopcontact. Tussen aardcontact en het ene contact (nul) moet je niets meten, tussen aardcontact en het andere contact (fase) moet je weer 230V meten. Meet je in beide gevallen niets, of vreemde waarden dan is er iets mis met de aarding van het stopcontact.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Bedankt voor het antwoord.

Het was inderdaad de aarding van de pc. Het is een nieuw gebouw en de aarding was gewoon niet doorverbonden.

Dat van de voeding moet ik nog eens controleren maar ik had het ook ter plaatse gemeten dus zal het wel hetzelfde probleem zijn.

Bedankt iedereen ;)

@Rew:

Indiaantje, je PC is hoogstwaarschijnlijk niet in een geaard stopcontact gestoken, terwijl dat wel moet. De buitenkant komt dan op een spanning van rond de 100V te staan, terwijl dat onder omstandigheden een voelbare (maar verder ongevaarlijke) schok kan veroorzaken.

Dit spanningsverschil van 100V t.o.v. de aarde kan ook randapparatuur vernielen. Stel je sluit op de niet-geaarde PC d.m.v. een USB- of een parallele printerkabel een printer aan die wel geaard is, dan kan dit spanningsverschil wel de PC of de printer vernielen! Ook dat is één van de redenen dat je de PC en randapparatuur op een geaard stopcontact moet aansluiten, ook werkt de netfilter in de PC beter.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.