nieuw PCB pakket

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

Omdat ik aan eagle maar niet kan wennen ben ik toch geneigd een nieuw pakket te gaan gebruiken.

ik heb enkele alternatieven:
autotrax EDA
PCB express
Cadstar Lite
of Altium

met altium heb ik gewerkt, maar schrik nogal van de prijs....
autotrax eda en PCB expres ken ik niet
bij cadstar kom ik vooralsnog niet uit de prijs (2 euro / dag???)

IEMAND die nog alternatief heeft voor een oud ultiboard 5.72 gebruiker???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lucky Luke

Golden Member

Ik gebruik het zelf niet, maar is Designspark iets?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik gebruik PCB Express al jaren.
Het grootste nadeel er aan is dat je niet spiegelbeeld kunt afdrukken.
Sommigen zullen de autorouter missen (ik niet).
Designspark heb ik ook, maar ik kan er niet echt lekker mee overweg. Dat komt natuurlijk mede doordat ik al zolang met PCB Ex werk.

Just find out what you like and let it kill you
Henry S.

Moderator

In PCB Express heb je geen export naar Gerber.

Op 26 juli 2011 17:04:37 schreef Lucky Luke:
Ik gebruik het zelf niet, maar is Designspark iets?

Hier is een topic over: http://www.circuitsonline.net/forum/view/86093/1/

Op 9 juli 2010 20:21:16 schreef Henry S.:
De eerste indrukken zijn idd goed. Intuitief (Had Eagle jaren geleden al moeten zijn), stevige libs met veel componentendetails, tot hFE en dergelijke aan toe. Het componenten plaatsen en editten gaat allemaal zonder eerst een hele manual door te lezen, iedereen die met een ECAD programma overweg kan is binnen een paar tellen op gang.

Dit is het antwoord van RS op Farnell, en het staat 1-0 voor RS.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
EricP

mét CE

Ach, Eagle valt best mee. Het heeft zeer zeker z'n eigenaardigheden en tekortkomingen, daar is de prijs dan ook naar. Voor hobby gebruik en niet meer dan 2 layers is het doorgaans 'good enough' (het wordt een ander verhaal als je een BGA met 400+ balls moet gaan gebruiken...)

Schema tekenen is erg simpel - zolang je geen custom symbols gebruikt (en die worden mi. pas interessant bij wat grotere projecten om het overzicht te behouden).

Die PCB layout tool... Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, werkt het best aardig. Vooropgesteld dat je op de hand routeert. Met die autorouter ben ik nooit echt ver gekomen. Is volgens mij 'trial and error' (in plaats van een wat slimmer algoritme) en alles waar-ie niet uit komt, mag je dan alsnog zelf doen. Verder oppassen met tussen mil en mm wisselen. Begrijpelijk dat het 'fout' gaat (als je met een grid in mm iets op een mil grid verplaatst, verplaats je dat in mm en staat het daarna niet meer op je mil grid), maar erg onhandig.

Wat ik erg aan Eagle waardeer is de mogelijkheid om de commandline te gebruiken. Dat werkt vaak zo veel sneller dan klikken en positioneren met je pointing device... Zeker als je met eigen symbols aan de slag gaat en pads ed. moet positioneren.

High met Henk

Special Member

Eric: zoals gezegd: eagle is geen optie. ik vind het een DRAAK van een pakket! en ja ik ga het ook professioneel gebruiken!

moet vaak eigen symbolen tekenen. kortom: geen optie

om die reden valt PCB express ook af, dat spark ziet er ERG goed uit. idd slim van RS om de eigen bestel functie in te bouwen!!

nu eens even kijken, want het 1e component wat ik wil gebruiken kent RS wel, maar staat niet in de database van spark (lm2907)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik gebruik designspark en eagle.

Wat zijn je eisen en wensen voor een pcb-pakket? Alleen pcb of eerst schema en dan vanuit een netlist werken? Moet er een goede autorouter in zitten of doe je toch alles met de hand?

Zelf gebruik ik nu gEDA (zowel schema als pcb). Het leuke hiervan is, dat je projecten als ascii worden opgeslagen. Je kunt ze dus buiten de software om ook aanpassen, met de hand of met een script ofzo.
Je kunt zowel van een schema werken of direct beginnen met een pcb. De leercurve is helaas niet nul...

High met Henk

Special Member

eerst schema dan PCB

maar ik wil ook wel wat componenten in de libraries hebben dat ik niet alles zelf hoef te tekenen.

autorouters gebruik ik niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kicad misschien?

Is gratis/opensource.

Eigen symbolen maken is niet niet zo moeilijk (even de tutorial doorlezen)

Hier staan een hele lijst libraries: http://library.oshec.org/

Op 26 juli 2011 17:39:41 schreef Fox2:
Zelf gebruik ik nu gEDA (zowel schema als pcb). Het leuke hiervan is, dat je projecten als ascii worden opgeslagen. Je kunt ze dus buiten de software om ook aanpassen, met de hand of met een script ofzo.
Je kunt zowel van een schema werken of direct beginnen met een pcb. De leercurve is helaas niet nul...

Gebruik je dan uitsluitend Linux (of ander *nix)? Volgens mij is een geen (fatsoenlijke) windows port.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Brrrr gEDA, wat een draak... zelfs het plaatsen van symbolen werkt al niet fijn.

En het grote gemis van Eagle: Totaal niet intuitief, prima voor hobbyisten zonder ervaring maar voor iemand die overstapt van een helaas te duur geworden intuitief programma geen optie. En veel libraries zijn onbruikbaar vanwege langwerpige pads met hele grote gaten en weinig 'vlees'. En ga je later alsnog over naar een echt programma dan wordt je leercurve dubbel zo stijl.

Kicad is helaas ook een hobbyprogramma, en helaas... bedacht door een programmeur. Niet af, niet intuitief, heel beperkt.

Het nadeel van Splan en Sprint is het ontbreken van een koppeling tussen die twee. Geen netlist, geen annotatie. Verder prima programma's voor thuisgebruik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Target 3001 is ook nog mogelijk,
eenvoudig in gebruik en gratis.
http://www.ibfriedrich.com/

Ik draai al jaren Altium. De prijs is er wel naar inderdaad maar ik wil nooit meer iets anders! Zp intuïtief, scripting mogelijkheden, intetactive routing, bus routing, schematic driven constraints en design rules, online drc (tijdens het routen continue drc) en noem maar op. Op het werk draait Cadstar 12, wat een windows 3.11 look en feel zeg :-S.

Altium heeft me moeite gekost om te leren maar Eagle wilde ik ook gewoon echt niet meer mee verder. Pak een NB3000 erbij en je hebt meteen een zeer gelikt dev board/interface board met ongekende mogelijkheden (je moet wel aan FPGA willen beginnen ;-) ).

Daarnaast is de Altium support prima wat mij betreft, je hebt t Altium Live forum/comunity en komt daar niets uit dan bel je Transfer op en lossen ze je probleem wel op!

Ik ben in elk geval om, maar dat was duidelijk ;-).

Mzzls

Correct me if I'm wrong!
High met Henk

Special Member

JustME: helemaal mee eens: bij 1 van mijn werkgevers met altium gewerkt, maarem.... 5000 dollar!!!

wel ERG prijzig voor een startend ondernemer die dit NIET als core business heeft.

KiCad is ook niet intuitief idd. en niet erg eenvoudig.

ben nu even met spark aan het spelen en tot nu toe kom ik er PRIMA uit...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 26 juli 2011 19:00:04 (27%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Same here, startende ondernemer (nog geen betalende klanten). Eind van t jaar moet ik ook de volle mep aftikken. Ik ga het in elk geval doen! Al mijn libs heb ik de afgelopen 3 jaar al gecustomized, daar stap ik dus echt niet vanaf ;-).

Mzzls

Correct me if I'm wrong!

ISIS (schema) en ARES (PCB) in 1 pakket: proteus van labcenter.
Grote bibliotheek, schema ontwerp en simulatie in ISIS en ARES werk heel intuitief voor het pcb ontwerp.
Natuurlijk zijn de 2 aan elkaar gelinkt en kan je van het 1 naar het andere swappen.

True story bro!
free_electron

Silicon Member

ik ban natuurlijk bevooroordeeld maar er zijn nog andere factoren die een rol spelen.

- je mag altium perfect legaal op meerdere machienes installeren. zolang er maar 1 user simultan is. met andere woorden als je 1 licentie hebt mag er maar 1 persoon simultaan mee werken. in bedrijf is dit belangrijk.. een werknemer mag het ook thuis installeren... perfect legaal
geen gezeur met licence servers

- meer dan schema en pcb alleen. als je ontwikkeling doet met micrcontrollers : de c compilers voor een gans pak cpu cores zit erin ...

- als je met fpga gaat werken : volledige frontends en bakken gratis ip cores...

- naadloze debugging ( je koopt hun jtag dongle voor 150 $ en je kan fpga en cpu debuggen tracen steppen ...
ook op board nievau : als je een pin toggelt op het bord zie je die oplichten in schema en pcb layout...

- koop je later een nanobard 3000 dan kan je vliegensvlug systemen designen

- zeer uitgebreide libraries

- mechanical cad interfaceing via step files ! ik gebruik dat meer en meer. altium doet 3d drc. als die condensator daar niet kan staan wegens hoogte restrictie dan vlagt dat ding...

- een relatief goeie simulator

- zeer krachtige interactieve router. bus routing , loop removeal, p ush and shove , follow me , lenght tuning, diff pairs , en nog veel meer. haast alle andere tools lijken op rollejtes van die zwarte tape of potlood en papier. je bent meer bezig stompjes track te verwijderen dan met layout..

symbol varianten in schema !

naadloze koppeling naar levearnacier. ideaal voor bom pulling
alle grote boeren zitten erin. digikey mouser newark(farnell) avnet

continue updates. elek maand is er een versie update. -GRATIS- zolang je in subscription bent.

output generatoren, je stelt dat 1 keer in en de software doet de rest. boms rollen er in jousw formaat uit, pdf files (browsable files ! je klikt op een componentnaam en dat ding hyperlinkt) rollen er zo uit , geen exteren pdf writer nodig.
output generatoren voor vanalles en nog wat.
importers vanaf vanalles en nog way ( altium leest orcad , pcad pads zuken, allegro en nog een bak anderen. )

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 27 juli 2011 03:51:14 (10%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
High met Henk

Special Member

ik weet het F_E, maar kan gewoon geen 5000 dollar betalen voor iets wat niet mijn core business is.

dat zou hetzelfde zijn als een splinternieuwe rolls royce kopen om elke dag naar je werk te gaan. het is OVERKILL en zo duur dat vele van ons het niet kunnen betalen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Free, zit alles wat je noemt bij de gewone/laagste prijs in? Is er nog verschil in jaarlijkse subscription prijzen? Hoe hoog is/zijn die? Want met die eenmalige 5000 euro ben je er natuurlijk nog niet (zo heel veel vind ik dat niet voor zo'n pakket).

Op 26 juli 2011 18:53:06 schreef JustME125:
Op het werk draait Cadstar 12, wat een windows 3.11 look en feel zeg :-S.

In welk opzicht vind je het een win 3.11 look-and-feel? Want qua interface uiterlijk wijkt het nou niet zo heel ver af van Altium. Een XP-look-and-feel zou je het nog kunnen noemen, maar Altium dan net zo goed.

Cadstar komt in de komende versie met meer Win7-GUI-taferelen, maar in veel opzichten ben ik blij dat er nu geen office 2010-achtige ribbons en dergelijke in zitten. Dat hoeft niet altijd vlotter te werken.

Maar kennelijk (en jij bewijst het) is daar behoefte aan, dus hebben ze zich daarop gericht, vertelden ze op de user-day vorig jaar. Zal wel beter verkopen...

scripting mogelijkheden, intetactive routing, bus routing, schematic driven constraints en design rules, online drc (tijdens het routen continue drc) en noem maar op.

Al het bovengenoemde uiteraard ook in Cadstar, en in elk serieus design-programma.

Ik ben niet persé pro-Cadstar of anti-Altium hoor, integendeel, maar ik geef wat tegengas omdat ik de argumenten allemaal zo wankel vind. Natuurlijk heb je DRC op hoogte restricties, en in geval van Cadstar kun je die handmatig aangeven, of een hele 3D-stepfile van een behuizing inlezen met Cadstar 3D. Maar dit soort dingen is voor een gebruiker als HmH (die het niet dagelijks als broodwinning inzet) meer handige spielerei dan een argument om voor het pakket te kiezen.

Ik denk dat je met allebei eens een maand moet gaan werken. Beide hebben een beste leercurve, dus het wordt pittig, maar volgens mij mag je ze allebei gratis proberen. (ZEKER als je contact opneemt met sales, maar ik geloof zelfs dat je het zo kunt downloaden.)

Als ik me niet vergis is schema-entry van Cadstar tegenwoordig überhaupt gratis, en ik meen dat je het PCB-ontwerp ook mag gebruiken met een limiet op design-grootte. Uiteraard kun je ook CADSTAR op meerdere computers installeren met 1 license, welke dan ofwel op een server draait, ofwel lokaal geïnstalleerd wordt. Geen punt.

Dingen als 3D rendering kan ook allemaal met CADSTAR, maar zijn wel aparte onderdelen, waar je extra voor betaalt. Zo zijn er nog een aantal gelockte modules, met als voordeel dat dat altijd later kan en je nu niet meer betaalt dan nodig.

CADSTAR is wel wennen, dus een leercurve. Ik had het voordeel van een collega die ermee werkte toen ik ermee begon, maar de ondersteuning die je vanuit Engeland krijgt is ook subliem. Ze kijken desnoods remote mee op je desktop om het je uit te leggen en voor te doen. Zijn ook niet beroerd om (schijnbare) beginners-vragen voor je te beantwoorden. Vergeet niet dat dit dus gewoon allemaal bij je maintenance/subscription in zit, daar heb je al voor betaald en mag je dus ook lekker gebruik van maken.

Altium kan ik niet over oordelen, maar dat zal best in orde zijn. Ik weet alleen dat ik door de positieve geluiden van free ooit een Rigol heb gekocht voor veel geld (vond ik althans), en dat ik het achteraf eigenlijk wat tegen vind vallen allemaal. Dit om het volledig positieve perspectief even iets meer diepte te geven. Maar nogmaals: ik heb geen ervaring met Altium (ja, weleens aangeraakt, maar daar ben je niks mee), dus misschien is het wel heaven on earth.

If you want to succeed, double your failure rate.

Altium is een mooi pakket als je weet hoe je ermee moet werken, maar volgens mij geldt dat voor elk pakket. We hebben hier ook Altium, maar heel graag werken doe ik er niet mee. Ik werk met verschillende pakketten en soms heb je gewoon geen zin om er nog eentje bij te leren. Veel van onze klanten willen Cadence software, of je het er nu mee eens bent of niet :), voor eigen ontwerpen is vorig jaar Altium aangeschaft (nog budget over), met nanoboard, maar ben er nog te weinig mee bezig geweest. De gedachten gang achter de software is wederom anders dan Cadence Allegro of Orcad of Mentor of Eagle. Simulatie gebruik ik zelden, ben van mening dat je dat met echte onderdelen moet doen (Bob Pease afwijking ;)), FPGA doen we hier ook zelden. Dus ja... waarom dan Altium, ik weet het niet. Voor simpele borden voldoet Eagle prima voornamelijk door de libraries die ik persoonlijk gewoon goed vindt, voor het echte CAD werk gebruiken we Cadence.

[edit]
@Jochem, Rigol is leuk voor de hobby, daar moet het blijven, in zoverre ben ik het met je eens :).

[ot]Rigol schiet me zelfs wat te kort voor de hobby, hij doet soms rare dingen in z'n weergave en de functionaliteit van de digitale kanalen is ook zeer beperkt, had best iets van een seriele data-analyse in kunnen zitten. Het verhaal destijds deed me denken dat ik iets veel mooiers aanschafte. Maargoed, het kan er voor de hobby inderdaad mee door.[/ot]

Cadence hoor ik ook steeds meer over. Maar werkelijk nog nooit in het eggie gezien, laat staan mee gewerkt. Jij wel Antoine?

If you want to succeed, double your failure rate.

Om schema's te tekenen die ik hier post, gebruik ik de UltiCap versie 5.62 uit 1999. De schema's in het programma print ik m.b.v. PDF ReDirect naar een PDF-bestand. In het PDF-bestand selecteer ik het schema, zet ik op het Windows klembord en plak ik in Irfanview. Met dat programma sla ik het schema op als een .gif-bestand dat ik op Uploadarchief.net zet.

Er is ook nog het gratis CAD-programma PCB Elegance (maximaal 200 soldeerpunten), te vinden op http://www.mercoelectronics.nl/.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 27 juli 2011 10:11:59 schreef Jochem:
Cadence hoor ik ook steeds meer over. Maar werkelijk nog nooit in het eggie gezien, laat staan mee gewerkt. Jij wel Antoine?

As we speak ben ik erin bezig :). Cadence Allegro is een ECAD pakket en geen ontwerppakket als je het mij vraagt. Klant wil dat we het in Allegro (is opvolger OrCAD) doen, dus doen we dat. Is wel een duur pakket. Kun je beter verdiepen in Altium m.i. Recent nog een 22 laags bord van 30 x 51 cm gelayout in Allegro, dan is het een prachtpakket. Niet voor your average halve eurokaart projectjes, en die doe ik ook genoeg. Dus gebruik de tools waar je ze voor nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door Antoine op woensdag 27 juli 2011 10:47:29 (19%)

Dit topic is gesloten