nieuw PCB pakket

Dit topic is gesloten

Je suggereert dus dat je beter Altium dan Allegro kunt pakken, maar voor een 22 laags (oei, die heb ik nog niet gehad) print van 30x51 cm Allegro bruikbaarder is dan Altium? Waarom?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 26 juli 2011 18:17:46 schreef henri62:
[...]
Gebruik je dan uitsluitend Linux (of ander *nix)? Volgens mij is een geen (fatsoenlijke) windows port.

In combinatie met cygwin/xming kun je er prima mee onder Windows werken. Wel moet je een beetje thuis zijn in *nix wereld, want cygwin/xming is een soort van unix laag boven op Windows.

chuckie

Honourable Member

Wat dacht je van Proteus Sven, ik ben er heel tevreden mee en je bent zo vertrokken...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 27 juli 2011 11:09:56 schreef Jochem:
Je suggereert dus dat je beter Altium dan Allegro kunt pakken, maar voor een 22 laags (oei, die heb ik nog niet gehad) print van 30x51 cm Allegro bruikbaarder is dan Altium? Waarom?

Leercurve voor zowel Allegro als Altium is stijl. Echter, ik denk dat Altium een beter pakket is voor zowel CAD als design werk. Verder is Allegro véél duurder dan Altium. 22 lagen is veel, mijn record is 26 lagen bij een nog groter bord, alleen heb ik dat niet geheel zelf gemaakt. Geen idee overigens of Altium in dat soort printen beter of slechter is, zover ben ik in Altium nooit gekomen, Allegro echter doet het keurig. Echter bij zulke formaten (groundnet alleen had al 6000+ connections) moet je eigenlijk de XL versie hebben van Allegro, welke dan weer een stuk duurder is dan de L versie die ik heb.

free_electron

Silicon Member

Op 27 juli 2011 09:18:03 schreef Jochem:
Free, zit alles wat je noemt bij de gewone/laagste prijs in?

altium heeft geen 'opties'. je hebt de ganse reutemeteut ZONDER pcb voor 995. en met pcb voor 3995.
jaarlijkse subscriotion is 1500$, geeft je een altijd up to date systeem , telefonische en email ondersteuning (en ze zijn snel hoor )
Dingen als 3D rendering kan ook allemaal met CADSTAR, maar zijn wel aparte onderdelen, waar je extra voor betaalt. Zo zijn er nog een aantal gelockte modules, met als voordeel dat dat altijd later kan en je nu niet meer betaalt dan nodig.

3d rendering ... in altium is dat niet om mooie plaatjes te maken. de editor is in 3d ... ik kan in 3d mode perfect onderdelen ,tracks eilanden verplaatsen. met volledige drc. ik kan een exploded view maken van mijn bord en tracks higlighten in 3d. ideaal als je dingen maakt zoals gekoppelde spoelen in en bord , of om de route van een net te analyseren. je ziet soms dingen die je in 2d niet opvallen.

voor mij is dat 3d editen een droom. ik moet ervoor zorgen dat mijn pcb op een drive past. je zit daar met heel veel hoogte restricties en soms tot wel 15 verschillende zones. ik pak de step file van dat drive chassis en altium vertelt me realtime of ik iets daar kna plaatsen of niet. ik hoef ook geen montagegaten of no-route zones meer uit te meten. in 3d teken je die gewoon gebaseerd op de stepfile ( je kan markers plaatsen op eendert welk element van de step file en die doorlinken als keepout of no-place in je pcb. je kan zelfs rules opgeven. van die marker : zover af blijven met koper , of componenten zover weg houden. het is dus niet zomaar 'renderen' of step filetjes lezen. je kan effectief de data in de step file gebruiken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 27 juli 2011 10:32:32 schreef dawmast:
Om schema's te tekenen die ik hier post, gebruik ik de UltiCap versie 5.62 uit 1999. De schema's in het programma print ik m.b.v. PDF ReDirect naar een PDF-bestand. In het PDF-bestand selecteer ik het schema, zet ik op het Windows klembord en plak ik in Irfanview. Met dat programma sla ik het schema op als een .gif-bestand dat ik op Uploadarchief.net zet.

dat is ds gekkenwerk. je hebt 20 tussenstappen nodig om iet te doen wat in het pakket met 1 klik zou moeten kunnen. als je dat over en over moet doen begint het heeel snel te vervelen. vooral alser 10 varianten van een ontwerp zijn... je bent meer bezig met post processing dan met ontwerp.

Op 27 juli 2011 11:41:01 schreef Antoine:
[...]

22 lagen is veel,

22 kagen zegt niks , als er 20 planes in zaten die door de computer gemaakt worden....

mijn grootste ontwerp was een lijnkaart voor een DSLAM . 48 ADSL modems op een bord van 50 op 30 centimeter... 8 signal layers en 8 planes ( 3 van de planes waren split plane layers) in totaal 16 layer.

iets meer dan 8000 onderdelen. bga boven en onder.
ik heb er ooit eens een fotoke van geplaatst geloof ik.

dat werkte probleemloos in altium. ( was wel traaaaag als je volledig uitgezoomd ston. en was toen nog protel DXP.. )

goed , maar altium is blijkbaar geen optie wegens te duur.

kijk eens naar de volgende

McCad
Diptrace
Pulsonix
Tanner EDA
Pads
Protel ( niet verwarren met altium ! er is en protel ook )

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 juli 2011 17:30:08 (36%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik mis in het draadje nog eis die volgens mij onderbelicht is. Op het moment dat je echt bezig gaat met printlayout moet je toch ook kijken naar de formaten die je kunt exporteren. De gemiddelde subcontractor zal blij worden als je een goede ODB++ dataset kunt aanleveren.
Maar als je afkomt met een setje gerbers en een brakke ipc netlist...
Buiten de genoemde opties kun je natuurlijk ook alleen het schema tekenen en de layout overlaten aan een bureau. (QPI, H&W, Layers, etc)

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
High met Henk

Special Member

ik doe alles zelf en in ultiboars 5.72 kun je ook gerber X maken en die stukslijsten moet je zelf ook in orde fixen. Ben me voralsnog even op designspark aan het richten, maar ik loop al tegen veel componenten aan die er neit in zitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou me niet blind staren op een component dat er niet in zit. Dat maak je gewoon zelf even aan. In het begin kost dat wat meer werk, maar je wilt toch je eigen regels er op na kunnen houden.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

staar me er zeker neit blind op, maar een component een maken moet ook redelijk makkelijk gaan dan.

moet geen uren bezig zijn, en het valt me nog niet tegen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op de Site van Design-spark staan ook nog een aantal libarys die zijn heel gemakkelijk zijn toe te voegen. Componenten zelf maken is ook vrij simpel. Ik gebruik het al een tijdje met volledige tevredenheid!

Maar jij was toch leraar? Ben je er mee gestopt?

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
High met Henk

Special Member

ja en nee tinus.

Ik heb eigenlijk gewoon HBO elektrotchniek in de richting TCK/IT en een 2e graads beveogdheid daarin.
ben 6 jaar actief geweest in elektronica ontwerp. Nu sta ik sinds 2 jaar voor de klas. Maar ben nu ineens dor paar bedrijven gevraagd wat dingen te maken en er zit meer in het verschiet, dus ben ernaast voor mezelf begonnen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 27 juli 2011 20:57:03 schreef High met Henk:
maar een component een maken moet ook redelijk makkelijk gaan dan.

Dat klopt, en hoewel je natuurlijk even door de leercurve heen moet, zou je daar geen uren mee bezig moeten zijn.
Ik moet zo een 128-lead QFP tekenen en alle signalen invoeren vanaf een of andere kut datasheet waaruit ik niet makkelijk kan copy-pasten. Schemasymbolen en footprint dus. Ik zal eens kijken hoe lang ik daar over doe (eerst koffie nu).

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

EDIT: in nieuw draadje gezet, omdat de keuze vrijwel zeker op designspark gevallen is.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 30 juli 2011 08:37:33 (78%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 juli 2011 16:49:34 schreef High met Henk:
IEMAND die nog alternatief heeft voor een oud ultiboard 5.72 gebruiker???

Toch nog een nut voor een erg oude koe:

Wil je die Ultiboard 5.72 kwijt? Als je die nog hebt. Iemand anders? Ik krijg net een opdrachtje binnen voor iets in Ulticap 5.72 en Ultiboard 14.1. Het gaat dus om die erg oude Ulticap 5.72.

Ik moet ergens nog die ulticap (legaal!) hebben. Maar weet niet meer of dat met dongle was, hoe dat zat. Zoveel jaren verder ondertussen. Ik heb er destijds wel veel mee gewerkt, dat zal vast wel weer lukken.

Werkt Ulticap onder W10?

Arco

Special Member

Ik heb ulticap/board 4.72/5.72, maar wil het zeker niet kwijt.
Na vele andere paketten te hebben geprobeerd ga ik toch steeds weer terug naar Ultiboard; er is geen ander programma wat daaraan kan tippen (helaas)... ;)

Ik gebruik het nog dagelijks voor nieuwe pcb ontwerpen...
Ulticap werkt goed onder Windows7, onder 10 zal het ook wel werken (mits je de juiste drivers hebt en een LPT poort...)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 20 april 2022 22:45:49 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nog steeds een Ulticap 5.72 en Ultiboard V5.71 draaien.
Geïnstalleerd in een VM op XP32 onder Win7-X64. Compleet met dongle op een PCI LPT kaartje.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Waarom heb je dit na 11 jaar weer uit de modder getrokken?

Ik heb zelf ooit eens ultiboard via de MTS gekocht (dos versie) en later die 5.nogwat op een beurs met een abonement erbij, en ze bleven mij maar CD's sturen. Waanzinnig veel bugs, en elke keer weer iets anders wat niet werkte. Naar verloop van tijd maar bij een versie blijven hangen waar ik wel om de bugs heen kon werken. Liever bekende bugs dan onbekende.

Alweer een flink aantal jaren geleden ben ik overgestapt naar Linux. En voor het PCB gebeuren is het KiCad geworden.

Ik ben best tevreden met KiCad. Is ook een programma wat sterk in opkomst is de laatste jaren. Er wordt stevig aan door ontwikkeld.

M'n oude Ultiboard CD's kan ik niet meer vinden. Als iemand er nog intresse in heeft kan ik aan een kennis vragen of hij ze nog heeft liggen. Ik heb een vage herinnering dat ik ze eens heb weggegeven, en die kennis draait tegenwoordig ook Linux (En gooit ook nooit iets weg).

Op 23 april 2022 22:29:56 schreef Kortsluiting_Online:
Waarom heb je dit na 11 jaar weer uit de modder getrokken?

Ik heb een project voor een klant waar Ulticap 5.72 gebruikt is met Ultiboard 14.1. Er moet een wijziging in komen, o.a. wat level translators.

Vandaar dat ik op zoek ben naar Ulticap 5.72. Het is zelfs zo dat ik deze ooit heb gehad maar allang niet meer heb. Misschien ergens op een heel oude disk. Ik weet ook niet meer of dat een dongle nodig had, weet iemand dat nog?

Overigens blijven bij Ultiboard altijd bugs komen. In elke versie lossen ze bugs op en komen er een andere voor in de plaats, sommige zelfs die best ernstig zijn. Ik heb nog nooit een foutvrije gezien. Ook nu zitten er nog heel duidelijke bugs en flinke onvolkomenheden in.

bprosman

Golden Member

Op 24 april 2022 00:33:08 schreef Hoeben:
[...]

Ik heb een project voor een klant waar Ulticap 5.72 gebruikt is met Ultiboard 14.1. Er moet een wijziging in komen, o.a. wat level translators.

Vandaar dat ik op zoek ben naar Ulticap 5.72. Het is zelfs zo dat ik deze ooit heb gehad maar allang niet meer heb. Misschien ergens op een heel oude disk. Ik weet ook niet meer of dat een dongle nodig had, weet iemand dat nog?

Overigens blijven bij Ultiboard altijd bugs komen. In elke versie lossen ze bugs op en komen er een andere voor in de plaats, sommige zelfs die best ernstig zijn. Ik heb nog nooit een foutvrije gezien. Ook nu zitten er nog heel duidelijke bugs en flinke onvolkomenheden in.

Als t niet 100% legaal hoeft te zijn is hij volgems mij nog wel te vinden (Torrents)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

HmH maakt een nieuw draadje Hoeben zet een zoekertje in V&A, kan deze weer met pensioen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 25 april 2022 08:23:33 (25%)

Dit topic is gesloten