Tijdschriften elektronica archiveren

Dit topic is gesloten

Ik heb allerlei elektronica-tijdschriften ( Popular Electronics, Poptronics, Electronique Pratique, Modern Electronics, Todo Electronica, Electronique et Loisirs, Elex, Elektuur, RAM, LED, Maplin Electronics Magazine,EPE, enz... )van ondertussen meer dan 15 jaar terug.

Momenteel zitten de oudste op zolder in dozen.

Mijn idee is om de interessante artikels in te scannen en elektronisch te archiveren ( database ?, HTML ? ). Bij inscannen krijg ik echter altijd zulke grote (pdf-)bestanden en we willen die dingen natuurlijk zo compact mogelijk houden. Wie heeft suggesties ?

G.

Grijs is niet altijd wijs...
High met Henk

Special Member

OCR tracen en pagina's als tekst invoegen??

een simpelere methode zou ik niet weten, het werkt natuurlijk weer niet bij plaatjes

De kans op taalfouten is trouwens ook aanwezig

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Plaatjes zijn belangrijk ! ( Schema's... )

G.

Grijs is niet altijd wijs...
High met Henk

Special Member

plaatjs kun je dan toch als JPG of GIF bijvoegen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heb wel een leuke tip voor je, je kunt alles inscannen in het programma Paperport Pro.

Dan heb je tekst met foto's en het geeft kleine bestandjes, ook als PDF mogelijk.

Zelf doe ik er overige administratie mee, en het helpt de papierberg op te lossen.

Bovendien kent het programma een soort zoekmachine om documenten gemakkelijk terug te vinden.

SWSje

A long answer is not short!
fzwart

Golden Member

Het word in ieder geval een gigantisch project .... ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht maar als je nagaat hoe lang je bezig bent .... alle bladzijden inscannen, converteren ....

Hier ooit eens op een rommelmarkt en partij Radio Bulletins uit 1952/1953 opgedoken. Prachtig leesmateriaal!

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Hugo Welther

Moderator

Ik heb het zelfde probleem hier.
Elektuur vanaf 1973, Radio Bulletin vanaf 1948 -waarvan een groot aantal jaargangen netjes ingebonden- diverse losse nummers van Hobby Buletin en dan nog wat jaargangen ELO, Elex, Practical Wireless, e.d.

Heb ok wel eens gedacht aan scannen, maar dat is inderdaad een gigantisch project.

Voolopig staan ze netjes in tijdschrift cassettes in de kast, helaas niet allemaal hier thuis, daar heb ik ook de ruimte niet voor. Gelukkig heeft mijn broer genoeg ruimte op zijn bedrijf.

Overigens verlies je met scannen een stuk romantiek.
Er gaat niets boven een artikel over een buizenradio ontwerp uit Radio Bulletin 1953 waarbij je de lucht van oud papier opsnuift en in gedachte de buizen al ziet gloeien.

Daarnaast zijn de oude adverenties ook heel leuk om te lezen.
De eerste LED's voor NLG 9,75 per stuk of de eerste TTL IC's uit de 74xx serie voor NLG 16,00 per stuk.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

het zou erg leuk zijn als zo'n database op inet was,
op een regenachtige zondag het inscannen ... ik was er ook mee bezig maar erg tijdrovend.. elk uur 1 boekje als je geluk heb .. (mischien ben ik niet zo snel )

dus als je allejaargangen heb van PE daar wordt je vrouw dan niet blij mee,ze ziet je dus niet meer elk weekend

maar vooral doen !! en op CO zetten haha

In een perfecte wereld zal alles gedownload worden... de wereld is bijna perfect
Hugo Welther

Moderator

Op 17 juli 2004 10:36:09 schreef deming:
het zou erg leuk zijn als zo'n database op inet was,
op een regenachtige zondag het inscannen ... ik was er ook mee bezig maar erg tijdrovend.. elk uur 1 boekje als je geluk heb .. (mischien ben ik niet zo snel )

dus als je allejaargangen heb van PE daar wordt je vrouw dan niet blij mee,ze ziet je dus niet meer elk weekend

maar vooral doen !! en op CO zetten haha

Als je dit dan zo grootschalig openbaar op het net zet heb je de hele juridische wereld achter je aan wegens schending van copyrights, publicatie rechten, e.d.

CO gaat daar niet aan meewerken en distantieert zich nadrukkelijk van dergelijke acties.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

je heb bedrijven die dat machinaal doen, maarja je blijft zitten met copyricht e.d., maar die rechten vervallen toch na een tijd (hoeveel jaar weet ik niet).

mischien is het wel een idee om met toestemming van de uitgever deze "oude" artikelen te archiveren en te publiceren op internet, een soort van "vintage (hobby) electronics artikel database"

als je het juridisch in orde brengt en dat dus vraagt aan de uitgever wil ik wel een database online zetten.
heb enige mysql/php ervaring en daar gaat dat wel goed mee.
maar de voorwaarde is dat het juridisch verantwoord moet zijn. want die webspace staat op mijn naam en adres.....kwil nog altijd geen flikken aan de deur ;)

My Tube is bigger then yours

De bescherming door het auteursrecht is beperkt in de tijd. Als algemene regel geldt dat het werk beschermd is tot 70 jaar na de dood van de auteur (of na de dood van de laatste overlevende auteur in geval van samenwerking). Dit betekent bijvoorbeeld dat de concerto's van Mozart niet langer door het auteursrecht zijn beschermd en dat je ze kunt reproduceren (door fotokopieën) zonder dat je daarvoor de toestemming nodig hebt van de erfgenamen van Mozart (maar waarschijnlijk moet je wel toestemming vragen aan de musici die de werken uitvoeren en aan de platenfirma's).

Voor anonieme werken en pseudoniemen eindigen de rechten 70 jaar na de geoorloofde bekendmaking van het werk. Voor postume werken eindigen de rechten 25 jaar na de geoorloofde bekendmaking of mededeling aan het publiek.

MOD-EDIT: vond ik niet gepast

[Bericht gewijzigd door Jonathan op zaterdag 17 juli 2004 12:42:32

Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)

mhhm 70 jaar na over leiden.........

vandaag vrijgegeven, 2004
2004 - 70 gestorven = 1934
zeg auteur is 60 geworden ,e heeft het op zijn 40ste geschreven, dus 1934 - 20 = 1914

iemand een tijdschrift van rond die tijd liggen ;)

zie gewoon dat je de uitgeverij ofzo te pakken krijgt en ik denk omdat ze toch geen geld meer aan die dingen verdienen ze wel de toestemming ana u geven

My Tube is bigger then yours
High met Henk

Special Member

ik zou idd gewoon toestemming vragen ALS de uitgeverij nog bestaat, maare... wat als de uitgever NIET meer bestaat?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Denk eens na over een tussenvorm.
Voor twee tijdschriften heb ik een simpele database gemaakt met de inhoudsopgaven van iedere jaargang. Ik houd dat steeds bij en type iedere maand de inhoudsopgave plus een korte beschrijving van de technische artikelen over uit het blad. Bedenk een aantal trefwoorden en zo kun je snel een artikel terugvinden zonder alle dozen met tijdschriften te moeten doorspitten. Je blijft natuurlijk wel met die tijdschriften opgescheept zitten, dat verandert niet, maar het scheelt veel zoekwerk. Daarbij komt dat ik het lezen van papier prettiger vind dan van beeldscherm, maar dat is voor iedereen verschillend.

Op 17 juli 2004 10:36:09 schreef deming:
het zou erg leuk zijn als zo'n database op inet was,
op een regenachtige zondag het inscannen ... ik was er ook mee bezig maar erg tijdrovend.. elk uur 1 boekje als je geluk heb .. (mischien ben ik niet zo snel )

dus als je allejaargangen heb van PE daar wordt je vrouw dan niet blij mee,ze ziet je dus niet meer elk weekend

maar vooral doen !! en op CO zetten haha

het zou ook leuk zijn om een lijst wie welke elektuur heeft te maken.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
fzwart

Golden Member

Op 17 juli 2004 13:50:15 schreef stynus:
[...]
het zou ook leuk zijn om een lijst wie welke elektuur heeft te maken.

Bij deze:

1966 - jun, okt, nov
1967 - apr, mei, jul/aug, sep, okt, nov, dec
1968 - compleet
1969 - jan, feb, maa, mei, jun, jul/aug, sep, dec
1970 - feb, maa, mei, dec
1971 - maa, jul/aug,
1974 - jan, feb, maa, mei
1975 - apr, okt, nov
1976 - jun
1978 - okt, nov
1979 - feb, maa, sep
1981 - jun, jul/aug, okt, nov, dec
1982 - sep
1983 - jan, feb, maa, jul/aug
1985 - mei, sep, nov, dec
1986 - jan, jul/aug
1987 - jun, jul/aug, sep, okt, dec
1988 - maa, mei, jul/aug, dec
1989 - jan, feb, maa, apr, mei, jul/aug, sep
1990 - jul/aug, dec
1991 - compleet
1992 - compleet
1993 - compleet
1994 - compleet
1999 - maa

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Ik heb de eletuur jaar cd-roms van 1995 tot 2003

Op 17 juli 2004 11:18:33 schreef Hugo Welther:
CO gaat daar niet aan meewerken en distantieert zich nadrukkelijk van dergelijke acties.

was het niet duidelijk voor jullie mensen dat wij hier niet aan mee doen

anders leidt dit topic toch weer naar allerhande vragen ivm schemas en dergelijke

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
fzwart

Golden Member

Op 17 juli 2004 18:28:23 schreef Sp3ci3S:
[...]

was het niet duidelijk voor jullie mensen dat wij hier niet aan mee doen

anders leidt dit topic toch weer naar allerhande vragen ivm schemas en dergelijke

Ja, als je op die manier gaat redeneren zou je ook niet over HF mogen praten omdat dat KAN leiden tot illegale zenders .....

Een gewone inventarisatie van wat mensen aan boeken/tijdschriften heeft kan toch geen kwaad?

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Hugo Welther

Moderator

Op 17 juli 2004 20:48:37 schreef fzwart:
[...]

Een gewone inventarisatie van wat mensen aan boeken/tijdschriften heeft kan toch geen kwaad?

Nee, daar heb ik en de andere Mods ook geen probleem mee.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ik heb de elektuur cd van 1994 tot 2003 plus de tool cd

ik denk dat de elektuur dan ook geen probleem is
het gaat meer om die andere leuke bladen

eenl archief maken ... is een goed idee, alleen dan heb je altijd net dat eene artikel nodig waarvan JIJ net geen boek heb , wat doe je dan.. ga je het hier vragen wie het wel heeft. Ik weet niet of de MODS daar weer blij mee zijn,
MBT de atuersrechten.
wordt het dan zoiets... wie heeft artikel nummer 1 ??
JA IK .. maar mail mij maar

korte en zinlose topics op het forum
denk ik

In een perfecte wereld zal alles gedownload worden... de wereld is bijna perfect

Op 17 juli 2004 20:48:37 schreef fzwart:
Een gewone inventarisatie van wat mensen aan boeken/tijdschriften heeft kan toch geen kwaad?

inderdaad geen problemen, we willen gewoon geen links zien waar dergelijke zaken te vinden zijn :)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

dat doet mij aan iets denken ik was ooit van plan een database te maken voor allemogelijek transistors,diodes,...... heel uitgebreid met een geschatte prijs bij enzo (waar ik voor het aanvullen wel wa hulp ga voor nodig hebben) miss kan ik dat uitbredien met wie heeft welke elektuur,....etc
ma kheb zo weingi tijd hé,.....miss dak deze week wel wat gaatjes vind

My Tube is bigger then yours

Dit topic is gesloten