welke scoop

Ebele

Overleden

Ik sta op het punt om een scoop aan te schaffen. Wat is een redelijke prijs voor een usb scoop tot circa 40 Mhz. Ik zag ze voor € 239 van voltcraft maar ik vind er weinig reviews van. Heeft iemand tips waar ik bij de aanschaf van een scoopje op moet letten?

Graag lees ik jullie adviezen.

USB scopes vind ik zelf niet zo fijn, de interface is vaak brak.
op dealextreme staat een rigol digitale voor maar iets meer:
http://www.dealextreme.com/p/rigol-ds1052e-5-6-tft-lcd-50mhz-2-channel…
~250 euro dus, kijk uit, er is altijd een kans dat de douane hem onderschept, dan betaal je ook invoerrechten en BTW, 50 a 70 euro extra ongeveer.
plaatjes kan je opslaan op een USB stick, als je perse een USB scope wil hebben om dingen in excel te zetten, kijk eens naar deze:
http://www.dealextreme.com/p/dso-2090-pc-based-40mhz-2-channel-usb-dig…

[Bericht gewijzigd door Riktw op dinsdag 23 augustus 2011 20:06:44 (23%)

rbeckers

Overleden

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/39

Waarvoor wil je de scoop gebruiken?
Een USB scoop heeft nogal wat nadelen.
Zorg ook voor 10:1 probes.

Ben het met Riktw eens.
Heb deze scoop ook een prima ding voor de meeste hobby projecten.

Had helaas wel de peck dat Trix hem onderschepte.
Daardoor was hij zo'n 60 euro duurder.

Maar nog steeds erg content met het apparaat.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.
flash2b

Special Member

Voor de Rigol DS1052E zou ik bij AR Benelux kijken. Daar is ie (incl. BTW) 360 EUR inclusief 3 jaar garantie die je bij dealextreme dus niet hebt. OK, ietsie duurder als zelf importeren, maar wel met garantie en direkt van de officiele importeur.

Shiptronic

Overleden

over de Rigol ben ik het eens , de prijs niet !

deze is al een voordeliger € 355,81 incl.: http://www.display.nl/vmchk/Meetapparatuur/Oscilloscoop/Oscilloscoop-R…

en die zijn niet de goedkoopste.

probeer het eens bij elquip : http://www.elquip.com/nl/product/DS5062CA.html

of mischien is dit iets voor je : http://www.eleshop.nl/owon-pds5022s-2kanaals-digitale-oscilloscope-p-1…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
flash2b

Special Member

Das wel muggeziften zeg, bij AR is hij ook 299 x 1.19 = 355,81 (wat ongeveer 360 is).

Bij display moet je als particulier extra betalen voor 'handling kosten'.

De DS5062CA is een oud model en die is trouwens 399.

Henry S.

Moderator

@Ebele: Draaiknoppen of druktoetsen, wat is voor jou handiger?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Ebele

Overleden

drukknoppen lijkt mij te doen met mondstokjes. Draaiknoppen word er lastig.

Waarom zou je eigenlijk beginnen aan een USB scoop? Ik heb ook wel eens vaker gehoord dat het meer nadelen zou hebben als voordelen.

En daarbij komt, het lijkt me toch wel dat een oudere analoge scoop veel minder kost.

Henry S.

Moderator

Scoops gebruiken relatief nog veel draaiknoppen, dan is een USB scoop voor de TS in het voordeel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Ebele

Overleden

Waar let ik op bij de aanschaf van een pc scoop. ik wil het liefst 40 mhz kunnen halen. Het is weliswaar voor de hobby maar het is zonde als ik een te laag bereik heb terwijl ik misschien met een paar tientjes wel het goede materiaal heb.

De reden waarom bijna iedereen een USB scoop afraadt is dat de specs vaak erg slecht zijn voor hun prijs. Vooral sample rate en ingangsbereik is vaak waardeloos. Voorbeeld: de PicoScope 2205, die zo'n $500 (meer dan een Rigol DS1052E) kost, heeft 25MHz bandbreedte en samplet op 200MS/s, vs. 50MHz en 1GS/s. De PicoScope heeft 16kpoints memory, de Rigol 1Mpoints. Ingangsbereik is van 50mV tot 20V full-scale, Rigol 16mV tot 80V.

Zijn er van de goedkope oscilloscopen (Rigol, GW-Instek, Hantek, Owon SDS-*) misschien sommige met goede PC software? Qua hardware kunnen ze vrijwel alles wat een USB scoop kan, dus met een beetje goede software zou dat misschien een optie zijn.

Deze filmpjes van een enthousiaste Australiër zijn misschien nuttig:
EEVblog #13 Part 1 of 2 – Digital Storage Oscilloscope Tutorial
EEVblog #13 Part 2 of 2 – PC Based Digital Storage Oscilloscope Comparison

Het hangt toch heel sterk af van je wensen. Wat alson aangeeft van verschillen zijn volgens mij die 50 Mhz bandbreedte belangrijker dan de rest. Ik gebruik de Picoscoop 2205 en ben daar vrij tevreden over. Als je de handige afmetingen in rekening brengt samen met de uitlezing van de meting op een 1920x1200 pixel LCD display dan is dit behoorlijk confortable. Die scoop neemt heel weinig plaats in en de directe koppeling geef je enorm gemak met het opslaan van je data.

Alles hangt echt af waarom je de scoop gaat gebruiken. Voor digitaal heb ik mijn logic analyser van intronixs. Moet je digitale signalen bekijken, hardware samen met software ontwikkeling dan overtreft deze LA totaal een digitale scoop. Daar ga je veel meer uithalen. Werk je heel veel analoog of in het HF gebied dan ga je een goede scoop gebruiken maar je 40 MHz bandbreedte zal ruim onvoldoende zijn.

Mijn Picoscoop gebruik ik ook heel veel als data logger. Dat is een functie die de LA niet aankan. Ook de Wave generator is voor sommige doeleinden gemakkelijk. Nogmaals als je heel veel scoop functies nodig hebt zou ik geen USB scoop aanraden. Doe je veel digitaal dan stop je meer centen en een goede LA. Is het buget niet zo heel kritisch koop dan beiden.

Mijn toepassingen zijn heel veel hardware en de software die daarbij horen. De LA staat boven aan met meer dan 95% gebruik daarna de Picoscoop. Een schermpje zoals rigole kan ik niet meer uitlezen omdat het schermpje veel te klein is. Als ik dan die data toch naar de PC moet sturen dan beter direct de Picoscoop. Anderzijds werken de LA en de Picoscoop ook mooi samen. Daarnaast gebruik ik heel veel de STK600 met de AVR software. Allemaal handige relatief weinig plaats innemende toestellen die ik op mijn PC beneden in mijn bureel kan gebruiken. Anders moet het verhuizen naar boven waar ik wel een behoorlijke werkkamer heb maar minder PC mogelijkheden. Daar wordt gesoldeerd en mechanische bewerkingen gedaan.

Bij een DSO heb je een snelle sample rate nodig om wat te kunnen doen met die bandbreedte. Die 100MS/s van een Picoscope 2205 in dual channel mode geeft grofweg 10MHz bruikbare bandbreedte. Voor sommige zaken genoeg, maar gezien de prijs niet erg aantrekkelijk. Geheugendiepte is weer nodig om die ADC's op alles behalve de snelste horizontale snelheden zo hard te kunnen laten lopen, en om bijvoorbeeld twee gebeurtenissen die wat verder uit elkaar liggen met goede resolutie te kunnen registreren. Die 2mV/div ga je voor sommig analoog werk ook erg missen.

Ik kan me voorstellen dat een groot scherm en knoppen waar je met de muis aan draait voor sommige mensen handig kan zijn, vandaar dat ik me afvroeg of er fabrikanten zijn die en goede hardware en bruikbare software maken voor een betaalbare prijs.

Vergeet niet dat sommige nieuwere DSO's zoals die van Hantek en de nieuwe serie van Owon een groter scherm hebben, die Rigol DS1052E is inmiddels ook al een paar jaar oud.

Ik weet nog niet juist wat TS zijn toepassingen zijn. Ik heb het gevoel dat hij het zelf eigenlijk nog niet goed weet en gewoon vertrekt van het idee "ik zou graag een goede scoop hebben". Ook een buget opgave range zou nutteloze voorstellen vermijden. Iets goedkoops die heel goede specs heeft valt niet goed samen.

Heel vele gebruikers kennen nauwelijks de kracht en de mogelijkheden van een LA. Toch gaan de meesten met micro controllers gaan starten. Daar is de hulp van een LA bijna onmisbaar.

Logic analyzers zijn ook zeker nuttige apparaten. In geval van twijfel zou ik echter eerder een oscilloscoop kopen, een (digitale) oscilloscoop werkt beter voor digitale signalen dan een LA voor analoge, ook al is geen van beide natuurlijk ideaal.

Ebele

Overleden

Ik wil de scoop gebruiken voor digitale toepassingen. Het liefst met zo min mogelijk draaiknoppen want ik moet hem met mondstokjes kunnen gebruiken. Het te besteden budget was ik inderdaad vergeten te vermelden. ik denk zelf dat ik het tot € 250 kan qua budgetudoen doen maar heb je wat goeds tussen de 0 en 250 euri?

Sine

Moderator

Veel scopes kun je tegenwoordig met de pc bedienen, iets om te bekijken.

Digitaal = LA
Zelfs met een digitale scoop voor digitaal werk blijft het heel moeilijk om vele problemen op te lossen. Er zijn veel te weinig ingangs kanalen. Ik blijf erbij dat heel weinigen de kracht van een LA kennen en zeker ook degenen die software problemen moeten oplossen.

Dit sluit trouwens aan met de hogere taal die velen gebruiken en de lib's. Ze weten niet eens meer hoe de hardware werkt want ze roepen een routine aan(zwarte doos). Als het niet direct werkt roepen ze op het forum omdat ze geen weg meer kunnen. Ik zie hier niet anders meer bij vele van de vraagstellingen.

Dan denk ik maar, oh jongens moest je toch eens minimaal iets kunnen meten, je zou zo de problemen oplossen. Merk op dat ik dit algemeen zie en niet specifiek voor de TS.

Het buget van 250 euro is al vrij laag. Als je het niet wat kunt verhogen moet je iets minder performant kiezen. Spijtig dat studenten niet eens een dagje kunnen langskomen, ze zouden direct een andere kijk hebben op deze problemen. ( Ik heb tijd zat dus daarin geen probleem)

Ik heb hier nog 2 analoge scoops staan eentje van 2x40 MHz en eentje van 2x50 MHz maar sinds mijn USB scoopje zijn ze totaal werkeloos. 25 jaar geleden moesten we idd met deze toestellen onze digitale problemen oplossen voor de hobby, het andere was niet betaalbaar.

Mijn huidige LA heeft 500 MHz sample rate op 32 kanalen. Om het even welk serial protocol voor je data analyse kan je zelf via wizard aanmaken. triggerniveau op alle 32 kanalen mogelijk in multiple levels en counts.
Daarmee ontwikkel ik nu via de RFM12B chips mijn domotica systeem. Het is een plezier te zien hoe je vooruit gaat, hoe snel je de kleine software fouten ziet, hoe je interrupt routines werken in multiple level enz. En ik gebruik hiervoor de hoogste data rate die de wireless chip aankan zonder de minste problemen.

Vandaag het volledig protocol voor de 18B20 temperatuur sensor aan het testen. Zit ook verweven in het besturings systeem net zoals DCF77. Om al deze interfaces snel op te lossen gebruik ik de LA die aangesloten staat op iedere pin van de Atmega328 chip.