Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

Op 24 augustus 2011 20:33:31 schreef pros:
[...]
Maak het wel robuust! Jaren geleden had ik een oude PentiumII-PC ingezet als domotica-controller. Die dreef via een zelfbouw ISA-kaartje allerlei spullen aan, waaronder een rolluik.
Op een nacht werd ik wakker van een vreemd geluid. Oorzaak: een spanningsdipje (denk ik) had de PC van zijn stuk gebracht, zonder fatsoenlijke reset. Al wat hij nog deed, was het rolluik alsmaar op-en-neer bewegen... :-)

LOL... hier heb ik dus schrik van. Mijn oplossing - feilloos tot nu toe - is een wisselspanning (pulstrein) van minimum een 200Hz die nodig is om kritische dingen te bedienen. Crasht de controller en hangen de pinnen hoog of laag, dan valt de last in failsafe mode. En da's al meer dan eens gebeurd. Ook heeft een reboot geen effect.

Suffering from wiseass oneliner blackout

En die 200Hz check je extern? Feitelijk een soort 5ms watchdog (maar doet geen reset maar valt in failsafe mode)?

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is super low tech, een hoogdoorlaatfilter met erachter een MMV :) Een AVR rammelt een pin op en neer.

Failsafe in mijn geval betekent oa: Ik heb een paar pompen ondergrond die mijn huis droog houden, google google, zie hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1010597#1010597

Als de sensoren zouden falen, de AVR crasht, enz. dan valt een wisselrelais om en neemt een old school klokje over: alle twee uur drie minuten pompen.

Nog geen natte voeten gehad.

Suffering from wiseass oneliner blackout

@bert , die lange rvs stang is ook een vlotter ? want die vlotter eromheen heeft wel beschadiging van het tegen de mantel buis schuren . kan uiteindelijk voor een vastzittende vlotter zorgen en drooglopende pomp.....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 augustus 2011 20:47:13 schreef Lord Anubis:
[...]
btw openWRT opgezocht en is eigenlijk wel cool.

zal voorlopig marktpl/ebay in de gaten houden.

kijk wel uit voor de juiste versie.

er zijn heel veel versies gemaakt van die linksys, maar die worden lang niet allemaal ondersteund (zo heb ik hier een v7.0 liggen die onbruikbaar is)

@pros: Mijn domotica systeem wordt bovenop ons normaal elektrisch netwerk thuis gebouwd. Alles wordt hier aangestuurd door middel van drukknopschakelaars in combinatie met teleruptoren, dimmers en 2 LOGO's voor de rolluiken. Inbouwen van domotica is dus zeer eenvoudig aangezien ik aan de bestaande bedrading niets moet aanpassen. Enkel een relais bijplaatsen in parallel met de bestaande schakelaars.
Mocht het systeem dus raar doen is dit snel verholpen door gewoonweg de stekker uit het stopcontact te trekken en dan is alles zoals voorheen.

@Lord Anubis: Het shell-script scant continu de seriële poort. Als er data binnenkomt (bv: Q00.02=1) wordt er in het bestandje "/domotica/states/Q00/02" het cijfer "1" weggeschreven. Dit bestandje kan vervolgens via flash en php uitgelezen worden. Ik zal straks het shell-scriptje hier even uploaden. (Het is wel nog niet de finale versie, aangezien de relaiskaarten nog in opbouw zijn.)
Ik heb mijn WRT54GL van conrad vandaan, voor 49.99€ kun je niet sukkelen.

@timberleek: de WRT54GL is altijd geschikt om openWRT op te draaien. Dit is de OpenSource versie. De WRT54G (Zonder L) heeft versie's waarbij het problemen kan geven.

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

o die versie ken ik niet eens.

ik ken alleen de 'standaard' versie waarvan een aantal versies andere software kunnen draaien

Lucky Luke

Golden Member

Als organisator van de "basic AVR devboardje" IA heb ik natuurlijk het voordeel dat ik de eerste ben die 'm kan opbouwen en showen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/avrdb2313opgebouwd.jpg

(Nee, hij staat niet bol, dat is lensvertekening. Ik heb geen EOS-D-zo-min-mogelijk-cijfers)

De headers zitten op gaatjesprintafstand (2,54mm), dus als ik males op de onderkant zet past ie. Dat is ook al getest.

Kristal staat op dezelfde female pinnen als voor de IO gebruikt zijn.

Knipperledje heeft er ook al op gelopen :) (Onboard LED is puur om aan te geven dat 'ie voeding heeft, dus even het led dwarfboardje eraan gehangen.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik hoop dat mijn domotica systeem straks klaar is... Heb ik ook weer wat te showen!

(tipje van de sluier: RS485, PIC's, een PC en android app!

maartenbakker

Golden Member

Op 21 augustus 2011 00:56:17 schreef Daan Timmer:
Waarom twee maal iets uploaden als het er toch al staat?

Omdat je dan een Portable Document Format-document gewoon kan openen in een daarvoor bestemde applicatie, inplaats van dat je een wazige viewer al dan niet voor je neus krijgt. Sort of defeats the purpose.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
leime

Golden Member

Ik heb na een vakantie hard werken en weg zijn ook weer eens tijd gehad om iets te maken :D.

Een tijdje geleden heb ik een smd poging gedaan, dit beviel me erg goed maar het solderen is zonder soldeerhulp eigenlijk niet te doen vandaar: een smd soldeerhulp.

De basis is een stukje triplex op een frame van latjes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sam_1526.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sam_1529.jpg

De pen uit het scharnier heb ik vervangen door een boutje + moertje zodat het mogelijk is om het scharnier wat bij elkaar te knijpen zoda de speling op het scharnier minimaal is. De veer komt uit een oude printer en zit vast met twee krammetjes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sam_1527.jpg

En nog een extratje, een vervangbare punt. Gemaakt met de inhoud van een kroonsteenje er kunnen dus eventueel ook dikkere/smallere punten in. Op dit moment zit er een speld in met de kop naar beneden (en dus de punt naar boven).

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sam_1528.jpg

Emiel

Put the needle on the record :)

Op 25 augustus 2011 13:57:28 schreef testman:
@bert , die lange rvs stang is ook een vlotter ? want die vlotter eromheen heeft wel beschadiging van het tegen de mantel buis schuren . kan uiteindelijk voor een vastzittende vlotter zorgen en drooglopende pomp.....

Neen, dat is gezichtsbedrog, er is centimeters ruimte. Dat buizenwerk uit de put halen is wel een huzarenstukje.

Ook de SW zorgt ervoor dat de pompen niet te lang droog kunnen draaien.

Suffering from wiseass oneliner blackout

waarom dan geen flexibele slang en de laatste meter pijp i.p.v. een lange pijp??

veel makkelijker :D

Hoe moet ik me precies voorstellen dat deze SMD soldeerhulp je helpt met solderen?

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
leime

Golden Member

0805 weerstanden zijn zo klein dat je ze niet kunt vasthouden en solderen tegelijk. Dus om het makkelijker te maken houd de speld de weerstand (of een ander component) op zijn plaats terwijl je de weerstand soldeert.

Het houdt de component op zijn plaats.

Ik zou de arm aan het einde smaller maken, dan zit die minder in de weg. Of een lange naald zoeken die je kan plooien zodat die verder onder de arm uitkomt.

[Bericht gewijzigd door plantrekker op woensdag 31 augustus 2011 20:19:16 (27%)

True story bro!
leime

Golden Member

Daar zat ik zelf eerst ook aan te denken, heb het toen eerst maar eens zo geprobeerd en je hebt er eigenlijk nauwelijks last van.

Niet ten nadele van je soldeerhulp, maar,

ALs je een pincet gebruikt heb je die soldeerhulp helemaal niet nodig. Eerst 1 pad vertinnen dan component met pincit pakken tin weer verhitten en het component met de pincet op zijn plek schuiven. Andere pad ook vertinnen en voila.
Ik heb op die manier tot 0402 gesoldeerd.
Lijkt me een beetje omslachtig met zo'n soldeerhulp.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
leime

Golden Member

Ik vind het juist met een pincet lastig. Bij mij heb ik dan eindelijk de weerstand recht en dan schiet de weerstand weer weg, die vind je dus nooit meer terug en dan moet je weer een nieuwe pakken en dan maar hopen dat die niet wegschiet.

fred101

Golden Member

Ik vind hem wel leuk bedacht. Ik zou het wat minder lomp maken ( lijkt misschien lomper dan het is)
Ik kan het wel met een pincet maar ik vind het vaak makkelijker het component eerst netjes reht te leggen en dan solderen. Ga ik ook eens maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
leime

Golden Member

Op de foto lijkt het idd iets lomper dan het is. Ik heb het alleen niet zelf bedacht, ik heb het al vaker langs zien komen.

Op 31 augustus 2011 20:17:16 schreef plantrekker:
Of een lange naald zoeken die je kan plooien zodat die verder onder de arm uitkomt.

Dat zou ik ook doen. Zo kan je de component van bovenaf positioneren.

@leime: d'r moet wel elektronica bij, makker! Een paar witte LED's onderaan de balk, gericht op het einde v/d naald, lijkt me een mooie toevoeging.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 31 augustus 2011 20:35:57 schreef leime:
Ik vind het juist met een pincet lastig. Bij mij heb ik dan eindelijk de weerstand recht en dan schiet de weerstand weer weg, die vind je dus nooit meer terug en dan moet je weer een nieuwe pakken en dan maar hopen dat die niet wegschiet.

Kwestie van wennen. Ik doe het op dezelfde manier als Wiltoyo, soldeer tegenwoordig smd sneller dan through hole.

Ik gebruik een gekromde puntige pincet van 5euro bij de grote F, van excellite volgens mij.

Wel mooi tooltje leime. ;-)

Don't build anything you can't take apart

Hoewel ik gek ben op creatieve oplossingen begrijp ik niet helemaal hoe dat grote ding zulke kleine componenten gaat helpen solderen. Het lijkt mij ook allemaal omslachtig.

Met een kromme pincet met een scherpe punt lukt 0805 solderen mij, na de nodige oefening, prima.

Just find out what you like and let it kill you
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Dit topic is gesloten