Speakerkabel OFC -> welke kern

Wellicht heb ik in de search hierover een topic gemist, mijn excuses dan alvast. Maar het gaat om het volgende:

Ik ben bezig met de bouw van mijn nieuwe woning. Hierin heb ik reeds buizen laten leggen voor de surround. Nu wilde ik in deze buizen goede speaker kabel trekken (OCF - 2,5mm2- max lengte 15m).

Vragen:

  1. 1. Gaan er 2 paren in 1 buis
  2. 2. Is 2.5 genoeg (wat ik lees wel maar toch even checken)
  3. 3. Klein verschil van lengte zou niet erg zijn (lengtes zijn te klein om verschil te hebben)
  4. 4. Welke kern moet de speaker kabel hebben. Je hebt kabel welke massief is, kabel welke laten we zeggen in 1 ader 16 sub aders heeft (die dus samen 1 ader vormen). En je hebt er die 100 sub aders hebben (allemaal prijsverschil natuurlijk). Echter heb ik ooit geleerd dat signaal door de buitenste laag zou gaan (correct me if I am wrong). Dit zou betekenen hoe meer sub-aders hoe beter?

Ik hoop dat er een techneut is die hier een goed antwoord op kan geven. Het gaat me niet om de antwoorden van ik kan het horen en jij niet!

Over wat voor vermogen praten we?
2 paren gaan vast wel in één buis, en anders neem je dikkere. In de huiskamer ligt hier vrij dikke kabel, die past mogelijk niet in een hele dunne buis.
2,5mm2 lijkt mij ruim voldoende voor enkele tientallen watts voor jouw lengte.
Een massieve draad lijkt me niet handig, die krijg je lastig in je speakeraansluitingen vrees ik.
Het aantal aders maakt verder niet zoveel uit.
Test het, zou ik zeggen. Als je een rommelig niet strak laag hebt, dan zou je de kabels eens kunnen inkorten tot 2,5m om te testen. Als dat een verbetering oplevert, dan moet je dikkere kabel nemen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 4 september 2011 18:45:48 schreef Ledlover:
Over wat voor vermogen praten we?

De installatie die ik nu heb is niet heftig, maar gaat voor de toekomst.
Dan is denk ik reeel om 50 tot 100w per speaker aan te houden. Verder worden de kabels in een doos in de muur afgemonteerd (moeten nog correcte aansluitingen voor gezocht worden).

Dit betekent vanuit de muur naar de speaker en vanuit de muur naar de versterker op basis van een "patch kabel".
Is in verband met bovenstaande de 2.5 toereikend.

Hier zie je nog een keer wat ik bedoel met sub-aders (dus niet de blauw, zwart en bruin, maar het gaat dus om de koperen strengetjes):
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSAfpglxDlfJ7T-yt68o7uXELf-7E8gmEb7CBngCZi7ItG3rHb6iQ

Dat de stroom door de buitenkant van de geleider gaat speelt pas bij (veel) hogere frequenties dan audio. Dus massief of stranded zou geen bal uit moeten maken. Ook het al dan niet OFC zijn is zeer discutabel.
Dit zou wel eens een audiofiel-bash topic kunnen worden...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het verschil tussen Hi-Fi en Hi-End begint in zicht te komen +:

GJ_

Moderator

Op 4 september 2011 19:01:07 schreef flipflop:...Ook het al dan niet OFC zijn is zeer discutabel.

Idd onzin. Dit soort koper heeft dezelfde geleidingseigenschappen als gewoon koper. Het word alleen gebruikt voor bv gebruik bij extreem hoge temperaturen, in speciale motoren, voor gebruik in hoogvacuum enz. De "koperboeren" maken dit in ieder geval niet voor audio toepassingen.

http://www.kupfer-institut.de/front_frame/pdf/Cu-OFE.pdf
http://www.kupferinstitut.de/front_frame/pdf/i004.pdf

Als bovenstaande allemaal waar is, wat is dan nog het verschil tussen een normale stroomkabel van 2.5mm2 en een zwart/rode speakerkabel van 2.5mm2 en een ocf 2.5mm2 kabel.

Voorwaarde is gewoon goed geluid, maar grootste deel wat zal worden gespeeld is digitaal geluid (Bluray en MP3). Dus er vind reeds conversie plaats. Hoeveel zin heeft het dan om OCF te prefereren boven de andere 2.

Op 4 september 2011 19:52:03 schreef tudstudent:
Voorwaarde is gewoon goed geluid, maar grootste deel wat zal worden gespeeld is digitaal geluid (Bluray en MP3). Dus er vind reeds conversie plaats. Hoeveel zin heeft het dan om OCF te prefereren boven de andere 2.

Tenzij je woonkomer hoogvacuum is en die paar atomen zuurstof die uit het koper diffuseren erg zijn is OCF totaal overbodig (en of je in dat vacuum veel aan speaker hebt?), gewoon een praatje om je duurdere kabels te verkopen.

Oke, ik dacht dus dat ik er echts iets van begrepen had, maar zojuist hebben jullie behalve de 2.5mm2 alle kennis van tafel geveegd.

Kan iemand me dan uitleggen waarom winkels dan uberhaupt speakerkabel verkopen (dus de rood/zwart), want die is helemaal niet speciaal, je kan ook andere kabel dus gebruiken.

Natuurlijk kun je andere, soepele kabel gebruiken! Rood-zwart kabel mag niet voor 230V gebruikt worden, waarschijnlijk alleen door de isolatie. In principe gebruik je rood zwart omdat het goedkoper zou moeten zijn en omdat de kleuren handig zijn. Vaak zitten er op de versterker en speakers rode en zwarte aansluitingen. 230V kabel kan dus meestal prima voor audio!

EDIT: Ik weet alleen niet hoe het zit met de groen-gele ader. Of je die wel mag gebruiken dan. Misschien niet, maar eigenlijk is dat insectencopulatie.

[Bericht gewijzigd door Benadski op zondag 4 september 2011 20:10:07 (18%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
GJ_

Moderator

Rood-zwart is gemakkelijk voor audio. Als rood-zwarte kabel qua isolatie goed is voor 230V mag het daar natuurlijk best voor gebruikt worden. Ik zie heel veel rode aders voor 230 en 400V (is een veelgebruikte norm in Europa), dus de spanning trekt zich niks van de kleur aan lijkt het ;-)

in principe is draad gewoon draad. alleen kan er verschil zitten in de 'uitvoering', dikte en isolatie.

speakersnoer is niet voor 230v. het koper kan het wel, maar de isolatie is niet goedgekeurd voor die spanningen. daar kun je problemen mee krijgen (gevaarlijk)

andersom is installatiedraad ook gewoon draad, dus waarom zou je daar je audio niet doorheen gooien. dat kan. het nadeel is alleen dat installatiedraad massief is. dat is totaal niet handig icm de meeste speaker connectors. dat gaat telkens los.

je moet gewoon draad gebruiken met losse draadjes erin (en niet 1 massief draad). of dat 'officieel' luidsprekersnoer of netsnoer is moet je zelf weten.
het voordeel van luidsprekersnoer is dat het afwijkende kleuren heeft en dus makkelijk te herkennen is als luidsprekersnoer (zwart-wit draad in de huiskamer is bijna altijd audio).
het nadeel aan netsnoer?, je zal net iemand hebben die een keer 220 op je speakerkabel zet (het zijn immers netspanning kleuren).

verder maakt het niks uit.

de dikte is ook niet zo heel belangrijk. de sub is over het algemeen de enige die bij dikker draad gediend is, maar die heeft over het algemeen een ingebouwde versterker. dan rest alleen de sattelieten nog. daar is 2.5mm imo ook al flink dik. het kan geen kwaad, maar het is niet nodig. 1.5mm gaat net zo goed werken

Op 4 september 2011 20:00:33 schreef tudstudent:
Oke, ik dacht dus dat ik er echts iets van begrepen had, maar zojuist hebben jullie behalve de 2.5mm2 alle kennis van tafel geveegd.

Bedenk wel dat je hier op een elektronica forum zit. Elektronici zijn nogal eigenwijs en "doe maar gewoon dan doe je gek genoeg" types :-) Wat je niet kunt meten bestaat niet. Of dat DE waarheid is, is de hamvraag. Bedenk ook dat een een zeker maten van persoonlijke mening in de antwoorden zit. Je zou een test moeten doen om echte verschillen tussen kabels te beoordelen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hugo Welther

Moderator

Het gaat er om dat van goed gelovige klanten heel snel veel euro-tjes in de zakken van de eigenaar van de winkel verdwijnen.
Je hoort echter wel verschil tussen dunne 0,75mm en dikke bijv 3mm aders.

Heb eens een manegebak (20x60m) van geluid voorzien. 4 aderige 2,5mm² rubberkabel gebruikt. Twee aders parallel gezet en met lengtes van bijna 100m werkt dat prima.

Ik ken een high-end luisteraar die zelfgemaakte kippeladder gebruikt als LS-kabel. Hij hoort verschil als de aders dicht bij elkaar zitten zoals bij tweelingsnoer.

LET wel op met die rood/zwarte kabel. Ik had van de week z.g.n. 2x 5mm in mijn handen bij een bouwmarkt. De isolatie was 5mm, de ader was nog geen 0,75mm².

Gewoon geel/groen wegknippen. Zolang er geen netstekkers, eurostekkers of CEE-form aan wordt gezet geen probleem toch.
Audio trekt zich weinig aan van de kleur van de aders, al zullen er vast wel high-end mensen zijn die beweren dat LS-kabel paarse of roze aders moet hebben.

Lees ooke eens: www.breem.nl

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Maar let dan wel op dat beide luidsprekers in fase worden aangesloten als je geen rood-zwarte snoeren gebruikt !

fred101

Golden Member

Bij mijn Kefs zit gewoon wit snoer en lijkt verdacht op 230 V tweelingsnoer. Alleen is een helft van vierkante isolatie voorzien zodat je weet welke op rood en welke op zwart moet ( ik vind plus en min bij audiosignaal wat vreemd ;-) )

Kippenladder voor je audio ? Als je maar hard genoeg geloofd hoor je alles. Nu nog wachten op swr meters voor audio want met reflecties op de kabel krijg je een rommelig klankbeeld >:-) zul je net zien dat die triangel dan net op het verkeerde moment inkomt of dat je hem 5 keer hoort.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 september 2011 01:16:17 schreef fred101:want met reflecties op de kabel krijg je een rommelig klankbeeld

Een beetje audiofiel heeft speakerkabel met magneetstroomreflector (voor de leek: een derde middenader die niet aangesloten wordt).

Magneetstroomreflector... :D

Op 4 september 2011 19:52:03 schreef tudstudent:
Als bovenstaande allemaal waar is, wat is dan nog het verschil tussen een normale stroomkabel van 2.5mm2 en een zwart/rode speakerkabel van 2.5mm2 en een ocf 2.5mm2 kabel.

Op 4 september 2011 20:00:33 schreef tudstudent:
Kan iemand me dan uitleggen waarom winkels dan uberhaupt speakerkabel verkopen (dus de rood/zwart), want die is helemaal niet speciaal, je kan ook andere kabel dus gebruiken.

U gaat door voor de magnetron! Dat heet marktwerking, mensen willen graag afgezet worden. Zwart-rood kan echter wel handig zijn om de reden die plankgas geeft:

Op 5 september 2011 00:52:53 schreef plankgas:
Maar let dan wel op dat beide luidsprekers in fase worden aangesloten als je geen rood-zwarte snoeren gebruikt !

Maar dan kan 230V-snoer met blauw-bruin ook net zo goed gebruikt worden. Of wit tweeling-snoer, dat meestal op 1 kant van de isolatie geribbeld is.

Draaddikte is wel van belang, en als je ooit 'luidsprekersnoer' voor je schemerlamp wilt gebruiken dan moet je met de isolatie rekening houden. Wit tweelingsnoer is sinds een tijd niet meer toegestaan als 230V-kabel, waarschijnlijk omdat het niet dubbel geisoleerd is.

Ik ben wel blij dat je (zo lijkt het) de goede raad hier voor waar aanneemt, er zijn een hoop mensen die halsstarrig volhouden als het om "high-end" gaat.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm

Ze bestaan dus wel, informtieve audiosites. Hier een hele pagina over luidspeaker kabels met wat hele sterke opmerkingen. Erg goed.

Plankgas, ik ken zoiets wel als guarding maar daar wordt een kant aangesloten en soms ook van geinverteerde spanning voorzien ( bij metingen in het uV/nV bereik). Maar reflecties in audiokabel kunnen wel degelijk een probleem vomen dat klopt. Alleen moet het dan gaan om voldoende lange kabel tov de golflengte. Dus als je meer dan 30 km kabel in je huis hebt verwerkt is het best zinvol om er op te letten >:-)

besides that, wat moet ik me voorstellen bij zo' n "magneetstroom" reflector ? Hoe past dat de impedantie aan ? De bron impedantie van een audioversterker een paar tiende ohm is en wordt gemaakt om aan bv 8 ohm zijn vermogen te leveren. Daarbij is de load niet eens vast in impedantie maar varieert bij belasting. Klinkt als een kabel die familie is van die andere toverkabels.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

TS schrijft dat hij buizen heeft gelegd en dat het afgewerkt gaat worden met muurdozen.Nou ja trek dan gewoon VD draad door die buizen.Draad is draad dat is hier al gezegd,en hoe dikker hoe beter,hoewel voor huiskamer gebruik 2.5mm meestal wel ruim voldoende zal zijn en 4mm voor een subwoofer.

Op 5 september 2011 08:24:57 schreef Jochem:
Ik ben wel blij dat je (zo lijkt het) de goede raad hier voor waar aanneemt, er zijn een hoop mensen die halsstarrig volhouden als het om "high-end" gaat.

Ik zou willen dat ik soms wat goedgeloviger was, maar daar ben ik te zwart wit voor en daarom is 1 + 1 = 2.
Afijn, ik heb mijn vraag hier gesteld omdat ik het zelf niet weet en hier zijn genoeg mensen die het wel weten. Indien het niet klopt wat iemand schrijft, dan komt er genoeg feedback op. Mijns inziens is dit forum daardoor voor mij zeer waardevol.

Ik ga in ieder geval op zoek naar 2.5mm2 kabel, van koper. Verder maakt het dus niet veel uit.
Hebben jullie nog aanbevelingen voor muuraansluitingen (dus inbouwdozen waar je de kabel in kan afwerken). Lees veel over speakon, maar zie niet specifiek inbouwafwerkingen.

fripster

Golden Member

speakon is erg goed en professioneel. Maar ik weet niet of daar ook muurdozen van te koop zijn...

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 5 september 2011 01:16:17 schreef fred101:
( ik vind plus en min bij audiosignaal wat vreemd ;-) )

Heeft toch wel betekenis. Bij een kale luidspreker is een van de aansluitingen rood gemerkt. Bij een juiste montage in een kast moet deze rode aansluiting op de rode klem terecht komen.
Dit wordt de plusklem genoemd, en de zwarte is de minklem. De betekenis daarvan is: als je er een spanningsbron op aansluit met de plus op de plusklem, dan beweegt de conus naar buiten.

Henry S.

Moderator

Op 5 september 2011 01:16:17 schreef fred101:
Bij mijn Kefs zit gewoon wit snoer en lijkt verdacht op 230 V tweelingsnoer.

Hmmm, hier ook. Bij de *'aanleg' even gemeten en de - geleiders aan de uiteinden gemarkeerd.

*=Gooi hier maar neer.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.