Weergave vreemde schriften

Tidak Ada

Golden Member

Beste Moderators,

Ik (en anderen) loop regelmatig tegen het feit op dat het forum geen vreemde tekens kan weergeven.

Met name het Cyrillisch wordt steeds belangrijker, sinds steeds meer componenten uit de ex Sovjet Unie vanuit het GOS en de omringende landen worden aangeboden. het 'eenvoudig' omzetten naar Latijnse equivalenten lost niets op, omdat daarvoor te veel verschillende 'oplossingen' bestaan. Dat is eerder verwarrend.

Ik heb geprobeerd om stukjes om te zetten in bitmap, maar dat is omslachtig en tijdrovend, vooral zolang er geen equivalent van het Upload Archief direct in het CO forum beschikbaar is. Het resultaat is ook bedroevend, want het is moeilijk in te schatten wat de uiteindelijke lettergrootte wordt, zoals in het voorbeeld. Ik had de lettergrootte op 10 punten gezet.

Een leuke applet is dit (KLIK).
Jullie zouden eventueel met Hans Thomas Schmidt kunnen overleggen om het in het forum te mogen gebruiken. Wel moet de tekstverwerker dan de Cyrillische codes kunnen accepteren, anders heb je er toch nog niets aan. Een en ander blijft omslachtig, zeker als je ergens iets van internet wilt kopiëren

De methode die hier op het forum wordt toegepast voor Griekse en mathematische tekens is ook niet bruikbaar, omdat dat ook te omslachtig blijft.
Cyrillische tekens kunnen, dacht ik, in ieder geval niet voor ongeoorloofde codes gebruikt worden. Dit in tegenstelling van mathematische tekens en het Griekse alfabet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Die applet komt juist inplaats van het toetsenbord, en dat is niet waar het probleem met CO (en veel andere ASCII-georiënteerde sites) zit. Ik kan met een cyrillische toetsenbordinstelling alsnog geen cyrillische tekens in een bericht plaatsen.

Even wat geexperimenteerd; buitenlandse tekens worden herkend en omgezet in een formaat als ? dat kennelijk niet door browsers ondersteund wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jeroen

Moderator

Het probleem is dat de site de karakter set ISO-8859-15 gebruikt, waar dit soort karakters niet in zitten. Het gebruik van afbeeldingen is meer een workaround, het is dan beter om naar UTF-8 als karakterset over te stappen. Dan kun je het ook gewoon van internet copy-pasten.

Het is alleen best nog wat werk om over te stappen naar een andere karakterset, het heeft gevolgen voor de database en de code en het moet ook goed getest worden zodat reeds ingevoerde (speciale) tekens ook nog blijven werken. Dit is iets wat wel nog op de todo staat.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Ik denk dat je alweer tien jaar achterop hinkt.
Toen was Cyrillisch plots belangrijk.
Vandaag levert de voormalige SSSR voornamelijk economische migranten.
De Chinezen hebben de Russen met een neklengte voorbijgestoken en in de verdomhoek gedrukt.
ALs je bij wil zijn leer je liever Chinees.

En als je verlekkerd bent om als oud peeke een mooie blonde 20 jarige
Natascha, luba of Ludmilla aan de haak te slaan, wees dan maar extra voorzichtig. Je zou wel eens als een gepluimde kip kunnen eindigen.:-)

Tidak Ada

Golden Member

Valt wel mee hoor.
Alle betaalbare nixies komen momenteel uit het GOS. Dat zijn dingen die de Chinezen hebben overgeslagen (vergeten, of moeten ze die nog ontdekken?) :P
Verder worden vrij veel halfgeleiders en IC's uit de voormalige SU op eBay aangeboden en flink wat interessante buizen.
De Chinezen richten zich wat dat betreft voornamelijk op de audiofools. Daar is immers het geld te halen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Evarist

Golden Member

Op 12 september 2011 19:52:25 schreef grotedikken:
En als je verlekkerd bent om als oud peeke een mooie blonde 20 jarige
Natascha, luba of Ludmilla aan de haak te slaan, wees dan maar extra voorzichtig. Je zou wel eens als een gepluimde kip kunnen eindigen.:-)

Waar staat hier de "Vind ik leuk" knop? :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Tidak Ada

Golden Member

[OT]

Op 12 september 2011 19:52:25 schreef grotedikken:
En als je verlekkerd bent om als oud peeke een mooie blonde 20 jarige
Natascha, luba of Ludmilla aan de haak te slaan, wees dan maar extra voorzichtig. Je zou wel eens als een gepluimde kip kunnen eindigen.:-)

Ik denk dat je daarmee wel iets ernstigers kunt oplopen :r >:)
[/OT]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †