Het probleem bij het inschakelen is dat de contacten niet direct goed sluiten, maar denderen, dat wil zeggen, een paar keer stuiteren en dus open en dicht gaan. In combinatie met de inschakelstroom van de lampen veroorzaakt dit het inbranden van de contacten. Als die een probleem is, zou je een NTC in serie kunnen zitten, dit is ook beter voor de lampen zelf. Een nadeel is natuurlijk dat een NTC flink heet wordt tijdens het gebruik, en dat de weerstand van het ding afhankelijk is van de temperatuur.
Voor inductieve lasten kun je beter een forse diode in sper over de belasting zetten, waardoor de spanning over het relais laag blijft, en de energie relatief langzaam door de last wordt afgevoerd. Als je met een relais schakelt, lijkt dit me geen probleem, aangezien dit hooguit enkele tientallen tot honderden milliseconden duurt.
Echt berekenen van de weerstand en condensator is moeilijk, omdat er een aantal onbekende factoren zijn. De maximale stroom door de last is vaak wel bekend, maar de inductie ervan niet, waardoor je moeilijk kunt berekenen hoeveel energie er in de last is opgeslagen. De helft van de opgeslagen energie wordt in de condensator gedrukt (de andere helft in de serieweerstand en de weerstand van de belasting), en je moet de condensator zo kiezen dat deze niet boven zijn maximale werkspanning komt.
Zoals gezegd, bij gloei- of halogeenlampen is dit geen probleem, omdat deze nauwelijks inductief zijn. Er kan alsnog wel een kleine vlamboog ontstaat bij het openen, omdat er maar weinig spanning (ongeveer 30V/mm) nodig is om deze in stand te houden als hij eenmaal gevormd is. Een RC circuit kan dat nog wel onderdrukken. Een weerstand van een paar ohm en een condensator van (een paar) honderd nF is meestal voldoende. Bij HID lampen gaat dit niet op, omdat het ballast meestal behoorlijk inductief is.
Automotive relais zijn redelijk goed bestand tegen de grote stroom bij het inschakelen van gloeilampen e.d., als je deze zwaar genoeg kiest, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen om maken.
Dus: wat voor belastingen ga je precies schakelen? Alleen gloeilampen, of ook andere belastingen?