[AC] Breadboard voeding

Sinds enige tijd ook een breadboard in mijn bezit. De voeding was vaak een probleem, reguliere adapters kun je kabeltje van strippen vertinnen en in je breadboard prikken.
Zelfde geld voor je USB kabel, maar op deze manier heb je de spanning van je PC (5V) of van je adapter.
Zelf wil ik altijd graag een stabiele 5V of 3V3 voeding. Vooral die laatste is lastig uit adapters te verkrijgen.
Op eBay als wel bij o.a. sparkfun krijg je met de term breadboard power supply allerhande oplossingen aangereikt voor redelijke prijzen.
Echter, geen een variant die ik tegen ben gekomen voldeed aan onderstaande wenslijst:

  • input van USB, DC jack en schroef terminal
  • zekering van 500mA om je USB niet te vernaggelen, en een aparte zekering voor DC jack en schroef terminal
  • keuzemogelijkheid op welke voedingsbaan je welke spanning wilt
  • headers waarop de spanning ook beschikbaar is
  • aan/uit schakelaar
  • stabiele bevestiging op breadboard
  • aan indicatie

Hoogst tijd dus om maar een eigen PCB in elkaar te draaien die dit allemaal wel in zich heeft. Uitgangspunt zijn breadboards die 2 voedingsrals hebben aan de zijkant en vervolgens 2 rails hebben van 5 rijen, zie hieronder:

http://media.conrad.com/m/5000_5999/5200/5260/5268/526835_LB_00_FB.EPS.jpg
Bron: www.conrad.com
Hieronder het resultaat:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/breadboard_power_v20.jpg
Het plaatje suggereert een 2x6 pinheader, maar in het pakket zijn zowel gedraaide male als female headers opgenomen. Je kunt deze dus naar eigen inzicht gebruiken.
De 2x2 header links en rechts selecteert het voltage op de linker en rechter rail (5V of 3V3, totaal 4 configuraties mogelijk).
Boven deze 2x2 headers zie je 2 keer een twee gaten, hier komen de de verbindingen voor je breadboard (headers) op vast te zitten. De schakelaar als input zijn allemaal horzizontale krachten. De krachten op het breadboard (dus van de headers) zit met deze configuratie tussen de bevestigingspunten in wat voor stabiliteit zorgt.
De USB, jack en kroonsteen connector alsmede de switch zijn niet door POVray meegenomen.
Verder is gekozen de 1117 serie spanningsregelaars met fixed output voltage te gebruiken. Sommige eBay varianten gebruiken een lm317 en selecteren mbv de weerstand de spanning. Door gebruik te maken van 2 regelaars zijn beiden spanningen permanent aanwezig.

Aangezien ik bij IteadStudio ga bestellen krijg ik in ieder geval 9 printjes extra. Omdat hier meer mensen zijn die een breadboard gebruiken deze AC voor bovengenoemd product.

Voor EUR 7.25 inclusief verzenden krijg je alle onderdelen, maar mag je hem nog zelf in elkaar zetten. Het zijn merendeel SMD onderdelen, maar wel grote packages. Als mensen hem liever gesoldeerd ontvangen kunnen we het daar nog over hebben.

Ik ben benieuwd!

Deelnemers:

  1. ShipTronic (2x)
  2. Lord Anubis
  3. Chuck

[...] mag je hem nog zelf in elkaar zetten.

Kleine, maar serieuze waarschuwing voor degenen die dat zouden willen doen:

De levensduur van SOT-223 devices die met een soldeerbout gesoldeerd worden is uit te drukken in weken. Deze behuizing kan echt alleen ge-reflowd worden.

- Rob.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
bjokal

Golden Member

Ik weet niet wat voor bout je gebruikt, maar ik heb nog nooit zo'n onderdeel defect gehad
na hem met een soldeerbout op de print gezet te hebben ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Op 21 oktober 2011 12:14:26 schreef RobK:
[...]

Kleine, maar serieuze waarschuwing voor degenen die dat zouden willen doen:

De levensduur van SOT-223 devices die met een soldeerbout gesoldeerd worden is uit te drukken in weken. Deze behuizing kan echt alleen ge-reflowd worden.

- Rob.

Heb jij hier een bron van? Heb de datasheet op voorhand doorgenomen en ben dit niet tegen gekomen.

Heb jij hier een bron van?

Zo even snel gevonden:
http://www.national.com/ds/LM/LM2937-2.5.pdf
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/sipex/SPX1117.pdf
http://www.ti.com/lit/ds/sbvs001d/sbvs001d.pdf

Ik moet ook nog ergens een of ander algemeen document van Philips of Infineon hebben waar een en ander instaat, maar daar zou ik echt even naar moeten zoeken.

[...] ik heb nog nooit zo'n onderdeel defect gehad [...]

Ik wel, en wel meer dan één ook. Da's weliswaar al bijna 15 jaar geleden, maar dat doet er in dit geval niet zoveel toe.
Sinds ik ze reflow nooit meer problemen mee gehad en er gaan er zo'n 1500 per jaar doorheen hier.

- Rob.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

SOT-223 SOLDERING RECOMMENDATIONS
It is not recommended to use hand soldering or wave soldering
to attach the small SOT-223 package to a printed
circuit board. The excessive temperatures involved may
cause package cracking.
Either vapor phase or infrared reflow techniques are preferred
soldering attachment methods for the SOT-223 package.

Duidelijk, weer wat geleerd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
If you want to succeed, double your failure rate.

Beetje Off-Topic, maar hoe reeel zijn nu de "gevaren". Kijk het wordt niet aangeraden dus lijkt me het niet zinnig om dit in een continu bedrijf te gaan doen.

Maar als amateur, met een temp gecontroleerde bout, wat zijn de risico\s? Bij bjokal gaat het goed...

Nou ja... Ik kan zeggen dat ik al een heleboel SOT-223 packagtes met mijn weller soldeerstation gesoldeerd heb zonder problemen. Gaat vaak over transistors en spanningsregelaars. Die componenten gaan intussen alweer enkele jaren mee. Het meest recente voorbeeld is een led cubus met een boel SOT-223 torren.

Zal wel heel erg meevallen met die gevaren hoor... Dat soort zaken worden vaker heeeeel erg overdreven. Dat is althans mijn beleving. En verder gewoon netjes solderen die dingen. Niet je bout op 450 graden en dan 3 minuten lang blijven stoken op 1 pad... En mocht je dan toch iets stuk maken... Bak er dan gewoon een nieuwe op. Zó duur is het nou ook weer niet en het zijn redelijk gangbare onderdelen.

Ik vind het overigens een aardige prijs voor een simpele voeding. :)

Lucky Luke

Golden Member

Bij mij ook, met diezelfde LM1117...

Andere waarschuwing: Die voedingsbanen zitten niet op een standaard afstand van elkaar! (Ook de afstand tussen die voedingsbanen en de gewone breadbordbanen niet). Ik heb een dwarf-breadbordprintje wat maar op 1 van mijn breadbords past om die reden.

code:


   x
 |----|   |--|
00    00000  00000    00
00    00000  00000    00
00    00000  00000    00
00    00000  00000    00
00    00000  00000    00
00    00000  00000    00
00    00000  00000    00
........................
........enzovoorts......
........................
00    00000  00000    00
 |--------------------|
          y

Bij m'n ene breadbord is x 7mm, bij de andere 10. y is 41,5 en 48 respectievelijk.

EDIT: z heeft idd dezelfde maat als de afstand tussen de tegenoverliggende rijen pinnen van een DIP package. x echter niet per se.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zelf denk ik dat het hier ook wel mee gaat vallen, gewoon met beleid solderen.

Zover ik het hier na heb kunnen gaan (mijn digitale schuifmaat ligt op werk, de analoog is minder nauwkeurig) liggen de maten als volgt:

x-x___x-x-x-x-x___x-x-x-x-x___x-x

Afstand "-" is gelijk aan 100mil (2.54mm) en afstand "___" gelijk aan 300mil (7.62mm), de breedte van een DIP IC.

Buiten praktische zaken is er ook animo :-)

klein is fijn

Moderator

Op 21 oktober 2011 12:14:26 schreef RobK:
De levensduur van SOT-223 devices die met een soldeerbout gesoldeerd worden is uit te drukken in weken.

Dat zijn recommendations, geen eisen. Als je al die recommendations op gaat volgen kan je wel stoppen met zelf printen maken, solderen of repareren.

Waar je wel op moet letten is de warmte die die dingen moeten verstoken. Met een 6V ingang en een stroom van 500mA moet die 3.3V regelaar 1.35W verstoken. En dan zit die andere regelaar er nog naast.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op vrijdag 21 oktober 2011 14:37:34 (18%)

Op 21 oktober 2011 14:36:13 schreef klein is fijn:
[...]Dat zijn recommendations, geen eisen. Als je al die recommendations op gaat volgen kan je wel stoppen met zelf printen maken, solderen of repareren.

Waar je wel op moet letten is de warmte die die dingen moeten verstoken. Met een 6V ingang en een stroom van 500mA moet die 3.3V regelaar 1.35W verstoken. En dan zit die andere regelaar er nog naast.

Eerste punt mee eens.

Tweede punt niet, het is een tweetraps. Zoals je uit de inleiding kunt opmaken zijn de 5V als 3V3 beiden aanwezig. Bij een ingang van 6V verstookt de 5V trap .5W en de 3V3 .85W.

Op de bottom is hiervoor dus ook een stuk PCB voor gereserveerd.

Sine

Moderator

Dan moet je al een redelijk stabiele spanning hebben om mee te beginnen.

En dat lijkt me nou net niet de toepassing van dit ding.

Op 21 oktober 2011 14:36:13 schreef klein is fijn:
[...]Dat zijn recommendations, geen eisen. Als je al die recommendations op gaat volgen kan je wel stoppen met zelf printen maken, solderen of repareren.

Als je de aanbevelingen van fabrikanten naast je neer wilt leggen, prima. Suit yourself, zou ik zeggen.

Mijn ervaring hiermee is dat ik destijds een batch van, ik meen 30 apparaten heb gebouwd met een spanningsregelaar in SOT-223, handgesoldeerd. Binnen 3 maanden waren ze allemaal retour met een defecte regelaar.
Let wel, ik had toen al duizenden SMD's met de hand gesoldeerd.

De volgende batch heb ik gereflowd en daar is er nooit een van defect geraakt.

- Rob.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Op 21 oktober 2011 15:12:09 schreef Sine:
Dan moet je al een redelijk stabiele spanning hebben om mee te beginnen.

En dat lijkt me nou net niet de toepassing van dit ding.

Zou je dit eens toe willen lichten? Het ICtje eet tot 18V input, wat een redelijk groot verstookt vermogen geeft. Ik zou niet adviseren 18V ook daadwerkelijk erop te zetten.
Maar uitgangsprincipe van dit printje is dat je een DC voltage hebt wat je naar stabiel 5V of 3V3 wilt hebben.
De input wordt al door de condensatoren wat afgevlakt, en verder bakt het IC daar 5V en een ander 3V3.
Ik mag toch aannemen dat met thermische pcb vlakken dit ok gaat?

VZIW is vocht de oorzaak als het misloopt bij het handmatig solderen van een SOT-223 of vergelijkbare behuizing.
Komt het IC vers uit de fabriek, dan is er niets aan de hand. Maar na verloop van tijd kan het gebeuren dat er vocht binnendringt. Als je dan gaat solderen begint het vocht te koken en kan de druk die dat met zich meebrengt de (fragiele) behuizing beschadigen.

Bij twijfel wordt aangeraden om het IC eerst te "bakken". Enkele uren in de oven op 70°C, bijvoorbeeld.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

pros dat verschijnsel wordt popcorning genoemd als ik het juist heb (ooit met een vak gehad).
Maar het binnendringen van vocht lijkt me toch niet erg plausibel, wat is de permeabiliteit van zo'n IC?

Verder nog deze datasheet gevonden over de vlakken. Zijn wel erg grote thermische vlakken die ze adviseren.

We gaan trouwens wel erg oftopic van deze AC :-)

We gaan trouwens wel erg oftopic van deze AC :-)

Vind ik niet, het is een product discussie. En dan is "erg offtopic" wel erg overdreven. :-)

Het idee staat me verder wel aan.
I.v.m de breadboard breedte, is het mogelijk om b.w.v een tweetal extra holes te maken die net verschoven zijn om meerdere breadboard users blij te maken.

Ik gebruik er al twee en is erg gemakkelijk. Als het sporen onderzoek voltooid is en correct is bevonden wil ik er wel een.

Ik ga even een nieuw topic aanmaken, want heb niet stil gezeten en wil even wat meer documenten/gegevens aan de discussie toevoegen.

Heb deze middag veel geleerd...

Kunnen we hier even verder discussieren over de hitte van dergelijk IC's: SOT223 warmte management ?

[Bericht gewijzigd door significant op vrijdag 21 oktober 2011 19:33:09 (27%)

Henry S.

Moderator

Op 21 oktober 2011 13:55:54 schreef significant:
Beetje Off-Topic, maar hoe reeel zijn nu de "gevaren".

Niet echt, iedereen die normaal met een soldeerbout om kan gaan kan een SOT-223 onbeschadigd houden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Ik zie ook niet goed in hoe je uit de USB naar 5v kunt komen met een LM1117...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 oktober 2011 19:52:13 schreef Arco:
Ik zie ook niet goed in hoe je uit de USB naar 5v kunt komen met een LM1117...

De USB gaat naar een enkele 1117. Afgaande van wat ik heb kunnen vinden is een +5V lijn vanuit usb+condensator stabiel genoeg. Deze wordt apart gezekerd en vervolgens op de +5V rail aangeboden.
De input van kroonsteen en DC jack moeten 1V hoger liggen als 5V minimaal, omdat deze wel door de 1117 voor 5V gaan. Alvorens deze naar de regelaar gaan is ook deze lijn gezekerd (zie openingspost).

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 21 oktober 2011 15:40:44 schreef significant:
[...]Zou je dit eens toe willen lichten? Het ICtje eet tot 18V input, wat een redelijk groot verstookt vermogen geeft. Ik zou niet adviseren 18V ook daadwerkelijk erop te zetten.
Maar uitgangsprincipe van dit printje is dat je een DC voltage hebt wat je naar stabiel 5V of 3V3 wilt hebben.
De input wordt al door de condensatoren wat afgevlakt, en verder bakt het IC daar 5V en een ander 3V3.
Ik mag toch aannemen dat met thermische pcb vlakken dit ok gaat?

Uiteraard, je schreef

Bij een ingang van 6V verstookt de 5V trap .5W en de 3V3 .85W.

Wil je echt zo weinig verstoken en 6V gaan aanbieden dan mag die al niet erg veel meer afwijken, zeker niet naar beneden toe, met 18V aan de ingang ( of ook maar 12 ) wordt de stroom die je er uit kun trekken wel heeel erg krap, en een beetje kopervlak koelt niet erg.